Koulukiusaaminen, mitä teen?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Jos sille ei ennenvanhaan ole ollut tarvetta, niin nykyaikana on.
Ennenvanhaan...ainakin silloin 1960-luvulla, kun mä kansakoulua kävin...jos joku poika haukkui, töni tai veti letistä, opettajan ja vanhempienkin vastaus oli "rakkaudesta se hevonenkin potkii". Ihan sama, miten inhottavalta, kiusalliselta, pelottavalta tai ällöttävältä se kiusaaminen tuntui :(
 
http://www.perusopetus.fi/koulu/koulukiusattu.php

Täsä hyvä linkki kaikille jotka ovat jotenkin joutuneet käsittelemään koulukiusaamistapauksia tai itse ovat olleet uhreja puolin tai toisin.

Toivottavasti ap saa tuon ikävän tapauksen hoidetuksi kunnialla ja koulukin ottaisi asian vakavasti :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Jos sille ei ennenvanhaan ole ollut tarvetta, niin nykyaikana on.
Ennenvanhaan...ainakin silloin 1960-luvulla, kun mä kansakoulua kävin...jos joku poika haukkui, töni tai veti letistä, opettajan ja vanhempienkin vastaus oli "rakkaudesta se hevonenkin potkii". Ihan sama, miten inhottavalta, kiusalliselta, pelottavalta tai ällöttävältä se kiusaaminen tuntui :(
En yhtään epäile. Mihinpä ihmisen pedonluonto häviäisi, vaikka sukupolvet vaihtuu. Sitä vaan käytetään noissa kouluasioissa yleisesti perusteluna, että "eihän Suomessa" tai "ennenkin on pärjätty ilman". Minä vain toivoisin, että enää ei tarvitsisi pärjätä ilman järeitä tukitoimia.
 
Keittiönoita
En yhtään epäile. Mihinpä ihmisen pedonluonto häviäisi, vaikka sukupolvet vaihtuu. Sitä vaan käytetään noissa kouluasioissa yleisesti perusteluna, että "eihän Suomessa" tai "ennenkin on pärjätty ilman". Minä vain toivoisin, että enää ei tarvitsisi pärjätä ilman järeitä tukitoimia.
Mä luulen, että noin sanotaan juuri siksi, että silloin lasten oli pakko oppia puolustautumaan ja pärjäämään. Olen joskus miettinyt, miten hyvää se on tehnyt tämän päivän lapsille, että aikuiset järkkää kaverit, selvittää riidat ja kiusaamiset jne. En halua puolustella kiusaajia enkä hyväksy kiusaamista, mutta joskus tulee mieleen, että jos aikuiset ei järjestäisi lapsen elämää "kivamukavaksi", lapsikin ehkä oppisi tekemään sen itse. Mene ja tiedä. Meitä saattoi aikoinaan olla 40 eri-ikäistä tenavaa kerrostalon pihassa ja nahinaa syntyi joka ainoa päivä, mutta ei aikuiset siihen puuttuneet ennenkuin joltain tuli verta nenästä. Jos ei siitä muuta oppinut, niin ainakin pitämään puolensa isompiaan vastaan.

 
näin minä
Minä ottasin yhteyttä rehtorin ja opettajan käytöksestä johtuen koulutoimenjohtajaan tai sivistylautakuntaan. Valitettavasti sen jälkeen opettajien ja rehtorin käytös ilmoittajaa kohtaan saattaisi olla todella töykeää.
 
nunnu
Todella todella kurjaa.
Itse työskentelen koululla ja täytyy sanoa, että itse en hyväksy yhtään mitään leikkejäkään missä on väkivallan merkkejä...Juuri sillä, että mistäpä me aikuiset tiedetään tilanteita "koska leikki karkaa käsistä".
Mielestäni lasten ei tarvitse oppia ollenkaan lyömään ja potkimaan...eikä sanoillakaan satuttamaan.
Itse työskentelen ekalla luokalla ja kyllä täytyy sanoa, että valitettavan paljon esiintyy kiusaamista ja väkivaltaa.
Meidän aikuisten on asioihin puututtava niin vanhempina kuin opettajina/ohjaajina...
Tsemppiä teille!
 
koulussa töissä
meidän koulussa on tapana että kiusaamiseen puututaan saman tien ei siis minkään laista kiusaamista hyväksytä. jos ilmenee niin saman tien molempien oppilaiden opet ja rehtori ja oppilaat itse pitää "palaverin" ja myös soitto kotiin. jos jatkuu niin sit vanhemmat koululle.
 
Kun siskoni haki pojan koulusta (itse olin siis synnärillä) oli rehtori sanonut että "muistathan sinä kuinka aina on kiusaamista ollut, niin pojilla kuin tytöilläkin" Ai jaa, että kun aina on ollut niin aina saa ollakin. Mä kyllä haluan, että lapseni voi iloisella mielellä käydä koulua ja tulee mustelmitta kotiin!!!!
 
Mie en osaa sanoa mitään tähän aiheeseen. Ainoastaan sen, että kylläpä itsessäni heräisi melkoinen naarasleijona ja tekisin myös kaikkeni tilanteen eteen! Hurjaa, että pienelle koululaiselle jää pahat muistot koulutiensä aloittamisesta..Se voi vaikuttaa hamaan tulevaisuuteen todella pitkälle saakka! (uravalintoihin asti esimerkiksi). Toivotaan, että asia pian saataisiin kuntoon ja ne kiusaajat ruotuun!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Kun siskoni haki pojan koulusta (itse olin siis synnärillä) oli rehtori sanonut että "muistathan sinä kuinka aina on kiusaamista ollut, niin pojilla kuin tytöilläkin" Ai jaa, että kun aina on ollut niin aina saa ollakin. Mä kyllä haluan, että lapseni voi iloisella mielellä käydä koulua ja tulee mustelmitta kotiin!!!!
|O |O |O |O Mä oisin jo uhannut viralta rehtoria jos ei asiat muutu.
Voi toivottavasti asiat tulevat kuntoon :hug:
 
Miten voi sanoa koulun toimineen huonosti/väärin liian hitaasti tms, jos tieto asiasta on tullut opettajalle ja rehtorille to illan/pe aamun aikana, missä välissä ne olis edes ehtineet tehdä vielä mitään?

Toki siihen asiaan pitää puuttua, mut ei ne koulun henkilökuntakaan voi samalla hetkellä saada asioita kuntoon kun ne on koko ongelmasta saaneet tietää.

tai jos olis pitänyt ehtiä, niin kertokaas miten asia olis pitänyt hoitaa?

(en tarkoita tällä nyt ap kertomaa, vaan lähinnä noita kehoituksia ottaa ylempään tahoon yhteyttä kun koulussa ei asiaan puututa)
 
Koulukuraattori jututti poikia ja rehtorin mielestä asia on nyt hoidettu. Ei antanut edes meidän poikien vanhempien kokoontua. Sanoin, että puolestani asia on myös käsitelty MUTTA jos samojen poikien taholta tulee vielä kiusausta ilmi niin minä marssin suoraan poliisilaitokselle sanokoon herra rehtori sitten mitä vaan.

Ja siis rehtori suuttui jo siitä kun otettiin kuraattoriin yhteyttä, kuraattori taas kiitteli ja perheneuvolastakin sanottiin meidän toimineen juuri oikein.
 
lisse
surkua ja koulua vasta 3 vkoa käyty,en lukenut kaikkea mutta en tiä onko joku jo kertonut tämän,kun on tieto opettajalla,EHDOTTOMASTI TIETO MYÖS NÄIDEN KIUSAAJIEN VANHEMMILE ! opettajan velvollisuus ilmoittaa.Tuo on jo väkivaltaa kuin kiusaamista.Sen on saatava loppumaan !
 
sodex

Hyvä koulukiusatun pojan äiti,

Luin äsken kirjoittamaasi tarinaa, jonka myötä surulliset muistot palasivat yhä uudelleen omiin vastaaviin tuntoihin, mitä olen yh-äitinä saanut kokea oman rakkaan koulukiusatun tyttäreni kohdalla.

Seuraukset olivat tyttäreni kohdalla hyvin traumaattiset, sillä jo pitkään jatkuneen (vuosia kestäneen) kaltoinkohtelun seuraukset ovat traumatisoineet vahingollisesti tyttäreni kasvun ja kehityksen ja näkyvät hänessä koko loppuelämänsä ajan.

Kiltti pikkutyttö pilattiin täysin tietoisesti ja systemaattisesti, mutta kuka kantaa vastuun????

Asiaan ei puututtu vaikka luvattiin (asuin pienellä paikkakunnalla) ja sosiaalitoimi oli kuvioissa mukana erittäin aktiivisesti tehden yhteistyötä koulun välillä, mutta ei päästänyt minua äitinä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön, vaikka minä itse yh- äitinä olin aloitteentekijänä tyttäreni koulukiusaamisasian puolesta ja tässä prosessissa ainut aktiivinen osapuoli.

Tyttäreni pakkohuostaanotettiin ja sijoitettiin laitossijoitukseen, jossa häntä edelleen kaltoinkohdeltiin ruumiillisesti, mutta läsnä ja todistajina olivat vain perhekodin alaikäiset lapset niin minkäs teet, kun vastapuolella perhekodin työntekijät...

Alaikäisten lasten päälle on helppo valehdella ja raportoida aivan mitä tahansa. Heidän sanansa vastaan ammattikasvattajien sana ja lopputulos on varma!...

Lasten Edut eivät näytä toteutuvan täällä Suomessa laisinkaan ja kaikkein surkeimmassa asemassa ovat juuri huostaanotetut lapset. Puhutaan kauniisti, kuinka toimitaan Lasten Etujen puolesta, mutta mikä onkaan karu todellisuus???

Vinkkinä annan seuraavaa: varo epärehellisiä sosiaalityöntekijöitä
(rehellisiäkin löytyy), myös tässä oman koulukiusatun poikasi tapauksessa...

Toivon sydämestäni, että saat asiantuntevaa apua pojallesi ajoissa ennen kuin on liian myöhäistä!!!

Voimia sinulle!

Yhteystiedot saat Aaapeen kautta, jos haluat olla yhteydessä ko. asian tiimoilta myös minuun henkilökohtaisesti.




 
koulunkäyntiavustaja
Lapsen pelko on otettava vakavasti. Varsinkin kun hän on ekaluokkalainen. Puhut pojan kanssa, että aina tulee kertomaan huolensa, on se pieni tai iso. Puhuttelu opettajille, rehtorille ja mahdollisesti kiusaajien vanhemmille. Se on saatava loppumaan.Tsemppiä!
 
Susanne
..kannattaa heti puuttua asiaan, rehtori, opettaja, kiusaajan vanhemmat jne.. Täällä meidän tarina koulukiusaamisesta 8-vuoden ajalta, 1-8 luokkaan saakka:
http://www.adressit.com/koulukiusaaminen_stop
 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja Susanne:
..kannattaa heti puuttua asiaan, rehtori, opettaja, kiusaajan vanhemmat jne.. Täällä meidän tarina koulukiusaamisesta 8-vuoden ajalta, 1-8 luokkaan saakka:
http://www.adressit.com/koulukiusaaminen_stop
allekirjoitettu (nimim.koulukiusaamisen uhri 10vuoden ajalta)
 
Lasten tähden
Alkuperäinen kirjoittaja sodex:
minä itse yh- äitinä olin aloitteentekijänä tyttäreni koulukiusaamisasian puolesta ja tässä prosessissa ainut aktiivinen osapuoli.
Tyttäreni pakkohuostaanotettiin ja sijoitettiin laitossijoitukseen,
Kauheaa kuultavaa! Minulle meinasi käydä juuri kuvaamallasi tavalla. Olen myös Yh-äiti ja tein aloitteen sosiaalitoimiston lastensuojeluun poikani koulukiusaamisesta olettaen että saan sieltä apua tilanteeseen joka on jatkunut jo 8-vuotta! Mutta lastenvalvoja alkoikin uhkailla huostaanotolla mikäli poikaani vielä kiusataan.. joten lopetimme "valittamisen".. ja nyt kuukausi sitten kun tuli tilanne että poikani pahoinpideltiin koulussa (tekijä alle 15v) ja häntä alettiin toistuvasti uhkailla, siirsin poikani kotikouluun lopullisesti. Vantaalla toimii Fenix koulu josta saamme apua kotikoulun käyntiin :)

Toivotan sinulle ja muille samassa tilanteessa oleville sekä koulukiusattujen vanhemmille oikein paljon voimia, ja muistakaa että suomessa ei ole koulupakko vaan oppivelvollisuus pakko!

http://www.adressit.com/koulukiusaaminen_stop

 
santtu
Kyllä tehokkain tapa on ilmoittaa poliisille suoraan, vaikka olisi tapahtunutkin kouluaikana (koulu vastuussa). Silloin kaikki tahot ottavat tosissaan, eivätkä jää odottamaan sitä seuraavaa kertaa. Jos poliisi sanoo, että on liian kiireinen hoitamaan näin "mitätöntä juttua", niin pyytäkää tämä lausunto kirjallisena, yleensä tulevat. Vaikka koulukiusaamisesta ei ehkä jää mitään rekisteriin, niin kiusaajat mahdollisesti pelästyvät ja ennen kaikkiea kaikki hyssyttelijaät, mm. mahsollisesti kiusaajien vanhemmat kummasti ryhdistytyvät ja asialle tulee toivottavasti stoppi. Miksi sitä poliisia pelätään, sitä vartenhan he ovat ja lähipoliisin olisi hyvä olla tietoinen alueensa pikku ganstereista. Koulussa työskentelevänä tiedän, että näitä tapauksia sattuu koko ajan, ja käsittelyt jäävät jonnekin puoli tiehen, esim. kiusaajien vanhempia on todella vaikea saada kouluun, mutta, jos poliisi kutsuu niin johan toivottavasti tapahtuu.
 
vieras
Aivan kamalaa! Ja itsekin kiusattuna tiedän, että vaatii todella paljon rohkeutta sanoa, että kiusataan. Onneksi tämä äiti -niin kuin moni muukin- on oikeasti toiminut! Yleensä valitettavasti vain kiusaajien vanhemmat eivät pidä asiaa ollenkaan tärkeänä eivätkä välttämättä puutu oman lapsensa tekemisiin mitenkään! Eivätkä kaikki opettajatkaan osaa puuttua siihen.

Toivottavasti tilanne on jo ratkennut ja poika voi käydä koulua taas turvallisin ja hyvin mielin! Omat lapseni eivät ole vielä hetkeen kouluikäisiä, mutta todella toivon etteivät he joudu kokemaan kiusaamista eivätkä myöskään kiusaa!
 

Yhteistyössä