Kotona leivotuista sämpylöistä ja leivistä kysyttävää!!!

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Miten niistä saisi yhtä kuohkeita ja ilmavia kuin kaupan vastaavista? En laita liikaa jauhoja ainakaan, siitä olen varma. Ja hiivakin toimii moitteettomasti.

Mies aina valittaa, kun eivät ole kaupanveroisia. Mutta rahatilanne vaan pakottaa leipomaan itse jonkun verran.

Yks millä saa kuohkeita ja herkullisia sämpylöitä (vielä kahden pvän jälkeenkin kuohkeita ja hyviä) on laittaa kaurapuuroa taikinan sekaan :P Minä teen niin että sinä pvänä ku oon päättäny sämpylöitä leipoo ni oon aamulla tehny kaurapuuroa ja sitte iltapvällä ku tehy taikinan ni pistäny sen kaurapuuron mitä on aamusta jääny ni taikinan sekaan! Hyviä tulee, ainakin minulla :D :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Yks millä saa kuohkeita ja herkullisia sämpylöitä (vielä kahden pvän jälkeenkin kuohkeita ja hyviä) on laittaa kaurapuuroa taikinan sekaan :P Minä teen niin että sinä pvänä ku oon päättäny sämpylöitä leipoo ni oon aamulla tehny kaurapuuroa ja sitte iltapvällä ku tehy taikinan ni pistäny sen kaurapuuron mitä on aamusta jääny ni taikinan sekaan! Hyviä tulee, ainakin minulla :D :whistle:

Mulla on usein kaurahiutaleita ja porkkanaraastetta taikinassa, antaa sekin mehevyyttä tosi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tunnelma Tuuli:
Minä pistäisin ukon ite leipomaan niin varmasti sitten tulisi "kaupan veroisia".
Niin tekisin minäkin. :kieh: Vinkkiä mulla ei kyllä ole. :(

No siitä nyt ei tulis yhtään mitään, kun polttaa ranskalaisetkin uuniin :laugh: :laugh:
:D Ettei mikään kokki kolmonen. :D Mutta, en minäkään saa itsetehdyistä yhtä kuohkeita kuin kaupan vastaavista. Vaikka kuinka yrittäisin. Mutta monesti ne kaupan sämpylät onkin liian "höttöisiä", siis mun makuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Saimaanrannan äippä:
annatko kohota riittävästi ennen leipomista ja ennen paistamista?!?

Kohotan taikinaa yleensä noin 40 min ja sit vielä ennen paistoa varmaan saman verran.

Sit en osaa sanoo tuo tulee ensimmäisenä mieleen. Ehkä kannattaa kokeilla "Tunnelma Tuulin" vihjettä silläkin uhalla ettei siitä tule mitään ja ranskalaisetkin palaa poijaa. Jospa huomaisi että niissäkin on oma työnsä... ;)

Miten niistä saisi yhtä kuohkeita ja ilmavia kuin kaupan vastaavista? En laita liikaa jauhoja ainakaan, siitä olen varma. Ja hiivakin toimii moitteettomasti.

Mies aina valittaa, kun eivät ole kaupanveroisia. Mutta rahatilanne vaan pakottaa leipomaan itse jonkun verran.

Korvaa osa nesteestä hiilihapotetulla vedellä, esim. maustamaton vishy.
tämä tekee taikinasta kuohkeemman.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tunnelma Tuuli:
Minä pistäisin ukon ite leipomaan niin varmasti sitten tulisi "kaupan veroisia".
Niin tekisin minäkin. :kieh: Vinkkiä mulla ei kyllä ole. :(

No siitä nyt ei tulis yhtään mitään, kun polttaa ranskalaisetkin uuniin :laugh: :laugh:
no onkohan tuollasella miehellä vara valittaa?

Yhteistyössä