Kotitöistä jatkuvaa riitaa ja pahaa mieltä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pinko

Vieras
Olenko kohtuuton; tänään päätin suursiivousta TAAS yksin tehdessäni etten osallistu vuokran maksuun ensi kuussa. Ei kodinhoitopalvelutkaan ilmaisia ole.

Minä teen meidän kahden taloudessa lähes kaiken; imuroin, pesen lattiat, pyykkään, tiskaan, siivoan kaappeja säännöllisin väliajoin, teen ruokaa... Syy tähän on se että mies tekee asioita vain jos häntä patistelee ja maanittelee "voitko imuroida tänään" "no entäs huomenna" "ai, et kerkeä harrastuksiltasi.." . Joskus saattaakin jotain monen pyytämisen (ja käskemisen) jälkeen tehdä mutta senkin hutaisten jolloin itse saan olla tekemässä samat asiat uudestaan.

Yhdessä emme pysty siivoamaan koska siitä seuraa massiivinen riita ja saan asiat tehtyä helpommalla itse. Käymme molemmat vuorotöissä ja aikaa yhdessä on muutenkin vähän. Johtuu myös osittain siitä että miehen kaikki päivät on täytetty harrastuksilla.

Olen myös monta kertaa sanonut ettei hänen tarvitse osallistua kotitöihin jos palkkaa siivoojan. Tällä hetkellä vain se siivooja satun olemaan minä vapaa-ajallani ja ilman palkkaa.
Oli pakko avautua.

Miten te muut selviätte siivouspäivitä ja askareista?

Osallistuuko hän kodin muihin töihin kuin siivoukseen, onko teillä jonkinlainen työnjako? Vai onko tuo siivous tavallaan ainoa kotityö.

Musta työnjako voi olla mikä vaan, mutta molempien pitää osallistua. Itse mielelläni siivoan ja mies tekee piha/remonttitöitä, joten en edellytä siivoamista.

Itse on olis sellaisen miehen kanssa, joka ei osallistu ollenkaan yhteisiin töihin.

Siivoan yksin, tai siivotaan yhdessä. Yleensä perusviikkosiivoukset (imurointi, pölyt, vessa) hoidan minä yksin, mutta sitten jos perusteellisemmin että matot ja petivaatteet viedään ulos, niin silloin yleensä mieskin osallistuu. Minä hoidan pitkälti kotityöt, kun olen kotona lasten kanssa. Lapset pieniä, toinen varsinkin vielä oikein ripustuva (vessaan köykkäsee perässä, sitä tyyliä..), joten nyt on ollut tämä systeemi.

"voitko imuroida tänään" MIKSI KYSYT???
Sano se mitä haluat "Imuroi rakas tänään, kiitos"

Tai teette listan niistä kotitöistä ja aikataulun milloin mikin tehdään. Maanantaina Mauri imuroi Liisukka pesee lattiat, tiistaina Liisukka pesee pyykin, Keskiviikkona Mauri pesee vessat Torstaina Liisukka kylppärin... jne.

Jaetuilla kotitöillä ja joustavuudella. Jos toinen on töissä niin sitten tehdään itse eikä jäädä märehtimään kenen vuoro tai sotkut ovat kyseessä. Totuuden nimissä vaimo kuitenkin tekee enemmän, tulee aikaisemmin yleensä töistä, hänellä on vapaapäiviä arkisin ja kuulemma ei jaksa odotella eikä ole aina muutakaan tekemistä. Sitten kuitenkin joskus marisee etten ole taas tehnyt mitään :)

[QUOTE="tms";26957147]PAKOTA!!! Ja uhkaa vaikka pistää haarat kiinni jos ei muu auta :P[/QUOTE]

Sitä laatua on muutenkin niin harvoin, johtuen väsymyksestä ja vähästä yhteisestä ajasta ettei ole tarttis :D

Valitettavasti naisen ja miehen käsitys siisteydestä on usein niiiiin erilainen..

Meillä minä hoidan talon sisäpuolen ja mies ulkopuolen. Joskun vieraillaan toistemme tonteilla, mutta epäilen ettei tuo toinen muista edes missä imuria säilytetään. :D

Me on tehty lista mitä kumpikin tekee ja koska. Muute mä joutusin yksin tekemään kaiken ja hoitamaan lapsen. Jollei herra tee osaansa niin mä en pese sen pyykkiä jne. En mä ole mikään orja täälä vaan meitä asuu täällä 3kpl ja tuokin lapsi saa tehdä minkä osaa. Pakko tuota on kiristää että se tekee jotain.

Jep, ei meilläkään kysellä. Yleensä kaikki kotihommat kaatuu minun niskaan, mutta motivaatiota löytyy heti kun ilmoitan palkkaavani siivoojan. Parhaiten toimii " Haluatko imuroida vai pestä pyykit?" Eli anna kaksi vaihtoehtoa, niin saa tehdä se kumpi on mieluisampi ja saa muka päättää itse kumman tekee, niin ei koe että komentelet!=)

Joo, sama on ongelma täälläkin. Miehellä enemmän menoja, joten "en ehtinyt imuroida, en ehtinyt siivota" on yleinen lause tässä huushollissa. Minusta se on epäreilua.

Ehkä itsessä on se vikana että haluan että asiat on tehty kunnolla eikä sinne päin.
Tykkään siitä että pestyt astiat ovat PUHTAITA, pyykit pitäneet värinsä pesussa ja että imuroinin jälkeen jalkapohjiini ei tartu hiekkaa ;)
Ei jaksaisi jäkättää tehdystä työstä.

Älkää ottako velttoa ja saamatonta äijää....
Meillä on vastuulla kodin lisäksi lapsuudenkodissani pihatöitä, remonttia yms, mutta niiden lisäksi mies imuroi myös meillä kotona silloin tällöin, täyttää/tyhjentää astiakonetta pyytämättä ja ripustaa pyykit. Itse ripustan ne huolellisemmin, mutta en viitsi naputtaa kun tekee pyytämättä erikseen. Fiksu mies monella tapaa.

Eihän elämä muutenkaan voi mennä niin, että toinen vaan harrastaa/ asuu töissä ja toinen tekee kotona kaiken.

Vaikka olen sitä mieltä että molempien pitää osallistua kotitöihin, mutta jos olet kotona ja mies töissä niin totta kai sinun pitää tehdä suurin osa kotitöistä.

Meillä minä hoidan lapset, siivoan, laitan ruoan, pesen pyykit, käyn kaupassa ja käytän lapset harrastuksissa, ruokin hevoset (2), lampaat (n.70), kanat ja naudat (10), yritän pitää navetan siistinä, hoidan maatalouden kirjanpidon, teen ison osan peltotöistä ja korjaan koneet. Miehen ei tarvitse moisiin vaivautua koska hän käy sentään TÖISSÄ. :D Tällainen työnjako meillä, itse olen osani valinnut kun maajussiksi halusin, eikä tästä tuloa kahdelle riitä. Kaikkeen tottuu. :P

[QUOTE="tms";26957147]PAKOTA!!! Ja uhkaa vaikka pistää haarat kiinni jos ei muu auta :P[/QUOTE]

Aika huonoa pilaa, voi joillekin olla tottakin. Edustaa alhaista riitelyä itselleni toisen hallinnalla, luultavasti lopettaisin suhteen pian tuollaiseen naiseen.

Minä en jaksaisi excel-taulukoita viikkovuoroihin. Mutta voisin harkita naiseni toiveiden huomioimista ja kehuisin hänen ahkeruuttaan. Kotitöitä paljon tekevä nainen on arvokas nykypäivänä. Auttaisin myös jos hän ei jaksaisi tai pystyisi jotain tekemään, tekisin myös välillä ruokaa yhdessä. Mutta en ottaisi miksikään tavaksi hääriä essu päällä kyökissä. Olen kai liian miesmäinen sellaiseen ;)

Jos molemmat ovat vuorotöissä (kuten ap:n tapauksessa), ovat aikuisia ja asuvat samaa taloutta, molemmat myös osallistuvat kotihommiin.

Minä laittaisin miehen asumaan omaan lääväänsä. Olkoon siellä yksinänsä, minä omassani yksinäni. Naidaan kun tavataan, jos tavataan. Miehen täytyy selvästi vähän kasvaa vielä.

Meillä toimiva systeemi on ollut, että kummallakin on omat hommansa, jotka hoitaa. Mies laittaa ruuan ja käy kaupassa, minä siivoan ja pesen pyykit. On helppoa, kun ei tarvitse miettiä kumman vuoro on. Poikkeuksia voi tietysti olla, sillä voin halutessani laittaa ruokaa ja mies voi siivota.

Mies laittaa tiskejä ja kuskaa tavaroita omille paikoilleen, minä hoidan pyykit ja moppauksen.

Mies tekee paljon töitä joten luonnollisesti minä silloin hoidan kotihommat, hän saa vapaa-ajallaan vain leikkiä lasten kanssa ja viihdyttää minua :D Mutta nyt kesälomalla hoitui mieheltä kotihommat kuten minullakin silloin kun minä olin kotona.

Kyllä minä sanoisin että saapii osallistua tiskeihin ja imuriakin käyttää.

Meillä minä hoidan pitkälti siivouksen, pyykkäyksen ja ruuanlaiton, toki mies niihin toisinaan osallistuu. Hän puolestaan hoitaa suurimman osan pihatöistä. Nyt, kun jään vauvan kanssa kotiin, pidän itsestäänselvyytenä että minä hoidan kotihommat, mies oman työnsä.

Jos ei olisi pihahommia ym hoidettavana, niinkuin ap;n tapauksessa, tekisin selväksi että kotihommat hoidetaan suunnilleen puoliksi. Ts. pidettäisiin siivouspäivä yhdessä. Tähän ei tosin meillä tarvetta, meillä kun mies tuntuu olevan se siisteydestä tarkempi osapuoli :P

[QUOTE="eee";26961191]Siivoat kaapitkin säännöllisesti... Oletko nyt ihan varma, ettet vaan pidä kiinni liian kovasta siisteystasosta, mikä on aivan turhaa?[/QUOTE]
Minuakin kiinnostaa. Miten usein siivouspäivä on? Jos teillä on pieniä lapsia, niin silloin joutuu siivoamaan useammin, mutta jos kahdestaan olette, niin pärjää vähemmälläkin siivoamisella, sillä imuroinnilla pärjää pitkälle.