Kotitöiden jakamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No Tara, miehesi hoitaa 90 %.sti ruuanlaiton. Se jo on jotakin.

Mä oon kans kohdannut miehiä, jotka LAISTAA kaiken 90%:sti - ja siksi lienenkin sinkku yhä/taas. En vain jaksa paapoa niitä äijänkuvatuksia. Jotka ei edes sitä lamppua ""osaa"" vaihtaa.

Noin on minullakin paitsi että en Vielä ole eronnut. Mies skarppasi jossain vaiheessa kun tunsin ( ja ilmeisesti hänkin vaistosi) minun nääntyvän yksin viisihenkisen perheen töiden alle. Sitten taas sanoutui sujuvasti irti kaikesta.

Voi kun saisin vielä tuon eron aikaiseksi , tämä aikuisen laspen passaaminen on Ärsyttävää.

Sadulle , voi kun tuo tyyli olisi meilläkin onnistunut . Ehkä siihen että noin selkeä metodi menee läpi vaikuttaa kuka sen sanoo. Olen ilmeisesti liian Alistuvainen ja Kiltti Ollut.

Nykyään tässä iässä tajuaa vain niin selkeästi mihin ei enää suostu ja luojan kiitos olen omat tyttäreni saanut kasvatettua kaikesta huolimatta päättäväisiksi. Molempien talouksissa kummatkin tekevät ja osallistuvat ja ihan luonnollisesti ilman tahtojen taisteluita ja kädenvääntöjä. Asia tehtiin kuulema molempien kotona heti selväksi. Voiko mulla olla tuollaisia lapsia. !!!

Tsemppiä ja onnea asian ratkaisuun alkuperäiselle, tuo kun ei itse asiassa ole mikään ""pikku juttu "" suhteessa vaan se voi olla todellakin suhteen kaataja.

Kotityöt ovat joka päivä suoritettavia , nuo luettelemasi ovat sitten satunnaisia tai harvakseltaan tapahtuvia. Kuitenkin minua naisena oikein huvitti lukiessa listaa sillä kotitöiden lisäksi teen suurimman osan luettelemistasi hommista. Tosin ne ovat suorastaan vaihtelua näille arjen rutiineille.

Luulen että tuossa aikaisemmin jonkun sanoma ajatus äidin hemmottelemista pojista on vähän yksinkertainen ajatusmalli. Luulen että suurin osa nykyisistäkin kolmen kympin tienoilla olevista miehistä on kasvanut perheissä joissa on ollut mallina ns. naisten- ja miesten työt. Kuitenkin osa miehistä (ainakin omassa tuttavapiirissäni tosi moni) osallistuu mukisematta ja oma-aloitteisesti kodin yhteisiin töihin. Ainakin itse olen ajatellut että oma riittävän pitkä ""omillaan asumisen aika"" ennen muuttoa yhteen nykyisen vaimoni kanssa oli aika ratkaiseva. Kun asuu riittävän monta vuotta omassa asunnossa opiskelijabudjetilla (myös oleskelua ulkomailla yksin) oppii kummasti laittamaan halpaa mutta ravitsevaa ruokaa, pesemään pyykkinsä ja pitämään perussiisteyttä yllä. Kun äiti ei koko ajan ole vieressä kommentoimassa, voi myös rauhassa tehdä ne pakolliset erehdykset (punainen paita valkoisten seassa...) ihan rauhassa yksin.
Eli jos haluaa kotitöihin osallistuvan miehen, kannattaa vähän katsella miehen ""historiaa"", onko hän asunut joskus kunnolla yksin, veikö aina pyykit äidille ja tuli takaisin valmiiden ruokien kanssa yms. Tästä voi sitten tehdä johtupäätöksiä tulevasta.

Ja minä sitten olen ottanut miehen, joka on oikea siivousterroristi. En voi tajuta, kuinka 60 neliön kämpän imuroimiseen menee tunti. Kaksion siivous vie koko päivän ja mulla menee oman asuntoni perusteelliseen siivoukseen muutama tunti - tosin neliöitä on n. 10 vähemmän, mutta silti. Enkä omasta mielestäni elä liassa enkä sotkussa (eikä niin kukaan ole ainakaan kehdannut sanoakaan). Emme siis asu (vielä?) yhdessä. No, toisaalta voin olla tyytyväinen siihen, että kun mies on asunut noin 15 vuotta poissa kotoa ja suurimman osan sitä aikaa yksin, osaa varmasti tehdä kaikki kotityöt ja tuskinpa niistä sitten joskus tulevaisuudessakaan yrittää laistaa. Varsinkin kun tuntuu olevan varsin paljon siistimpi kuin minä.

Vielä noista miesten- ja naisten töistä. Minulla on ilmeisesti vähän kummallinen malli siitä, mitä miehet ja naiset kotona tekevät. Meillä kotona isä pesi ja pesee edelleenkin AINA pyykit. Äiti yleensä on hoitanut auton systeemit (tosin autoliikkeessä töissä ollessa se on helppoa) ja pikkuremontit (lue: tapetoinnit yms.). Yhdessä ne on siivonneet niin kauan kuin minä muistan. Yleensä isä imuroi ja äiti pesee lattiat. Ja kuitenkin minä olen ""jo"" kolmekymppinen eli tätä on tapahtunut jo 70-luvulta lähtien. Muistan monesti kun olin pieni, kuinka isä tiskasi ollessaan iltavuoron aikaan aamupäivällä kotona. Kyllä minusta on siis jo ihan kasvatukseni takia niin, että jos molemmat käyvät töissä suht saman verran, molemmille kuuluu myös kotityöt. Olisi kohtuutonta, jos vain toinen tekisi kaikki kotityöt (oli tekijä sitten nainen tai mies).

Yhteistyössä