\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.10.2006 klo 13:05 Kotimyyjäksikö kirjoitti:
Pitkällisen harkinnan jälkeen olen päätynyt siihen, että voisin aloittaa parin-kolmen tuotemerkin kotikutsumyyjänä, tai mikä se virallinen nimitys nyt onkaan. Hommaan olen valmis panostamaan, mutta tietysti lapsiperheen ehdoilla.
Tällaisia tuotteita olen miettinyt: PartyLite (tunnen tuotteita, olen ollut kutsuilla), HomCare (tunnen tuotteita, en ole ollut kutsuilla)
tai Oriflame (tunnen tuotteita, olen ollut kutsuilla), Kotigastronomi (en tunne tuotteita, en ole ollut kutsuilla). Tietysti muutkin tuotemerkit kiinnostavat, mutta ehdoton ei tulee verkostomarkkinoinnille ja vaatteille (paitsi ehkä alusvaatteille). Tuotteiden haluan olevan jokapäiväiseen elämään liittyviä tai arkeen ripauksen luksusta tuovia, mutta kuitenkin arkielämään soveltuvia. Lisää ehdotuksia?
Tällaiset asiat kiinnostaa:
- kuinka valmis asiakaspiiri on oltava vai poikiiko kutsut helposti uusia asiakkaita?
- aloituspanos?
- palkkoi myynnistä; provikka vai ostatko tuotteet itsellesi ja saat ovh:n ja omakustannehinnan välisen erotuksen?
- ihan käytännön juttu: oman auton käyttö, saatko korvausta?
- tähän ei varmasti tule paljon vastauksia, mutta kysynpähän kuitenkin

: minkälaisista
keskimääräisistä ansiotasoista puhutaan, kun panostaa asiaan niin, että jää aikaa tavalliselle perhe-elämällekin? En siis halua tietää niitä "sinulla on mahdollisuus ansaita jopa xxx e..."
- vaaditaanko yksityisen ammatinharjoittajan -status tai toiminimi?
- miten väliaikaiseen, "pakolliseen" vauvalomataukoon suhtaudutaan?
Siinä kai noita kysymyksiä jo olikin vino pino B) . Kehukaas nyt mulle ihan täysillä. Asiattomat vastaukset eivät kiinnosta, meillä kaikilla on varmaan parempaa tekemistä kuin lukea tai kirjoittaa niitä :/ . Asiallista kritiikkiä näistä mainitsemistani tuotemerkeistä otan kuitenkin mielelläni vastaan. Ja jos asuinpaikallani on merkitystä :wave: , se on lähellä keskistä Uusimaata. Jos et halua näin julkisesti haastella, pistä viestiä muime@netti.fi.
No, itse edustan sekä Lr:ää ja Kotigastronomia ( tai palasin takaisin myös tupperiin "yleisön pyynnöstä" ) ja tärkeimmät tiedot tietysti löytyvät tuosta aloittamastani "Lisäansioita" ketjusta. Kerronpa kuitenkin noista kahdesta omia kokemuksia.
- kuinka valmis asiakaspiiri on oltava vai poikiiko kutsut helposti uusia asiakkaita?
* LR:llä olen ollut jo melkein 10 vuotta ja silloin aloitin todellakin "tyhjästä", eli asiakaspiiriä ei ollut valmiina. Kutsuin vain kaikki kaverit ja tutut alkuesittelyyn, sitten kun sellaisen itse pidin, niin sieltä poiki tietysti lisää esittelyjä, koska silloin tuotemerkki oli vielä tuntematon ja ihmiset halusivat lisätietoa.

Ja niinhän se menee, että kutsuilta niitä lisäkutsuja saa helpoiten. Ja tuosta mulla on jo valmiit kanta-asikkaat, joille ei tarvi kun soittaa tarjouksista tai lähettää kuvasto, niin he tilaavat ilman esittelyjä. Koska tuotteethan on tunnetusti laadukkaita ja he luottavat niihin ilman testausta.

Toki pakkohan on aina välillä viedä tietysti nuo tuksutesterit lainaan, sillä hajuvettä on hankala ostaa pelkän kuvan perusteella... Ja muutenkin annan titysti mielellään tuotteet testaukseen kotiin, jos joku haluaa.
* Kotigastronomilla en ole vielä ehtinyt pitää yksiäkään kutsuja, kun aloitin vasta sen verran "myöhään", ennen lapsen syntymää, ettei ollut mahdollista enää lähteä "tien päälle". Mutta jo heti ensimmäisestä "esite-esittelystä" ( jaoin vain esitteitä jo lr:n ja tupperin aikaiselle asiakaspiirille ) alettiin kyselemään, että milloinkas vauvaloman jälkeen aloitan kutsujen pitämisen. Eli kutsuja on jo heti tiedossa, kun vaan maltan irrottautua vauvasta. =D
- aloituspanos?
* Lr; saat itse valita vapaasti muut tuotteet ( väh. 70? edestä ) aloituspakettiisi, mutta siihen sisältyy myös "pakollinen" 29?:n perusosa, joka sisältää tuoksutesterin, aloe vera juoman ( jonka asiakashinta on yksistään 31,50? ), kuukausikuvastoja ja muuta kirjallista materiaalia. Eli aloituspanos on n. 100?. Ja tuotteet saat pitää itse ( kokeilla ja / tai jättää "esittelytuotteiksi" ) tai myydä heti eteenpäin, jolloin saat jo aloituspaketistasi jo "voittoa".
* Kotigastronomilla taasen rekisteröintimaksu ja tuo kirjallinen aloitusmateriaali on yhteensä 35?. Lisäksi on suotavaa, mutta ei siis pakollista tehdä tuo ensimmäinen tuotetilaus, joka on oltava väh. 50?.
- palkkoi myynnistä; provikka vai ostatko tuotteet itsellesi ja saat ovh:n ja omakustannehinnan välisen erotuksen?
* Lr; Sinun maksaman jälleenmyyjähinnan ja asiakashinnan välinen erotus ( 25 - 35% tuotteesta riippuen ) eli kate on sinun tuloasi. Eli satasen myynnillä käteen jää väh. 25?, josta tietysti vähennetään kulut ( bensa, puhelin, mahdolliset kuvastot, joita muuten ei tarvitse tilata jatkuvasti, sillä lr;llä on koko vuoden voimassa oleva "pääkuvasto", ainoastaan noita vaihtuvia kuukausikuvastoja, eli kuukauden tarjouskuvastoja, jossa on tuotteita myös pääkuvaston ulkopuolelta, mutta ne ei paljon maksa ). Lisäksi sinulla on tietysti mahdollista saada omista ja myös rekryyttiesi myynneistä lisäprovisiota tietyn kaavan mukaan, joka maksetaan selvänä rahana.
* Samoin myös Kotigastronomilla, mutta heidän kate on tuotteesta riippuen 30-40%. Myös KG maksaa bonuksia mahdollisista rekryistä. Lisäksi heillä on tuo verkkokauppa, jonka asiakkaista maksetaan myös bonuksia.
- ihan käytännön juttu: oman auton käyttö, saatko korvausta?
* Matkakuluthan vähennetään sitten kuluina verotuksessa.
- tähän ei varmasti tule paljon vastauksia, mutta kysynpähän kuitenkin

: minkälaisista
keskimääräisistä ansiotasoista puhutaan, kun panostaa asiaan niin, että jää aikaa tavalliselle perhe-elämällekin? En siis halua tietää niitä "sinulla on mahdollisuus ansaita jopa xxx e..."
* Niin tosiaan, kuten joku täällä jo mainitsi, se on vähän hankala sanoa, sillä tuo tulos on ihan siitä kiinni, kuinka paljon ehtii / jaksaa / viitsii pitää esittelyjä missäkin kuussa ja jokainen määrittelee itse sen, mikä on oikea aikamäärä perheelle. Ja kun ne myynnit tosiaan saattaa vaihdella niin hurjasti joka esittelyssä, että se on vaikea antaa keskimääräistä arviota. Itsekin vasta tässä opettelen sitä asiaa, kun tästä vauvalta "pääsen" jatkamaan bisneksiä. Ennen vauvaahan pääsin melkein joka "vapaailtailta" ( siis varsinaisilta töiltä vapaa ) jonnekin, jos niikseen tuli. En ole muuten koskaan edes laskenut keskimääräistä ansiota joltain tietyltä ajanjaksolta.
- vaaditaanko yksityisen ammatinharjoittajan -status tai toiminimi?
* ei välttämättä, sillä kumpaakin voi tehdä ihan harrastuksena silloin tällöin, jolloin ei tarvitse välttämättä edes verottajalle ilmoittaa, mutta Y3 lomakkeen täyttäminen verottajalle riittää. Jos oikein todella isoksi bisnekset menee, niin sitten ehkä toiminimi voi olla aiheellinen. mutta ei muuten. Eli jos teet tuon ilmoituksen yksityisen elinkeinon harjoittamisesta, niin silloin olet myös kirjanpitovelvollinen, eli yksinkertainen tulot ja menot kirjaus riittää.
- miten väliaikaiseen, "pakolliseen" vauvalomataukoon suhtaudutaan?
* hyvin, sillä kummassakaan ei ole mitään kuukausittaisia osto / myyntivelvoitteita, eikä raportointia korkeammille, kuten esim. tupperissa. Eli kukaan ei kysele tai hoputa sinua tekemään yhtään mitään, jos et itse mitään halua / ehdi tehdä. LR:llä pysyy mukana, kun tekee n. puolivuosittain tuon vähimmäistilauksen ( 50? brutto ) ja KG:llä riittää tuon rekisteröintimaksun ( 25? ) suorittamien kerran vuodessa. Ja ainakin Lr:ltä ne soittavat yleensä ensin ja kyselevät tilannetta, ennen kuin vain kylmästi poistavat listoilta. Eli muun ajan vuodesta saat tehdä tai olla tekemättä mitään.
Eli ei muuta kuin yy:tä tulemaan tai viestä sähköpostiin ( lisa_ansioita@netti.fi ) , jos haluat kuulla tarkemmin jommasta kummasta ( tai tupperista ) - se kun ei velvoita sinua vielä mihinkään.

<br><br>