kotihoitotuen hoitolisästä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
Miten tuo päätös lisästä tehdään. Luin että 3800 e alle pitää olla tulot niin tuon lisän saa. Eli eikös silloin ole kohtalaisen helppo saada tuo lisä? Eihän silloin ole kuin miehen palkka ja hoitolisä tuloja kuussa? Miten paljon tuota hoitolisää voi saada? Miehellä tulot n. 2700?/kk (brutto)?

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Jaa-a, meihel oli n. 1500e bruttotulot ja mulla hoitolisästä lähti 20e.

Siis mistä lähti? Kun eikös tuo lisä ole just lisä? Siis maksiminäärästä lähti vai? Mikä se sit oli?

Hoitorahanhan saa vaikka tulot ois mitä. Lisäänhän vaikuttaa perheen tulot eli käytännössä miehen tulot. Tuosta alle 200euron lisästä mul lähti 20e pois miehen tulojen mukaan vaikka sekin tulo oli aikas vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se lisä on eri suuruinen sen mukaan, miten paljon puoliso (tai itse) tienaa. Eli onko niin, että jos tienaa 3800, sitä lisää ei saa enää ollenkaan.

No näin mä sen myös ymmärsin.Enkä kyllä saanut selvää Kelan sivuilta että paljonko tukea saadaan.

Entä kuntalisä?Onko jollain antaa mahd.tietoa että mistä tuon voi selvittää? Siis että maksaako oma kunta tuota lisää?

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Miten tuo päätös lisästä tehdään. Luin että 3800 e alle pitää olla tulot niin tuon lisän saa. Eli eikös silloin ole kohtalaisen helppo saada tuo lisä? Eihän silloin ole kuin miehen palkka ja hoitolisä tuloja kuussa? Miten paljon tuota hoitolisää voi saada? Miehellä tulot n. 2700?/kk (brutto)?

Mä muistelin, että se yläraja olisi 3400e/kk, mutta en kyllä nyt ole tarkistanut...Mä sain hoitolisää nettona 30e/kk silloin, kun miehen tulot oli brutto 2500e/kk. Perheen koko vaikuttaa myös, meitä on vain kolme. Nykysin en saa enää hoitolisää tai en hae sitä. Miehen tulot noussut satasen tai pari ja teen viikonloppuisin sijaisuuksia eli saan jonkun verran myös omia tuloja. Joskus olisin ehkä oikeutettu sitä lisää saamaan jonkun kympin verran, mutta joskus en sitten taas olisi.

Ei sitä hoitorahaa lasketa tuloiksi. Miehen saama palkka ja mahdollinen oma palkka lasketaan. Sitä en tiedä lasketaanko joku omaisuus myös, mutta ei hoitorahaa tai lapsilisää. Tuossa samassa tilanteessa rahatilanteessa me saatiin nettona 30e hoitolisää.

3 hengen perheessä tuo raja jonka jälkeen ei saa hoitolisää ollenkaan näyttäis olevan 3200 ja risat. Mä en siis joskus tule saamaan sitä ollenkaan.. no kun alkais äippälomakin ensin.

Joo se lasketaan miehen tulojen plus sun tulojen mukaan. Mun mies saa 1700e/kk ja saan lähes täyden hoitolisän. Omaksi tulokseni lasketaan tietty se 294 euroa kotihoidontukea ja kuntalisää täällä ei ole. En muista siis tarkkaa summaa mutta jotain 160 euroa ja rapiat saan sitä lisää.

Se yläraja on se, että sitä ei voi enää saada yhtään eli summa pienenee. Muistaakseni 1700e/kk yhteenlasketut tulot niin saa täyden.

Yhteistyössä