hoitolisästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämärää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämärää

Vieras
olen jonkin ajan kuluttua jäämässä äippälomalle ja katselin valmiiksi jo tuota hoitovapaa juttuakin että jos miehen pistäis semmoselle. Lueskelin kelan sivuja aiheesta mutta en yhtään tajunnut miten se lasketaan.

eli jos ajatellaan että mies jäisi hoitovapaalle niin kelalta tulisi se 294 euroa + 89 euroa alle 3v lapsesta, näinkö?

ja hoitolisä sitten? mitä niihin bruttotuloihin lasketaan? mun palkka ainakin,mutta lasketaanko siihen tuo hoitoraha ja lapsilisäkin?

eli jos mun palkka n 1550 (brutto) ja hoitoraha lapsilisineen 483 = 2033 e

ja 3 henkisen perheen mukaan 2033-1430 = 603 eurolla ylittyy täyden hoitolisän raja eli hoitolisä olis 603x vähennyprosentti 9,4 = 56,68

joten hoitolisä 168,19-56,68=111,51

eli tulot yht 383+111,51=494,51 - verot + lapsilisä 100 euroa

helmikuussa 2007 voi tietty summat olla muuttuneet mutta onko tuossa laskennassani mitään järkeä ja jos ei niin miten se homma sitten lasketaan.

No hoitorahan suuruus on juuri tuo 294.28e/kk, mutta se 84.09e/kk on sisaruslisä. Eli jos on perheessä alle 3v sisarus hänestä saa tuon 84e/kk, jos on vain yksi lapsi sitä ei silloin saa. Vaan silloin saa ainoastaan tuon 294.28e/kk+ hoitolisän.

Hoitolisään lasketaan sinun bruttotulot, hoitorahaa ei lasketa mukaan.

Ja noita muita laskujuttuja en osaa kyllä laskea.

Niin kuin edellinen jo sanoi, tuo 89e on sisaruslisä jota ei saa yhdestä lapsesta.

Tuloihin lasketaan vain sinun tulosi, eihän miehelläsi ole tuloa kun hakee hoitorahaa. Jossain tapauksessa ottavat huommioon hakuhetken tulot, eli silloin miehesi tulot vaikuttavat myös. Kannattaa kyselle tarkemmin kelasta hakemusta jätettäessä .Itse kun hain, laskettiin meillä vain miehen tulos, ei omaa vanhempain rahaani, eli olin ""tuloton"" ilman hoitotukea.

Tosta leskemisessä menin jo sekaisin mutta näin meillä:
Miehen tulot päätöksessä 2800e/kk (jotka ovat reilusti yli, mutta ei viitsitty muuttaa..)
Mun tuloja ei mitään.
Hoitoraha 294e + Helsingin kuntalisä 218e ja hoitolisää n. 38e = yhteensä n. 550e/kk - verot eli n.440e/kk ja tähän päälle lapsilisä...

Olen jäämässä viikon päästä toisellä äitiyslomalle ja oikeen odotan niitä päivärahoja (n. 40e/pvä eli 993e/kk - verot) ovat aivan eriluokkaa tämän kotihoidontuen kanssa!

Kelasta saat tietää parheiten, joko soittamalla tai käymällä.

Hyvää loppuodotusta ja antoisaa äippälomaa!
-Santtu 32+5 ja tyttö 10/04

Saatte hoitorahan 294,28 e, ei sisaruskorotusta. Muuten olet hiffannut asian erittäin hyvin. Tosin minäkään en sitten ole mikään ammattilainen...

Perheen tuloksi ei lasketa lapsilisää eikä kotihoidontukea. Sinun palkkasi lasketaan tuloksi, samoin jos miehesi tekee keikkaa kotihoidontuen ohessa tai jos itse teet.

Eli vain sun palkkasi 1550 e/kk, joka ylittää 120 e/kk täyteen hoitolisään oikeuttavan palkkamäärän. 9,4 % tuosta 120 e/kk:ssa on 11,28 e, joten hoitolisää tulee 156,91 e/kk.

Miehesi veronalaiset tulot siis 451,19 e/kk. Veroprosentti kannattaa laskettaa uudelleen, mutta verotus on yllättävän kova (n. 20 %). Kotihoidontuki kun ei ole palkkaa, niin siitä ei tehdä mitään tulonhankkimisvähennyksiä etc.

Koko perheelle jää siis käteen sun palkkasi ja miehen kotihoidontuki veroilla vähennettynä sekä lisäksi lapsilisä.

kiitti vastauksista

ajattelinkin että ei olis mitään järkeä laskea tuloihin hoitorahaa ja lapsilisää. sitä en kyllä tajua miten vanhempainraha voi vaikuttaa kun eihän sitä enää sitten saa (on joskus ihmeellisiä nuo kelan jutskat)

jäi kai sit huomaamatta että tuo 84 oli sisaruslisä. Kuntalisästä en oo varma mut sekin pitää tietty selvittää.

Santulle kysymys (tai jos joku muu osaa vastata): Itselläni on samankaltainen tilanne eli jään äitiyslomalle 16.1.06 ja edellinen on syntynyt 11/04. Otin yhteyttä Kelaan ja sieltä sanottiin, että äitiyspäivärahan lisäksi olen oikeutettu lisäksi kotihoidontuen hoitolisään eli siihen osaan, joka on tuloista riippuvainen (ja näillä näkymin sitä ei sitten saa senttiäkään). Olenko ymmärtänyt asian ihan oikein eli kun jään uudelle äitiyslomalle, niin saan vain äitiyspäivärahan vaikka kuitenkin hoidan kotona alle 3-vuotiasta? Eli silloin ei saa ollenkaan hoitorahaa? Tuntuu todella hölmöltä...

Anteeksi nyt, etten vastaa ap:n kysymykseen, mutta muut jo ovat siihen vastanneet ja samasta kotihoidontuesta tässäkin on kysymys.

Juu äitiysrahakautena ja vanhempainrahakaudella ei saa hoitorahaa, ainoastaan hoitolisää voi saada. Ja sehän on sitten tulosidonnainen ja silloin lasketaan yhteen miehen tulot (brutto) ja sinun äitiysraha (brutto).

Itse olen jäämässä äitiyslomalle 27.3 ja esikoinen syntynyt 10/04. Mutta tulen saamaan hieman tuota hoitolisää.

Miksi ihmeessä minä sain ekasta kotihoidontukea 84e +täys hoitolisä vaikka olin äitiyslomalla ja äippärahaa kun toinen lapsi syntyi? Ja ihan kelan ihmisen kanssa paperit tehtiin ja laskeskeltiin ja niin se vain oli! Onha tietysti asiat voineet 3 vuodessa muuttua.

Niinhän se menee. Siis että saa vain sitä tulosidonnaista hoitolisää. Korvaa kuulemma hoitovapaalla saatavan lapsikorotuksen.. Jäin hoitovapaalta suoraan äippälomalle ja tämän huiman minimirahan lisäksi saan hoitolisää n. 160€ eli melkein täyden. Täällä ei ole kuntalisää :( Helmikuussa jään hoitovapaalle taasen ja esikoinen täyttää 3v eli tulot tippuu noin 30€ kun korotus yli 3v lapsesta on reilut 50€ ja alle 3v olis se reilut 80€.

Yhteistyössä