Mies ei ymmärrä rahatilannetta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä ihmettä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletko "Mitä ihmettä??" nyt todellakin aivan varma, että et ole sama henkilö, joka täällä kirjoitteli pari viikkoa sitten suurehkosta lainastaan? Olen tuskin ainoa, jonka mielestä tämä alkaa tyyliään myöten muistuttaa aika lailla sitä ketjua... :D

Meillä on karkkipäivä, olen vaan niin kuiva tyyppi, että ajattelin popcornien riittävän... :) Ei ne riitä. Se on totta. Kyllä korpes itteeki niitä mätystää... :) Myönnetään.

Tästä raha-asiakeskustelusta vois jatkaa vaikka eliniän. Kaikilla on niin oma näkemyksensä siitä, mihin se raha tulisi laittaa ja kukin tyylillään. Kiitos vinkeistä ja kyllä se tästä, en vaan muista enää, millaista se on tässä mammalomalla kun säästöjä ei siis enää oo remontista johtuen. :) Alles gut, tv. rahanatsi.

Meillä äärimmäisenä keinona on käytetty joskus sitä että mies antaa kaikki rahansa mulle ja mä sitten siirrän kerran viikossa sen tilille rahat, jotka voi käyttää haluamallaan tavalla. Joskus opiskeluaikoina jo (ollan oltu 15 v. yhdessä) kun sillä oli rahat loppu aina, aloitettiin tämä. Mä kävin sille joskus ruokakaupassakin kun osasin ostaa pienemmällä rahalla ruokaa. Mun mies ainakin on ihan onneton kun pitää pihistellä eikä ole sitä vieläkään oppinut. Tosin pienen suostuttelun jälkeen aina saadaan homma toimimaan mutta kertapuheella ei mikään mene kaaliin. Nytkin luulen että tähän vyönkiristykseen (jotta saadaan autoa varten rahat säästettyä) menee tovi ennenkuin alkaa sujua. Ja monen monta kertaa asioista keskustellaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä??;27242447:
Kaikilla on niin oma näkemyksensä siitä, mihin se raha tulisi laittaa ja kukin tyylillään.

Tästä ketjusta saa vähän sellaisen kuvan, että sinun näkemyksen mukaan luovutaan miehen jutuista, ei sinun jutuista. Mies ei saa edes suklaata, ei luonasta, ei kaljaa mutta sinä et voi luopua edes autosta, joka toisi paljon merkittävämmät säästöt kuin nuo miehen jutut.

Säästäminen vaatii paljon energiaa ja miettimistä. En usko että mitään kamalaa tapahtuu, jos säästät mitä pystyt etkä välitä siitä ettei mies säästä.

Ex:n kanssa rahariidat loppuivat kun pyysin talousrahaa ja loppu jäi hänen tuhlattavakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä??;27242254:
Höh... Ei ne nyt ymmärrä... :) Vai oonko ihan skitso, kun en halua, että rahaa menis mihinkään ns. "turhaan"? Ja ne popcornit nyt oli vaan niin, että no ostetaan nyt näitä... Just hain miehelle sen suklaalevyn ja karkkia ja pistin saunan päälle.

Kaipa se on jotain paniikkia tää... Kun ei ookaan nyt yhtäkkiä rahaa niin paljon. Mutta ei kai muutkaan osta karkkia joka toinen päivä? Vai ostaako? Kai sitä nyt saa katsoa, mihin rahaa menee ja mihin sitä laitetaan järkevästi? Siis niin, että ei elämä lopu mutta voi katsoa kuitenkin vähän tarkemmin...?

joo, ostetaan karkkia joka toinen päivä miehen kanssa iso pussi. joskus päätän että nyt loppu, ja lupaan eettä en osta enkä syö. miestä en silti ole kieltänyt kertaakaan ostamasta mitä herkkuja haluaa.

sen myönnän, että jos 6 olutta pitäisi joka lauantai juoda, en ehkä pitäisi. kyllä sitä pitäisin jo kännäämisenä. joskus on jäänyt juomaan useamman oluen kun minä ja lapset menty nukkumaan. ok jos ei tule kuitenkaan pakko että joka lauantai juotava monta.

minusta toinen lapsi tai remontit eivät edelleenkään saisi olla syy siihen, että aletaan vahtia toisen syömisiä tai yhtäkkiä säästää kaikessa ylimääräisessä kysymättä toiselta. meillä ainakin on päätetty niin, että ei pahemmiin matkustella mutta ostetaan herkkuja ja käydään joskus ravintolassa ja käytetään siis irtorahaa ja lapset saavat joskus kaupasta kirjoja, pokkareita, jne ilman syytä.

jos yhtäkkiä sieltä pitäisi tuoda vaan pottuja, lihaa, kasviksia ja pakollista eli ruokaa vaan, niin pitäisihän se olla yhteinen sopimus eikä toisen natsipäätös.

^Meillä taas on yhteinen päätös, että rahat käytetään matkusteluun eikä irtorahana. Eilenkin tehtiin yksi isompi hankinta yhteisellä päätöksellä, kun se oli nyt edullisesti saatavilla, vaikka se tarkoittaa, että emme sitten osta joululahjoja toisillemme ja muutenkin pitää sen takia säästää.

Että näin ne perheiden ajatusmaailmat eroaa.

Meille jäänyt joka kuukausi monta vuotta noin 800 euroa kaikkeen elämiseen josta siis ruoka, bensa, yllättävt menot, vaatteet, hygenia ja kaikki mahdollinen. Ikinä ei ole ollut ongelmaa sen kanssa etteikö olisi riittänyt. Säästöön ei toki jää mutta elämiseen kyllä. Mutta tilanne on väliaikainen vaikkakin kestänyt pitkään. - mutta niin meillä ihmisillä on erilaiset kuluttamis tottumukset :D

Mutta siis, meillä minä teen laskelmat joiden mukaan eletään eikä se ole miehelle ongelma ollut :)

[QUOTE="vieras";27242459]Tästä ketjusta saa vähän sellaisen kuvan, että sinun näkemyksen mukaan luovutaan miehen jutuista, ei sinun jutuista. Mies ei saa edes suklaata, ei luonasta, ei kaljaa mutta sinä et voi luopua edes autosta, joka toisi paljon merkittävämmät säästöt kuin nuo miehen jutut.[/QUOTE]

Vähän sama ajatus tuli..... Jos miehelle on ehdotettu saunakaljasta ja työlounaasta luopumista, niin mistä sitten ap itse luopuu?

Meille jäänyt joka kuukausi monta vuotta noin 800 euroa kaikkeen elämiseen josta siis ruoka, bensa, yllättävt menot, vaatteet, hygenia ja kaikki mahdollinen. Ikinä ei ole ollut ongelmaa sen kanssa etteikö olisi riittänyt. Säästöön ei toki jää mutta elämiseen kyllä. Mutta tilanne on väliaikainen vaikkakin kestänyt pitkään. - mutta niin meillä ihmisillä on erilaiset kuluttamis tottumukset :D

Mutta siis, meillä minä teen laskelmat joiden mukaan eletään eikä se ole miehelle ongelma ollut :)

Piti siis vielä kirjoittaa, että en siis todellakaan tee laskelmia joissa tyyliin se yksi suklaalevy jää pois tmv. Kauppaan laitetaan max. 100e viikossa ja jos menee paljon herkkuihin niin se on muualta sitten pois, summa ei ylity. Tuo sisältää siis vaipat ja hygenia tarvikkeet, kerralla ostetaan viikoksi.

Joo ja autoa ei todellakaan ole käytössäni vaikka matkaa 7km keskustaan ja täällä vain pikkukauppa. Itsekästä on, jos pidät auton mukavuus syistä ja samaan aikaan vaadit mieheltä jostain suklaasta ja työpaikka ruokailuista luopumista. HEI HALOO ?

kuulostaa vähän siltä että miehen pitäis pikkasen tarkkailla rahan käyttöä enemmän ja sun vähemmän. Kuulostaa että mies kokee olevansa ahdistavassa tilanteessa, eikä välttämättä sen takia että ei haluaisi säästää,vaan koska sulla on aika painostava asenne asiassa. Vaikka perheessä eletään pienellä budjetilla, pitää jokaisella olla kuitenkin mahdollisuus pieneen arjen luksukseen, tietty budjetin rajoissa. Jos miehelle on tärkeää syödä lounas töissä ja ottaa saunakalja, niin miksi sitä ei hänelle voisi suoda. Jos hän on valmis tinkimään muissa asioissa. Te tuskin käytte joka päivä saunassa, eli siihen kaljaan menevä summa on pieni.

Suurin ongelma taitaa olla, että sinä haluat suunnitella etukäteen, ja mies elää enemmän hetkessä. On totta että organisoimalla menoja voi säästää rahaa, mutta jos liikaa organisoi, alkaa se jo vaikuttamaan elämän laatuun. Teillä on uusi tilanne, ja menee aikaa että molemmat alkavat sopeutua. Kun rahat on tiukoilla mies saattaa itse joku päivä sanoa, että huomenna ota töihin eväät, kun on rahasta tiukkaa. Mutta tälläisten asioiden pitää lähteä omasta itsestään. Tuollaisessa tilanteessa pitäisi miettiä yhdessä mistä kukakin on valmis säästämään ja mitkä asiat on tärkeitä ja niistä ei tingitä.

Meillä tällä hetkellä rahasta todella tiukkaa. Molemmat eletään säästäväisesti, mutta molemmilla oma tapansa säästää. Itse suosin kirpputoria. Kirpputorin liksäksi haluan panostaa laatuun, ostan mielummin vähemmän ja harvemmin, mutta kerralla laadukasta. Mies taas ostaa yleensä sitä halvinta, mutta ei suostu käyttämään kirpputori vaatteita. Esim. ruokaostoksissa itse olen valmis maksamaan jostain enemmän jos se hyvää/terveellistä, mies taas voi ottaa sen mauttomamman vaihtoehdon jos se on halpaa. Suurimmat säästöt tulee kuitenkin kailleimmista menoista. Meillä ainakin auto on suuri rahareikä, tämän takia ollaan päädytty pitämään vaan yhtä autoa, vaikka toinen auto joskus helpottaisikin elämää. Meille molemmille koti on todella tärkeä, erityisesti mukavuus ja ulkonäkö. Suuri osa ylimääräisestä rahasta meneekin remontoimiseen. Tässä säästämme tekemällä itse. Ainoastaan pakolliset jutut teetetään, Etsitään edullisia, mutta laadukkaita materiaaleja kaupoista ja opetellaan tekemään mitä ei osata. Tarkoitus ei ole siis neuvoa että kaikkien pitäisi tehdä samoja ratkaisuja, vaan nimenen omaa kertoa, että eri ihmiset arvostavat eri asioita ja säästävät hyvin eri tavoin.

Yhteistyössä