Kotihoito/työttömyys vs työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hassu

Vieras
en ole oikein ymmärtänyt kun puhutaan että on kannattavampaa olla kotona ku mennä töihin.. kertokaa mulle mistä työstä saa niin huonoa palkkaa että tuilla elää paremmin?
jos tällaisia töitä on olen todella hämmästynyt tukien suuruudesta, koska tiedän kyllä minimipalkkarajat.

No jos on ollut hyvässä työpaikassa jossa hyvä palkka, niin onhan se ansiosidonnainen varmasti parempi kuin joku minimipalkka. Ja tuskin esim. lääkärin kannattaa ottaa siivoojan paikkaa vastaan, on sitten mieluummin työttömäänä kotona.

No, kun yleensä ihmiset sitten laskevat omasta palkastaan pois mahdolliset lasten päivähoitomaksut, työmatkakulut jne. Totta, saisin asumistukea, jos olisin työtön. Päivähoitoikäisiä lapsia ei minulla ole, mutta heidän päivähoitonsa ei maksaisi työttömälle mitään.

Minä kuitenkin puurran työelämässä, sillä uskon, että vain sinnikkyydellä saan aikanaan sen unelmatyön. En siis ole hohdokkaassa työssä, en saa suurta palkkaa, työmatkaakin on jonkin verran (toisessa kunnassa). Mutta joo, mieluummin se 300 euroa kuussa enemmän käyttöön, aukoton CV sekä tieto siitä, ettei omia tuloja ja menoja tarvitse selitellä viranomaisille tms.

Olen toki väsynyt työpäivän jälkeen, mutta väsymys on ihan hyvä tunne. Nukkumaan mennessä on erittäin hyvä olla väsynyt. Ja ei tämä maa pyörisi, jos kaikki välttelisivät töitä ja makaisivat kotona tukien varassa, niin lapsettomat kuin kaikki muutkin. Itse en saa työstäni henkisesti paljoakaan irti, mutta palkallani kustannan itselleni mieluisia harrastuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
No jos on ollut hyvässä työpaikassa jossa hyvä palkka, niin onhan se ansiosidonnainen varmasti parempi kuin joku minimipalkka. Ja tuskin esim. lääkärin kannattaa ottaa siivoojan paikkaa vastaan, on sitten mieluummin työttömäänä kotona.

:D Ja Suomessahan on hirveä ongelma just terveydenhuoltohenkilöstön työllistyminen? Korkeakoulutetut tai muuten halutut alat saavat tuosta noin vain mahiksen mennä vaikka Ausseihin tai Cänädään töihin.

samaa mieltä, Omatunto. yhteiskunnan tuilla eläessä joudut jatkuvasti selittelemään kaikki tulot ja menot ja mitään ylimääräistä et saa ostettua tai tehtyä. täälläkin kitistään välillä kun sossu ei Anna lasten lääkkeisiin ym rahaa ja pitäis saada harrastuksia lapsille ja päästä lintsille...
uskon että suurin osa on itse sellaisen tilanteen aiheuttanut, jos vuosikausia tilin saldo on 0.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja xx:

:D Ja Suomessahan on hirveä ongelma just terveydenhuoltohenkilöstön työllistyminen? Korkeakoulutetut tai muuten halutut alat saavat tuosta noin vain mahiksen mennä vaikka Ausseihin tai Cänädään töihin.

No oli huono esimerkki, mutta ymmärsit varmaan pointin?

No laitetaan sit että lakimiehen ei kannata ottaa vaikkapa puhelinmyyjän työtä vastaan. Tarkoitin kuitenkin, että jos on pitkä koulutus ja jo paljon oma alan työkokemusta, niin ei kannata tehdä töitä pienellä palkalla jos työttömyyskorvaus on kutakuinkin sama ja jos ei tarvii sitä työtä työkokemuksenkaan takia.

Aukoton cv on ihan hyvä juttu, mutta ei näytä hyvältä lakimiehen cv:ssä esim. 5 vuotta siivoojan työtäkään. ja mitä enemmän tekee koulutusta vastaamatonta työtä, sen vaikeempi on saada oman alan tytötä jos ei puhuta ihan nuorista, joille kaikki työkokemus on plussaa.

Pitäisköhän ap:n lähteä tutustumaan pienipalkkaisiin naistentöihin. Hoitoalalla olen ennen kotiäitiyttä ollut, rahallisesti melkein +-0 lähteä töihin vuorotyöhön ja laittaa lapset hoitoon. Miehellä sentään on sen verran hyvä palkka, että kustantaa kotiäitiyden jota ei kyllä voi rahassa mitata miten arvokasta se on lapsille.

Jokaista varmaan toisinaan ärsyttää töihinmeno. Onneksi FB toimii mainiona motivaattorina. Kaveri postasi kuviaan Kalifornian reissulta. Työttömänä olisi turha unelmoida pitkistä kaukomatkoista, nyt siihen on mahdollisuus, kun töissä olen.

Toivoisin, että jokainen saisi työstään irti enemmän kuin rahallisen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, mutta on sekin tyhjää parempi.

En mä edes osaisi olla kotona tekemättä mitään muuta kuin kotihommia tms. Olen kotiäitiaikoinanikin opiskellut (iltalukio, avoin yliopisto + ammattitutkinto monimuotokoulutuksena) yms. Viikon loma tekisi toisinaan terää, mutta ei minusta ole kotimieheksi pelkästään, tietenkin aikaa jäisi enemmän erilaisiin projekteihin.

Minä myös nautin vapaudesta käyttää tuloni kuten tykkään. Töissä on ankeaa käydä, mutta siitä saadulla rahalla olen saanut jonkun muun työllistettyä ja käymään meillä siivoamassa. Eli, vapaa-aikaa jää kuitenkin, vaikka töissä käynkin.

Ihannetyö olisi omaa alaa. Sitä odotellessa, eiköhän aloiteta taas päivän duunit!

Yhteistyössä