kotihoidontuki + työt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehkä

Vieras
eli miten se menee jos haluaisin tehdä vähän jotain "keikkatyyppistä" työtä sinä aikana kun olen kotihoidon tuella. minulla siis on vakityöpäikka mutta jos tekisin jotain muuta. miten menee verotus jne? entäs jos työskentelisin omalla toiminimellä, miten sitten?

osaako joku neuvoa

Et saa hoitotukea jos alotat työt muuten kuin sunnuntaina.
Hoitotuesta menee 60% tai sivutulo prossa jos aloitat työt.
Silloin kotihoidontyö on sun ns kakkostyö.

Ensin pitää kysyä vakituisesta paikasta saatko tehdä muuta työtä. Vakituisella työpaikallas on syy sanoa irti jos kilpailutat tai alotat työt toisessa paikassa,mutta olet hoitovapaalla toisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja voisin sanoa varmaksi että:

Häh?
Ei työnteko kotihoidontuen perusosaan vaikuta, hoitolisään ja mahdolliseen kuntalisään vaan.

HÖPÖ HÖPÖ!

Kotihoidontuella ollessa saa tehdä töitä ilman, että se vaikuttaa tuen määrään. Ainoastaan mahdolliseen hoitolisään se vaikuttaa. Verottajalta saa tuollaiseen tilanteeseen verokortin. Noista toiminimiasioista en osaa sanoa mitään.

tätä en juuri tiedä saanko tehdä työtä kun olen kotona ja vakipaikka. vai onko mitään järkeä edes haaveilla jos menee 60% veroa niin....
mutta eikö kotihoidon tukea saa jos lapset hoidetaan kotona riippumatta siitä onko töissä vai ei?

Jos et hae hoitorahaa, vain perusosaa, tulojen veroprosentti menee tulojen mukaan. Ei mitään 60 % makseta kotihoidontuesta...Mulle laitettiin sivutuloverokortti. Ja kelaan etuusverokortti. Mutta et välttämättä saa tehdä muita töitä, jos sulla on vakipaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Häh?
Ei työnteko kotihoidontuen perusosaan vaikuta, hoitolisään ja mahdolliseen kuntalisään vaan.

Sitä juuri tarkoitin. hoitolisä ja kuntalisä menee pois. Sen jälkeen jää vaivanen 300e kuussa. Ei sillä paljon elellä.
Ja jos työt aloittaa niin kai silloin tarvitsee laittaa lapset hoitoon. Ja silloin ei saa mitään jos on kunnallisessa paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt selvemmin:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Häh?

Sitä juuri tarkoitin. hoitolisä ja kuntalisä menee pois. Sen jälkeen jää vaivanen 300e kuussa. Ei sillä paljon elellä.
Ja jos työt aloittaa niin kai silloin tarvitsee laittaa lapset hoitoon. Ja silloin ei saa mitään jos on kunnallisessa paikassa.

Sulla oli väärä termi niin en tajunnut :whistle:
Mä käyn iltaisin/viikonloppuisin töissä, hoidan poikaa päivisin kotona.

siis ajattelin lähinnä viikonlopputöitä alkuun. eikä meilläpäin mitään kuntalisää ole kun ei molemmat ole vuorotöissä.. että kovin häävi ei tuo tuki nyt ole siksi juuri töitä mietiskelen.

siis täytyykö työpaikkaan ilmoittaa jos teen jotain työtä? jostain olin lukevinani että jos tekee samanalan työtä niin vain silloin tarvii tehdä ilmotus työpaikkaan.

Yhteistyössä