fiksummat auttakaa, kht ja työttömyys

mustikkatassu

Aktiivinen jäsen
12.05.2007
5 848
1
36
elikkäs jos on työtön työnhakija työkkärissä, mutta nostaa kht..
niin miten se käytännössä menee?

ite oon täl hetkel töis mut työt loppuu viim. joulukuussa ja olen amk:n kirjoilla ja suunnitelmissa olis hakea noita vuorotteluvapaan sijaisuuksia..

olisko täällä joku ihanainen ihminen, joka OSAIS vähän neuvoa?? :flower:

Mä sain aiemmin kotihoidontukea ja olin työtön työnhakija. Kaava meni jotenki niin, et työmarkkinatuesta ensin vähennettiin kotihoidontuki, ja jos työmarkkinatukea jäi maksettavaksi, niin se sit maksettiin. Jos on oikeutettu täyteen työmarkkinatukeen, niin jää sitä toki jonkin verran, vaikka vähentääkin sen kotihoidontuen eka pois.

Ei kai niitä päällekkäin makseta? Kht on tarkoitettu hoitovapaata varten, eli äiti lapsia varten kotona. Jos ilmoittautuu työttömäksi, on velvollinen etsimään aktiivisesti töitä ja olemaan valmis myös työllistymään, jos jotain löytyy. Ja mun mielestä nykyään on tuo työttömänä oleminenkin muuttunut jo vaikka kuinka, alkaa pyörimään heti kaikki kurssit, jotka valmistavat työnhakijaa ja työtöntä takaisin työmarkkinoiden käyttöön...

Itte olen nyt hoitovapaalla, ja olen ajatellut niin, että kun sitten joskus ilmoittaudun työttömäksi, täytyy olla valmis ajatus myös lasten sijoittumisesta/hoitokuvioista tarvittaessa...

Ihanasta ja fiksusta ihmisestä en nyt niinkään tiedä, mutta työnhakijaksi työkkärin listoille voi ilmoittautua milloin itse haluaa. Eli sitten vaikka kotihoidontuella ollessaan. Mutta jos haluaa nostaa kahta sosiaalietuutta samaan aikaan, niin
kotihoidontuki vähennetään (tai ainakin ennen on vähennetty ) työttömyyskorvauksesta, joten niin ei kannata tehdä, sillä molemmistahan tietty pitää verot maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Ei kai niitä päällekkäin makseta? Kht on tarkoitettu hoitovapaata varten, eli äiti lapsia varten kotona.

Kotihoidontukea saa, jos lapset ei tarvitse kunnallista hoitopaikkaa.

Eli voit saada kotihoidontukea ja työttömyyspäivärahaa samaan aikaan, mutta työttömyyspäivärahasta vähennetään kotihoidontuen määrä joten lopputulos on +/-0.

Mutta jos kotikuntasi maksaa kuntalisää, voi sen myöntämisen ehtona olla kotihoidontuki.

Sitä en osaa sanoa, miten työttömyyspäivärahaan ja sen saantiin vaikuttaa se että olet kirjoilla koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Ei kai niitä päällekkäin makseta? Kht on tarkoitettu hoitovapaata varten, eli äiti lapsia varten kotona. ..

Hmmm, ei siellä kyllä sellaista pykälää ole, jossa velvoitetaan äidin hoitamaan lapsensa kotona nostaessaa kht:a. Kotihoidontukeen kun on oikeutettu kaikki alle kolmevuotiaiden lasten perheet, jotka hoidetaan muulla tavoin, kuin kunnallisessa päivähoidossa =) Hoito voi tapahtua vaikka isovanhemman toimesta mummolassa ;)

Kumpaakin voi saada.

Jos nostat yhtäaikaa työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea, kotihoidontuen määrä vähennetään työttömyyskorvauksesta. Rahallisesti et siis saa enempää kuin työttömyyskorvauksen määrän, mutta etuna on mm se että jos jostain syystä saat karenssia, jatkaa kotihoidontuki juoksuaan ilman uutta hakemista.

Yhteistyössä