Lapsi mummille hoitoon & kotihoidontuki yms asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vielä ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vielä ihan pihalla

Vieras
Äitini tuli mummiksi ja tädiksi suht samaan aikaan. Nyt hän otti puheeksi, että voisi alkaa hoitaa lastani ja siskonsa lasta, kun palaamme syksyllä töihin. Lupasin alustavasti selvittää, mitä se tarkoittaisi, eli osaisiko joku auttaa?

Tässä faktoja:
- Molemmat lapset noin vuoden ikäisiä.
- Molemmilla perheillä tuloja "normaalisti" = molemmat vanhemmat töissä.
- Äitini on vähän yli 50-vuotias, tällä hetkellä työtön, tekee vuokrafirmoile siivous- yms töitä pätkissä. "Oikeaa työtä" ei ole tarjottu työkkäristä varmaan vuosiin.
- Mitä jos tekisin ainakin aluksi vähän lyhyempää työviikkoa/-päivää. Ymmärtääkseni voisin saada jonkinlaista tukea siihenkin? Vaikuttaako se taas kodinhoidontuleen, siis kannattaako sittenkin tehdä täyttä viikkoa?
- Verotus? Onko sillä väliä, kenen tilille kotihoidontuki menee? Jos se menee äidillni, saako hän työkkäristä enää mitään? Jos taas minulle, verotetaanko sivutuloverokortin mukaan?

Mitä pitää ottaa huomioon? Kuinka paljon tukia (noin) saisimme? Kuinka paljon olisi kohtuullista maksaa äidilleni? Kaikki tuet varmaankin, mutta tarjoammeko enemmän?

jos haette äidilles yksityistä kotihoidontukea, se menee sen verotukseen. lisäksi ainakin täällä, kunnan pitää hyväksyä hoitaja.

kotihoidontuki tulee edelleen normaalisti sinulle, jos valitset sen vaihtoehdon.

Meillä syksyllä aikalailla sama tilanne, tyttö silloin noin 10kk ja menossa mummulle hoitoon kun mä palaan kouluun. Sen verran oon ottanu selvää, että kotihoidotuki me saadaan ja itseasiassa varmaankin myös hoitolisä (kun mun tulot jää opintotukeen).

Mä oon käsittänyt, että jos mä haen kotihoidontukea, niin se vaikuttaa opintotuen tulorajoihin mulla. Mutta voisikohan sen hakea miehen nimiin? Vai pitääkö se tulla samalle ihmiselle jolle tulee lapsilisät? Pitääkö nuo lapsilisätkin siirtää miehelle?

Olisko ketään, joka osais vastata silleen kaiken kattavasti näihin kysymyksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja hyviä kysymyksiä:
Meillä syksyllä aikalailla sama tilanne, tyttö silloin noin 10kk ja menossa mummulle hoitoon kun mä palaan kouluun. Sen verran oon ottanu selvää, että kotihoidotuki me saadaan ja itseasiassa varmaankin myös hoitolisä (kun mun tulot jää opintotukeen).

Mä oon käsittänyt, että jos mä haen kotihoidontukea, niin se vaikuttaa opintotuen tulorajoihin mulla. Mutta voisikohan sen hakea miehen nimiin? Vai pitääkö se tulla samalle ihmiselle jolle tulee lapsilisät? Pitääkö nuo lapsilisätkin siirtää miehelle?

Olisko ketään, joka osais vastata silleen kaiken kattavasti näihin kysymyksiin?

Kotihoidontuki ei vaikuta opintotuen määrään, eikä miehesi tulot. Asumistukeen miehesi tulot sitten vaikuttavat. Mutta siis kotihoidontuki maksetaan , jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Sen verran tarkennusta, että äitini ei halua hoitaa "vieraita" lapsia, vain näitä kahta tuttua ja rakasta. Ja voisi kuvitella, että kahden lapsen hoitaminen virallisesti perhepäivähoitajana on aika kannattamatonta.
Äiti ei varmaankaan halua rikastua lastenhoidolla, mutta kyllähän hänen on toimeen tultava ja korvaus työstään saatava. Tietenkään hän ei suostu sanomaan, mitä hän haluaa, eli jotain hänelle pitäisi ehdottaa.

Mitä muuten yksityinen perhepäivähoitaja maksaa kuukaudessa? Ainakin sen olisin valmis äidilleni maksamaan, koska jos hän ei hoida, luultavasti yrittäisin löytää kivan perhepäivähoitajan.

Yksityinen pph ottaa n. 500-700e/kk/lapsi. Käsittääkseni on olemassa myös yksityisen hoidon tuki, voiskohan sitä saada? Mutta jos äitisi saisi vaikka 600e/lapsi, niin varmaan jo jotenkin pärjäisi ja teille ei jäisi ihan mahdottomasti maksettavaa kotihoidontuen jälkeen.