Kotihoidontuki mummolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emiilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emiilia

Aktiivinen jäsen
13.08.2005
2 687
0
36
Äitini on eläkkeellä, kun hän aloittaa nuorimmaisemme hoitamisen. Saako hän kotihoidontuen vai vähentääkö se hänen eläkettä jolloin tulos on +-0 ? tietääkö kukaan? Vai tuleeko kotihoidontuki mulle?

Kotihoidontuki kuuluu sulle aina silloin, jos et vie lasta kunnalliseen hoitoon. Meillä vähän vastaava tilanne ja kodinhoidontukea saan. Jos maksat ihan virallisesti palkkaa mummolle, niin sitten tukimuoto on kai se yksityisenhoidontuki.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
sulle tulee, maksa pimeenä äiteelles

Siis miulle on tulossa kaverin tenava hoitoon, kun se menee töihin
Eipä oo käyny mielessäkään, et kun se maksaa osan kotihoidontuesta mulle, et miähän teen pimeetä työtä :o

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Kotihoidontuki kuuluu sulle aina silloin, jos et vie lasta kunnalliseen hoitoon. Meillä vähän vastaava tilanne ja kodinhoidontukea saan. Jos maksat ihan virallisesti palkkaa mummolle, niin sitten tukimuoto on kai se yksityisenhoidontuki.

Eli tulee mulle, ok Verot tietysti menee sit sivutulojen mukaan eli käteen jää 150 ? ? Entä sitten jos joku vanhemmista lapsista sairastuu? Saako enää palkallista lomaa töistä, kun jo kerran saa kotihoidontukea? En kuitenkaan halua äitiäni liikaa rasittaa, niin että joutuis hoitamaan kaikki kolme lasta josita ainakin yksi kipeä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Eipä oo käyny mielessäkään, et kun se maksaa osan kotihoidontuesta mulle, et miähän teen pimeetä työtä :o

Oikeestiko ei oo käynyt mielessä?
Miten ootte muuten sopineet vakuutukset ja muut mahdolliset korvaukset?

Niin ja ihan normaalisti saa töistä sairaslomaa ja palkkaa, kun lapsi sairastaa.

Onko se todellakin noin? Hyvä tietää! Sitten ei huolta.
Niin siis kela ei katso että kotona on jo hoitaja? Kun eihän isä saa saikkua sairaasta lapsesta jos olen äitiyslomalla, koska minä olen jo kotona. Ei tietysti tarvitsekaan, mutta luulin että kela aattelee ton kotihoidontuen kanssa samoin.
Mä kun tässä mietin että jätän koko tuen hakematta ton takia. Se on kohtuutonta lykätä kolme lasta mummolle. Mutta jos se meneekin noin että silti isi voi olla saikulla kipeän lapsen kanssa niin sitten ei mitään hätää.

Kiitos

Ei mulla ainakaan ollut mitään ongelmaa ton asian suhteen ja mun lapsi sairastaa paljon. Mulla nyt olikin vähän erikoisempi työnkuva ja oon aika paljon kotona hommissa ja silloin kun tarvitsi liikkua niin anoppi hoiti. Ei mun tarvinnut Kelalle mitään ilmoittaa mistään sairaslomista tms. koskaan mitään. Niille riittää tieto, että muksua ei hoideta verovaroin.

Töissä meillä tuskin kukaan edes koskaan kysyi mistään kodinhoidontuesta, eihän se niille edes kuulu missä sun lapsesi on päivät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Oikeestiko ei oo käynyt mielessä?
Miten ootte muuten sopineet vakuutukset ja muut mahdolliset korvaukset?

No eipä nuo ole tullut ees mieleenkään :xmas:
Teenpä sitten pimeetä hommaa :o

Jännä ettei sossuntäditkään mulle sanona mitään, kun kerroin, että kaverin tenava tulee välillä muutamaks tunniks ja kaveri siitä hiukkasen maksaa

Miehen pomo on vähä tympee. Ruikuttaa kun mies lasten sairastelun takia kotona, eikös akkas vois välillä olla. :/

Joo mutta hyvä homma jollei vaikuta. Asia on sitten selvä.
Entäs toi vero juttu? Menee se 48 % veroa siiitä eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:

Eli tulee mulle, ok Verot tietysti menee sit sivutulojen mukaan eli käteen jää 150 ? ? Entä sitten jos joku vanhemmista lapsista sairastuu? Saako enää palkallista lomaa töistä, kun jo kerran saa kotihoidontukea? En kuitenkaan halua äitiäni liikaa rasittaa, niin että joutuis hoitamaan kaikki kolme lasta josita ainakin yksi kipeä. :/

eikös tuohon saa haettua oman verokortin?

Jos kotihoidon tukea saava saa tuen lisäksi palkkaa tai muuta veronalaista etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

Mä kävin tuota juttua Kelalla selvittämässä ja siellä oli oikein mukava täti. Hän selitti nuo yksityisenhoidontuet sun muuta ja sanoi, että kannattaa valita meidän tapauksessa tuo kodinhoidontuki, koska hoitoja ei tule välttämättä kovin paljoa ja jos mummolle ei niistä maksa. Mä kyllä maksoin jotain, mutta ihan käteen annoin ja se ei sitten vaikuttanut mihinkään. Tuskin verottajakaan siihen puuttuu, että MUMMO hoitaa lapsenlapsiaan.

Juu siis tarkoitus oli mummolle maksaa vähintään tuo kotihoidontuki. Sitä just mietin että se tulee siis meille, joten kela ei sitä mistään vähennä. Hyvä hommeli. No onneksi tämä on ajankohtaista vasta maaliskuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos kotihoidon tukea saava saa tuen lisäksi palkkaa tai muuta veronalaista etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

:attn:

Yhteistyössä