Se olisikin ollut liian hyvää ollakseen totta( Kelan vastaus tässä ketjussa )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Mies on töissä.Kotihoidontuki on lakkautettu 1.8.08 alkaen, koska olen työttömänä.1.9.08 tai 8.9.08 alkaen mies hakisi kotihoidontuen itselleen ja hoitaisi 1 v tytärtämme kotona, kun minä olisin työelämävalmennuksessa.Mies lähtisi sitten töihin, kun mä kotiutuisin.

Hei, tossa tapauksessa miehen saama palkka vaikuttaa sun työmarkkinatukeen!! Ei se kotihoidontuki..

Miten ihmeessä?Kun työelämävalmennuksessa kaikille kuuluu täysimääränen työmarkkinatuki+8?/pv kulukorvausta verottomana

Niin on. Kyllä sinulla on oikeus saada se täysimääräisenä. Mutta niin on oikeus miehelläkin saada kotihoidontuen perusosa, jos kerran hoitaa lasta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Mies on töissä.Kotihoidontuki on lakkautettu 1.8.08 alkaen, koska olen työttömänä.1.9.08 tai 8.9.08 alkaen mies hakisi kotihoidontuen itselleen ja hoitaisi 1 v tytärtämme kotona, kun minä olisin työelämävalmennuksessa.Mies lähtisi sitten töihin, kun mä kotiutuisin.

Hei, tossa tapauksessa miehen saama palkka vaikuttaa sun työmarkkinatukeen!! Ei se kotihoidontuki..

Miten ihmeessä?Kun työelämävalmennuksessa kaikille kuuluu täysimääränen työmarkkinatuki+8?/pv kulukorvausta verottomana

Niin on. Kyllä sinulla on oikeus saada se täysimääräisenä. Mutta niin on oikeus miehelläkin saada kotihoidontuen perusosa, jos kerran hoitaa lasta kotona.

Niin minunkin mielestäni

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä kannattaa käydä siellä kelassa.

:attn:

Vai lupasiko soittaa sulle?

lupas vielä soittaa, mut ekaks tosiaan sanoi, että se miehelle tuleva kotihoidontuki vähentäs mun työmarkkinatukea ja sitä mä en ymmärrä

Toivottavasti selvittää asian.Itse kyllä kävisin kelassa vielä.

Eikös tuo johdu juuri siitä, että kotihoidontukea ei makseta työssäkäyvälle jos toinen on työtön? Epäilen että Kelan virkailija oli oikeassa, mutta pyydä kuitenkin toinen mielipide.

Eikös tuo johdu juuri siitä, että kotihoidontukea ei makseta työssäkäyvälle jos toinen on työtön? Epäilen että Kelan virkailija oli oikeassa, mutta pyydä kuitenkin toinen mielipide.

Kyllä mä sen tajuan että jos puoliso töissä ja mä olisin kotona työttömänä, niin silloin kotihoidontuki vähentäisi työmarkkinatukea.Se on ihan ymmärrettävää.
Mutta kun työelämävalmennuksessa mun kuuluu saada täysimääräinen työmarkkinatuki+veroton kulukorvaus.
Ja kun 1v lapsi hoidetaan kotona=mies hoitaa, niin silloin hänen kuuluu saada kotihoidontuen perusosa täysmääräsenä.Ei miehen saama kotihoidontuki voi tässä tapauksessa vähentää työmarkkinatukea, koska mä olen työelämävalmennuksessa.

Virkailija soitti asiasta ja oli edelleen sitä mieltä, että miehelle tuleva kotihoidontuki vähentäisi työmarkkinatukea...en voi ymmärtää.Sanoin että ymmärrän jos olisin todella kotona työttömänä, mutta missä mun oikeudet silloin on??? kun työelävalmennuksen yhteydessä mu kuuluu saada tuki täysmääräsenä!Ja lapsesta kuuluu saada kotihoidontuki, kun hoito järjestetty kotona.Meni miehellä pasmat sekaisin...sanoi ettei hän oikein tiedä....hänen täytyy kysyä työttömyysetuuden käsittelijältä.

No niin...kesken kaiken tätä kirjoittaessani virkailija soitti.....kyllä se heidän tulkintansa mukaan menee niin, että miehen saama kotihoidontuki vähentää myös työelämävalmennuksen aikana mun työmarkkinatukea :headwall: |O Näitä tapauksia on kuulemma ollut esillä ja valituksia on tehty, mutta valitukset eivät ole menneet läpi.Virkailija sanoi, että kyllä se tuntuu väärältä ja siltä, että laki ei toteudu oikein, mutta niin se nyt on...voi kakka |O

Kyllä mä sen tajuan että jos puoliso töissä ja mä olisin kotona työttömänä, niin silloin kotihoidontuki vähentäisi työmarkkinatukea.Se on ihan ymmärrettävää.
Mutta kun työelämävalmennuksessa mun kuuluu saada täysimääräinen työmarkkinatuki+veroton kulukorvaus.
Ja kun 1v lapsi hoidetaan kotona=mies hoitaa, niin silloin hänen kuuluu saada kotihoidontuen perusosa täysmääräsenä.Ei miehen saama kotihoidontuki voi tässä tapauksessa vähentää työmarkkinatukea, koska mä olen työelämävalmennuksessa.

Virkailija soitti asiasta ja oli edelleen sitä mieltä, että miehelle tuleva kotihoidontuki vähentäisi työmarkkinatukea...en voi ymmärtää.Sanoin että ymmärrän jos olisin todella kotona työttömänä, mutta missä mun oikeudet silloin on??? kun työelävalmennuksen yhteydessä mu kuuluu saada tuki täysmääräsenä!Ja lapsesta kuuluu saada kotihoidontuki, kun hoito järjestetty kotona.Meni miehellä pasmat sekaisin...sanoi ettei hän oikein tiedä....hänen täytyy kysyä työttömyysetuuden käsittelijältä.

No niin...kesken kaiken tätä kirjoittaessani virkailija soitti.....kyllä se heidän tulkintansa mukaan menee niin, että miehen saama kotihoidontuki vähentää myös työelämävalmennuksen aikana mun työmarkkinatukea :headwall: |O Näitä tapauksia on kuulemma ollut esillä ja valituksia on tehty, mutta valitukset eivät ole menneet läpi.Virkailija sanoi, että kyllä se tuntuu väärältä ja siltä, että laki ei toteudu oikein, mutta niin se nyt on...voi kakka |O

Ja näin taas kannustetaan lapsiperheitä |O

Alkuperäinen kirjoittaja MaryahR:
Valitusta kehiin! TAISTELUA P E R K E L E!!!!!!!!! VOIMIA

Kiitos...välillä meinaa jo lannistua ja usko omien etujen ajamiseen loppua, mutta toisaalta nousee sisu pintaan ja ajattelen, että tähän tämä ei jää.Ei näin voi mennä.Tarvis oikein saada useampi samassa tilanteessa oleva mukaan ja yhdessä pistää kova kovaa vastaan.Periksi en anna!

nyt olisi sitten sellaisen joukkokanteen paikka (vai mikä se nyt oli). onhan tuo pirun väärin että kelassa vaan tulkitaan lakia eri tavalla. lapsiperhe siis järjestelee työnsä ja koulutuksensa niin että ei rasiteta yhteiskuntaa vaan hoidetaan lapset itse ja kun muut saavat pienen korvauksen ko. järjestelystä niin työttömät, jotka koulutuksen/harjoittelun avulla koittavat tulevaisuudessa tulla tuottaviksi veronmaksajiksi, eivät korvausta saa. näin se yhteiskunta tukee yrittämistä ja oman panoksensa antamista yhteiskunnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Senhän kuuluis mennä niin että sinä saat työmarkkinatuen ja kulukorvauksen ja mies saa kotihoidontuen. Kun mies lähtee töihin ja sinä jäät kotiin saat sinä sen kotihoidontuen ja mies palkan työstä. Näin se menee. Ei miehelle tuleva kotihoidontuki voi syödä sinun työmarkkinatukea.

MINUSTAKIN NÄIN...

kelan sivuilta löysin tälläisen kohdan...
" Työmarkkinatuen tarveharkinnassa ei oteta huomioon seuraavia tuloja:

lapsilisää
lasten kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää
asumistukea
sotilasavustusta
sotilasvammalain mukaista elinkorkoa ja täydennyskorkoa
leskeneläkkeen täydennysmäärää
toimeentulotukea
vian, vamman tai haitan perusteella maksettavia erityisten kustannusten korvauksia "

"" Työmarkkinatuki on tarveharkintainen. Tämä tarkoittaa, että hakijan ja hänen puolisonsa/avopuolisonsa tulot vähentävät työmarkkinatukea. ""

ELI TEIDÄN TAPAUKSESSANNE,

Miehesi saa kotihoidontuen omien tulojensa mukaan tai kahden vuoden takaisten.

Ja sinä saat sen työmarkkinatuen + kulukorvauksen.

MENEPPÄS UUDESTAAN JUTTELEMAAN SINNE KELAAN, VÄLILLÄ NE EI TUNNU ITEKKÄÄN TIETÄVÄN PYKÄLIÄÄN.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiva kela ei ne itekkään tiedä:

MENEPPÄS UUDESTAAN JUTTELEMAAN SINNE KELAAN, VÄLILLÄ NE EI TUNNU ITEKKÄÄN TIETÄVÄN PYKÄLIÄÄN.

Viittisitkö vähän piirtää selvemmin mulle tota lihavoitua kohtaa?? Minkä tulojen perusteella??

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Senhän kuuluis mennä niin että sinä saat työmarkkinatuen ja kulukorvauksen ja mies saa kotihoidontuen. Kun mies lähtee töihin ja sinä jäät kotiin saat sinä sen kotihoidontuen ja mies palkan työstä. Näin se menee. Ei miehelle tuleva kotihoidontuki voi syödä sinun työmarkkinatukea.

MINUSTAKIN NÄIN...

kelan sivuilta löysin tälläisen kohdan...
" Työmarkkinatuen tarveharkinnassa ei oteta huomioon seuraavia tuloja:

lapsilisää
lasten kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää
asumistukea
sotilasavustusta
sotilasvammalain mukaista elinkorkoa ja täydennyskorkoa
leskeneläkkeen täydennysmäärää
toimeentulotukea
vian, vamman tai haitan perusteella maksettavia erityisten kustannusten korvauksia "

"" Työmarkkinatuki on tarveharkintainen. Tämä tarkoittaa, että hakijan ja hänen puolisonsa/avopuolisonsa tulot vähentävät työmarkkinatukea. ""

vielä kerran...näin mä ymmmärsin asian:

Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa.

eli puolisoni hoitaisi lasta kotona, eikä hänellä ole oikeutta työttömyysturvaan, kun ei ole työtön.

Eli mun mielestä mun kuuluis saada täysi työmarkkinatuki työelämävalmennuksen aikana ja miehen kuuluisi lasta hoitaessaan saada kotihoidontuen perusosa täysmääräsenä.Eikä kotihoidontuen kuulu vähentää mun työmarkkinatukea.

Ja puolison työtulojen ei kuulu työelävalmennusaikana vähentää mun työmarkkinatukea.

Kun työnhakija osallistuu työvoimakoulutukseen, työharjoitteluun tai vastaaviin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin tai kuntouttavaan työtoimintaan, Kela maksaa hänelle työmarkkinatukea ilman tarveharkintaa.= täysmääränen tuki.

mutta tosiaan menen käymään kelalla ja mulla on nyt paperilla ylhäällä noita kohtia....

Alkuperäinen kirjoittaja Aina Marina:

Viittisitkö vähän piirtää selvemmin mulle tota lihavoitua kohtaa?? Minkä tulojen perusteella??

Ehkä tarkoittaa hoitolisää?Hoitorahahan on kaikille sama tuloista huolimatta.

Tälläsen vastauksen sain asiaan:

Tarveharkinnan osalta olet oikeassa, eli tarveharkinnan tulot eivät vaikuta työmarkkinatukeen silloin, kun työmarkkinatuen saaja on jossakin työvoimapoliittisessa toimenpiteessä (esim. työelämävalmennuksessa). Mutta sitten toinen asia on työmarkkinatuesta vähennettävät etuudet, mitkä eivät liity tarveharkintaan.
>
> Työmarkkinatuesta vähennettävät etuudet
> Lasten kotihoidontuki vähennetään työmarkkinatuesta (Työttömyysturvalaki 4 luku 8 § ). Kotihoidontuki vähennetään työmarkkinatuesta myös silloin, kun sen saajana on työmarkkinatuen saajan puoliso. Puolison saamaa kotihoidontukea ei vähennetä toisen puolison työmarkkinatuesta, jos tukea saava puoliso hoitaa lasta itse, eikä hänellä lapsen hoidon tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole oikeutta työmarkkinatukeen (tämä koskee lasten kotihoidontuen saajia, joilla ei ole työssäoloa samaan aikaan, kun saa lasten kotihoidontukea).
>
> Työmarkkinatuen saajan puolison työskentely kodin ulkopuolella (palkkatyö, yritystoiminta) aiheuttaa sen, että hänelle myönnetty kotihoidontuki vähennetään puolison työmarkkinatuesta (tämä koskee Teidän tapaustanne). Avaan asiaa vielä seuraavilla esimerkeillä:
>
> Esimerkki 1. Äiti/isä työskentelee kodin ulkopuolella yhtenä päivänä viikossa muutaman tunnin kerrallaan. Koska äidin/isän työskentely on vähäistä, hänen voidaan edelleen katsoa hoitavan lasta itse. Äidin/isän saamaa lasten kotihoidontukea ei vähennetä hänen puolisonsa työttömyysetuudesta.
>
> Esimerkki 2. Äiti/isä työskentelee kodin ulkopuolella yhtenä arkipäivänä viikossa kahdeksan tuntia päivässä. Äidin/isän työskentelyä ei voida pitää vähäisenä, joten hänen ei voida katsoa hoitavan lasta itse. Äidin/isän saama lasten kotihoidotuki vähennetään hänen puolisonsa työttömyysetuudesta.
>
> Tämän lainkohdan taustalla on tukea lapsen hoitoa kotona. Hakijan edellytetään hoitavan lasta itse, joten viikoittainen säännöllinen ulkopuolinen työ aiheuttaa tuen vähentämisen puolison työttömyysetuudesta, ellei kyseessä ole esimerkin 1 kaltainen vähäinen työskentely.
>

>

Yhteistyössä