Kotiäiti uupunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uupunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uupunut"

Vieras
Mulla on vajaa 5 v ja 2v lapsi. Olen ollut kotiäitinä tähän asti. Nyt olen palaamassa töihin syksyllä.

Mutta. Taidan olla näiden kaikkien kotivuosien, taloudellisten vaikeuksien, yksinäisyyden ym jälkeen masentunut. En ymmärrä, miten nyt vasta alkoi oireet minulla tai miten en ole pysähtynyt miettimään omaa hyvinvointiani aiemmin.

Voiko masennus ilmentyä näin yhtäkkiä? Mikä ihme minulla on?

Mikään ei oikein tuota iloa, vaikka aurinko paistaa. Murehdin kaikkia mahdollista ja lisäksi pelkään kaikenlaista. Olen myös laihtunut, todella väsynyt ja lisäksi raajoissani on sellaista "lyijynpainon" tuntua. :( Välillä tuntuu, että olen jossain "sumussa".

Joskus 4 vuotta sitten multa tutkittiin kilpirauhanen. Voisikohan se kuitenkin olla nyt vaivana.

En mennyt aiemmin töihin, kun en kokenut sitä kotona olis tärkeämmäksi. Nyt vaan yhtäkkiä iski tämä uupumus päälle.

Hei Uupunut!

Suosittelen vaikka tulostamaan testin, täyttämään ja menemään sen kanssa lääkärille. Yritä kysellä sieltä myös juttuaikaa vaikka mt-toimistoon tai jotakin keskusteluapua. Ettei lääkäri vaan määrää pelkkiä masennuslääkkeitä. Aina ei lievässä masennuksessa lääkitystä tarvita, jos vaan riittävä psykososiaalinen tuki saadaan. Tsemppiä sulle oikein paljon!

Kiitos "hei". Ihmettelen vaan, miten tällainen olo voi tulla näin yks kaks. Täytyy mennä käymään lääkärissä ja kysyä aikaa myös jonnekin keskustelemaan.

Omien ja kaverieni kokemusten perusteella romahduksia voi todella tulla yhtäkkiä. Varsinaisesta masennuksesta en tiedä, mutta sellainen täydellinen tympiintyminen, ilottomuus ja aikaansaamattomuus kyllä välillä kotivuosina iski kimppuun. Ihanaa sulle, että pääset töihin. Mulle vasta töihinpaluu antoi oman itseni takaisin, kun sain olla muutakin kuin ensisijainen äiti. Aikuiskoktaktit, työn haasteet ja pieni etäisyys lapsista tekivät todella hyvää. Toivottavasti sulle käy samoin:)

Kiitos Minna kannustuksesta!

Tuollaista minulla juuri onkin. Aamulla tuntuu, että taasko mun pitää nousta ja keitellä puurot, ulkoilla, päiväunitaistelut käydä pienemmän kanssa jne.. Ne asiat, jotka vielä hetki sitten tuntui ihanalta, nyt puuduttaa ja uuvuttaa.

Mutta myös sellaista mielialan laskua ja ihan typeriä pelkoja ilmaantunut.

Yks päivä kaupassa olin tosi väsyneenä jonottamassa kassalle, kun iski sellainen pyörryttävä "paniikkikohtaus". Sellainen epämukava olo.

Että tällaisessa henkisessä kantimissa työelämään paluu edessä. :) ehkäpä menen tosiaan lääkäriin, ehtii kesän sitten "toipua".

Yhteistyössä