Kotiäiti- loinen- vai onko sittenkään. Lue ja hämmästy!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai te tajuutte, että tuo säästö on säästöä samalla tavalla kuin alennusmyynnissä shoppailu. Halpaa voi olla, mutta rahaa kuitenkin vain menee, ei tule.

Väärin. Lasten hoidon järjestäminen on kunnan vastuulla (subjektiivinen päivähoito-oikeus) ja kotiäiti tuottaa yhteiskunnalle sen hoidon.

Tietenkään tämä arvio ei päde kaikkien ammattien kohdalla eikä vähemmillä lapsilla.
Pointti olikin siinä, että kotiäitiys ei ole loisimistä ja moni pienipalkkainen äiti tuottaisi helposti yhteiskunnalle enemmän olemalla kotiäitinä. Sitä tuntuu vain olevan niin kovin vaikea myöntää.

Alkuasetelmassa on väärin myös lasten lukumäärä. Keskimäärin perheessä on vähän päälle kaksi lasta. Toki ottamalla isompi lapsimäärä saadaan laskelma näyttämään paremmalta.

Hämmästyin siitä, että jotkut jaksaa etsimällä etsiä oikeutusta kotiäitinä ololle ja sosiaalietuuksilla elämiselle. Missä teidän ylpeytenne on? Jos ette ole valintaanne tyytyväisiä, menkää töihin. Ette te näiden avausten avulla saa kenenkään arvostusta teitä kohtaan nousemaan, mulla päinvastoin ärsyttää vielä enemmän teidän väärät luulot.

Oikeastikko joku voi olla sitä mieltä, että työssäkäyvä ihminen ei TUOTA valtiolle tai kenellekään mitään? Munko työpanos ei ole mitään, vaikka mun takia joku potilas pelastuu? Minä vaan otan kunnalta palkkatulot?

Tässä näkee kyllä, että kannattais kotimammojen edes opiskella, jos ei jaksa töihin aamulla nousta. Tuollainen taso yleissivistyksessä on puistattavaa.

Tässä olikin kyse siitä että isommassa perheessä lasten kotihoito on helposti kannattavaa myös yhteiskunnalle. Vaikkakaan ei taloudellisesti perheelle.

Ainakin isommissa perheissä pitäisi olla mahdollisuus valita perheverotus, jossa yhden pakansaajan tuloista maksetaan verot niinkuin ne olisivat kahden palkansaajan tuloja. Tai pieni palkka+ suuri palkka olisi verotuksessa 2x keskipalkka.

[QUOTE="yks vaan";27444059] Pointti olikin siinä, että kotiäitiys ei ole loisimistä ja moni pienipalkkainen äiti tuottaisi helposti yhteiskunnalle enemmän olemalla kotiäitinä. Sitä tuntuu vain olevan niin kovin vaikea myöntää.[/QUOTE]

Jos yhteiskunnan kannalta parasta tuottoa ajatellaan, niin miksi nämä kotiäidit eivät ryhdy johtajiksi ja tienaa yhtä paljon kuin miehensä?

Yritän tässä kovasti harrastaa ketjun logiikkaa :)

Mää en jaksanu lukee edes ekaa sivua loppuun, mut oikeesti minkä ihmeen takia aikuiset ihmiset jaksaa aina, siis joka viikko tapella siitä et työssä käyvät äidit on ihan paskoja ja kotona olevat on lusmuja!!! Mulle on ainakin yks paskan hailee onko joku ihminen lapsensa kanssa kotona vai onko lapsi hoidossa ja vanhemmat töissä. Ite oon vielä lasten kans kotona ja aijon olla siihen asti et kuopus on sen 3v, käytän yhteiskunnan varoja sen verran et saan kotihoidontuen lapsista, muuten pärjätään miehen tuloilla ja jos joku mua pitää lusmuna tai laiskana ym. ni mulle se on oikeesti ihan sama, pääasia et saan olla lasten kans kotona ja meijän perheen tulotaso silti erittäin hyvä.
Mun sisko taas on joutunu menemään aikasin töihin ja viemään lapsensa pakosta jo 1v töihin eikä kyllä tulis mieleenkään arvostella tai pitää huonona vanhempana. Eikö ihmisillä oo oikeesti omaa elämää ku pitää vaivata päätänsä toisten asioilla, nyt te voitte pitää mua lusmuna ja loisena ja mun siskoo huonona äitinä kun vieny lapsen niin pienenä hoitoon :D

Jos niin kauheesti häirittee et joku on kotona ni jääkää itekin kotiin tai jos noin kadehdituttaa et joku on menny töihin ni tehkää samanlailla ni ei tarvi valittaa ja kadehtia, sehän siinä loppujen lopuks aina taustalla on.

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27444098]Hämmästyin siitä, että jotkut jaksaa etsimällä etsiä oikeutusta kotiäitinä ololle ja sosiaalietuuksilla elämiselle. Missä teidän ylpeytenne on? Jos ette ole valintaanne tyytyväisiä, menkää töihin. Ette te näiden avausten avulla saa kenenkään arvostusta teitä kohtaan nousemaan, mulla päinvastoin ärsyttää vielä enemmän teidän väärät luulot.

Oikeastikko joku voi olla sitä mieltä, että työssäkäyvä ihminen ei TUOTA valtiolle tai kenellekään mitään? Munko työpanos ei ole mitään, vaikka mun takia joku potilas pelastuu? Minä vaan otan kunnalta palkkatulot?

Tässä näkee kyllä, että kannattais kotimammojen edes opiskella, jos ei jaksa töihin aamulla nousta. Tuollainen taso yleissivistyksessä on puistattavaa.[/QUOTE]

Kyllä toki työssäkäyvä tuottaa yhteiskunnalle työpanoksensa verran, joku enemmän, toinen vähemmän.
Mutta kotiäitikin tuottaa niiden omien lastensa hoidon.

Miksi TÄMÄ ei mene jakeluun teille jotka haukutte kotiäitejä.
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten lasten hoidon järjestämisestä vastuu ei ole perheillä vaan yhteiskunnalla. Kotiäiti tuottaa siis tähän järjestelmään lastenhoitoa omalla työpanoksellaan.

Tiedän että todellisuudessa laskelma ei ole lähellekkään niin yksinkertainen kuin tuo aloitusviestini karkea versio, muuttujia on liikaa. Esimerkiksi infektiokierteisen lapsen kotihoito on helpommin kannattavaa kunnan/valtion näkökulmasta kuin terveen jne. jne.

[QUOTE="yks vaan";27444181]Kyllä toki työssäkäyvä tuottaa yhteiskunnalle työpanoksensa verran, joku enemmän, toinen vähemmän.
Mutta kotiäitikin tuottaa niiden omien lastensa hoidon.

Miksi TÄMÄ ei mene jakeluun teille jotka haukutte kotiäitejä.
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten lasten hoidon järjestämisestä vastuu ei ole perheillä vaan yhteiskunnalla. Kotiäiti tuottaa siis tähän järjestelmään lastenhoitoa omalla työpanoksellaan.

Tiedän että todellisuudessa laskelma ei ole lähellekkään niin yksinkertainen kuin tuo aloitusviestini karkea versio, muuttujia on liikaa. Esimerkiksi infektiokierteisen lapsen kotihoito on helpommin kannattavaa kunnan/valtion näkökulmasta kuin terveen jne. jne.[/QUOTE]

No omien lasten hoitoa ei voi verrata työpanokseen, mitenkään. Oman lapsen hoito kun ei ole työtä.

Ei taida olla mielekästä keskustella siitä, onko kotihoitontuella oleva äiti yhteiskunnan loinen. Jos kyseinen järjestelmä ei tuottaisi valtiolle mitään vasn päinvastoin kuluttaisi kohtuuttomasti resursseja, tuskin sitä ylläpidettäisiin.

[QUOTE="vieras";27443963]Voi apua :D Olen ollut kotiäitinä molempien kanssa, joten mikään syyllistymisjuttu tämä ei ole. Aapee unohtaa nyt ihan täysin sen, että ne hoitajat maksaa myös veroja, hoitajat kuluttaa ja yhteiskunta saa siitä veroja. Jos kaikki olisi kotona niin hoitajat ei kuluttaisi ja tuet heille maksettaisiin yhteiskunnan pussista. Työssäkäyvä kuluttaa enemmän ja maksaa sitä myötä enemmän kulutusveroja kuin kotiäiti. Huomioippa nämäkin ;)[/QUOTE]

Ja ota ap. myos huomioon etta kotiaiti on yhteiskunnan kannalta aika hyodyton koska ostovoimaa on yleensa aika vahan.

Tähän vois vielä ottaa vertailuksi ne kotiäidit, joiden mussukat on virikehoidossa tai muusta syystä päivisin hoidossa. Niitä on nimittäin aika paljon. Että se täysin kotona hoitavien äitien "tuotto" valtiolle romuttuu kyllä reilusti näiden kotiäitien toiminnalla.

Summa summarum: työssäkäynti on valtiolle tuottoisampaa kuin kotiäitiys :)

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27444197]No omien lasten hoitoa ei voi verrata työpanokseen, mitenkään. Oman lapsen hoito kun ei ole työtä.[/QUOTE]

Jos lapsen hoito ei ole työtä, niin kaikki perhepäivähoitajat ja lastentarhanopettajat jne jne.. ovat yhtälailla loisia kuin kotiäitikin.

Suomalaisessa järjestelmässä kun vastuu lasten päivähoidosta on kunnalla, ei vanhemmilla. Miten tätä on niin kamalan vaikea ymmärtää.

Mielestäni loinen on ihminen joka ei tee mitään yhteiskuntaa hyödyttävää työtä edes kohtuullista määrää.
Yhtä lasta kotona hoitava on helposti tällainen.
Tai työtön jonka lapset ovat päiväkodissa, tai kotiäiti jonka muut lapset ovat päiväkodissa ja äiti itse kotona vain yhden kanssa. Tai perhe jossa molemmat vanhemmat ovat kotona.

Mutta useamman lapsen kotiäiti ei ole loinen.
Eikä pienipalkkainen siivooja ole sen enempää loinen, kuin ison firman toimitusjohtaja vaikka heidän työpanoksensa ja verotuottonsa yhteiskunnan hyväksi onkin melkoisen erikokoinen.

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27444197]No omien lasten hoitoa ei voi verrata työpanokseen, mitenkään. Oman lapsen hoito kun ei ole työtä.[/QUOTE]

Tämä riippuu siitä, miten työ määritellään. Omien lasten hoito on osa ns. uusintavaa työtä, ikivanhaa työtä, jota jonkun, yleensä äidin, on kautta aikojen täytynyt tehdä. Jos syntyvyys nähdään yhteiskunnassa toivottavana asiana, yhteiskunnan uudet jäsenet täytyy jonkun toimesta hoitaa ja jos vanhempi ei hoida koko vuorokautta, joku muu hoitaa.
Työ on aktiivista toimintaa, joka liittyy toimeentulon hankkimiseen tai tähtää muiden yhteiskunnan jäsenten hyvinvointiin, hoitoon ja kasvatukseen.

[QUOTE="yks vaan";27444222]Jos lapsen hoito ei ole työtä, niin kaikki perhepäivähoitajat ja lastentarhanopettajat jne jne.. ovat yhtälailla loisia kuin kotiäitikin.

Suomalaisessa järjestelmässä kun vastuu lasten päivähoidosta on kunnalla, ei vanhemmilla. Miten tätä on niin kamalan vaikea ymmärtää.

Mielestäni loinen on ihminen joka ei tee mitään yhteiskuntaa hyödyttävää työtä edes kohtuullista määrää.
Tai työtön jonka lapset ovat päiväkodissa, tai kotiäiti jonka muut lapset ovat päiväkodissa ja äiti itse kotona vain yhden kanssa. Tai perhe jossa molemmat vanhemmat ovat kotona.

Eikä pienipalkkainen siivooja ole sen enempää loinen, kuin ison firman toimitusjohtaja vaikka heidän työpanoksensa ja verotuottonsa yhteiskunnan hyväksi onkin melkoisen erikokoinen.[/QUOTE]

Kertoo paljon sun älystä jälleen, että vertaat ammattitaitoisten hoitajien TYÖTÄ siihen, että olet omien lasten kanssa kotona. Varmaan pyörittelet myös silmiäsi sille, että ne hoitajat koulutetaan tehtäviinsä?

Lisäksi yhden lapsen hoitaminen kotona on mun mielestä äidille rankempaa, useampi lapsihan viihtyy keskenään leikeissä jne.

On sulla älytön tarve vaan nostaa itseä jalustalle. Et taida saada kotoa paljoa arvostusta...

[QUOTE="yks vaan";27444222]Jos lapsen hoito ei ole työtä, niin kaikki perhepäivähoitajat ja lastentarhanopettajat jne jne.. ovat yhtälailla loisia kuin kotiäitikin.

Eikä pienipalkkainen siivooja ole sen enempää loinen, kuin ison firman toimitusjohtaja vaikka heidän työpanoksensa ja verotuottonsa yhteiskunnan hyväksi onkin melkoisen erikokoinen.[/QUOTE]

Tota, tässä kohtaa mä kyllä jyrähdän!!!

Omat lapseni hoidan koska ne olen hankkinutkin ja sitä ei työksi voi/pidä sanoa koska sitä se ei ole, mutta toisten lapset hoidan koska se on TYÖTÄ!

Edelleen: paljonko maksaa tukijärjestelmän pyöritys... Joku joutuu asian hoitamaan ja hänelle myös palkka maksetaan. Miksi et huomioi sitä kun kerran huomioit päivähoidon kustannukset eli hoitajien palkat...

Päivähoidon kustannukset ei ole vain hoitajien palkat. Se on myös kiinteistökulut, ruokailukulut, laskutuskulut jne. Luulitteko, että päiväkotirakennukset ilmiintyvät tyhjästä? Niiden sähköt, vedet, vakuutukset, puhtaanapito, huollot yms. ovat ilmaisia? Hoitajat huolehtivat laskutuksesta, laskujen postituksesta ja maksujen valvonnasta OTO?

Hyvin on saatu pyöritettyä pikkunaisten päät pyörälle kun on hoettu tätä 'kotona loisimista'.

Ihan me veronmaksajat maksamme noiden päiväkotien pyörityksen. Ja ajatteles mikä homma, jos joku onneton äiti (siis äidithän ovat niitä kaiken pahan alkuja ja juuria) vie lapsen yksityiseen hoitoon! Siis mieti, sittenhän saa yksityisen hoidon tukea ja ehkä vielä kuntalisääkin siihen. Jestas, ajattele vähän mitä tukimaksujen pyöritystä, siihen tarvitaan lähes keskikokoisen kaupungin asukasmäärä, että saadaan tukimaksut maksettua...

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27444243]Kertoo paljon sun älystä jälleen, että vertaat ammattitaitoisten hoitajien TYÖTÄ siihen, että olet omien lasten kanssa kotona. Varmaan pyörittelet myös silmiäsi sille, että ne hoitajat koulutetaan tehtäviinsä?

Lisäksi yhden lapsen hoitaminen kotona on mun mielestä äidille rankempaa, useampi lapsihan viihtyy keskenään leikeissä jne.

On sulla älytön tarve vaan nostaa itseä jalustalle. Et taida saada kotoa paljoa arvostusta...[/QUOTE]

Oikeesti, sallikaa mun nauraa... Hoitajien koulutus. Nojoo, lähäreitä täällä on perinteisesti arvostettukin. Ja pph:n 'koulutus'. Joopa. Kukahan se itsensä jalustalle nostaa???

Tota, tässä kohtaa mä kyllä jyrähdän!!!

Omat lapseni hoidan koska ne olen hankkinutkin ja sitä ei työksi voi/pidä sanoa koska sitä se ei ole, mutta toisten lapset hoidan koska se on TYÖTÄ!

No se on ihan sama mitä sinä pidät työnä tai et pidä.
Yhteiskunnan kannalta sinä kuitenkin tuotat lastenhoitoa sekä omia lapsiasi hoitaessasi (ilman palkkaa) että toisten lapsia hoitaessasi (palkattuna).

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";27444243]Kertoo paljon sun älystä jälleen, että vertaat ammattitaitoisten hoitajien TYÖTÄ siihen, että olet omien lasten kanssa kotona. Varmaan pyörittelet myös silmiäsi sille, että ne hoitajat koulutetaan tehtäviinsä?

On sulla älytön tarve vaan nostaa itseä jalustalle. Et taida saada kotoa paljoa arvostusta...[/QUOTE]

No, ne ammattitaitoiset hoitajat on kyllä yleisesti ottaen sitä mieltä, että kotihoito normaalissa kodissa on lapsen kannalta päiväkotia parempi vaihtoehto.

Vieraan lapsen hoito eroaa sen verran omien lasten hoidosta, että siihen on hyvä saada koulutus. Ei niinkään lapsen perushoitoon kuin siihen monimuotoisen lapsiryhmän käsittelyyn ja kasvatukseen. Tätä haastetta ei kuitenkaan ole kun äiti tuntee oman lapsensa ja osaa toimia juuri omalle lapselleen parhaalla tavalla.

[QUOTE="vieras";27444388]Oikeesti, sallikaa mun nauraa... Hoitajien koulutus. Nojoo, lähäreitä täällä on perinteisesti arvostettukin. Ja pph:n 'koulutus'. Joopa. Kukahan se itsensä jalustalle nostaa???[/QUOTE]

No minä, joka tuon kirjoitin, olen kylläkin insinööri. :) Mutta arvostan oman lapseni ammattitaitoisia hoitajia yli kaiken. En ikinä antais lastani kouluttamattomalle muijalle hoitoon.

[QUOTE="yks vaan";27444417]No se on ihan sama mitä sinä pidät työnä tai et pidä.
Yhteiskunnan kannalta sinä kuitenkin tuotat lastenhoitoa sekä omia lapsiasi hoitaessasi (ilman palkkaa) että toisten lapsia hoitaessasi (palkattuna).[/QUOTE]

Omien lasten hoito on jokaisen velvollisuus jota yhteiskunta tukee pienellä summalla tiettyyn pisteeseen asti. Se ei ole mitenkään rinnastettavissa työhön.

[QUOTE="yks vaan";27444461]No, ne ammattitaitoiset hoitajat on kyllä yleisesti ottaen sitä mieltä, että kotihoito normaalissa kodissa on lapsen kannalta päiväkotia parempi vaihtoehto.

Vieraan lapsen hoito eroaa sen verran omien lasten hoidosta, että siihen on hyvä saada koulutus. Ei niinkään lapsen perushoitoon kuin siihen monimuotoisen lapsiryhmän käsittelyyn ja kasvatukseen. Tätä haastetta ei kuitenkaan ole kun äiti tuntee oman lapsensa ja osaa toimia juuri omalle lapselleen parhaalla tavalla.[/QUOTE]

Perheneuvolat turhia koska äidit tietää mitä tehdä?

Tää meidän yhteiskunta on tietääkseni rakennettu niin, että välillä ollaan saamapuolella ja välillä annetaan enemmän omastamme. Joidenkin rahallinen panos tämän yhteiskunnan pyörittämiseen kokonaisuudessaan on suurempi kuin toisten. Se ei vaan ole koko totuus, koska pienempipalkkainen saattaa tehdä yhteiskunnallisesti arvokkaampaa hommaa. Lapsista ja vanhuksista on vaan kuluja, opiskelukin maksaa. Syrjäytyneet ja sairaat ne vasta kalliiksi tulevatkin, kun eivät välttämättä tuota ikinä latin latia valtion kassaan. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen, että saan asua sellaisessa maassa, jossa asioita hoidetaan edes jollain tavalla inhimillisesti.

Pitäiskö nyt sitten kalkuloida kunkin perheen kohdalla saako lapset jäädä kotiin vai saako ne viedä päivähoitoon? Omko sitten jotenkin parempi ihminen, kun oma järjestely olisi yhteiskunnalle tuottavampi?

Se, että lastenhoitoasioissa löytyy joustoa, voi olla ainakin osalle ihmisistä kynnyskysymys lapsia hankkiessa. Itseltäni ainakin jäisi lapset hankkimatta, jos kohtuuhintaista päivähoitoa ei tarjottaisi. Ilmeisesti en ole ainut, kun yhä useampi pariskunta jää vapaaehtoisesti lapsettomasti. Tämäkään ei ole hyvä, jos ajatellaan yhteiskunnan tulevaisuutta.

Yhteistyössä