kotiäidit..mitä pystytte maksaan omilla tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin kai palattava ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!
Eikä vielä tuokaan että selvitä ja ilmoita lasten hoitokulut, myös siivoojan kulut ilmoitat. Koska kuitenkin sitä kotonao llessa hoidat paljon enemmän kotitöitä niin onhan niilläkin jokin arvo.

Ihan oikeasti mies voi myös koittaa millaista on herätä lähes tunti aiemmin aamulla että ehtii viedä lapset hoitoon ja hakea töiden jälkeen hoidosta, alkaa tehdä ruokaa, siivota jne jne.

Ihme ukkoja... Jos toinen nauttii lasten kanssa olosta ja hoitaa lapset ja kodin hyvin, niin totta v....ssa siitä pitäisi tulla arvostusta. Erityisesti kun saa sen kuvan, ettet mitenkään tuhlata haluakaan, mutta joskus jotain pientä...

kotona ollessa maksoin kaikesta puolet, aivan niin kuin nyt työssä ollessani. En olisi kotihoidontuelle edes jäänyt jos en olisi niin pystynyt tekemään. Säästin ennen lasten saantia jemmaan sitä varten, että pystyn lasten kanssa kotona olemaan ja että miehelle ei tule liian raskaaksi työssä käyminen ja kaikki laskut hänen hoidettavanaan. Minusta se on väärin, mutta tämä on vaan minun mielipiteeni.

Me "elätetään" perhettämme vuorovedoin miehen kanssa. Silloin kun olin kotihoidontuella, mies maksoi pääasiassa kaikki laskut, lainanlyhennyksen, vastikkeen, ruoat, lasten vaatteet jne. Minä maksoin pienistä tuloistani ensin omat henkkohtaiset laskut pois ja loput rahat siirsin joko yhteiselle ruokatilille tai säästötilille. Nyt kun saan äitiyspäivärahaa, olen luvannut vuorostani huolehtia perheen menoista niin pitkälle kuin pystyn. Meillä ei siis tosiaan laskeskella sentintarkkuudella, kuka makselee mitäkin, vaan yhteistä perhettä tässä elätetään kumpikin. Välillä voin maksaa jotain miehen omia juttuja ja vuorostaan hän välillä "tarjoaa" minulle. Ei ole niin tarkkaa. Suhteen alkuaikoina meillä laskettiin hyvinkin tarkkaan menot puoliksi, sitten jossain vaiheessa tulojen mukaan ja nyt lasten ja asuntolainan myötä on kaikki raha enemmän tai vähemmän yhteistä.

Meillä on yhteinen tili jolta maksut maksaa se kuka ensin ehtii. Näiltä vuosilta kun olen kotona, mies laittaa vielä pienen summan minun säästötililleni joka kuukausi. Harkitsimme mulle vapaaehtoista eläkevakuutusta kun kotivuosilta ei muuten eläkettä kerry, mutta päädyimme ihan tavalliseen säästämiseen kun ei saatu selkoa eläkevakuutuksista.

kyllä mä vaan niin ihmettelen tuota, että kuka maksaa ja mitä...

meilla ollut koko ajan niin, että kaikki tulot, siis mitä talouteen tulee, menee samalla tilille ja sieltä myös menee kaikki menot

ei oo mun sun ja meitin eikä naapurin rahoja...!!

mies oo viimiseen 5 vuoteen varmaan ees käyny nettipankissa tai maksanu yhtään laskua, mä hoidan kaikki

ja siis meilä mies tienaa käteen 1500e ja mä saan tukia ja lapsilisät yht. 1100e. koskaan oo mies sanonu mitään, muuta kun sen että hänen mielestään riittää että on rahaa perheelle, riippumatta kuka ne on saanu, on aina halunnu että yhteiset tilit ja rahat

Minä saan kht n. 280 euroa ja lapsilisää kolmesta lapsesta. Lapsilisät menevät kolmeen osaan lasten tileille eli mulle jää tuo vajaa 300 euroa kuukaudessa.
Meillä mies maksaa kaikki laskut, lainat, bensat yms. ja tietenkin lasten vaatteet sekä vielä yleensä mun vaatteet :D Tuo vajaa 300 euroa mikä mulle tulee jää yleensä mun tilille "korkoa kasvamaan".

Meillä siis yhteisesti sovittu että minä kotona hoitamassa lapset eikä mies ole ikinä mitään kiukkua nostanut siitä että hänen rahoillaan eletään.

Siis miten pystytte elää tollein??? Mulla lähtis järki sun rahoihin ja mun rahoihin. Rahat on yhteisiä, ja menot myös. Jos minä hlauan paidan, ni aivan sama kuka sen maksaa. Jos mies tarvii huoneeseensa töllön, ni keskustellaan asiasta ja mikäli olemme sitä mieltä että töllö tarvitaan ni se ostetaan.. tiiä kenen rahoja ne sit lienee.. aivan sama.

Laskut maksaa mies, vaan kenen tililtä.. jaa en tiiä, mistä millonki rahaa löytyy. Pitääkö tällanenki olla niin vaikeaa?? Mistäkähän kaikesta muustakin saatte riidellä??!!

kiitos mielipiteistä,jotain täytyy muuttua ,olen lopen kyllästynyt miehen vihjailuihin .."mene töihin."... minä ja lapset ollaan nautittu suuresti siitä kun ollaan saatu viettää aikaa yhdessä,pienin vielä 1v. mies ei ajattele kuin rahaa, ei tee kotona enää mitään muuten kuin pyydän/käsken..tulee töistä,lepää sohvalla ja menee toiseen duuniin illaksi.minä hoidan kaikki,siivoukset, pyykit, lasten ulkoilut, harrastuksiin viemiset, läksyjen tarkistukset ym ym ..toki mies joskus auttaa mutta vain kun erikseen pyytää..ruokaa ei laita kun joskus ihan satunnaiseti..miehen mielestä kai minä vaan OLEN kotona =/..ei ihme että välit VÄHÄN kireät...

Eipä tuokaan toisaalta reilua ole, jos mies joutuu tekemään kahta työtä ylläpitääkseen haluamansa elintason etkä sinä halua mennä töihin... Rankkaa varmasti hänellekin. Milloin olet ajatellut mennä töihin vai menetkö lainkaan?

Mies maksaa laskut,vuokran ja ruuat ja mun tuloilla eli kotihoidontuella ja lapsilisillä mää ostan mitä haluan. Yleensä ostelen niillä aika paljon vaatteita, koska tykkään pukea itseni ja lapseni hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tulee töistä,lepää sohvalla ja menee toiseen duuniin illaksi...

No ihmekö tuo jos ukko on väsynyt, ei omaa aikaa, ei perheen kanssa laatuaikaa, vain työtä ja työtä ja välit levätään että jaksetaan painaa työssä.

Miten olis jos se alkaisi tehdä oman osansa kotitöistä - ja varmaan alkaisikin, jos sillä olisi joskus siihen aikaa. Sen sijaan sinä voisit lähteä töihin - kantaa näin kortesi kekoon rahan tienaamisen kanssa ja toisaalta saisit vähän "tuuletusta" kun pääsisi ihmisten ilmoille. Uskoisin, että olisi molemmille ihan tervetullutta vaihtelua.

Meillä uusioperhe ja molemmat saavat n.2500e/kk käteen. Mies töissä ja minä kotona. Miehen tililtä menee lainan lyhennys, maksaa puolen kuun ruuat sekä joitain laskuja. Ostaa myös vaatteita ym mitä lapset milloinkin tarvitsevat.
Minä maksan sitten loput laskut mitä on, puolen kuun ruuat ja suurimman osan lasten vaatteista meidän vaatteista sekä eläinten lääkärireissut silloin kun niitä tulee. Puoliksi menee kaikki.

Tuo sinun ja minun rahat on ihan vieras asia meidän perheelle.
Yhteiset rahat on ollut yli 35 vuotta. Tilit on mennyt eri tileille, mutta rahat ovat yhteisiä.
Yleensä minun tilirahat säästettiin suurempiin laskuihin ja miehen rahoilla elettiin.
Tällä hetkellä minä tienaan ja mies on työtön, mutta sama peli jatkuu.

ylläripylläri joku taas valittaa kun mies ei maksa kaikkea, huomatkaa hyvät ihmiset ettei kaikilla ole edes miestä mukana ja kaiken joutuu itse maksamaan vaikka kotiäiti onkin. niin herranjumala alkaa sitten karsimaan ylimääräiset jos ei ole varaa pariskunnalla toisella olla kotona ja toisella töissä. perkeleen turhamaista tulla valittaa tollasesta!!!

Ihmetyttää se, että vaadit vielä kotitöitä, vaikka toinen joutuu käymään kahdessa työpaikassa että saa perheen elätettyä. Ja ettei sinun mielestä ole oikeutettu niiden töiden välissä lepäämään edes :o

kun olin kotona niin maksoin puolet kaikista yhteisistä menoista, lapsen vaatteet,omat juttuni.. ja siinä on se syy miksi menin takas töihin... kun tarvitsi rahaa siihen maksamiseen...
mä olen sitä mieltä että ei voi olla vain toisen vastuulla perheen elättäminen, enkä halua että mua joutuu kukaan elättämään..

Alkuperäinen kirjoittaja töihin kai palattava ?:
eilen oli tulenpalava keskustelu miehen kanssa siitä että mitä kukakin maksaa ja minkä verran..no mies käy kahdessa duunissa ,pääduuni ei mikään tosiaan isotuloinen ja sivutyötä tekee minkä ehtii siinä sivussa. minä olen ollut useamman vuoden lasten kanssa kotona(hoitovapaalla siis),tuloja kk n. 900 e ,siinä kaikki lapsilisät , KHT...maksan meillä kaikki kk ruuat, omat laskut(puhelin,tk maksut jos on) ,lasten vaatteet, apteekki laskut ,jos tilaan esim. jotain valokuvia ,vaatteita tai mitä tahansa, ja sitten kustannan melkein kaikki jos käydään jossain esim. jompikumpi vie lapset leffaan tms..mies hoitaa vuokran ,ja muut laskut ..nyt miehen mielestä minä maksan liian vähän kaikesta ja täytyy maksaa lisää..eli kai periaatteella kaikki puoliksi!!! Siis no mistäköhän revin siihen rahaa ,meidän ruokamenoista mutta sittenhän miehen tulisi kustantaa puolet ruokamenoista ym..vaatteita hän ei ole koskaan ostanut lapsille ,minä ostan kaikki isommatkin hankinnat ,talvipuvut ym..

olisi kiva kuulla miten teillä menee...joskus vaan olen huomannut kun netin kautta myynyt jotain että aika monen mies maksaa vaatelaskuja =) ,ei meillä edes uskalla ehdottaa!!

Meillä meni myös noin kun olin kotona. Eli masksoin kotihoidontuesta lähes kaiken ruoan, omat laskut (ammattiyhdistksen jäsenmaksu ja puhelinmaksuni, oma osuus kiinteistöverosta), lasten lehtien tilaukset, ja lasten vaatteista suurimman osan ja lasten harrastukest. lopuss mies myös maksoi osan esikoisen harrastuksista koska ne ovat suuri rahareikä.

Eli käytännössä olin vuosia myös lähes kokonaan kuluttamatta itseeni mitään. ei kampaajia tai uusia vaatteita. jokainen ymmärtää että jos ostaa perheelle ruoan kotihoidnon tuella ja lapsilisät menevät tottakai lasten harrastuksiin ja vaattteisiin eikä riitäkään, niin omia tuloja ei saa olla.

ei silti kaduta. mies ei vaatinut maksamaan lisää mutta joskus jos hänelläkin oli tiukkaa maksoin myös muita laskuja (eli käytännössä elin osaksi säästöillän)

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
kun olin kotona niin maksoin puolet kaikista yhteisistä menoista, lapsen vaatteet,omat juttuni.. ja siinä on se syy miksi menin takas töihin... kun tarvitsi rahaa siihen maksamiseen...
mä olen sitä mieltä että ei voi olla vain toisen vastuulla perheen elättäminen, enkä halua että mua joutuu kukaan elättämään..

siis miten maksat 300 eurolla puolet asumisesta ja ruoasta ja muista laskuista?

kun olin kotiäitinä rahani olivat: mun tulot+miehen tulot+valtion ja kaupungin avustukset / 2.
sama kaava silloin, kun mieheni oli koti-isänä.
miten te suostutte elämään ei-tasa-arvoisissa suhteissa?

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Minä saan kht n. 280 euroa ja lapsilisää kolmesta lapsesta. Lapsilisät menevät kolmeen osaan lasten tileille eli mulle jää tuo vajaa 300 euroa kuukaudessa.
Meillä mies maksaa kaikki laskut, lainat, bensat yms. ja tietenkin lasten vaatteet sekä vielä yleensä mun vaatteet :D Tuo vajaa 300 euroa mikä mulle tulee jää yleensä mun tilille "korkoa kasvamaan".

Meillä siis yhteisesti sovittu että minä kotona hoitamassa lapset eikä mies ole ikinä mitään kiukkua nostanut siitä että hänen rahoillaan eletään.

missä tienaa noin hyvin että saat käyttää omiin vaatteisiin kotihoidontuen? onko sinulla rikas duunarimies?

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

missä tienaa noin hyvin että saat käyttää omiin vaatteisiin kotihoidontuen? onko sinulla rikas duunarimies?

siis että mies pystyy palkasta maksaa myös sinun vaatteet? ja kaiken? täytyy olla isopalkkainen...

Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

siis miten maksat 300 eurolla puolet asumisesta ja ruoasta ja muista laskuista?

siis olinhan ensin mammalomalla.. sitten kun mammis loppui ja sain kotihoidontuen ja kuntalisän niin läksin tekemään puolikasta listaa töihin jotta sais sitä rahaa tarpeeksi että pystyin maksamaan puolet ja omat menoni...
sillä 500? kun en olis millään niitä maksanut..

Yhteistyössä