Kotiäitien Suomi(ko)?

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
Eli teillä meni 150-200e/pää ruokaan/kk aiemmin ja nyt menee 150-200e/pää/kk. Saman verran siis jos suhdeluvuin tarkastellaan. Asumisesta: otetaan sitten vaikka neliön asumiskulut. Jos vuokra olisi neliössä esim. 1000e/kk, ja siinä asuisi 6 henkilöä, suhteelliset asumiskulut olisivat 166e/pää. Niin takuuvarmasti ei samalta alueelta löytäisi kolmihenkiselle perheelle sopivaa asuntoa, jonka vuokra olisi 166e/pää eli 500e/kk. Ei varmasti löytyisi edes kaksiota tuolla hinnalla. Tätä tarkoitin siis suhteellisuudella, en sitä, että kuusihenkinen perhe asuu mukavasti samankokoisessa asunnossa kuin kolmehenkinen. *muoks*
Joo, mutta minä haen sitä, että 1-2 lapsen perheissä samoilla tuloilla (otetaan vaikka 2000e) jää PALJON enemmän rahaa käytettäväksi, kuin puolet isommalla....

2000e maksetaan tuo 200e ruokaan, 500e asumiseen...jää vielä 300e, kun taas isolla perheellä menee kaikki.
Ja silti "pikkuperheet" sanoo, ettei ole varaa.....sitä minä haen takaa :whistle: Jos vieläkään kukaan ymmärsi :LOL: :LOL:
Ja jos nyt puhutaan tavis perheestä ilman "ylimääräsiä lääkäri yms kuluja"
=)

Siis: Samat tulot ja menot, iso perhe pärjää, pieni ei :D
Eli tarkoitatko, että tulot ovat tismalleen samat (palkka, kht, lapsilisät yms. mahdolliset etuudet) ja pakolliset menot samaa luokkaa (eli joko on tai ei ole lainoja jne. muita välttämättömiä, mutta ei jokaisella olevia menoja)?

500e/kk ei ainakaan täältä päin yksiötä isompaa asuntoa löydy. *muoks* Tuohon käytettäväksi kohtaan vielä: Pitäisi siis tosiaan tietää ihan tasan tarkkaan, minkäsuuruisia mitkäkin menot ovat ja vertailua voisi tehdä vasta sitten. Että minkä jälkeen jää mitäkin käytettäväksi: asumiskulujen ja pakollisten laskujen vai minkä. Ja tuota laskuesimerkkiä en ihan ymmärtänyt... :xmas:
Se nyt olikii hatusta tempastu :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
Eli teillä meni 150-200e/pää ruokaan/kk aiemmin ja nyt menee 150-200e/pää/kk. Saman verran siis jos suhdeluvuin tarkastellaan. Asumisesta: otetaan sitten vaikka neliön asumiskulut. Jos vuokra olisi neliössä esim. 1000e/kk, ja siinä asuisi 6 henkilöä, suhteelliset asumiskulut olisivat 166e/pää. Niin takuuvarmasti ei samalta alueelta löytäisi kolmihenkiselle perheelle sopivaa asuntoa, jonka vuokra olisi 166e/pää eli 500e/kk. Ei varmasti löytyisi edes kaksiota tuolla hinnalla. Tätä tarkoitin siis suhteellisuudella, en sitä, että kuusihenkinen perhe asuu mukavasti samankokoisessa asunnossa kuin kolmehenkinen. *muoks*
Joo, mutta minä haen sitä, että 1-2 lapsen perheissä samoilla tuloilla (otetaan vaikka 2000e) jää PALJON enemmän rahaa käytettäväksi, kuin puolet isommalla....

2000e maksetaan tuo 200e ruokaan, 500e asumiseen...jää vielä 300e, kun taas isolla perheellä menee kaikki.
Ja silti "pikkuperheet" sanoo, ettei ole varaa.....sitä minä haen takaa :whistle: Jos vieläkään kukaan ymmärsi :LOL: :LOL:
Ja jos nyt puhutaan tavis perheestä ilman "ylimääräsiä lääkäri yms kuluja"
=)

Siis: Samat tulot ja menot, iso perhe pärjää, pieni ei :D
Eli tarkoitatko, että tulot ovat tismalleen samat (palkka, kht, lapsilisät yms. mahdolliset etuudet) ja pakolliset menot samaa luokkaa (eli joko on tai ei ole lainoja jne. muita välttämättömiä, mutta ei jokaisella olevia menoja)?

500e/kk ei ainakaan täältä päin yksiötä isompaa asuntoa löydy. *muoks* Tuohon käytettäväksi kohtaan vielä: Pitäisi siis tosiaan tietää ihan tasan tarkkaan, minkäsuuruisia mitkäkin menot ovat ja vertailua voisi tehdä vasta sitten. Että minkä jälkeen jää mitäkin käytettäväksi: asumiskulujen ja pakollisten laskujen vai minkä. Ja tuota laskuesimerkkiä en ihan ymmärtänyt... :xmas:
Se nyt olikii hatusta tempastu :LOL:
No ilmankos ei summat oikein täsmänny. :LOL:
 
Mut siis...jos me ja te asuttas samassa paikassa, samankokosissa asunnoissa (neliöitä /nuppi), ja molemmat perheet tienais vaikka 2000e kuussa...niin kummalla jää ruoka- ja asumismenojen jälkeen enemmän rahaa muuhun? :D

Vitsi mie oon jo väsyny :LOL: :headwall: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
Eli teillä meni 150-200e/pää ruokaan/kk aiemmin ja nyt menee 150-200e/pää/kk. Saman verran siis jos suhdeluvuin tarkastellaan. Asumisesta: otetaan sitten vaikka neliön asumiskulut. Jos vuokra olisi neliössä esim. 1000e/kk, ja siinä asuisi 6 henkilöä, suhteelliset asumiskulut olisivat 166e/pää. Niin takuuvarmasti ei samalta alueelta löytäisi kolmihenkiselle perheelle sopivaa asuntoa, jonka vuokra olisi 166e/pää eli 500e/kk. Ei varmasti löytyisi edes kaksiota tuolla hinnalla. Tätä tarkoitin siis suhteellisuudella, en sitä, että kuusihenkinen perhe asuu mukavasti samankokoisessa asunnossa kuin kolmehenkinen. *muoks*
Joo, mutta minä haen sitä, että 1-2 lapsen perheissä samoilla tuloilla (otetaan vaikka 2000e) jää PALJON enemmän rahaa käytettäväksi, kuin puolet isommalla....

2000e maksetaan tuo 200e ruokaan, 500e asumiseen...jää vielä 300e, kun taas isolla perheellä menee kaikki.
Ja silti "pikkuperheet" sanoo, ettei ole varaa.....sitä minä haen takaa :whistle: Jos vieläkään kukaan ymmärsi :LOL: :LOL:
Ja jos nyt puhutaan tavis perheestä ilman "ylimääräsiä lääkäri yms kuluja"
=)

Siis: Samat tulot ja menot, iso perhe pärjää, pieni ei :D
Eli tarkoitatko, että tulot ovat tismalleen samat (palkka, kht, lapsilisät yms. mahdolliset etuudet) ja pakolliset menot samaa luokkaa (eli joko on tai ei ole lainoja jne. muita välttämättömiä, mutta ei jokaisella olevia menoja)?

500e/kk ei ainakaan täältä päin yksiötä isompaa asuntoa löydy.
Täältä saa ainaski kolmion :whistle: :D
Okei, mutta siis tarkotan perheitä, joilla lähtökohtasesti sama tilanne =)
Ja siis...ei mekään tätä meijän taloutta 1000 eurolla/kk kuitata :whistle: Mut kyl sillä 500eurolla kolmion saa, ei ehkä keskustasta, eikä uusimmasta talosta. mut saa kuiteski =)
Täältä ei suurimmalta osasta alueista saa vanhaa yksiötäkään tuolla hinnalla. Tai no ehkä jonkin 12m2 huoneen saattaa saada. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mut siis...jos me ja te asuttas samassa paikassa, samankokosissa asunnoissa (neliöitä /nuppi), ja molemmat perheet tienais vaikka 2000e kuussa...niin kummalla jää ruoka- ja asumismenojen jälkeen enemmän rahaa muuhun? :D

Vitsi mie oon jo väsyny :LOL: :headwall: :LOL:
Meinaatko, että 2000 erkkiä/kk sisältäis kaikki palkat ja etuudet? :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mut siis...jos me ja te asuttas samassa paikassa, samankokosissa asunnoissa (neliöitä /nuppi), ja molemmat perheet tienais vaikka 2000e kuussa...niin kummalla jää ruoka- ja asumismenojen jälkeen enemmän rahaa muuhun? :D

Vitsi mie oon jo väsyny :LOL: :headwall: :LOL:
Meinaatko, että 2000 erkkiä/kk sisältäis kaikki palkat ja etuudet? :p
Siis, tää oli esimerkki...summa voi olla vaikka 10 000e jos niin haluat :D Ja siis kaikki tulothan siihen pitää ottaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mut siis...jos me ja te asuttas samassa paikassa, samankokosissa asunnoissa (neliöitä /nuppi), ja molemmat perheet tienais vaikka 2000e kuussa...niin kummalla jää ruoka- ja asumismenojen jälkeen enemmän rahaa muuhun? :D

Vitsi mie oon jo väsyny :LOL: :headwall: :LOL:
Meinaatko, että 2000 erkkiä/kk sisältäis kaikki palkat ja etuudet? :p
Siis, tää oli esimerkki...summa voi olla vaikka 10 000e jos niin haluat :D Ja siis kaikki tulothan siihen pitää ottaa...
Jepulis. Eli jos molemmilla perheillä olisi tismalleen samat asumiskulut & ruokamenot/päänuppi ja tulot olisivat tismalleen samat/kk, niin tokihan pienemmällä perheellä jäisi tämän jälkeen enemmän rahaa käteen kuin isommalla, mutta ei kuitenkaan suhteessa samaa summaa esim. puolet isompi perhe, puolet isommat menot (vrt. vaikka asumiskulut). MUTTA tämähän ei ollut pointti, koska perheiden tilanteet eivät ole niin yksioikoisia, että tulot ja menot olisivat samat, ja nuo menot eivät kata koko elämää (välttämättömiä kuluja). :xmas:
 
Ooo
Hei te sanoitte ensin, ettette rupea jankkaamaan ja mitäs sitten teitte? Hyi teitä :kieh:
Ei vaan, ihan vapaasti...

Mut vielä kommentoitava munkin sen verran, että kai se on myös jokaisen harkinnassa tekeekö lapsia liukuhihnalta, niin että kituuttelee senttien kanssa ja asuu ehkäpä ahtaasti ja joutuu karsimaan menoista?? Siis jollei ole perintöä, rikasta puolisoa, metsää jne... Osa osittain tästäkin syystä jättää lapsiluvun nollaan tai yhteen, kai? Tehköön jokainen siinä itselleen ja perheelleen sopivat päätökset.
Eikä monilapsisia perheitä ole tässä tarkoitus mollata, kommentti vain, että sekin on kai useinmiten oma valinta (jollei vahinkoja :D ) josta seuraa tiettyjä hyviä ja ehkä huonompiakin asioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Hei te sanoitte ensin, ettette rupea jankkaamaan ja mitäs sitten teitte? Hyi teitä :kieh:
Ei vaan, ihan vapaasti...

Mut vielä kommentoitava munkin sen verran, että kai se on myös jokaisen harkinnassa tekeekö lapsia liukuhihnalta, niin että kituuttelee senttien kanssa ja asuu ehkäpä ahtaasti ja joutuu karsimaan menoista?? Siis jollei ole perintöä, rikasta puolisoa, metsää jne... Osa osittain tästäkin syystä jättää lapsiluvun nollaan tai yhteen, kai? Tehköön jokainen siinä itselleen ja perheelleen sopivat päätökset.
Eikä monilapsisia perheitä ole tässä tarkoitus mollata, kommentti vain, että sekin on kai useinmiten oma valinta (jollei vahinkoja :D ) josta seuraa tiettyjä hyviä ja ehkä huonompiakin asioita.
Tähän on pakko kommentoida, että miten monilapsisuus ja köyhyys liitetään yhteen, siis miksi?? :whistle:

Me ei todellakaan kituuteta senttien kanssa, ei asuta ahtaasti eikä karsita menoja jne....esim: en katso kaupassa useinkaan mitä tuote maksaa, jos sen tarvin/haluan (paitsi lasten vaatteissa, mutta niitä katson myös töissä ollessa, periaatteesta), asutaan uudessa isohkossa oktalossa (jota laajennetaan), mulla ei todellakaan ole rikasta miestä (palkka alle suomalaisen miehen keskitason) eikä perintöjä jne....että siis... =)
Jos nyt jollekin tuli mieleen, että miksi haluaisin että muutkin kituuttaa, kun MEKIN KITUUTETAAN... =)
Hyvin pärjää (liiankin hyvin!!!) =)

Ja mulle on ihan sama mitä kuka tekee tai on tekemättä...haluan vain luoda uskoa, että sitä pärjää, jos HALUAA =)

Tää nyt poikkee alkuperäsestä aiheesta aika tavalla ;)
 
Ooo
Mut mä en vaan ymmärrä miten se on mahdollista? Siis se, että on pienet tai normaalit tulot (jos sinä kotihoidontuella ja miehellä keskitasoa pienempi palkka) ja silti pärjää hyvin? Meillä ei ole ollut varaa kahden normaalituloisen palkallakaan ennen lasta tehdä talon laajennuksia tms. Jos ei yhtään tarvii katsoa mitä käyttää, niin eihän silloin todellakaan kituuta, mut miten ihmeessä se yhtälö toimii? Sitä mä en tajua, mutta sillehän ei mahda mitään :eek: Enhän mä pärjäisi yksinäänkään omalla palkallani, jollei tarttis yhtään katsoa mihin käyttää ja miten asuu :eek:
Tuo EHKÄPÄ sana olisi tietysti pitänyt olla myös tuossa "EHKÄPÄ kituuttelee senttien kanssa ja asuu ehkäpä ahtaasti..." Niistä kun oli tuolla aikaisemmin puhetta. En tarkoittanut, että KAIKKI isommalla lapsimäärällä siunatut perheet eläisivät köyhyysrajalla, mutta mä olen jotenkin hölmöyksissäni ymmärtänyt, että sitten tarvitaan jotain ekstratuloja, jollei niin ole.
 
Tämähän on mielenkiintoinen ketju. :D

Itse olen siis ollut kotona siitä asti kun nyt reilu 3-vuotias poika syntyi, nyt lapsia on kaksi ja kuopus 1v. Jatkan kotona oloa ensi syksyyn, jolloin palaan töihin ja mummi jää vuorotteluvapaalle hoitamaan lapsia-todennäköisesti olisin jatkanut kotiäitinä myös ensi syksyn jälkeen mikäli tämä järjestely ei olisi onnistunut. Neljän vuoden kotonaolon jälkeen on kyllä jo kiva mennä vaihteeksi töihin. Päätettiin jo ennen pojan syntymää, että lapsi/lapset pyritään hoitamaan kotona ensimmäiset vuodet, lisäksi täällä päivähoito on enempi ja vähempi kaaoksessa ja ollaan molemmat miehen kanssa vuorotöissä joten lapsetkin joutuisivat vuoropäivähoitoon-ja tätä ei missään nimessä näin pienten kohdalla haluta.

Me ollaan pärjätty nämä vuodet hyvin pienellä tinkimisellä, eikä aina ole paljoa edes tingitty. Mies on keskituloinen ja itse saan tällä hetkellä vain kht:n, täällä kun ei kuntalisiä makseta. Asuntolainaa on, mutta paikkakunnan hintatasosta ja asunnosta (kerrostalokolmio) johtuen vähän, jos vertaa kavereihin omakotitaloineen-meillä kyllä lainamenoja nostavat opintolainojen lyhennykset ja auto, jota lyhennetään verraten paljon/kk. Suurin tinkiminen taitaa olla se, että laitettiin vuodeksi asuntolaina koroille sen takia että haluttiin väljyyttä elämiseen, lyhennetään lainaa kuitenkin moninkertainen määrä kun molemmat on töissä. Asutaan kyllä ahtaammin, mitä kaksi-kolmilapsiset perheet keskimäärin tällä seudulla, mut tämä sopii meille ja tosiaan mahdollistaa lasten kotona hoitamisen.

Säästöjä, perintöjä tms. ei ole, tietty pelivara kyllä pidetään koko ajan tilillä yllättävien menojen varalta. Meillä on tiiviit suhteet lasten isovanhempiin ja he myös omasta halustaan ostavat lapsille milloin mitäkin tarpeellista, joka on tietysti meille säästöä-onnekkaita ollaan tässä suhteessa kyllä.

Mitä ruokamenoihin tulee, niin kyllä meillä näkee ruuan menekissä ja kauppalaskussa selvästi sen että lapsia onkin kaksi, olkoonkin että toinen on vasta vuosikas. Katsotaan kyllä jonkin verran mitä kaupasta ostetaan, mutta ei niinkään siksi että toinen on pienillä tuloilla kotona, vaan ihan ylipäätänsä siksi että halutaan pitää ruokamenot jossain rajoissa.

Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla todellakaan ole taloudellista mahdollisuutta jäädä kotiin vaikka haluaisikin ja toiset eivät halua jäädä vaikka voisivatkin. Tuntuu vaan, että aika moni vetoaa rahaan, vaikka syyt on jossain muualla-on jotenkin "hyväksyttävämpää" sanoa menevänsä töihin koska rahat ei riitä, kuin että ei jaksa olla kotona. Kukin tekee omat ratkaisunsa omista lähtökohdistaan, enkä mä ole mikään sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin-meille on vain alusta alkaen ollut itsestäänselvää, että lapset saavat kasvaa ensimmäiset vuotensa kotona. =)
 
Ooo
Meilläkin on asuntolainasta maksussa pelkät korot, on remonttilainaa ja opintolainaa. Talo on meidän pienelle perheelle iso, mutta maalla toisaalta halvempi kuin pieni talo kaupungissa. Tosin lämmityskulut esim. suuret.
Mä ihan oikeasti olisin kotona jos olisi varaa... Näin mä ainakin rohkenen väittää. Mut meen töihin kesällä kun poika on 1v5kk. Toisaalta menen myös mielelläni töihin. Mieluiten tekisin vaikka puolikasta päivää, mutta sekään ei ole mahdollista saati tulojen kannalta yhtään kannattavampaa. Onneksi täällä pääsee pph:lle lapsi hoitoon.
Jos eläisin ihan muutamalla eurolla kuussa, en jaksaisi olla kotona, vaikka pärjäisinkin makaroonilla noin niinkuin periaatteessa.
 
Mielenkiintoista miten tämä ketju on lähtenyt polveilemaan... ;) Ajatuksia herättävää keskustelua. Aloitin ketjun, koska jäin ihmettelemään, miten uutisissa maalattiin kuvaa Suomesta kotiäitien luvattuna maana eikä se vastaa sitä kuvaa todellisuudesta, joka itselläni on. Mutta tämä keskustelu kyllä avasi silmiä tietyiltä osin.

Olen koko ajan ajatellut että lasten kotihoito on äitiys/vanhempainvapaan jälkeen taloudellisesti aika huonosti tuettua Suomessa, vaikka uutisissa väitettiinkin muuta. Tämän keskustelun jälkeen on todettava, että ilmeisesti aika moni pärjää hyvin nykyisensuuruisella kotihoidontuella, jopa ilman kuntalisää. Joten valtio on mitoittanut siis tuen määrän oikein eikä mitään "kuoppakorotuksia" kaivata tässä suhteessa. Paitsi me jotkut. :whistle: Ihan tasa-arvoisessa asemassa vanhemmat ja lapset eivät tässä suhteessa kuitenkaan ole: kaikki kunnat eivät maksa kuntalisää, toiset kunnat maksavat paremmin kuin toiset ja pitemmän aikaa/erilaisilla ehdoilla, töiden takia on joidenkin asuttava kalliimmalla paikkakunnalla jonka takia ei taas voi olla pitempään kotona hoitamassa lasta/lapsia jne. jne.

Pelkään vain että jos annetaan tilastoilla/tutkimuksilla kuvaa, että enemmistö hoitaa lapsensa kotona 3-vuotiaiksi (mihin en edelleenkään usko), se johtaa lisäleikkauksiin päivähoidossa ja yhä kasvaviin ryhmäkokoihin, kun eihän päivähoitoa tietenkään sitten tarvita niin paljon... Esim. Helsinkihän on tainnut lakkauttaa päiväkoteja sellaisilla alueilla, joissa lasten määrä on laskenut sen sijaan, että olisivat ajatelleet että nyt lapset saavat laadukkaampaa hoitoa pienemmissä ryhmissä. Koska joudun viemään oman lapseni osa-aikaisesti päivähoitoon alle 3-vuotiaana, toivon että hän saisi edes hyvää hoitoa ja ettei sitä viedä häneltä pois sillä perusteella että "enemmistöhän hoitaa lapsensa kotona, miksei sinunkin vanhempasi". Koska omat tuloni ovat osa-aikaisenakin ja päivähoitomaksujen jälkeen selvästi enemmän kuin se kotihoidontuki mitä tällä hetkellä saan, meidän elämämme helpottuu taloudellisesti töihinpaluuni jälkeen. Mutta se ei ole helppo ratkaisu oman pääkopan sisällä.
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Mun mielestä kuitenkin kyse on MONILLA ihan yksinkertaisesti siitä että mistä on valmis luopumaan hoitaakseen lastaan kotona.
No mistä asioista sinä ja perheesi olette luopuneet ollaksesi kotona? Entä onko teillä ns. erityisiä pakollisia menoja? Mitkä ovat mielestäsi turhakkeita? Tokihan kyse on siitä mistä on valmis luopumaan, mutta kuten Hissukka esim. tuossa aiemmin kirjoitti, niin mielestäni esim. omistusasunnosta luopuminen on järjetöntä pidemmällä aikavälillä ajateltuna. Sitä paitsi, kyse on ihan oikeastikin vain siitä, että perheillä on niin erilaiset välttämättömät menot/tulot.
No en tiedä kuuluuko mun perheen asiat yksityiskohtaisesti tänne palstalle mutta esimerkkejä voin antaa.

Olen henkilökohtaisesti luopunut mm. seuraavista. Värjään hiukset kotona (ennen kampaajalla) ostan kaupan hiustenhoitotuotteet (ennen vain kampaamotuotteita) samoin "halpis" meikit ja ihonhoitotuotteet löytyvät nykyisin kaapista ennen kalliimpia, ostan itselleni vaatteita harkitusti, kuljen pojun kanssa julkisilla/kävellen/pyörällä mahdollisimman paljon, olen luopunut jumppajäsenyydestä--> jumppaan kotona, käydään lenkillä jne. Olen peruuttanut lehtitilauksia.

Mistä perheemme on luopunut: Emme käy ravintolasta syömässä tai bilettämässä kuin harvoin, emme käy enää elokuvissa (no oikea syy ettei ole aikaa) emme matkustele tai harrasta mitään kalliimpaa, ruoka ostoksilla katson hieman mitä ostan.

Perheemme asuu 2005 valmistuneessa rivitaloneliössä ja lainaa on paljon, uudehko auto sekä uudehko vene. Lainoja piisaa siis. Kesällä tarkoitus veneillä mutta siinäkin ollaan valmiita supistamaan ainakin niin ettei pitkiä venereissuja tehdä vaan pysytään kotisaaristossa.

Ja pakolliset menot ovat varmaan ihan samat kuin valtaosalla eli lainat, vakuutukset, sähköt, yhtiövastikkeet, bensat, ruokamenot.

Tällätavoin pienillä yksitäisillä ratkaisulla olemme säästäneet paljon.

Ja noista asioista luopuminen ei ole tehnyt tiukkaakaan sillä se mitä lapsi meillä antaa on jotain paljon enemmän! elämänlaatumme on vaan parantunut supistuksista huolimatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Ja noista asioista luopuminen ei ole tehnyt tiukkaakaan sillä se mitä lapsi meillä antaa on jotain paljon enemmän! elämänlaatumme on vaan parantunut supistuksista huolimatta.
:flower:

Btw, noissa shampoo yms jutuissa oikeesti säästää TOSI pitkän sentin! Minä käytin ennen markettituotteita, nykyään ostan apteekista. Sillä yhden pullon hinnalla, jonka saan apteekista, ostaisin marketista 4-6 (merkistä riippuen) puolta isompaa pulloa! :eek:
 
SEE: Eihän ne kuulukaan, mutta kiinnosti tietää, kun sanoit asioista luopuneesi. :) En siis tosiaankaan kysynyt kettuilumielessä, vaan ihan hyvällä, kun kiinnostaa tietää, missä asioissa ihmiset ovat niin paljon pystyneet säästämään, jotta saa useamman satasen/kk kurottua kiinni. Tokihan se säästämisen tarve riippuu aiemmasta kulutuksesta ja siitä, kuinka paljon täytyy nipistää. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin jollain tulot ovat pudonneet hoitovapaalle siirryttäessä 200 ja jollain 1000 euroa, ja jollain jopa nousseet. Ja riippuuhan se pärjääminen toki puolisonkin tuloista; täällä kun monet sanovat, että miehellä on pienet tai keskitulot, niin kiinnostaisi tietää, mitä ihmiset sillä tarkoittavat.

Mekin lopetimme HS:a lukuunottamatta lehtitilaukset, vähensin kampaajalla käyntejä (ja värjäsin aiempaa harvemmin), maksulliset harrastukset vedettiin ihan minimiin (itse asiassa menona oli tuolloin vain mun kuntosali 10e/vuosi, miehen satunnaisia perhostuskamoja ja lapsen muskari ja vauvauinti) ja ulkona syömässä/hippaamassa käytiin normaalia paljon harvemmin. Meillä ei juuri muutenkaan autoilla miehen työmatkojen lisäksi (2xkk kauppaostot ja parin kk:n välein sukuloimassa) ja työmatkat tulisivat julkisilla kalliimmaksi/kk. Ruoat tehdään pääsääntöisesti itse ja vaatteita kierrätetään. Itselle ei oikeastaan edes osteta vaatteita; viime vuonna taisin ostaa peräti ristiäisvaatteet ja pari puseroa. Meikkeihin mulla menee niin vähän rahaa, jotten merkkejä vaihtanut. Sampoot ja kasvovedet vaihdoin kaupan tuotteisiin. Lisäksi säästämme aika julmetusti rahaa kestoilemalla. Silti koimme, ettei meillä olisi ollut mahdollisuutta jäädä yhden palkan varaan. Tai aika ikäväksi olisi elo varmasti muuttunut, mikä olisi osaltaan varmasti ollut kuluttavaa koko perheelle. :/

Niin ja sanottakoon myös se, että minä kyllä myös kaipasin töihin: kaipasin aikuiskontakteja ja työtäni ihan suunnattomasti. Taloudellinen puoli oli kuitenkin se, mikä minut ensisijaisesti ajoi takaisin töihin, mutta jos olisi ollut paremmat vaihtoehdot mistä valita (paremmat tulot toisella puoliskolla), niin en osaa oikeasti kyllä sanoa, olisinko jäänyt kotiin vai jatkanut kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Ja noista asioista luopuminen ei ole tehnyt tiukkaakaan sillä se mitä lapsi meillä antaa on jotain paljon enemmän! elämänlaatumme on vaan parantunut supistuksista huolimatta.
:flower:

Btw, noissa shampoo yms jutuissa oikeesti säästää TOSI pitkän sentin! Minä käytin ennen markettituotteita, nykyään ostan apteekista. Sillä yhden pullon hinnalla, jonka saan apteekista, ostaisin marketista 4-6 (merkistä riippuen) puolta isompaa pulloa! :eek:
Mun mielestäni taas noissa kampaamosampoissa ei kyllä hirveästi säästä. Tai mä ainakaan en säästä. ;) Kampaamosta jos ostan sampoon, niin samankokoinen pullo kestää vähintään puolet kauemmin kuin marketin putelo. Marketin sampoita tulee vissiin hölvättyä sen verran raskaammalla kädellä, kun ovat niin luirua kamaa, kun taas kampaamosampoota tarvitsee paljon vähemmän. Apteekin sampoosta ei ole kokemusta.

 
En tiedä onko sitä itse tottunut jotenkin vähään, mielestäni kyllä en :whistle: , kun en koe että oltais kauheasti jouduttu jostain luopumaan siksi että olen kotona. Kuten jo aiemmin sanoin, suurin tekijä on varmasti se, että meillä ei ole mieletöntä tai tuloihin nähden liian suurta asuntolainaa, kuten ainakin omassa kaveripiirissä monella on :/ ja kyllä mulla putos tulot aika reippaasti kun hoitovapaalle jäin :whistle: mut ihan kivasti tosiaan ollaan pärjätty. En mä hurraata huuda kht:n suuruudelle, eikä mieskään sairaanhoitajana tuhottomasti tienaa, mut pärjätty ollaan ja enemmänkin. Oon ollut kotona lähes sen koko ajan mitä ollaan tässä asuttu ja silti ollaan pystytty remontoimaan(ja edelleen pientä remonttia meneillään :p ) lähestulkoon koko kämppä osittain omalla, osittain lainarahalla, ollaan ostettu uusi auto, reissattu jne. Eli ei eletä, eikä olla koko aikana eletty mitenkään kädestä suuhun vaikka yhden palkalla ollaankin. Omista vaatteista tulee kyllä tingittyä, mut en mä jotenkin sitäkään oikein tinkimiseksi koe-ostetaan enempi itelleenkin sitten kun töissä ollaan. =)
 
Mie en oikeen enää tiedä mitä sitä sanois :xmas:

Mutta siis...tosiaan...tällähetkellä saan kuntalisää, joka kattaa juuri ja juuri lasten kalliit harrastukset. MUTTA...silloin kun 3 ensimmäistä oli pieniä, olin 7vuotta putkeen kotona, ilman kuntalisiä tms, vain lapsilisät, kht+täysi lisäosa. Ja sinä aikana mm. rakennettiin tämä talo, osittain kyllä lainarahalla, mutta kyllä tähän silloinkin irtosi jokaikinen ropo, mikä vain liikeni. Menin töihin, kun kolmonen oli n. 1½, kun alkoi jo pahasti olla nupin leviämisen oireita :xmas:
Nyt, jos vertaa niihin tuloihin (ottamatta nyt huomioon kht:n yms nousua, koska hinnatkin on kallistuneet), niin saadaan n. 100e enemmän ja meitä on kuitenkin 1 suu enemmän ruokittavana ja takapuoli vaipatettavana.

Mutta joo, mistä olen luopunut henk.koht: Oikeasti en keksi mitään!
Mistä perhe on luopunut: Uudemmasta autosta ja Hesekäynneistä. Kertakaikkiaan ei muita asioita tule mielen.
Lehtiä tilailen, jos hyvä tarjous sattuu kohdalle, Seiska saadaan työni puolesta, vaatetta ostetaan tarpeeseen, kaupassa ostan mitä tekee mieli, en mieti mm (esimerkki!) onko varaa ostaa metukkaa, kun se maksaa 4e vai pitäskö ostaa lauantaimakkaraa kun se maksaa euron, vaan otan molemmat :/
Nih..
 

Yhteistyössä