Kotiäitien Suomi(ko)?

Yksi muuten mikä varmasti vaikuttaa on se, että jos pieniä lapsia on useampi, niin tarvisi aika hyvää palkkaa saada, että töihin paluu toisi ratkaisevasti lisää rahaa. Esimerkiksi kun mulla on kaksi lasta, molemmat olisi päiväkoti-iässä, niin hoitomaksut tekisi jo n. 450 ?. Sitten kun laskee töissäkäyntikustannukset omalta osalta, matkat yms, niin menoja olisi jo ainakin 500-600 ? enemmän verrattuna kotona olemiseen... joten aika äkkiä käy niin että se kotihoidontuella kitkutteleminen on lähes yhtä kannattavaa kuin töissä käyminen. :/ Riippuu tietysti palkasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Yksi muuten mikä varmasti vaikuttaa on se, että jos pieniä lapsia on useampi, niin tarvisi aika hyvää palkkaa saada, että töihin paluu toisi ratkaisevasti lisää rahaa. Esimerkiksi kun mulla on kaksi lasta, molemmat olisi päiväkoti-iässä, niin hoitomaksut tekisi jo n. 450 ?. Sitten kun laskee töissäkäyntikustannukset omalta osalta, matkat yms, niin menoja olisi jo ainakin 500-600 ? enemmän verrattuna kotona olemiseen... joten aika äkkiä käy niin että se kotihoidontuella kitkutteleminen on lähes yhtä kannattavaa kuin töissä käyminen. :/ Riippuu tietysti palkasta.
Tämä on totta!
Sillon kun työt alotin, niin jos lapset olisin vienyt kokoaikahoitoon (2), niin laskettiin, että 50e olisin jäänyt plussalle!!
Onneksi saatiin hoito järjestettyä muulla keinoin. Tuskin olisin edes töihin mennyt, jos olisi tarhaan pitäny viedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Mitä isompi perhe, sitä isommat menot vaikkei suhteessa enempää rahaa tulekaan...
Mm meillä lastenharrastusmenot on 200-250e/kk...moni 1v ei noin kalliita harrastuksia harrastele :whistle:

Mutta jokaisen perheen tilanne on tosiaan eri, mutta ihan yleisellä tasolla monessa tapauksessa olisi mahdollisuus, jos olisi halua...

Tiedän mm monta perhettä, joissa 1-2 lasta, jopa isommat tulot kuin meillä, lainaa suunilleen sama, mutta ei ole varaa jäädä kotiin...!?!?
Itse asiassa asia on juuri päinvastoin; mitä suurempi perhe on, sitä pienemmät kulut suhteessa ovat; asumiskulut ovat pienemmät/hlö, samoin ruoka- ja vaatekulut jne. Harrastuksista; monissa perheissä ko. summa kuluu aikuisten harrastuksiin, vaikkei lapsella vielä rahaa vieviä harrastuksia olisikaan. Itse luen aikuisten harrastukset, kuten Oppa aiemmin tuolla kirjoittikin, satsaukseksi aikuisten terveyteen ja hyvinvointiin.

Tulojen suuruus ja asuntolainan määrä ei korreloi suoraan pärjäämisen kanssa. Monilla ihmisillä voi olla muita ns. pakollisia/välttämättömiä menoja enemmän; voi olla terveydenhuoltokuluja, erityisruokavalioita, opintolainan lyhennyksiä, muita lainoja, asumiskulut ovat eri puolilla maata täysin eri luokkaa, eläminen yleensä on tutkitustikin kalliimpaa pk-seudulla kuin muualla. Jollain saattaa perhe (esim. isovanhemmat) asua kauempana, ja on ehkä mukavaa käydä muutaman kuukauden välein heitä moikkaamassa. Jollain saattaa olla omaisuutta (mitä ei kannata realisoida), josta on kuluja, muttei tuloja. Joku voi saada paljon lastenvaatteita ilmaiseksi/edullisesti tutuilta, jollain ei tällaisia verkostoja ole. Jollain on isovanhemmat, jotka rahoittavat lasten kuluja, jollain ei jne. jne. Joku on tottunut tietynlaiseen elämäntyyliin ja kulutukseen, ja voi olla hyvinkin vaikeaa laskea menoja niin, että pärjäisi etuuksilla, vaikka ko. menot jonkun mielestä turhakkeita olisivatkin. Eli tilanteita on yhtä monta erilaista kuin on perhettäkin, eikä kukaan voi toisen tilannetta tuntematta sanoa, että pärjäisikö toinen vai ei. Mielestäni tällainen toisten elämäntilanteiden ihmettely; pärjääminen/pärjäämättömyys on hivenen mautonta ja mustavalkoista. Elämä on toki aina valintoja, mutta kaikki valinnat eivät ole tulevaisuuden kannalta järkeviä.

Asuntolainan lyhennyksistä: on totta, että monilla olisi mahdollisuus maksaa vain korkoja ja pitää pari lyhennysvapaata vuotta. Käytännössä tämä kuitenkin on järkevää ainoastaan niiden kohdalla, jotka eivät aio koskaan ottaa lisää asuntolainaa eli henkilöillä, jotka asuvat jo nyt itselleen sopivassa ja tarpeeksi suuressa asunnossa.

Summa summarum: joku pärjää hyvin yhteiskunnan etuisuuksilla ja yhdellä palkalla, joku ei pärjäisi millään. Tulot ja välttämättömät menot ovat jokaisessa perheessä erilaiset. So simple.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Rahasta ja sen riittävyydestä; keskiluokkaisena keskituloisena olen huomannut, että paremmin tulisi toimeen, jos olisi kunnolla köyhä.
Eli pitäisi olla joko ihan varaton ja tuloton tai sitten hyvätuloinen ja velaton!
Totta. Keskituloinen maksaa suhteessa kaikesta eniten.

 
Ainiin, ja se täytyy myös muistaa, että tulojen laskeminen kotihoidontuelle siirryttäessä on toisilla aivan eri luokkaa kuin toisilla. Jollain tulot saattavat laskea vain parilla sadalla eurolla/kk ja jollain tuhannella eurolla/kk. Jollain tulot jopa nousevat siirryttäessä kht:lle. Menojen karsiminen parilla sadalla eurolla/kk on ihan eri asia kuin vaikkapa viidellä sadalla eurolla/kk oli perhekoko ja pakolliset menot ihan mitä tahansa. Asiat eivät tosiaan siis ole niin yksioikoisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Mun mielestä kuitenkin kyse on MONILLA ihan yksinkertaisesti siitä että mistä on valmis luopumaan hoitaakseen lastaan kotona.
Tottahan se on, kuten Ievakin sanoi, elämä on valintoja. Mutta kaikki valinnat, vaikka olisi mahdollisia, ei tosiaan ole aina kokonaisuuden kannalta järkeviä... kyllähän mekin voitaisiin vaikka myydä tämä talo, vuokralla asuttaessa saataisiin asumistukeakin. Mutta se on sellainen uhraus mitä en halua tehdä, ennemmin sitten palaan töihin. :/ Samoin nuo sairaanhoitokulut... voisimme käyttää julkisia palveluja, mutta mä mieluummin maksan yksityiselle, enkä siitäkään kyllä ole heti valmis tinkimään, lasten kohdalla. Minä ja mies kyllä käydään tk:ssa, ei meidän terveyden niin väliä ole. :LOL:

Meillä on kyllä toistaiseksi riittänyt ns. turhakkeista luopuminen, ja vähän muustakin kyllä kuin turhakkeista... mutta ollaan pärjäilty tiukalla budjetilla. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Mun mielestä kuitenkin kyse on MONILLA ihan yksinkertaisesti siitä että mistä on valmis luopumaan hoitaakseen lastaan kotona.
No mistä asioista sinä ja perheesi olette luopuneet ollaksesi kotona? Entä onko teillä ns. erityisiä pakollisia menoja? Mitkä ovat mielestäsi turhakkeita? Tokihan kyse on siitä mistä on valmis luopumaan, mutta kuten Hissukka esim. tuossa aiemmin kirjoitti, niin mielestäni esim. omistusasunnosta luopuminen on järjetöntä pidemmällä aikavälillä ajateltuna. Sitä paitsi, kyse on ihan oikeastikin vain siitä, että perheillä on niin erilaiset välttämättömät menot/tulot.
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Mun mielestä kuitenkin kyse on MONILLA ihan yksinkertaisesti siitä että mistä on valmis luopumaan hoitaakseen lastaan kotona.


Meillä on kyllä toistaiseksi riittänyt ns. turhakkeista luopuminen, ja vähän muustakin kyllä kuin turhakkeista... mutta ollaan pärjäilty tiukalla budjetilla. =)
Juuri näin, tätä tarkoitin että monilla riittää tämä, ei tietenkään kaikilla, ja tottakai on perheitä ja tilanteita ettei tämäkään riitä juuri jos on erityiskuluja, mutta ne turhakkeet ja sun muut...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Itse asiassa asia on juuri päinvastoin; mitä suurempi perhe on, sitä pienemmät kulut suhteessa ovat; asumiskulut ovat pienemmät/hlö, samoin ruoka- ja vaatekulut jne.
En aio sun kanssa tästä asiasta keskustella B) :hug: :D Juu nou :whistle:
Mutta siis....isompi perhe=isompi asunto=isommat asumiskulut=enemmän ruokamenoja jne jne... :whistle: :whistle: :whistle:

Ei me pärjättäs tällä kokoonpanolla mm sillä ruokaan menneellä rahalla, joka meni sillon, kun oli 1 lapsi tai ei yhtään....eikä voitas asua siinä 45 neliön kt-kämpässä jne... :/
Vai mitä tarkoitat? :D
 
No nuo ruokamenot ei todellakaan ole verrattavissa! Kun syöjinä esim meillä on n.16v poika, vajaa 14v poika, vajaa 8v poika, 4v poika, 2 aikuista ja nuorin joka ei kyllä paljoa syö. Isommat lapset syövät PALJON. Kuluttavat vaatetta aivan eri mittakaavassa ja uskaltavat pentele vielä kasvaa vanhoista ulos :kieh: Ja kaikkea ei todellakaan voi kierrättää...

Ja taatusti pienemmän talon lämmityskustannukset, vedenkulutus ym. on pienempää kuin tällä porukalla. Mun mielestä ei mitenkään päin suhteutettuna.

 
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Mun mielestä kuitenkin kyse on MONILLA ihan yksinkertaisesti siitä että mistä on valmis luopumaan hoitaakseen lastaan kotona.
Mä rupesin ihan miettimään, että mistä jouduttaisiin luopumaan, jotta voisi hoitaa lapsen kotona. Meidän olis pakko muuttaa johonkin, missä olisi suht edulliset asumis- ja elämiskustannukset niin, että yhdelläkin palkalla pärjäisi ilman yhteiskunnan tukia. Mutta ongelma on juuri siinä, että jos haluaa käydä töissä, niin niitä löytyy vain tietyistä paikoista...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
ja uskaltavat pentele vielä kasvaa vanhoista ulos :kieh: Ja kaikkea ei todellakaan voi kierrättää...
Sekin viel :LOL:
No esikoisen jalka on 46! Tai kengät piti olla sen kokoiset. Olikohan se toissa kesänä kun keväällä ostetut lenkkarit oli heinäkuussa pienet :eek: En meinannut uskoa vaan väitin että poika puhuu soopaa :ashamed: Saatika sitten nuo muut vaatteet :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Itse asiassa asia on juuri päinvastoin; mitä suurempi perhe on, sitä pienemmät kulut suhteessa ovat; asumiskulut ovat pienemmät/hlö, samoin ruoka- ja vaatekulut jne.
En aio sun kanssa tästä asiasta keskustella B) :hug: :D Juu nou :whistle:
Mutta siis....isompi perhe=isompi asunto=isommat asumiskulut=enemmän ruokamenoja jne jne... :whistle: :whistle: :whistle:

Ei me pärjättäs tällä kokoonpanolla mm sillä ruokaan menneellä rahalla, joka meni sillon, kun oli 1 lapsi tai ei yhtään....eikä voitas asua siinä 45 neliön kt-kämpässä jne... :/
Vai mitä tarkoitat? :D
Juu, ei kannata tästä sen enempää vääntää. ;) Mielipiteemme molemmilla. :hug:

Mutta siis tarkoitin ihan suhteutettuna noita asioita, eli jos vaikka kolmihenkinen perhe maksaa asunnosta vuokraa 900 euroa (kolmio), niin nelihenkinen perhe maksaa siitä samasta kolmiosta myös 900 euroa. Siten siis kulut ovat pienemmällä perheellä suhteessa suuremmat/kärsä. Kotiruokaa tekee varmaankin samalla rahalla neljälle kuin kolmelle jne. ja vaatteita pystyy usein kierrättämään perheen sisällä. Ei tietenkään ruokamenot ole samat esim. nelilapsisessa perheessä kuin yksilapsisessa, mutta suhteellisesti asioita tarkastellessa voi olla, että ruokaan menee rahaa pienemmässä perheessä nuppia kohden enemmän kuin isossa. Tai riippuu tietenkin hyvin pitkälti siitä tehdäänkö sapuskat itse, hyödynnetäänkö tarjouksia, saavatko lapset ruokaa myös muualla, ovatko perheenjäsenet kuinka isoruokaisia jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
ja uskaltavat pentele vielä kasvaa vanhoista ulos :kieh: Ja kaikkea ei todellakaan voi kierrättää...
Sekin viel :LOL:
No esikoisen jalka on 46! Tai kengät piti olla sen kokoiset. Olikohan se toissa kesänä kun keväällä ostetut lenkkarit oli heinäkuussa pienet :eek: En meinannut uskoa vaan väitin että poika puhuu soopaa :ashamed: Saatika sitten nuo muut vaatteet :headwall:
:D
Meillä esikolla 40 jalka...jätkä 11v :xmas: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
ja uskaltavat pentele vielä kasvaa vanhoista ulos :kieh: Ja kaikkea ei todellakaan voi kierrättää...
Sekin viel :LOL:
No esikoisen jalka on 46! Tai kengät piti olla sen kokoiset. Olikohan se toissa kesänä kun keväällä ostetut lenkkarit oli heinäkuussa pienet :eek: En meinannut uskoa vaan väitin että poika puhuu soopaa :ashamed: Saatika sitten nuo muut vaatteet :headwall:
:D
Meillä esikolla 40 jalka...jätkä 11v :xmas: :LOL:
Että samaa malliin sielläkin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viuvauvou:
Alkuperäinen kirjoittaja SEE:
Mun mielestä kuitenkin kyse on MONILLA ihan yksinkertaisesti siitä että mistä on valmis luopumaan hoitaakseen lastaan kotona.
Mä rupesin ihan miettimään, että mistä jouduttaisiin luopumaan, jotta voisi hoitaa lapsen kotona. Meidän olis pakko muuttaa johonkin, missä olisi suht edulliset asumis- ja elämiskustannukset niin, että yhdelläkin palkalla pärjäisi ilman yhteiskunnan tukia. Mutta ongelma on juuri siinä, että jos haluaa käydä töissä, niin niitä löytyy vain tietyistä paikoista...
Näinhän se on.

 
Omalta kohdalta kun vielä mietin.. me asutaan samassa kämpässä kuin jo ennen lapsia, joten asumiskustannukset on samat kuin silloin, paitsi sähköä menee tietysti enemmän kun pyykkiä ja tiskiä on monenkertaisesti, kaksi pakastinta ja hella hehkuu pari kertaa päivässä... mutta asumiskustannukset ei juuri ole muuttuneet lasten myötä.

Ruokakustannuksia kun miettii, niin itse asiassa me taidetaan syödä samalla rahalla, jos ei halvemmalla kuin ennen muksuja :LOL: sillä ollaan nykyisin paljon hintatietoisempia, tehdään edullista kotiruokaa ja verrataan hintoja. Muksujen ruokamäärät ei ole niin isoja että nostaisivat ruokakuluja hirveän paljon nyt kun tuo 1 v:kin syö samaa ruokaa muitten kanssa ja juo tavis maitoa. Eri asia olisi jos olisi allergioita mutta meillä ei niitä ole. =)

Vaatteet... no niihin sitä rahaa saisi uppoamaan niin paljon kuin vain sielu sietäisi :kieh: mutta mä ostan tosi paljon kirpparilta, oikeastaan vain kengät ostan uutena ja osan ulkopuvuista, kun niitä ei tahdo hyviä löytyä aina käytettynä. :/

Joten itse asiassa meillä ei ihan hirveästi enempää rahaa mene kuin ennen muksuja :D mutta tulot on paljon pienemmät, kun mä olen kht:lla.

Itse asiassa meidän kohdalla mun tuloni yli kaksinkertaistui toisen muksun myötä, kun täälläpäin saa kahdesta muksusta kuntalisän mitä yhdestä ei saa, ja lisäksi tulee Kelan sisaruskorotus. Muoks. onhan niitä menojakin toisen muksun myötä enemmän, mutta koen että pärjäillään yhtä hyvin tai vähän paremminkin nyt kahden lapsen kanssa kuin yhden, tai ilman muuta pärjättäisiin ilman miehen lomautuksia.

Yhteenvetona... kyllä meillä enemmän rahaa menee elämiseen kuin ennen lapsia, mutta ei ihan hirveän paljon enemmän kun ollaan omista menoista karsittu kaikki mahdollinen. Suurin erotus on vaatteissa. Olen kyllä itsekin ihan yllättynyt tämän laskelmani tuloksista. :LOL:

Tottakai tilanne on eri kun lapset on isompia, silloin menee enemmän ruokaa, kirpparivaatteet ei enää välttämättä kelpaa ja tulee harrastuksiakin... meillä muksut on 1 v ja 3 v. =)

Pahinta rahatilanteen kannalta on juuri ne yllättävät menot, kuten meillä lääkäri- ja lääkekustannukset. :/ Talon remonttiin saisi uppoamaan pienen omaisuuden, mutta remontit on nyt jäissä.
 
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
Eli teillä meni 150-200e/pää ruokaan/kk aiemmin ja nyt menee 150-200e/pää/kk. Saman verran siis jos suhdeluvuin tarkastellaan. Asumisesta: otetaan sitten vaikka neliön asumiskulut. Jos vuokra olisi neliössä esim. 1000e/kk, ja siinä asuisi 6 henkilöä, suhteelliset asumiskulut olisivat 166e/pää. Niin takuuvarmasti ei samalta alueelta löytäisi kolmihenkiselle perheelle sopivaa asuntoa, jonka vuokra olisi 166e/pää eli 500e/kk. Ei varmasti löytyisi edes kaksiota tuolla hinnalla. Tätä tarkoitin siis suhteellisuudella, en sitä, että kuusihenkinen perhe asuu mukavasti samankokoisessa asunnossa kuin kolmehenkinen. *muoks*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
Eli teillä meni 150-200e/pää ruokaan/kk aiemmin ja nyt menee 150-200e/pää/kk. Saman verran siis jos suhdeluvuin tarkastellaan. Asumisesta: otetaan sitten vaikka neliön asumiskulut. Jos vuokra olisi neliössä esim. 1000e/kk, ja siinä asuisi 6 henkilöä, suhteelliset asumiskulut olisivat 166e/pää. Niin takuuvarmasti ei samalta alueelta löytäisi kolmihenkiselle perheelle sopivaa asuntoa, jonka vuokra olisi 166e/pää eli 500e/kk. Ei varmasti löytyisi edes kaksiota tuolla hinnalla. Tätä tarkoitin siis suhteellisuudella, en sitä, että kuusihenkinen perhe asuu mukavasti samankokoisessa asunnossa kuin kolmehenkinen. *muoks*
Joo, mutta minä haen sitä, että 1-2 lapsen perheissä samoilla tuloilla (otetaan vaikka 2000e) jää PALJON enemmän rahaa käytettäväksi, kuin puolet isommalla....

2000e maksetaan tuo 200e ruokaan, 500e asumiseen...jää vielä 300e, kun taas isolla perheellä menee kaikki.
Ja silti "pikkuperheet" sanoo, ettei ole varaa.....sitä minä haen takaa :whistle: Jos vieläkään kukaan ymmärsi :LOL: :LOL:
Ja jos nyt puhutaan tavis perheestä ilman "ylimääräsiä lääkäri yms kuluja"
=)

Siis: Samat tulot ja menot, iso perhe pärjää, pieni ei :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
Eli teillä meni 150-200e/pää ruokaan/kk aiemmin ja nyt menee 150-200e/pää/kk. Saman verran siis jos suhdeluvuin tarkastellaan. Asumisesta: otetaan sitten vaikka neliön asumiskulut. Jos vuokra olisi neliössä esim. 1000e/kk, ja siinä asuisi 6 henkilöä, suhteelliset asumiskulut olisivat 166e/pää. Niin takuuvarmasti ei samalta alueelta löytäisi kolmihenkiselle perheelle sopivaa asuntoa, jonka vuokra olisi 166e/pää eli 500e/kk. Ei varmasti löytyisi edes kaksiota tuolla hinnalla. Tätä tarkoitin siis suhteellisuudella, en sitä, että kuusihenkinen perhe asuu mukavasti samankokoisessa asunnossa kuin kolmehenkinen. *muoks*
Joo, mutta minä haen sitä, että 1-2 lapsen perheissä samoilla tuloilla (otetaan vaikka 2000e) jää PALJON enemmän rahaa käytettäväksi, kuin puolet isommalla....

2000e maksetaan tuo 200e ruokaan, 500e asumiseen...jää vielä 300e, kun taas isolla perheellä menee kaikki.
Ja silti "pikkuperheet" sanoo, ettei ole varaa.....sitä minä haen takaa :whistle: Jos vieläkään kukaan ymmärsi :LOL: :LOL:
Ja jos nyt puhutaan tavis perheestä ilman "ylimääräsiä lääkäri yms kuluja"
=)

Siis: Samat tulot ja menot, iso perhe pärjää, pieni ei :D
Eli tarkoitatko, että tulot ovat tismalleen samat (palkka, kht, lapsilisät yms. mahdolliset etuudet) ja pakolliset menot samaa luokkaa (eli joko on tai ei ole lainoja jne. muita välttämättömiä, mutta ei jokaisella olevia menoja)?

500e/kk ei ainakaan täältä päin yksiötä isompaa asuntoa löydy. *muoks* Tuohon käytettäväksi kohtaan vielä: Pitäisi siis tosiaan tietää ihan tasan tarkkaan, minkäsuuruisia mitkäkin menot ovat ja vertailua voisi tehdä vasta sitten. Että minkä jälkeen jää mitäkin käytettäväksi: asumiskulujen ja pakollisten laskujen vai minkä. Ja tuota laskuesimerkkiä en ihan ymmärtänyt... :xmas:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ihan vertailun vuoksi...ennen lapsia meillä meni ruokaan n. 300-400e (silloin elettiin markka-aikaa, 11v sitten) ja nyt menee 1000-1200e :whistle: Että ei ihan samoihin mene, vaikkakin 11v sitten kaikki oli halvempaa (?) :D

Ja tohon asuntojuttuun...jos otetaan tuo kolmio, 900e kuluilla, niin ok...3 ja 4 henkinen perhe asuu siinä samoilla menoilla...mutta kuin moni 6 henkinen mahtuisi asumaan siinä?? Ei me ainakaan :whistle: :xmas:
Eli teillä meni 150-200e/pää ruokaan/kk aiemmin ja nyt menee 150-200e/pää/kk. Saman verran siis jos suhdeluvuin tarkastellaan. Asumisesta: otetaan sitten vaikka neliön asumiskulut. Jos vuokra olisi neliössä esim. 1000e/kk, ja siinä asuisi 6 henkilöä, suhteelliset asumiskulut olisivat 166e/pää. Niin takuuvarmasti ei samalta alueelta löytäisi kolmihenkiselle perheelle sopivaa asuntoa, jonka vuokra olisi 166e/pää eli 500e/kk. Ei varmasti löytyisi edes kaksiota tuolla hinnalla. Tätä tarkoitin siis suhteellisuudella, en sitä, että kuusihenkinen perhe asuu mukavasti samankokoisessa asunnossa kuin kolmehenkinen. *muoks*
Joo, mutta minä haen sitä, että 1-2 lapsen perheissä samoilla tuloilla (otetaan vaikka 2000e) jää PALJON enemmän rahaa käytettäväksi, kuin puolet isommalla....

2000e maksetaan tuo 200e ruokaan, 500e asumiseen...jää vielä 300e, kun taas isolla perheellä menee kaikki.
Ja silti "pikkuperheet" sanoo, ettei ole varaa.....sitä minä haen takaa :whistle: Jos vieläkään kukaan ymmärsi :LOL: :LOL:
Ja jos nyt puhutaan tavis perheestä ilman "ylimääräsiä lääkäri yms kuluja"
=)

Siis: Samat tulot ja menot, iso perhe pärjää, pieni ei :D
Eli tarkoitatko, että tulot ovat tismalleen samat (palkka, kht, lapsilisät yms. mahdolliset etuudet) ja pakolliset menot samaa luokkaa (eli joko on tai ei ole lainoja jne. muita välttämättömiä, mutta ei jokaisella olevia menoja)?

500e/kk ei ainakaan täältä päin yksiötä isompaa asuntoa löydy.
Täältä saa ainaski kolmion :whistle: :D
Okei, mutta siis tarkotan perheitä, joilla lähtökohtasesti sama tilanne =)
Ja siis...ei mekään tätä meijän taloutta 1000 eurolla/kk kuitata :whistle: Mut kyl sillä 500eurolla kolmion saa, ei ehkä keskustasta, eikä uusimmasta talosta. mut saa kuiteski =)

 

Yhteistyössä