Kotiäiti, paljonko kotitöitä teet päivän aikana ja olet lastesi kanssa?

• Viestiketjun aloittaja friikki
  • Ensimmäinen viesti
äippä
kotona ei ole kahvi-tai ruokataukoja niin kuin töissä,mutta kotona voi nukkua pväunet tai aamulla pidempään ilman kiirettä töihin. Kotona on riittävästi kotitöitä,,,pyykkiä,ruanlaittoa,harrastekuskailuja, kaupassa käyntiä,siivouilua jne.mutta ei niitä riitä kun noin2-3h/pvä. Olen kotona 3kk kesän ajan ja sitten takas töihin ja voin sanoa että on raskaampaa aamulla herätä kellon soittoon,tehdä aamiaiset lapsille,kuskata ne tarhaan/kouluun-mennä töihin ja illalla tehdä kotityöt ja kaupassa käynnit ja harraste kuskailut yms. Joten minä ainakin väitän että kotona olo on huomattavasti rennompaa!!

Mun mielestä kotona on raskasta. Vaikka kuinka voi lähteä lasten kanssa vaikka mihin niin silti on aamupala, ulos, lounas, päikkäreille, välipala, päivällinen, ulos, iltapala ja nukkumaan. Mä en oo ikinä ollu näin ykstoikkosessa työssä kodin ulkopuolella. Siinä sivussa sit hoidat vessattamiset, vaipanvaihdot, riitojen sovittelut ja kotityöt. Mua ei oo luotu kotiäidiks, meitä on niin monenlaisia, onneks.

vieras
Täytyy tunnustaa että olen ylpeä itsestäni siitä miten paljon aikaa vietän lasten kanssa ihan oikeasti.
Joka päivä laitan koneellisen pyykkiä, ripustan, ja lajittelen ja viikkaan kaappeihin. Lisäksi siivoan ja laitan ruokaa, leivon 1-2 kertaa viikossa.

Lapset ovat 2v ja 3v, lisäksi vauva. Isommat pääsevät aina mukaan leipomiseen, ruoanlaitossa auttamiseen, pyykin laittoon jne.
Yhdessä käymme kaupassa ja elämme ihan rauhassa. Ulkoilemme aamupäivällä pari tuntia, iltapäivällä sitten vaihtelevasti 2-6 tuntia. Jos pihassa ei ole kavereita, minä olen täysin lasten käytettävissä. Jos kavereita riittää, lueskelen lehtiä tai neulon, laitan pihaa tms. puuhailen.

Telkkaria meillä ei ole, mutta joskus katsotaan dvd:tä tietokoneelta. Luen lapsille paljon ja meillä pelataan yhdessä paljon. Olen onnellinen ja niin on muukin perheeni.

Toki on joskus sellaisia päiviä ettei jaksa mitään. Silloin jää vähemmälle lukeminen ja ulkoilu. Mutta koitan pitää silloinkin huolen että lapsilla on kaikki hyvin ja että saavat syliä ja halauksia.

vieras
Itsekin kotiäitinä olen todennut yhden asian: ainakin meillä, minä olen kotiäiti 24/7 enkä vapaata saa yhtään. Tietysti päiväni ovat myös ihan niin helppoja kuin niiden haluan olevan, kukaan ei pakota mihinkään pakollisiin suorituksiin. Oikeastaan teen helpompaa päivää ollessani kotiäitinä, töissä käydessä odotti samat pakolliset työt omien päivätöiden jälkeen joka tapauksessa.
Mieheni auttaa sen minkä auttaa. Lähinnä on lasten kanssa, että saan jotain kotihommia tehtyä. Mutta, mies myös ilmoittaa, että kun hänellä on vapaapäivä, se on myös todellakin vapaa. Hänelle. Minulla on yksi ihminen lisää hoidettava. Lisäksi hän huolehtii siitä, että saa omaa vapaa-aikaa, käy harrastuksissa jne.. Minkä hänelle suon hyvillä mielin. Mutta minä en saa omaa aikaa kuin vain itse järjestämällä, eli hankkimalla lapsenvahdin ja hoitamalla asiat itse. En voi vian todeta miehelle, että lähden nyt. Ei onnistu senkään puolesta, että mies tulee niin myöhään kotiin, ettei siten enää mihinkään voi lähteäkään. Lomallakin saatetaan olla niin, että menen lasten kanssa vanhemmilleni kun taas mies nauttii "poikamiesoloista", minähän ne lapset silloinkin hoidan.
Ja kyllä, joku varmasti ajattelee, että minussa vika kun en ota vapaa aikaani, mutta kellosta loppuu tunnit, ennen kuin voisin sitä ottaa.

Mutta vastaus kysymykseen, ei työni kotiäitinä ole sen raskaampaa kuin mieheni vaikka onkin kokoaikaista ja jatkuvaa ilman taukoja tai lomia, tai niitä vapaita!

rapu
Kotitöitä en ehdi paljonkaan tehdä, pakolliset ruuanlaitot ja pyykinpesut.
Lapsen kanssa kokoajan.
Aamupalan ehdin syödä vasta kun lapsi menee päikkäreille kolo 13 jälkeen.
Välillä tosi rankkaa.

itsekäs
Voisiko olla monilla kyse siitä ettei uskalleta olla itsekkäitä ja tehdä välillä asioita joita itse haluaa?täytyykö elämän AINA kulkea lapsen ehdoilla?tuleeko naisen äidiksi muututtua lopettaa eläminen ja elää vain lasten ehdoilla?valinta kysymys minusta ja surullisinta on se,ettei kenestäkään tule silti parempaa äitiä vaikka kuinka orjana huhkisi.

Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja itsekäs:
Voisiko olla monilla kyse siitä ettei uskalleta olla itsekkäitä ja tehdä välillä asioita joita itse haluaa?täytyykö elämän AINA kulkea lapsen ehdoilla?tuleeko naisen äidiksi muututtua lopettaa eläminen ja elää vain lasten ehdoilla?valinta kysymys minusta ja surullisinta on se,ettei kenestäkään tule silti parempaa äitiä vaikka kuinka orjana huhkisi.
peesi

Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:
En valita, olen täysin tyytyväinen kotona vauvan kanssa. Mutta on ikävää, ettei mies tiedä ja ymmärrä, miten meidän päivät menee. Ja mun "työpäivä" kestää ja jatkuu 24/7 ilman viikonloppuvapaita ja lomia.
Tottakai nukun. Vauva nukkuu tyytyväisesti 5-7 tunnin yöunet ja osan siitä ajasta nukun minäkin. Lisäksi voisin mennä päikkäreille vaikka heti, koska likkakin on päikkäreillä. Tiskaamisen hoitaa kone ja siivota en just kauheesti jaksais.

Tarkoitin sitä, että mulla on päivystys auki 24/7. Tissit tiskiin kun tyttö tahtoo jne. Mutta se ei vaivaa mua mitenkään. Voisin jatkaa näin vaikka kuinka kauan, kotiäitinä oleminen on hurjan mukavaa.
Just näin + mun voimia ainakin syö eniten vauvan viihdyttäminen. Koko ajan täytyy olla läsnä niin henkisesti kuin fyysisesti. Ei siinä mittään, mielellänihän minä vaikka hengähdystauot ovatkin paikallaan. Onneksi löytyy innokkaita hoitajia tarvittaessa ja useamminkin. ;)

kysy ennemmin että mitä töitä et tee kotona kotiäiti!
Lista ei varmaan kovin suureksi kasva koska pakkohan ne on tehdä kotityöt jos aikoo että koti pysyy pystyssä ja lapset saa ruokaa jne..ihan takapuolesta tuollainen vertaaminen koska se on mahdotonta!!
lasten kanssahan on KOKOAJAN kotona ollessa.Ei ne rauhassa äidin anna olla et turha luulo se on että kotona vaan maataan.

mulla ainakin on ollut täysi työmaa kotona tässä nämä 8vuotta ja olen ollut tyytyväinen "työpaikkaani".
Tietenkin sitä vapaa-aikaakin on kotona esim. kasvimaa/käsityö/jumppa/biletys harrastuksiin mut onhan sitä työssäkäyvälläkin.

mamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kotiäiti tekee kotityöt ja lastenhoidon.Uraäiti tekee kotityöt,tienaa kodin ulkopuolella ja hoitaa lapset.Kumpikohan on vaan vaativampaa???
Onko sinulla ne lapset töissä mukana?
No ei,mutta ei se päivähoito kuskaa lapsia harrastuksiin, tee ruokia perheellemme,pese pyykkiä, käy kaupassa tai siivoa kotiamme. Eli samat työt ne kotona odottaa sitä uraäitiäkin minkä kotiäiti on tehnyt sillä aikaa kun uraäiti käy elantoa hankkimassa perheelleen.eli uraäidin vuorokausi on tuplasti pidempi kuin kotiäidin.

Kotiäiti tekee kotityöt ja lastenhoidon.Uraäiti tekee kotityöt,tienaa kodin ulkopuolella ja hoitaa lapset.Kumpikohan on vaan vaativampaa???
Uraäidillä "pää latautuu" siellä töissä. Eli hän saa olla joku muukin kuin äiti.

Lisäksi koti sekaantuu huomattavasti vähemmän kun siellä ei olla koko ajan: uraäidin lapset on hoidossa ja uraäiti itse töissä, eli kukaan ei sekoita kotia sillä aikaa. Lisäksi uraäidin lapset saavat hoidossa aamupalan, lounaan ja välipalan, ja uraäiti itse syö töissä, joten uraäidillä ei tule sitä kokkaamista ja tiskiäkään samaan tapaan kuin kotiäidillä. Hänellä on siis vähemmän kotitöitä.

Ja koska uraäiti on töissä, he jakavat miehensä kanssa varmaankin lastenhoidon & kotityöt 50/50. Kun äiti on vain kotona, on kotityöt ja lastenhoito aika usein hänen pääasiallinen velvollisuutensa: mieshän tekee työtä muualla.

Siksi näitä kahta asiaa ei oikein voi verrata toisiinsa. Hoitaahan uraäitikin toki lapsensa, MUTTA hän saa lapsivapaata aikaa päivittäin, ja iso osa kotiäideistä on nimenomaan sitä mieltä, että raskainta on se, että olet lasten kanssa koko ajan. Olet koko ajan jonkun äiti. Niistät nenää, pyyhit peppua, vaihdat vaippaa, jne. Eikä ole aikuista juttuseuraa tai hiljaisuutta, edes työmatkojen ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
kyllä ne joku muu hoitaa lapses kun töissä olet?
päivähoito tietenkin.
Aivan ja sä saat olla jossain ihan muualla sen ajan.Esim.tienaamassa leipää.Me kotiäidit ollaan kotona hoitamassa kotia ja tehdään ne ruuat ja virikkeet itse lapsillemme mitä työssäkäyvän lapsi saa päivähoidossa.
minulle se on ihan sama ja arvostan kumpaakin yhtä paljon!

vieras
No ei,mutta ei se päivähoito kuskaa lapsia harrastuksiin, tee ruokia perheellemme,pese pyykkiä, käy kaupassa tai siivoa kotiamme. Eli samat työt ne kotona odottaa sitä uraäitiäkin minkä kotiäiti on tehnyt sillä aikaa kun uraäiti käy elantoa hankkimassa perheelleen.eli uraäidin vuorokausi on tuplasti pidempi kuin kotiäidin.
Eli sinä hoidat lapsiasi ylimääräiset 8 tuntia, laitat lapsille viisi ateriaa ja ulkoilet kaksi kertaa vielä töiden jälkeen? Oletko yötöissä niin, että lapset nukkuvat koko hoidossaoloajan, vai?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Just näin + mun voimia ainakin syö eniten vauvan viihdyttäminen.
Menee vähän asian vierestä, mutta....

Aikoinaan, kun likka joutui alle 2 viikkoisena sairaalaan, se oli usein "kateissa", kun menin osastolle. Ts ei ollu huoneessaan sängyssään. Osastolla oli yksi nuori sairaanhoitaja, joka käytti "kenguruhoitoa". Eli sillä oli mun räpiäinen liinalla sidottuna vatsansa päälle, kun se teki esim paperihommia kansliassa tai jakoi lääkkeitä.

Liekö tuo syynä, että likka on aina tykännyt olla lähellä. Niinpä mä kehittelin lakanasta esihistoriallisen kantoliinan ja kotonakin mulla keikkui tyttö itsessäni kiinni, kun tein kotihommia. Vähän isompana vauvana se jo seurasi siitä kantopussistaan, mitä mä puuhasin ja viihtyi erittäin hyvin. Nykyisin kantoliinoja saa ostaa kaupasta ja tuli vaan mieleeni, mahtaisiko sulla tollanen kantoliina auttaa tuohon viihdyttämiseen.

hei
Mä ainakin oon niin tympääntynyt jo olemaan kotona että on ihana mennä töihin. Ei siksi että kotona olisi fyysisesti raskasta, ehkä enemmänkin henkisesti. Mutta mä en kyllä koskaan tuu ymmärtämään tätä kotiäiti-työaiti tappelua!!!! Jokainen valitsee niinkun parhaaksi näkee. Turha kotiäitien valittaa jos kotona on raskasta ja töissäkäyvien turha valittaa jos työelämän ja perhe-elämän yhteensovittaminen on vaikeaa!!!!!!!!!!!!!!

Lapsilta jos kysytään niin teen liikaa kotitöitä. Heillä on paljon kivaempaa koti-isän aknssa joka kerkeää leikkiä ja tehdä kaikkea kivaa koko päivän kun ei tarvi huolehtia siivoamiseista, ruuanlaitoista, pyykeistä jne.

Huono omatunto iskee toisinaan. :/

vieras
Minusta taas on outoa, että aina sekoitetaan tämä mies-kotiäiti ja uraäiti-kotiäiti asetelma. Jos joku kotiäiti valittaa ja on kateellinen miehelleen, kun tämä saa töistä päästessään vain marssia valmiiseen pöytään ja saa laiskotella koko illan, joku tulee aina sanomaan, että mene itse töihin, se vasta rankkaa onkin. Onhan se nyt eri asia meneekö itse töihin ja itse tekee vielä ne kotityöt palkkatyön jälkeen vai meneekö töihin ja joku muu on tehnyt ne kotityöt jo siellä kotona.

Keittiönoita
Onhan se nyt eri asia meneekö itse töihin ja itse tekee vielä ne kotityöt palkkatyön jälkeen vai meneekö töihin ja joku muu on tehnyt ne kotityöt jo siellä kotona.
Mutta jos molemmat vanhemmat ovat töissä, niin eikös silloin molemmat vanhemmat tee yhtä lailla niitä kotitöitäkin? Jos ukko ei tee, niin sitten ukko koirakouluun.

Jos ketään ei ole kotona niin silloin ei tartte päivällä tehdä ruokaa eikä tule sotkuakaan kuin niiltä ajoilta kun kotona ollaan.

Yhteistyössä