Kotiäiti, paljonko kotitöitä teet päivän aikana ja olet lastesi kanssa?

• Viestiketjun aloittaja friikki
  • Ensimmäinen viesti
friikki
Onko työmääräsi vastaava tai suurempi mitä miehesi tekee työpaikallaan? Ihan tosissaanko tulee siivouspuuhista 8 tuntia työtä päivässä? Kun minulla ei koskaan ole ollut kotona raskaampaa kuin nyt työssä.Ja ihan tavallisessa duunissa olen. Kotona oleminen on ollut minulle lomaa, vaikka lapsia olikin kaksi ja hyvin lyhyellä ikäerolla. Mistä mahtaa johtua, asenteesta? kertokaaapa päiväohjelmianne?

työssä kayvä äiti
Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa! Samaa olen siis miettinyt minäkin. Toivottavasti saadaan asiallisia vastauksia. Tarkennukseksi vielä, mielestäni kotiäitiys on todella hieno asia, sitä en siis millään lailla halua halventaa.

meillä on neljä lasta joista vanhin 8 ja nuorin 2.5v ja kotitöitä teen yleensä niin että aamusta tiskaan jos illalla tiskiä jäänyt ja teen ruuan valmiiksi,sitten ulos lasten kanssa ja kun tullaan syömään niin lämmitetään ruoka joka on aamulla tehty.sit pienemmät päikkäreille ja isommat yleensä on ittekseen ulkona tai touhuavat jotain keskenään sen aikaa eli minulla niin sanottua omaa aikaa tuo päikkäri aika.sit kun tytsyt herätetty niin välipalaa ja imuroin yleensä sen jälkeen ja taas ulos.sit tullaan tekemään neljän maissa iltaruoka ja sit mieskin jo kotiutuu töistä.iltapuuhia kotosalla tai käydään kyläilemässä ja nukkumaan.
eli ei minulla ainakaan tää kotona olo oo mitään raskasta päinvastoin kyllä tää lomalta tuntuu kun taas pitää elokuussa töihin mennä niin kyllä saa taas tosiaan töitä tehä.
kotona olossa sekin hyväpuoli et aamut on kiireettömiä ja päivän ohjelman saa tehä aina mielensä ja jaksamisen mukaan.

En tee duunia 8 h päivässä. Mutta eipä tee mieskään. Samassa työpaikassa ollaan, joten tiedän tasan tarkasti, kuinka paljon joutuu tekemään päivän aikana. Fyysisesti hällä raskaampaa.

En valita, olen täysin tyytyväinen kotona vauvan kanssa. Mutta on ikävää, ettei mies tiedä ja ymmärrä, miten meidän päivät menee. Ja mun "työpäivä" kestää ja jatkuu 24/7 ilman viikonloppuvapaita ja lomia.

Vepasto
Tällä hetkellä teen kotitöitä tosi vähän, liian vähän. Pyykit pesen ja ruokaa laitan ja astiat hoidan ja joskus imuroin, muuten en juurikaan tee mitään ylimääräistä. Syynä tämä hirvittävä väsymys, joka ei poistu nukkumalla. :/ Mutta jospa tää tästä helpottais ajan kanssa kun noita viikkoja on enemmän kasassa, ainakin edellisillä kerroilla on helpottanut ja sitten onkin alkanut se supervaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:
En tee duunia 8 h päivässä. Mutta eipä tee mieskään. Samassa työpaikassa ollaan, joten tiedän tasan tarkasti, kuinka paljon joutuu tekemään päivän aikana. Fyysisesti hällä raskaampaa.

En valita, olen täysin tyytyväinen kotona vauvan kanssa. Mutta on ikävää, ettei mies tiedä ja ymmärrä, miten meidän päivät menee. Ja mun "työpäivä" kestää ja jatkuu 24/7 ilman viikonloppuvapaita ja lomia.
juu et sinä oikeesti et nuku missään välissä et ollenkaan? ja syynä ei ole se et vauva valvottas vaan tiskaamista ja siivoomista on yötä myöten...

ailakki
Kun en ole miehen työtä koskaan tehnyt, niin vaikea on työmäärää verrata.. Määrää on muutenkin hankala verrata. Kun omaa työtäni mietin, niin voin vain sanoa, että työtehtävät ovat ainakin erilaisia. Mutta kummassakin, niin kotona kuin työssänikin, kerkeän välillä vaikka surffailla.. Varmasti en voita fyysisen työn tekijöitä työn raskaudessa (en kotitöissä kuin ansiotyössänikään), jos siis työn raskaus on se olellinen tekijä ;) Pitääkö sen työn olla niin raskasta, ollakseen jotain. Työtä se hiekkalaatikolla istuskelukin on, niin kotiäidille kuin siitä palkkaa saavalle tarhatädillekin. Vaikkei ehkä niin raskasta.
Siivoushommista en saa kasaan kahdeksaa tuntia. Tai varmaan saisin, jos siivoaisin. Mutta meille riittää vähempikin.

Niin, pitääkö sillä työmäärällä jotenkin kilpailla?

Miksi minun pitäisi verrata työmääriä mieheni kanssa. Molemmilla on omalla tavallaan helppo/raskas työ. Eihän vieraalle työskentelyä ja kotiäitiyttä edes voi verrata, ilman, että toisen vastuualueita tai panosta väheksytään.

Olemme miehen kanssa molemmat joskus väsyneitä, mutta teemme oman osamme silti ja ymmärrämme toistemme väsymystä. Itse nautin kotiäitiydestä ja pienen vauvamme hoitamisesta ja tuo mielekkyys tekee omasta osastani varmasti kevyemmän. Me molemmat teemme töitä yhteisen perheen eteen, keinot ovat vain erilaiset.

Vieras
No taatusti on kotona mulla helpompaa kun miehellä töissä :) Meillä on neljä lasta, kaks koululaista , 2v ja 3kk, aamulla selvitän isot kouluun, siistin keittiön ja kämpän muutenkin, sit pienten kanssa ulos, lounas (yleensä eilistä ruokaa), pienet nulkumaan, silloin on se mun "oma aika", joa molemmat sattuu nukkumaan yhtä aikaa! Usein valmistelen päivällisen tuossa unien aikana. Pitkin päivää pyörii pyykkikone ja tiskikone, tarpeen mukaan.
En koe "työtäni" raskaana, mies tulee kotiin 15-16 välillä ja hoitaa tosi paljon lapsia kun on kotpna.
Mut duunissa saa kyllä mennä vessaan ihan yksin ja syödä ruuan rauhassa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Miksi minun pitäisi verrata työmääriä mieheni kanssa. Molemmilla on omalla tavallaan helppo/raskas työ. Eihän vieraalle työskentelyä ja kotiäitiyttä edes voi verrata, ilman, että toisen vastuualueita tai panosta väheksytään.

Olemme miehen kanssa molemmat joskus väsyneitä, mutta teemme oman osamme silti ja ymmärrämme toistemme väsymystä. Itse nautin kotiäitiydestä ja pienen vauvamme hoitamisesta ja tuo mielekkyys tekee omasta osastani varmasti kevyemmän. Me molemmat teemme töitä yhteisen perheen eteen, keinot ovat vain erilaiset.
Naulan kantaan!

Minä en sano mulla olis yhtä rankkaa kuin miehellä töissä. Saan esim. nukkua paljon pidempään. Mieheni reissutöissä, joten siinä mielessä ei tule paljoa koti- tai lastenhoitoapua sieltä päin, eli minä teen joka päivä kaikki ruoat, vaihdan jokaikisen vaipan, pesen 1-2 koneellista pyykkiä ja niiden kuivaus ja viikkaus, välillä silitys, en todellakaan imuroi joka päivä mutta lattioita joutuu kyllä pyyhkimään joka päivä, tiskit huuhtelen, laitan koneeseen ja nostan koneesta. Yleensä kahdesti käydään lasten kanssa ulkona mikä näin kesällä on paljon helpompaa kuin esim. loskakelillä. Olen tosi onnellinen että voin olla lasten kanssa kotona! Joskus myös ollut toisinpäin, eikä se ollut mitään herkkua. Mitä tässä nyt haetaan (että miksi kotiäideillä olis mitenkään raskasta) on se, ainakin minulla, että päivät on aikalailla yhtä rutiinia, eikä älylliset haastet ole kovin suuria, päin vastoin kuin esim. töissä käydessä (näin ainakin meillä). Se voi olla aika puuduttavaa. Ja se että kotona jatkuvasti täytyy olla "pomo", ja keksiä lapsille tekemistä jne.

Tiskaus, siivous, pyykinpesu, kauppareissu vähintään 3 tuntia päivässä. Pyykki on jokapäivä. Kestoillaan. Eineksiä ei käytetä ollenkaan. Imetykseen menee noin 4 tuntia päivässä ja kiinteiden kokeiluun oikeesti vähintään tunti. Ja niitä mössöjä keittelen siinä sivussa. Lapsen kanssa leikkimiseen menee kans tunti pari. Mut työt menee lomittain. Omaa aikaa ehkä kaks tuntia päivässä. Enemmän olis aikaa ja helpommalla pääsis, jos tahtois. Eli einekset, kertavaipat ja valmiit mössöt vauvalle. Mut tää on elämän parasta aikaa.

Luin juuri Tommy Helstenin kirjan Tietäjän ajatuksia, ja siinä oli mielestäni erittäisn hyvin puhuttu naisen ja miehen tasa-arvosta... ja juuri tästä aiheesta lastenhoito ja töissä olo. Nykyään kun tuppaa olemaan se ajatus että nainen on tasa-arvoinen miehen kans siinä vaiheessa kun muuttu mieheksi, tasa-arvoa on se, ettei kummankaan tarvitse olla lasten kanssa, vaan tehdä sitä työtä mistä saa rahaa. Yleensähän ajtellaan että nainen on miehen elättinä jos jää kotiin lasten kanssa, mutta voiko oikeesti sen tärkeämpää "työtä" olla kuin kasvattaa omia lapsiaan? Itse menin töihin olosuhteiden pakosta melko varhain lapsen ollessa pieni, eikä tarkoitukseni kyllä ole ketään syylistää, jokainen tekee niinkuin tilanne vaatii. Mutta sitä haluan korostaa että oli kotona miten kiireistä tai leppoista, tärkeää "työtä" tekevät kotiäiditkin. Taisi mennä tämä vähän aiheen vierestä, ap tarkoitti varmaan tällä hakea keskustelua vähän eri kantilta asiaa, mutta tuli vaan tämmöinen mulle tästä aiheesta mieleen...

työssä käyvä äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ailakki:
Kun en ole miehen työtä koskaan tehnyt, niin vaikea on työmäärää verrata.. Määrää on muutenkin hankala verrata. Kun omaa työtäni mietin, niin voin vain sanoa, että työtehtävät ovat ainakin erilaisia. Mutta kummassakin, niin kotona kuin työssänikin, kerkeän välillä vaikka surffailla.. Varmasti en voita fyysisen työn tekijöitä työn raskaudessa (en kotitöissä kuin ansiotyössänikään), jos siis työn raskaus on se olellinen tekijä ;) Pitääkö sen työn olla niin raskasta, ollakseen jotain. Työtä se hiekkalaatikolla istuskelukin on, niin kotiäidille kuin siitä palkkaa saavalle tarhatädillekin. Vaikkei ehkä niin raskasta.
Siivoushommista en saa kasaan kahdeksaa tuntia. Tai varmaan saisin, jos siivoaisin. Mutta meille riittää vähempikin.

Niin, pitääkö sillä työmäärällä jotenkin kilpailla?
Mielestäni ap tarkoitti niitä, jotka antavat ,niin näillä palstoilla kuin muuallakin ymmärtää että kotona oleminen olisi jotenkin 'raskasta työtä'. Vai voiko joku sanoa ettei ikinä ole vastaavia väittämiä kuullut.

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:

juu et sinä oikeesti et nuku missään välissä et ollenkaan? ja syynä ei ole se et vauva valvottas vaan tiskaamista ja siivoomista on yötä myöten...
Peesi. Ja se on lienee oma valinta, jos on ottanut sellaisen miehen ettei ikinä pääse sieltä kotoa minnekään vaan pitää olla siellä 24/7 lasta hoitamassa :whistle:

no mun aamut ei ala ihan niin aikasin kun miehellä. me noustaan lapsienkanssa ylös n.10 ja sillon joko imuroin tai lastalla otan lattiat,joka aamu. poika konttaa ja meillon koira ja kissa jotka pudottaa uskomattoman määrän karvaa. yleensä jokapäivä tulee puunailtua paikkoja ja siivoomiseen kulunee 2 tuntia aikaa. ei putkeen. ruokaa laitan jokapäivä ja siihen kuluu tunti tai enemän,riippuen mitä laittaa. ei mun työmäärä oo sama suhteessa siihen mitä mies tekee,ei todellakaan. mutta haastavampaa se on nyt kun on raskaana ja väsyny kaikkeen. en mä silti tiä olisinko ennemmin töissä kun kotona,toistaseks tää on ihan jees,vaikka oonkin ollu jo 2 vuotta kotona.

Tottakai nukun. Vauva nukkuu tyytyväisesti 5-7 tunnin yöunet ja osan siitä ajasta nukun minäkin. Lisäksi voisin mennä päikkäreille vaikka heti, koska likkakin on päikkäreillä. Tiskaamisen hoitaa kone ja siivota en just kauheesti jaksais.

Tarkoitin sitä, että mulla on päivystys auki 24/7. Tissit tiskiin kun tyttö tahtoo jne. Mutta se ei vaivaa mua mitenkään. Voisin jatkaa näin vaikka kuinka kauan, kotiäitinä oleminen on hurjan mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Peesi. Ja se on lienee oma valinta, jos on ottanut sellaisen miehen ettei ikinä pääse sieltä kotoa minnekään vaan pitää olla siellä 24/7 lasta hoitamassa :whistle:
Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Peesi.
Mä EN HALUA jättää 2kk ikästä tyttöä kotiin ja lähteä itse muualle. Olen ollut useammankin kerran muutamia tunteja pois, mutta en saa siitä suurempaa nautintoa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun pumppaan pakkautuneita tissejä tyhjäksi, loppuu hauskuus.

Peesi.
Mä EN HALUA jättää 2kk ikästä tyttöä kotiin ja lähteä itse muualle. Olen ollut useammankin kerran muutamia tunteja pois, mutta en saa siitä suurempaa nautintoa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun pumppaan pakkautuneita tissejä tyhjäksi, loppuu hauskuus.
Ja peesi myös tähän. Äitiysloman aikana en halunnut mihinkään vaikka mahdollisuus toki oli

Vieras
Riippuu ihmisestä. Minä kävin töissä ja opiskelin, sunnuntait olin vapaalla, parhaimmillaan 17 tunnin päivä mutta koin sen helpommaksi ( henkisesti) kuin kotona olon. :whistle:

Musta nyt on hassua ees alkaa vertaileen miehen töitä ja mun hommiani täälllä kotona :D

Minä toki teen ne kotihommat kaikki ja hoidan siinä sivussa koiranki ja pihamaanki nurmikon leikkuut ja muut mutta meillä mies tekeeki vrk töitä enempi kuin 8 h ( yleensä 10-12 h ) ja viepä sen verran raskasta hommaa ettei siihen monikaan pystyisi ...

Tärkeitä hommia molemmat, ite näin ollaan haluttu =)

Peesi.
Ei ne vauvat ikuisesti vauvoja ole, vaikka imetysaikana lapsen kanssa pääosin kotona olisikin. Kyllä ne valittajat on usein niitä ei-imeväisikäisten kotiäitejäkin..

Yhteistyössä