Kotiäidit mitä järkeä on laittaa lapset päiväkotiin äiti on kotona????????????

Status
Viestiketju on suljettu.
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta mistä sä revit 5-vuotiaalle kavereita,kun kaikki muut lapset perhekerhoissa ja avoimissa on paljon pienempiä ? Leikkareillakin on vain pienempiä muksuja.
Entä onko 6-veen esikoulukin ihan turhaa jos ei ole erikoistilannetta perheessä ?
Jos lapsella ei oikeasti ole kavereita, niin voi toki mennä. Pienemmillä paikkakunnilla on ihan mahdollista että lähellä ei ole kavereita. Esikoulu taas ei ole päivähoitoa, vaan harjoittelua koulua varten. Sitä ei tarvittaisi jos laitettaisiin enemmän resursseja ekan luokan opetukseen, mutta suurluokat tarvitsevat eskaria pohjalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja essi2008:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä monesta asiasta. Toki ymmärrän jos lapsi on KUNTOUTUKSELLISISTA syistä, mutta tuskin kaikkien lapset ovat siitä syystä hoidossa. Lapsen paikka on kotona. Toinen syy minkä ymmärrän jos lapsi hoidossa on esim. omaisen/läheisen kuolema, isot kriisit ym...todella vakavat asiat, mutta pelkkä laiskuus ja shoppailun halu eivät riitä perusteeksi lapsen hoidolle.

Ja muuten ihan lähipiiriini kuuluu perhe jossa lapset hoidossa 7-16 ja viimeistään 19.00 pitää olla sängyssä B)
Tässä nähdään kuinka vähän joidenkin päikkärissä oleville lapsille jää päivässä liian vähän aikaa omien vanhempien kanssa, ovatko mahdolliseti kaikkina kuukauden arkipäivinä eli 20 pv/kk hoidossa aika rankkaa lapsille toivottavasti edes viikonloppuina antavat lapsilleen aikaa
No oma erityislapsena oleva käy siellä vain 6 tuntia per päivä. Ja tulee olemaan siellä pitempään kun pääsen töihin. Ja nyt siksikin on hyvä että on kun täällä ei puheterapeutteja ole saatavilla. NIH
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Katsos hyvä ap. Minä esimerkiksi opiskelen yliopistossa ja vauvan unien aikana teen kouluhommia. Siksi 3-veeni on 2 päivää viikossa 5 h hoidossa.
3v hoidossa että saat kouluhommat tehtyä vauvan unienaikana kuulostaa aika hassulle ettäpitää 3 tunkea päikkäriin kun läksysi kärsii lapsesta

Aijaa missäs sun vauva on silloin kun olet yliopistolla raahaatko vauvankin päikkäriin moneksi tunniksi vai palkkaatko kotiin hoitajan vai miehesikö hoitaa vauvaa silloin?
En tiedä sinun lapsistasi, mutta meillä ainakin vauvat ovat nukkuneet huomattavasti piedempiä ja useampia päikkäreitä kuin 3v:t jotka kotona ovat hereillä aamusta iltaan. Vauvaa hoidellessa, imettäessä tai sitterissä hyssytellessä on myös ollut helpompi keskittyä lukemaan kuin 3v:n kanssa touhutessa.

Se nukkuva vauva on varmaan myös helpompi ottaa mukaan luennolle kuin isosisaruksensa. Ja ainahan ne kaikki luennot ei edes ole pakollisia. (itse en ole opiskellut vauvan kanssa mutta esim. siskoni on)
No ei kyllä kukaan vastuuntuntoinen äiti raahaa lastaan mukaan meluiseen luentosaliin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Katsos hyvä ap. Minä esimerkiksi opiskelen yliopistossa ja vauvan unien aikana teen kouluhommia. Siksi 3-veeni on 2 päivää viikossa 5 h hoidossa.
3v hoidossa että saat kouluhommat tehtyä vauvan unienaikana kuulostaa aika hassulle ettäpitää 3 tunkea päikkäriin kun läksysi kärsii lapsesta

Aijaa missäs sun vauva on silloin kun olet yliopistolla raahaatko vauvankin päikkäriin moneksi tunniksi vai palkkaatko kotiin hoitajan vai miehesikö hoitaa vauvaa silloin?
En tiedä sinun lapsistasi, mutta meillä ainakin vauvat ovat nukkuneet huomattavasti piedempiä ja useampia päikkäreitä kuin 3v:t jotka kotona ovat hereillä aamusta iltaan. Vauvaa hoidellessa, imettäessä tai sitterissä hyssytellessä on myös ollut helpompi keskittyä lukemaan kuin 3v:n kanssa touhutessa.

Se nukkuva vauva on varmaan myös helpompi ottaa mukaan luennolle kuin isosisaruksensa. Ja ainahan ne kaikki luennot ei edes ole pakollisia. (itse en ole opiskellut vauvan kanssa mutta esim. siskoni on)
No ei kyllä kukaan vastuuntuntoinen äiti raahaa lastaan mukaan meluiseen luentosaliin.
Ja kukaan vastuuntuntoinen äiti ei oo tähän aikaan enään hereillä nih!
 
jokainen tavallaan. Itsellä ei ole lähipiirissä ketään, jolla olisi lapsia. Lisäksi teen tarpeen mukaan sijaisuuksia päivähoidon parissa tarpeen mukaan, tämän takia lapseni on päiväkodissa hoidossa päivisin. 10-15 saakka, jos en itse ole töissä. Nyt jää 2kk kesälomalle, kun itselläkin työt alkaa vasta elokuussa.
 
äiti minäkin
En ymmärrä miksi naisten pitää rueta haastamaan riita ja miksi ei anneta jokaisen tehdä omat ratkaisunsa asiassa ja kunnioiteta äitejä/isejä ja luoteta heidän omaan arviointikykyyn?

Eipä tullut yhtään väljempää hoitopaikkoihin vaikka osa vanhemmista Espoossa ja Vantaalla ottivat lapsensa pois hoidosta kuntalisän poistuttua, koska hoitopaikkoja vähennettiin ja suljettiin sitä mukaa kun lapsia väheni. Yhtä vaikeaa, ellei jopa vaikeampaa on nyt saada lasta hoitoon.

Ja mitä tulee tuohon "ennen vanhaan" -aiheeseen, niin ihmisten elämä on muuttunut ja tulee muuttumaan monella tavalla, jota ei kaikkea pystytä edes ottamaan huomioon. Vaikka aiemmin olisikin lapset hoidettu kotona, niin kuka voi varmaksi sanoa onko se ollut hyväksi lapselle? Asiahan tulee todetuksi vasta kun kyseinen sukupolvi on 20-30 v. Olivatko kouluampujat onnellisesti koti- vai päivähoidossa? Ja missä olivatkin, niin saivatko tarpeeksi elämän eväitä, keinoja ratkaista ongelmia? Ennen on ollut enemmän perheväkivaltaa, lapsia ei ole pidetty lapsina vaan pieninä aikuisina, ei ollut leluja, ei viihdettä ja lapset ovat monella tavalla osallistuneet perheen toimintaan, siivonneet, hoitaneet nuorempia. Mukana ovat olleet isovanhemmat ja muut sukulaiset. Perheen rakenne on nyt ihan toisenlainen.

Meidän perheessä vanhempi lapsi on hoidossa osa-aikaisesti ja nuorimmainen on kotona. Syynä tähän järjestelyyn on minun vakava masennus ja heikot psyykkiset voimat. Välillä harmittaa, mutta silti asioita punnittuani olen sitä mieltä, että näin on kaikille parempi. Sukulaiset asuvat 500-600 kilometrin päässä, eikä heistä ole tukiverkoksi millään tavalla. Minä voin ihan rehellisesti asiaa kaunistelematta tai peittelemättä sanoa, että äitiyteni on ollut hukassa. Ja se taas johtuu omasta lapsuudestani, koska oman äitini äitiys oli myös hukassa. Mutta hän teki sen virheen, ettei laittanut meitä päivähoitoon vaan piti ahdistavassa välinpitämättömyyden (=vapaan kasvatuksen) ilmapiirissä kotona. Niin paljon toivoin lapsena kaiken aikaa, että saisin olla tekemisissä terveiden, hyvien, normaalien ihmisten kanssa! Vapaan kasvatuksen vuoksi en äidiksi tultuani tiennyt yhtään kuinka omia lapsiani pystyn kasvattamaan, milloin syödään, nukutaan, miten leikitään. Päivähoitopaikka on tukenut minua paljon näissä asioissa ja olen siitä hyvin kiitollinen ja onnellinen joka päivä.

Aloittajalle toivoisin ymmärrystä, kunnioitusta ja empatiaa kanssakulkijoita kohtaan. Kukaan ei voi täysin tietää millä perusteella kukin on valinnut tiensä ja tapansa elää. Harvapa meistä kaataa ongelmansa ja syntinsä toisen niskaan (paitsi netissä) vaan näyttää suht ok:lta ulospäin. Näin ainakin minä teen. Varmaan meidänkin hoitopaikassa joku katselee minun toimintaa "pahalla silmällä", tietämättä asiaa sen tarkemmin. Olkaamme armollisia toisiamme kohtaan. Tämä keskustelu on hyvä, jos tässä oikeasti pohditaan mistä asiat johtuvat ja toivottavasti tästä jotain hyvää seuraa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Katsos hyvä ap. Minä esimerkiksi opiskelen yliopistossa ja vauvan unien aikana teen kouluhommia. Siksi 3-veeni on 2 päivää viikossa 5 h hoidossa.
3v hoidossa että saat kouluhommat tehtyä vauvan unienaikana kuulostaa aika hassulle ettäpitää 3 tunkea päikkäriin kun läksysi kärsii lapsesta

Aijaa missäs sun vauva on silloin kun olet yliopistolla raahaatko vauvankin päikkäriin moneksi tunniksi vai palkkaatko kotiin hoitajan vai miehesikö hoitaa vauvaa silloin?
En tiedä sinun lapsistasi, mutta meillä ainakin vauvat ovat nukkuneet huomattavasti piedempiä ja useampia päikkäreitä kuin 3v:t jotka kotona ovat hereillä aamusta iltaan. Vauvaa hoidellessa, imettäessä tai sitterissä hyssytellessä on myös ollut helpompi keskittyä lukemaan kuin 3v:n kanssa touhutessa.

Se nukkuva vauva on varmaan myös helpompi ottaa mukaan luennolle kuin isosisaruksensa. Ja ainahan ne kaikki luennot ei edes ole pakollisia. (itse en ole opiskellut vauvan kanssa mutta esim. siskoni on)
No ei kyllä kukaan vastuuntuntoinen äiti raahaa lastaan mukaan meluiseen luentosaliin.
Ja kukaan vastuuntuntoinen äiti ei oo tähän aikaan enään hereillä nih!
:LOL: :LOL: :LOL: Kuule mikä sä oot sanomaan mihin aikaan aikuinen menee nukkumaan. Miksi sitten itsekkin olet valveilla etkö itsekkään ole vastuuntuntoinen äiti :LOL: :LOL: :LOL:

Vaikka vielä valvonkin jaksan aamulla herätä klo 6 ja otappas huomioon se että kun silloin kun lapseni ovat valveilla mä en istu koneelle vaan annan aikaa lapsilleni
 
lapset hoidossa ja äiti töissä
En nyt tiedä pitäsikö hattua nostaa vai ei haloo 6 lapsen äiti.... siinä jo olet omat ratkaisusi tehnyt. Jokaine tekee omat. Tuskinpa innostut jos joku kyselee että onkos ehkäsy pettänyt tai oletkos lahkossa.... joten anna vaan viedä niiden ketkä katsovat tarpeelliseksi lapsensa hoitoon, vaikka olisivat kotona (opiskelu, työnhaku, sairaus....)
 
Alkuperäinen kirjoittaja lapset hoidossa ja äiti töissä:
En nyt tiedä pitäsikö hattua nostaa vai ei haloo 6 lapsen äiti.... siinä jo olet omat ratkaisusi tehnyt. Jokaine tekee omat. Tuskinpa innostut jos joku kyselee että onkos ehkäsy pettänyt tai oletkos lahkossa.... joten anna vaan viedä niiden ketkä katsovat tarpeelliseksi lapsensa hoitoon, vaikka olisivat kotona (opiskelu, työnhaku, sairaus....)
Lähinnä aloituksellani tarkoitin juuri niitä perheitä joissa lapset viedään päikkäriin sen vanhempien oman laatuajan takia tai siksi että perheeseen on syntynyt vauva niin ei mukamas jakseta hoitaa vanhempia lapsia kotona

Tietysti ymmärrän sen että lapset menee päikkäriin kun isä ja äiti molemmat on työssä, mutta en sitä että äiti vie ainoan lapsen päikkäriin ja lojuu itse päivät kotona katsellen tv:tä , lukien kirjoja ja kitaten kahvia tai perheeseen tulee vauva isommat lempataan päikkäriin
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Katsos hyvä ap. Minä esimerkiksi opiskelen yliopistossa ja vauvan unien aikana teen kouluhommia. Siksi 3-veeni on 2 päivää viikossa 5 h hoidossa.
3v hoidossa että saat kouluhommat tehtyä vauvan unienaikana kuulostaa aika hassulle ettäpitää 3 tunkea päikkäriin kun läksysi kärsii lapsesta

Aijaa missäs sun vauva on silloin kun olet yliopistolla raahaatko vauvankin päikkäriin moneksi tunniksi vai palkkaatko kotiin hoitajan vai miehesikö hoitaa vauvaa silloin?
En tiedä sinun lapsistasi, mutta meillä ainakin vauvat ovat nukkuneet huomattavasti piedempiä ja useampia päikkäreitä kuin 3v:t jotka kotona ovat hereillä aamusta iltaan. Vauvaa hoidellessa, imettäessä tai sitterissä hyssytellessä on myös ollut helpompi keskittyä lukemaan kuin 3v:n kanssa touhutessa.

Se nukkuva vauva on varmaan myös helpompi ottaa mukaan luennolle kuin isosisaruksensa. Ja ainahan ne kaikki luennot ei edes ole pakollisia. (itse en ole opiskellut vauvan kanssa mutta esim. siskoni on)
No ei kyllä kukaan vastuuntuntoinen äiti raahaa lastaan mukaan meluiseen luentosaliin.
Ja kukaan vastuuntuntoinen äiti ei oo tähän aikaan enään hereillä nih!
:LOL: :LOL: :LOL: Kuule mikä sä oot sanomaan mihin aikaan aikuinen menee nukkumaan. Miksi sitten itsekkin olet valveilla etkö itsekkään ole vastuuntuntoinen äiti :LOL: :LOL: :LOL:

Vaikka vielä valvonkin jaksan aamulla herätä klo 6 ja otappas huomioon se että kun silloin kun lapseni ovat valveilla mä en istu koneelle vaan annan aikaa lapsilleni
Samoin ja mikä luulet itse olevasi! PROVO
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Katsos hyvä ap. Minä esimerkiksi opiskelen yliopistossa ja vauvan unien aikana teen kouluhommia. Siksi 3-veeni on 2 päivää viikossa 5 h hoidossa.
3v hoidossa että saat kouluhommat tehtyä vauvan unienaikana kuulostaa aika hassulle ettäpitää 3 tunkea päikkäriin kun läksysi kärsii lapsesta

Aijaa missäs sun vauva on silloin kun olet yliopistolla raahaatko vauvankin päikkäriin moneksi tunniksi vai palkkaatko kotiin hoitajan vai miehesikö hoitaa vauvaa silloin?
En tiedä sinun lapsistasi, mutta meillä ainakin vauvat ovat nukkuneet huomattavasti piedempiä ja useampia päikkäreitä kuin 3v:t jotka kotona ovat hereillä aamusta iltaan. Vauvaa hoidellessa, imettäessä tai sitterissä hyssytellessä on myös ollut helpompi keskittyä lukemaan kuin 3v:n kanssa touhutessa.

Se nukkuva vauva on varmaan myös helpompi ottaa mukaan luennolle kuin isosisaruksensa. Ja ainahan ne kaikki luennot ei edes ole pakollisia. (itse en ole opiskellut vauvan kanssa mutta esim. siskoni on)
No ei kyllä kukaan vastuuntuntoinen äiti raahaa lastaan mukaan meluiseen luentosaliin.
Ja kukaan vastuuntuntoinen äiti ei oo tähän aikaan enään hereillä nih!
:LOL: :LOL: :LOL: Kuule mikä sä oot sanomaan mihin aikaan aikuinen menee nukkumaan. Miksi sitten itsekkin olet valveilla etkö itsekkään ole vastuuntuntoinen äiti :LOL: :LOL: :LOL:

Vaikka vielä valvonkin jaksan aamulla herätä klo 6 ja otappas huomioon se että kun silloin kun lapseni ovat valveilla mä en istu koneelle vaan annan aikaa lapsilleni
Samoin ja mikä luulet itse olevasi! PROVO
:LOL: :LOL: Kuules jopas vedit herneet nenään ja mä en muuten ole mikään hiton PROVO
 
aamen
kun nyt "huh" päätit nostaa tämän valopäisen aloittajan ketjun, ja se näkyy taas ykkössivulla tästä kommentistani riippumatta, laitan sitten minäkin tähän jotain, kun oli kiusaus laittaa mutta en halunnut että tätä sontanderia taas nostetaan.

Ap on todella halukas tappelemaan, tai sitten pelkkä provoaja, tai sitten hän on vaan niin uusi että ei tosiaan tiedä että täällä on joka päivä pahimmat tappelut juuri tästä aiheesta. ja tämän sanoin ketjua kunnolla lukematta. Ja että täällä on se tsiljoona aloitusta tästä ollut jo ihan lähiaikoina.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja niiin:
Minä ymmärrän päästään pipit ja muuten vaan vinksahtaneet, että he vievät lapsensa hoitoon, jos ovat itse kotona. Normaaliälyllä varustettu terve ihminen, joka vie lapsensa päivähoitoon ollessaan itse kotona on suoraan sanottuna vain laiska...
Jaa, mistäs tiedät jos se laiskiainen kotona tekee töitä, ...tosin en ole normaaliälyinen vaan himpun enemmän :LOL:

Nyt ei ole alle kouluikäistä, mutta voisin kuvitella että osa-aikainen hoito olisi hyvä juttu, että saisi töitäkin tehtyä.
 
pph
Alkuperäinen kirjoittaja t:
Ihana kun jaksat näin mustavalkoisesti ajatella tästä asiasta. Olen kipuillut ja itkenyt tämän asian kanssa, mutta tyttöni tarvitsee vaikean kehitysviivästymän vuoksi päiväkodin tukea. Minäkin mielelläni hoitaisin kaikki lapseni kotona, mutta vaikka minulla ei olekaan päässä vikaa, lapsellani on monenlaista vikaa. Kiitos kannustuksesta!
tällaisessa tapauksessa on tietenkin selvää, että lapsi tarttee päivähoitoa! Minusta ihan hullua arvostella, jos lapsella on erityistarve päivähoidolle!
 
neljän äiskä
meillä lapset 6pv/kk:ssa ryhmiksessä ja siksi laitoin koska itse halusivat (mutta lapset on täyttäneet tohon mennessä 3v), mutta en mie kotona löhöö vaan hoidan nuorinta kotona ja pidän kodin siistinä. Toisinaan silloin kun isommat lapset hoidossa/ vanhin eskarissa niin päivät tuntuvat loputtoman pitkiltä kun ei ole sitä "hälinää" ympärillä :D
 
kääkkä
minun lapsi oli tarhassa kun olin vauvan kanssa kotona syystä että huonouninen vauva ts minun täytyi nukkua päivälläkin, ei menetetty lähitarhapaikkaa, ja onhan tuo hyvää opettelua koulua varten!
jokainen perhe tekee omat valintansa.
 
vieras
Meillä poika 4v jatkaa päiväkodissa n. kolmena päivänä viikossa,kun jään syksyllä vauvan kanssa kotiin :) Syy: asumme landella ja täällä ei noita leikkipuistoja tai kavereita ihan joka nurkalla ole. Tottakai pojan on tärkeää saada olla myös kotona minun ja vauvan kanssa,mutta siinä aliarvioisin lastani jos luulisin että päivästä toiseen hänelle riittää seuraksi imettävä äiti ja nukkuva vauva.
 
kaisa
ap on kateellinen kun joutuu itse hoitamaan pentunsa. kannattaa puskea niitä niin paljon kuin luoja suo, voi helvetti. Ja niin monesti käyty tämä jo läpi ettei ole tosi mutta ap ei taida sitäkään tietää....
 
v
Tää on niin taas näitä.
Keskity sinä nyt hoitamaan ne mukulasi siellä kotona ja muut voi viedä hoitoon, jos siihen tuntevat tarvetta. Ei se ole sulta pois.
Jokainen voi kuule ihan itse päättää :)
 
Oho

Mikäs uus idiootti tää mameluu on?? Ihan kuin ei olisi näitä aloituksia jo satoja.Ja vastauksistaan päätelleen tää ap ei ole mikään penaalin terävin kynä...
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä