\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.12.2005 klo 00:55 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2005 klo 16:57 joopa joo kirjoitti:
voin kokemuksesta kertoa että vaikka kotona ollessa rahat on vähissä niin
ei sitä jää sen enempää kun käy töissä.rahat menee bensaan ja päivähoitomaksuihin etenkin jos on useampi lapsi,eli mun mielestä kannattaa olla enemmin kotona sanottuna näin 1.5 vuoden työssäkäyntikokemuksella
Itse menen töihin äitiysloman jälkeen. Ja ihan tasan varmasti meillä jää enemmän rahaa elämiseen minun ollessani töissä kun että olisin kotihoidontuella...vaikkakin menee kahden lapsen hoitomaksut ja ajan autolla lähes joka päivä töihin.
Haluaisin kyllä jäädä vielä kotiin, mutta yksinkertaisesti rahat eivät riitä...emmekä me todellakaan elä tuhlaillen, päin vastoin.
Aika jännä juttu tuo. Miten sinä lasket sen, että rahaa jää enemmän? Mulla on tulot kahden lapsen kotiäitinä nyt noin 500 kotihoidontukineen ja hoitolisineen ja kuntalisineen. Mies on keskipalkkainen korkeakoulutettu.
Mun palkka on noin 2000 euroa. Korkeakoulutettu olen. Siitä jäi muistaakseni noin 1500 euroa verojen jälkeen. Kahden lapsen hoitomaksujen jälkeen rahaa jää noin 1100 euroa. Meillä on vain yksi auto, ja mun työn vuoksi olisi toinen auto välttämätön, koska lasten hoitopäivät olisivat muuten liian pitkät. Työssäoloaikana ruokalasku kasvaisi myös, koska tulisi laitettua enemmän kalliimpia puolivalmiita ruokia, ja sairauskulut todennäköisesti niiden myötä kasvaisi myös.
Mulla ei oikeastaan nyt kotiäitinä ole henkilökohtaisia menoja lainkaan. En ole ostanut uusia vaatteita tai käynyt kampaajalla ollenkaan enkä ole tarvinnut niitä raskaita huveja, kuten perjantaisiidereitä, mökkiviikonloppuja vuokramökeillä, elokuvailtoja, baari-iltoja, shoppailupäiviä (käyn toki ostoksilla kun tarvitaan uusi talvipuku lapsille tai jotain muuta pakollista, mutta huvin vuoksi ei enää tule käytyä), joita tuli harrastettua työssäoloaikana. Työni on henkisesti raskasta. Tai siis ainakin muistan lukeneeni lehdestä, että eniten uupuneita on ihmissuhdetöissä, ja omani on juuri ihmissuhdetyötä.
Eli, rehellisesti sanottuna, kun tuosta 1100 eurosta vähennetään sen kakkosauton pitäminen, kalliimmat ruoat, henkilökohtaiset menot, jotka syntyy jotta jaksaa käydä töissä, niin en todellakaan tiedä, että jäisikö käteen vähemmän rahaa vai enemmän kuin nyt kotiäitinä. Nythän mun tulot verojen jälkeen on noin 400 euroa.
Tottakai tilanne muuttuu, kun nuorin lapsi täyttää kolme. Mutta mun mielestä hoitomaksut jo kahdesta on niin isot nykyään, että työssäkäynti kannattaa taloudellisesti ehkä keskituloiselle, jolla on vaan yksi lapsi.
Mutta tää on vaan yksi näkökulma. Jollain voi se kakkosauto olla jo valmiina pihassa... ja kotiäitinä laittaa rahaa yhtä paljon noihin henk.koht. menoihin... (Niin, en minäkään baarissa käynyt työssäoloaikana kuin pari kertaa vuosi, noita mökkiviikonloppuja ja siideripulloja ja uusia vaatteita useammin.)