Koskelan teinimurha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
14 keinoa joilla teko ei enää koskaan uusiudu.


Onko teidän mielestä tehokkaita/riittäviä?
1, 9 ja 14 kuulostavat sopivan konkreettisilta teoilta, joista oikeasti voisi olla hyötyä ja toivon, että ankkuri- ja nuorisotoiminnassa korostuu myös sometoiminta.. Muu kuulostaa aika diipadaapalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Kuinka moni teistä tuntee lastensa/teiniensä kaverit?
Meillä on aina saaneet kaverit viettää aikaansa, eikä yksikään lapsista hillu kaupungilla/ostareilla ym
( 2/3 jo aikuisia )
Tunnen kaverit, viettävät paljon aikaa myös meillä.

Yhden kaverin kohdalla annan tavata vain rajoitetusti/valvotusti. Suoraan sanoen en näe, että on parasta seuraa!

Aika vapaasti ovat saaneet mennä, mutta aina ilmoittavat kenen kanssa ovat, missä ovat ja monenko aikaan kotona. Jos jotakin muutoksia on niin aina ilmoitus!

Olen sanonut lapsille, että luottamus pitää säilyä, ilman sitä ei ole vapauksiakaan.
Erikoisen vuolaasti ovat kertoneet kaikesta, jos eivät heti niin sitten jälkeen päin. Pidän tuota asioiden jakamista kultaakin kalliimpana asiana!
Kotiarestissa ovat joutuneet joskus olla ja välillä on pelikonsolit menneet maman kaappiin.

Ostareilla ei todellakaan lojuta - jos ei parempaa tekemistä ole niin on syytä mennä vaikka ohjattuun harrastukseen!
Ja meillä harrastetaan AINA! Itse voi valita mitä, mutta harrastaminen on meillä itsestäänselvyys. Varsinkin vilkkaat ja velmut lapset (molemmat ovat) tarvitsevat fyysisiä ja älyllisiä haasteita jotta saavat purkaa ja toteuttaa itseään rakentavalla tavalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Meillä käyttävät wuppaa, tiktokkia, instaa, kaksi vanhempaa on facessakin (isänsä suostumuksella ja siunauksella, mistä tuli keskustelua), mutta sen käyttö on heillä todella vähäistä. Meillä keskustellaan somekäyttäytymisestä tosi paljon ja, aika ajoin, ratsaan puhelimet - tosin näyttävät ihan vapaaehtoisesti itse, mitä ovat laittaneet tai mikä on meininki. Meillä on myös juteltu tosi paljon siitä, mitä ja miten kommentoidaan ihan yleiselläkin tasolla. Peleissä on vanhemman lapsen osalta pientä lipsumista mutta nuori näyttää varsin mieluusti, mitä pelaa ja toisaalta - on myös annettava luottoa siihen, että ryhtyy myös itse ymmärtämään, mitä tekee, miksi ja milloin tekee.
Kaveripiiristä olen tietoinen, välillä on pitänyt puuttua ja tauottaa hengailua, kun on näkynyt epäsuotavaa toimintaa - tosin ovat myös itse reagoineet ja vältelleet kavereitaan, kun ovat huomanneet, että toiminta menee heidän järkeilyn yli.
Mutta onhan toi someilu todella haastavaa ja vaikeaa, kun irlissäkin murkkuikäisillä kuohuu. Siitä olen pitänyt kiinni ja teroittanut, että somessa eivät yksikään välejään selvittele.
 
vierailija
  • Surullinen
Reactions: Elena777
vierailija
Kuolemantuomio olisi oikea tuomio minun mielestäni. Nämä kundit tulevat tekemään vielä valtavan määrän pahaa ennen kuin lopulta kuolevat pois yhteiskuntaa pilaamasta.
 

Yhteistyössä