Koska voi laittaa pyörän kyytiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kigi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kigi

Vieras
Onko olemassa jotain suositusta siitä, minkä ikäisenä lasta voi alkaa kuljettaa pyörän taakse kiinnitettävässä istuimessa? Vai voiko kyydittää heti kun osaa istua? Entä mistä lähden etsimään kypärää, pyörä- vai lastentarvikeliikkeestä? Kiitos sille, joka jaksaa vastata!

Moikka! Itse en omista ajokorttia joten kuljemme pyörällä kesät talvet töihin ja hoitoon. Tyttäreni alkoi istua kyydissä ollesaan kymmenkuinen, oppi istumaan kuusikuisena. Ensin pikkumatkoja kunnes takamus tottuu. Kypärän löytää ihan marketistakin itse ostin CMstä, pitää olla se CE merkki ja koko sopiva, meidän kypärässä on erillinen kiristyspanta mikä on hyvä kun talvella on enemmän päässä pipoa. Turvaistuin on meillä Havrex merkkinen jossa selkänoja ylettyy yli pään ,korkeus, siis. Jalkaremmit, ja kunnon turvavyö ja istuin sellanen jonka voi kiinnittää pyörän runkoon. Toivottavasti tämä ei sekoita sinua vaan antaa jotain vinkkiä edes.... :heart: =)

Kyllä siitä on suositus, ja jos oikein muistan, niin lapsen pitäisi painaa noin 9-10 kiloa. Meillä pyöräily aloitettiin pojan ollessa 10-kuinen ja istua osasi siinä vaiheessa jo tukevasti, oppi istumaan ilman tukea noin 6-7 kuisena. Eli ei kannata heti laittaa istuimeen kun osaa istua, koska meno on aika hemppuvaa tukevasta istuimesta huolimatta. Ja alottaa kannattaa pienillä lenkeillä ajan kanssa ja mielellään niin, että on kaksi aikuista matkassa eli on toinen joka ajaa takana/sivulla ja voi katsella miltä meno vaikuttaa.

Muistaisin kanssa kuulleeni jonkun suosituksen että siinä vajaan vuoden ikäisenä, olisko ollu just jotain 9-11kk? Mutta tärkeintä kai on että lapsi osaa varmasti istua kunnolla ja on sen ikäinen että jaksaa istua ja että totuttelette ensin pienilla matkoilla.
Toi painosuositus 9-10kg kuulostaa aika rajulta, koska oma kuopus on nyt 1v7kk ja painaa nyt vasta hiukan yli 9kg ja itse olen ainakin lapsia noin vuoden ikäisenä jo pitäny pyörän kyydissä vaikka kumpikaan ei ole ollut silloin lähelläkään tota painoa, eikä mitään ongelmia ole ollut.. päinvastoin esikoinen nautti pyöräilystä aikoinaan niin paljon että vajaa 2 vuotiaanakin vielä nukahti joka kerta sinne istuimeen kun pyöräiltiin =)

Yhteistyössä