Kenen oikeus tässä tapauksessa toteutuu? Ainakin sen isän. Ja sama laki kyseessä.
Kärsimme vuosia lapsettomuudesta, kunnes yllättäen tulinkin raskaaksi (olimme siis jo luovuttaneet hoitojen ym. suhteen) 15 vuoden avioliittovuoden jälkeen. Mies ilmoitti hyvin pian, ettei hän haluakaan ryhtyä isäksi, haki eroa ja muutti pois. Kuultuaan jälkeläisensä olevan tyttö, hän ilmoitti, ettei halua senkään vertaa osallistua lapsen elämään, sillä vain poika olisi kelvannut.
Koska olimme naimisissa vielä lapsen syntyessä, oli exäni automaattisesti lapsen isä, vaikka hän ilmoittikin, ettei halua osallistua lapsen kustannuksiin.
Olimme tytön kanssa kolmisen vuotta kahdestaan, kunnes exäni alkoi seurustelemaan yksinhuoltajaäidin kanssa. Tässä vaiheessa exä muuttui sitten hyvin lapsirakkaaksi, jolla oli sunnaton ikävä tytärtään. Ja tietysti minä olin se "paska akka", joka en ollut mahdollistanut isä-lapsi -suhdessa, vaikkei isää ollut näkynyt mailla eikä halmeilla, kun hän eli uutta nuoruuttaan.
Sovittiin lastenvalvojan luona tapaamisista, joita on nyt pikku hiljaa tihennetty ja pidennetty. Tapaamisissa painotettiin sitä, että mennään lapsen ehdoilla ja lapsen iän mukaisesti. Nyt tilanne on se, että lapsi on aina isältä tultuaan puolikuollut väsymyksestä, koska koko vierailun ajan kuljetaan kyläpäikoissa tai esitellään lasta kotona kuin näyttelyesinettä konsanaan. Kun yritän kertoa lapsen unen tarpeesta, niin olen taas "määräävä akka", joka puuttuu miehen elämään, sillä hänen luonaan lapsi jaksaa kyllä valvoa... Päivän tai parin tapaamisen jälkeen lapsella menee viikko aikaa toipumiseen. Mitään ohjetta en saisi antaa tai neuvoa, sillä kyllähän isä osaa. Ja takana on vasta muutaman kuukauden tutustumisjakso.
Tapaamisten välissä lapsen isästä ei kuulu pihahdustakaan, koska hänen pitää saada levätä välillä. Flunssaista lasta hän ei ota hoitoon, koska flunssa voi tarttua häneenkin jne.
Koville ottaa seurata tätä sivusta, kun lapsen etu ei näin äidin silmin juuri toteudu muuta kuin paperilla, mutta isällä on oikeus toteuttaa itseään, sillä olimmehan naimisissa lapsen syntyessä. Mitä tapahtuu sitten, jos tämä suhde, jonka vuoksi tätä esitystä pidetään, kariutuu? En uskalla ajatellakaan.