Koska lapset oppii yleensä uimaan? Koska teillä on opittu?

Tää on tälläinen suutarin lapsilla ei ole kenkiä -juttu: perheessä on kilpauimari ja uintiopettaja, vaan meidän neiti ei saanut uimaopetusta tänäkään kesänä. Eli ensi kesänäkö mä laitan sen sitten uimakouluunko? :ashamed:
 
Vauvauinnin sivutuotteena tuli uimataito noin 3-vuotiaana. Just kävin ekaluokan vanhempainillassa ja sielä opettaja ilmoitti, että uimaan opetus on sitten vanhempien vastuulla, koulu ei pysty opetusta järjestämään. Tuttu liikunnanopettajakin sano, että jos lapsi ei opi uimaan alle kouluikäisenä, se taito yleensä jää hankkimatta kokonaan. Omani oon laittanu uimakouluun 5-vuotiaana.
 
Poika 9v ja osaa uida nipinnapin 3m ja tyttö 8v lähes tulkoon pelkää vettä :/
Uimahallissa käydään usein ja uimakouluja käyty, mutta kun ei niin ei. Oikeastaan suurin syy on ettei heitä edes kiinnosta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Vauvauinnin sivutuotteena tuli uimataito noin 3-vuotiaana. Just kävin ekaluokan vanhempainillassa ja sielä opettaja ilmoitti, että uimaan opetus on sitten vanhempien vastuulla, koulu ei pysty opetusta järjestämään. Tuttu liikunnanopettajakin sano, että jos lapsi ei opi uimaan alle kouluikäisenä, se taito yleensä jää hankkimatta kokonaan. Omani oon laittanu uimakouluun 5-vuotiaana.
Miten niin ei opi?? Oppiihan aikuisetkin uimakoulussa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Vauvauinnin sivutuotteena tuli uimataito noin 3-vuotiaana. Just kävin ekaluokan vanhempainillassa ja sielä opettaja ilmoitti, että uimaan opetus on sitten vanhempien vastuulla, koulu ei pysty opetusta järjestämään. Tuttu liikunnanopettajakin sano, että jos lapsi ei opi uimaan alle kouluikäisenä, se taito yleensä jää hankkimatta kokonaan. Omani oon laittanu uimakouluun 5-vuotiaana.
Miten niin ei opi?? Oppiihan aikuisetkin uimakoulussa!
Sanoin yleensä. Aina on poikkeuksia. Ja tää opettaja meinasi sitä, että jos vanhemmat ei oo vieny lastaan uimakouluun alle kouluikäisenä, niin ei ne sitä välttämättä tee myöhemminkään.

Ja jos se uimaopetus jää koulun varaan, niin koululla ei ole varaa opettaa uimaan. Uimaope on uimataitoisten kanssa isossa altaassa ja ne parit uimataidottomat laitetaan pikkualtaaseen itsekseen.

Lapsen kasvaessa hän ei sitte edes halua uimaan, koska ei sitä osaa tehdä. Eli uimataidottomilla on aina joku syy jäädä pois uimasta... Siis yleensä noin, kuulemma.
 
Esikoinen oli 7-vuotias ja kuopus 5-vuotias kun olivat ensimmäisen kerran uimakoulussa. Sittemmin ovat oppineet hyvin uimaan. Aikaisemmin melkein pelkäsivät vettä, minä en osannut opettaa, tuskin osasin silloin itsekään uida.
 
No meillä on tyttö 5v eikä ui eikä myöskään aja ilman apareita mikä on täällä usein kauhistus :LOL:

Vettä pelkää jostakin syystä jonkin verran eli uimahallissa on voitto että saan sen ihan pienimpään lastenaltaaseen edes kahlailemaan ja leikkimään ja pyörällä ajoa ei halunnut vielä tänä kesänä kovasta yrityksestä huolimatta harjoitella. Ja kun en usko siihen et pakottamalla kumpikaan taito sen aikaisemmin kehittyisi. Muuten tyttö on motorisesti hyvinkin lahjakas, saa siitä aina kehuja neuvolassa ja hoidossa mutta noissa kahdessa asiassa on varovainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emppuliira:
No meillä on tyttö 5v eikä ui eikä myöskään aja ilman apareita mikä on täällä usein kauhistus :LOL:

Vettä pelkää jostakin syystä jonkin verran eli uimahallissa on voitto että saan sen ihan pienimpään lastenaltaaseen edes kahlailemaan ja leikkimään ja pyörällä ajoa ei halunnut vielä tänä kesänä kovasta yrityksestä huolimatta harjoitella. Ja kun en usko siihen et pakottamalla kumpikaan taito sen aikaisemmin kehittyisi. Muuten tyttö on motorisesti hyvinkin lahjakas, saa siitä aina kehuja neuvolassa ja hoidossa mutta noissa kahdessa asiassa on varovainen.
No sama täällä: neiti kyllä painaa menemään kellukkeilla eikä pelkää, mutta on ihan varma että hukkuu jos jätetään kellukkeet pois.
Samoin pyörällä ajo. Nyt ostettiin sille isojen tyttöjen pyörä, ja sanottiin että tähän malliin ei ole olemassa enää apupyöriä, ett jos haluat ajaa tällä niin pakko opetella ilman. Sitkeästi yrittää, vaikka pelkää kuollakseen, mutta kun pyörä on niin hieno.... :whistle:
 
Meillä ei ole koskaan käyty missään uimakoulussa eikä edes vauvauinnissa. En ole myöskään "opettanut" uimista, koska olen itse todella surkea uimari ja pää edellä en tule ikinä sukeltamaan :kieh: . lapset oppii uimisen ja sukeltamisen ihan itsestään jos on mahdollisuus pulikoida vedessä eikä ole mitään vesi kammoa. Nyt oppi uimaan 5-6 -vuotias ja saman tien erittäin hyvin, kun sai sitten opittuaan uida tosi paljon. Samalla tuli haltuun pää edellä hyppääminen, sukellus ja rintauinti. Tunnen vanhempia lapsia jotka ei osaa uida uimakoulusta huolimatta. Minä itse sain uida lapsena kaikki kesät, mutta opin uimaan vasta 9-vuotiaana ja en tosiaan ole mikään vesipeto vieläkään. Veden alla tulee heti paniikki ja vihaan jopa jalat edellä veteen hyppäämistä :ashamed: . Yllättäen siis vihasin koulussa uintia ja menkkojen alettua sain kestomenkat, ettei tarvinnut osallistua uintitunneille ;) .
 

Yhteistyössä