Koska lääkäriin? Vai täytyykö vaan kärsiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Koskas olisi aika ottaa yhteyttä lääkäriin? Vai voiko tälle edes yhtään mitään? täytyy vaan kärsiä..?

Ollut yskä nyt vajaa pari viikkoa. Eikä näy hellittävän. Jos vuorokaudessa on 24h niin yskin niistä varmasti 22. :/
Lähtee oikein syvältä tuolta jostain ja on joko kuivaa tai limaista, tai sit sellainen kunnon "hevosen" yskä. Ja yskiminen sattuu usein tuonne keuhkoihin.
Syvään ei pysty hengittää, vaan heti alkaa köhityttää. Ja hengitys on muutenkin vähän sellaista ahdistavaa.
Päähän sattuu joka kerta, ja vatsalihaksetkin ovat jo pirun kipeet.
Eilen huomasin et kurkkukin ja sitä kautta korva vähän arat.

Ja aamuisin.. aamuisin irtoo niin paljon limaa ja seassa on ihan selvästi vertakin.

Minulla ei ole ikinä ollut tälläistä tautia, kauheeta on.

Ja tässä oon nyt pähkäillyt et pitääks tässä vaan kestää, odottaa et menee ohi?

Kun mulle on sanottu ettei aikuisille määrätä mitään lääkkeitä tälläiseen..
Mut aika pyllystä kyllä on :/

ei käsikauppa yskänlääkkeet esim tehoo mihinkään

lämpimästi lääkäriin menoa, meillä tuo tarkoitti keuhkokuumetta vaikka kuumetta ei edes ollut. sairaalaan yöksi ja sen jälkeen kotiin kanden eri antib. kanssa. liikunta kielto 2 vko, sänky lepoa viikko..... Mene nyt herranjumala jo lääk'äriin

lämpimästi lääkäriin menoa, meillä tuo tarkoitti keuhkokuumetta vaikka kuumetta ei edes ollut. sairaalaan yöksi ja sen jälkeen kotiin kanden eri antib. kanssa. liikunta kielto 2 vko, sänky lepoa viikko..... Mene nyt herranjumala jo lääk'äriin

täytyy varmaan soitella, mut lääkäriin pääsy menee varmasi iltaan.

Mitäs oireita teillä sit oli?

En oo koskaan ennen kuullut et olis keuhkokuume vaik ei oo kuumetta..

[QUOTE="aloittaja";22975550]täytyy varmaan soitella, mut lääkäriin pääsy menee varmasi iltaan.

Mitäs oireita teillä sit oli?

En oo koskaan ennen kuullut et olis keuhkokuume vaik ei oo kuumetta..[/QUOTE]

Suosittelen minäkin lääkärissä käyntiä. Keuhkokuume voi olla kuumeettomanakin, yleisvointi menee heikoksi ja olo on väsynyt, hengitys voi mennä haukkovaksi.

Itse pidin muutama vuosi sitten yskää kuukauden ja yhtenä päivänä nousi 41 asteeseen kuume, oli keuhkokuume ja kova tauti olikin. Mulla meni kolmisen kuukautta, että sain fyysiset voimani takaisin. Kävin kuolemankielissä kirjaimellisesti.

[QUOTE="damla";22976151]Suosittelen minäkin lääkärissä käyntiä. Keuhkokuume voi olla kuumeettomanakin, yleisvointi menee heikoksi ja olo on väsynyt, hengitys voi mennä haukkovaksi.

Itse pidin muutama vuosi sitten yskää kuukauden ja yhtenä päivänä nousi 41 asteeseen kuume, oli keuhkokuume ja kova tauti olikin. Mulla meni kolmisen kuukautta, että sain fyysiset voimani takaisin. Kävin kuolemankielissä kirjaimellisesti.[/QUOTE]

Olo on kyllä sellainen että kuumetta olis vähintään 38, mut ei mitään, ei edes lämpöä. Ihan heikko ja pönttö olo on.
Mut on tässä täytynyt jaksaa lasten kanssa olla.

Jos hengittäminen on vaikeaa, kannattaa mennä lääkäriin.

Veljelläni oli samanlaisia oireita pari vuotta sitten ja sillä todettiin infektio- astma. joitain vuosia sitten itselläni oli tk- lääkärin mielestä keuhkoputken tulehdus. Kuukauden kärsin, menin uudelleen ja verikokeet antoi tulokseksi keuhkoklamydian.

On totta että kysessä voi olla ihan keuhkoputken tulehdus mihin ei ihan aina määrätä antibiootteja, mutta jos itse mietit milloin lääkäriin ku häiritsee niin silloin kannattaa mennä mahdollisimman pian.

[QUOTE="aloittaja";22976198]Olo on kyllä sellainen että kuumetta olis vähintään 38, mut ei mitään, ei edes lämpöä. Ihan heikko ja pönttö olo on.
Mut on tässä täytynyt jaksaa lasten kanssa olla.[/QUOTE]

Mene sinne lääkäriin heti tänään! Kohta et jaksa tehdä mitään, jos tuota oloa pidät muutaman päivän vielä.

Ei parin viikon kova yskä ole kellään normaalia ellei ole ollut vakavasti sairas.

Ja kyllä lääkärit pyydettäessä antavat reseptin yskänlääkkeeseen, vaikka niistä ei kuulemma "ole mitään hyötyä". Jostain kumman syystä omaa toipumista auttaa, kun saa rauhassa nukahtaa illalla ilman yskimistä.

Käy ensin vaikka ihan hoitajan vastaanotolla, siellä voi ottaa tulehdusarvon ja hoitaja arvioi sen sun kunnon ja ohjaa sitten tarvittaessa lääkäriin. Kaks viikkoo on vielä lyhyt aika potea tautia ja tuo yskä voi kestää kuukaudenkin ilman että on mistään sen kummesta kyse.

[QUOTE="suski";22976259]Ei parin viikon kova yskä ole kellään normaalia ellei ole ollut vakavasti sairas.

Ja kyllä lääkärit pyydettäessä antavat reseptin yskänlääkkeeseen, vaikka niistä ei kuulemma "ole mitään hyötyä". Jostain kumman syystä omaa toipumista auttaa, kun saa rauhassa nukahtaa illalla ilman yskimistä.[/QUOTE]

Tuo parin viikon kovakin yskä on muuten ihan normaalia mikä voi liittyä flunssan oireisiin sanoi mulle päivystysalueen ylilääkäri kun koulutti meitä.

[QUOTE="vieras";22976282]Tuo parin viikon kovakin yskä on muuten ihan normaalia mikä voi liittyä flunssan oireisiin sanoi mulle päivystysalueen ylilääkäri kun koulutti meitä.[/QUOTE]

tätäpä tässä mietinkin.. kun en turhaan haluaisi mennä lääkäriin

Jos hengittäminen on vaikeaa, kannattaa mennä lääkäriin.

Veljelläni oli samanlaisia oireita pari vuotta sitten ja sillä todettiin infektio- astma. joitain vuosia sitten itselläni oli tk- lääkärin mielestä keuhkoputken tulehdus. Kuukauden kärsin, menin uudelleen ja verikokeet antoi tulokseksi keuhkoklamydian.

On totta että kysessä voi olla ihan keuhkoputken tulehdus mihin ei ihan aina määrätä antibiootteja, mutta jos itse mietit milloin lääkäriin ku häiritsee niin silloin kannattaa mennä mahdollisimman pian.

ööö..mikä se on? sp-tauti kehkoissa?

Soita terveyskeskukseen ja kysy sieltä. Tähän aikaan et todennäköisesti saa enää päivystysaikaa, mutta osaavat silti sanoa, että kannattaako soittaa huomenna aamulla.

Kannattaa korostaa sitä, että sun on vaikea hengittää.

[QUOTE="suski";22976259]Ei parin viikon kova yskä ole kellään normaalia ellei ole ollut vakavasti sairas.

Ja kyllä lääkärit pyydettäessä antavat reseptin yskänlääkkeeseen, vaikka niistä ei kuulemma "ole mitään hyötyä". Jostain kumman syystä omaa toipumista auttaa, kun saa rauhassa nukahtaa illalla ilman yskimistä.[/QUOTE]

apteekista ilman reseptia saatava yskänlääke on ihan eri juttu kuin reseptilla saaatava

Mene nyt sinne lääkäriin!!! Kuumeetonta keuhkokuumetta ja mykoplasmaa on paljon liikkeellä!!! Mykoplasmassakin saattaa olla vaikeat jälkitaudit. Ja kyllä siihen keuhkoputkentulehdukseenkin saa antibiootit, jos se on bakteeriperäistä, joten CRP = tulehdusarvo pitäisi tutkia. Aika yleinen sääntö on, et jos on hengitystie-infektio ja CRP on yli 50, niin saa antibiootit.