koska kahvipöydässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvalle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä antaisi kahvia vauvalle... Jos jotain se ei piristä niin uskoisin kyllä näin, että vauvaa se piristää... eikä muutenkaan ole terveellistä niin itselle saati sitten vauvalle. Teekin kyllä sisältää tuota kofeiinia, joten sekään ei sovi vauvoille, vaikka muuten onkin terveellistä.
Ja sokereista kannattaa suosia tuota hedelmäsokeria ennemmin kuin kidesokeria. Luonnontuotteita kumpainenkin, mutta lapselle sopivampaa kyllä tuo hedelmäsokeri.

Jokainenhan meistä kasvattaa oman lapsensa itse ja antaa mitä haluaa. Toinen syöttää soseita jo 3kk ja toinen vasta 6kk. Jos joku antaa kahvia siinähän antaa.... omalle lapselleenhan hän sitä antaa eikä muiden.

Itse en kahvia anna ja se on minun asiani, mitäs tuosta tappelemaan.

Meillä vuoden ikäinen ja saa jotain keksejä (esim. marie) kahvipöydässä. Eilen oli synttärit ja sen kunniaksi sai tietenkin omaa täytekakkuaankin. Kahvia ei tulisi mieleenkään antaa näin pienelle! Jotenkin pidän kahvia ""aikuisten juomana"" en myöskään anna limuja tai teetä vielä vuoden ikäiselle. Juomaksi maitoa vaikka mummo aina kyselee joko voi antaa mehua. Ehtii se mehuihin ym tottumaan myöhemminkin.

Kanssasi samoilla linjoilla, meillä poika 8kk. Ajattelin kyllä nyt kesän tuoreista marjoista tehdä itse mehua, jota voin antaa sitten pojalle. Siihen kun ei lisää sokeria menee kyllä mielestäni ihan hyvin.

Minä taidan olla niitä tiukan linjan äitejä, ainakin toistaiseksi. Poika 6 kk on pari viikkoa sitten alkanut maistelemaan kiinteitä, enkä mitään ole mistään kahvipöydistä hänelle antanut.

Ei hän ole katsellut kakkuja tai muita mitenkään kaipaavasti. Omalla vesipullollaan leikkii ja omia hedelmä- tai muita soseitaan syö, jos ajoitus on kohdallaan.

En tosiaan antaisi vauvalle tai pienelle lapselle kahvia. Mitä järkeä siinä on, en ymmärrä? Tuskin vauva kahvin mausta pitää ja se on sitä paitsi epäterveellistä. En kyllä kakkuja tai keksejäkään tai karkkeja / jäätelöä anna. Ne kuuluvat sitten parin vuoden iästä eteenpäin sarjaan ""harvinaiset herkut"".

Kyllä lapsi ehtii myöhemmin syödä kaikkea tuollaista ihan tarpeeksi. Miksi antaa, kun hän ei itse keksi niitä pyytää?

Meillä vaikuttaa myös se, että vauva on vehnä- ja kananmuna-allerginen. Joten mamma on dieetillä eikä tietysti vauvakaan saa ko. aineita.

Ei meilläkään tyttö vielä 6kk ikäisenä tahtonut pöydästä mitään. Nyt kun ikää on vuosi niin tahtoakin jo on... En siis anna karkkia ja muuta sellaista myöskään mutta ymmärrän niitä joilla on jo useampi lapsi. Kun vuoden ikäinen näkee isompien sisarusten syövän jotain hyvää niin on varmaan vaikea olla antamatta hänelle kanssa.
Itse yritän pitää melko tiukkaa linjaa ""namien"" kanssa vielä toistaiseksi. Kyllä se vielä ennen kouluikää ehtii maistella kaikenlaista hyvää ja epäterveellistä. :)

Ei lapsen tarvitse haluta mitään, mutta viihtyyhän se paremmin, kun on jotakin tekemistä. Kahvipöydässä voi lapselle antaa käteen vaikka ruisleipää.
Niin meillä ainakin tehtiin ja ei ollu tytöllä vielä hampaita suussa sillo. Kyllä vauvat osaa ikenillä pureskella ja mukavaltahan se tuntuu, jotakin saa jäyrytä, kun ikeniä kutittaa.

Mitä vouhkaamista siinä on jos lapselle/vauvalle antaa kahvia maistettavaksi? Ei ne sitä kuitenkaan litratolkulla juo.
Pienen määrän voi aivan hyvin antaa. Itse aloin juoda kahvia ala-asteikäisenä.

Meillä vauva 6 kk saa kotona pöydän ääressä istuessaan palan näkkäriä tai kuivattua ruisleipää natusteltavaksi.

Joskus olen myös antanut kurkkua tai porkkanaa, joita on helppo syödä, eivätkä helposti mene väärään kurkkuun.

Meillä on tyttö 10kk ja kahvipöydästä en ole antanut vielä mitään. Jos jotain pientä mutusteltavaa annan, niin se on joko porkkanaa tai maissinaksuna. Karkkia ja jäätelöä annan vasta sitten, kun se osaa sitä pyytää. Ja kun ei ole koskaan niitä maistanut niin ei osaa niitä pyytääkkään. Kahvia en halua antaa, koska se on aikuisten juomaa.

nimimerkille: jaa:lle!

Hmm...jos oikein tarkkoja ollaan, niin onhan hamppukin luonnontuote, antaisitko vauvalle? Monet ""myrkyt"" ovat luonnontuotteita muttei silti terveellisiä ja hyviä kenellekään.

Eihän siinä mitään vouhkaamista, mutta miksi antaa, kun ei se vauva sitä ainakaan itse osaa pyytää?! Mä en ymmärrä miksi kaikilla on kauhee kiire saada vauva maistelemaan mitä tahansa ja tekemään mitä tahansa, kyllä niillä on vielä vuosikausia/-kymmeniä aikaa syödä ja tehdä mitä itse tahtovat. Noh ehkä olen ""huono"" esimerkki, itse aloin juomaan kahvia vasta 25-vuotiaana että silleen (enkä kyllä ollut aikaisemminkaan mielestäni mitään paitsi, mutta tulipahan tavaksi...)

oma neiti 1v2kk eikä ole saanut mitään nautintoaineita eikä tule saamaankaan vielä vuosiin. lapsi oppii kahvin juonnin jo niistä lusikallisista ja se jää tavaksi. pikkuveljeni joi jo kymmenen vanhana puoli pannua kahvia päivässä kun isä vauvana opetti sen kahville! Ja minulla itselläni kofeiini piristää ainakin tosi paljon, illalla 18 jälkeen ei kärsi juoda edes kolaa kun se siirtää yöunia tunnilla-parilla...

Yhteistyössä