Koska kätkytkuolema riski ohi?? Mikä on yleisin kuolinikä ja mitkä ovat riskejä??

  • Viestiketjun aloittaja monica
  • Ensimmäinen viesti
N41v
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ja jos on tupakoinu raskausaikana niin riski on moninkertainen nomaaliin verrattuna.
Käsittääkseni raskausaikainen tupakointi kyllä nostaa riskiä, mutta ei kuitenkaan moninkertaisesti.

Luojan kiitos kätkytkuolema on todella harvinainen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4tkytkuolema
 
pp
http://www.kapy.fi/index.php?page=tukipaketti-kaetkytkuolemasta

Käpy r.y. nettisivuilla sanotaan, että suurin riski on 2-4 kk ikäisillä ja yli vuoden ikäisiä tuskin koskaan.
 
näin olen kuullut
pahin riski on 3-6kk, ja riski on vuoden ikään asti. Tupakointi raskausaikana tuskin vaikuttaa, mutta vauvan passiivinen tupakointi kyllä, d-vitamiinin puutos, ja mahallaan nukuttaminen.
 
Hyi
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
http://www.kapy.fi/index.php?page=tukipaketti-kaetkytkuolemasta

Käpy r.y. nettisivuilla sanotaan, että suurin riski on 2-4 kk ikäisillä ja yli vuoden ikäisiä tuskin koskaan.
Yllättäen juuri jäykkäkouristusrokotteen jälkeen =(
 
harmillista
nythän tuli ulos tutkimus jossa selvitettiin, että kätkytkuolemat voivat johtua siitä että aivojen serotoniinin tuotanto ei ole normaalilla tasolla. ja serotoniini on se joka kertoo vauvalle tai ylipäätään ihmiselle, että nyt loppuu happi ja käännä päätä jotta saat hengitettyä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmillista:
nythän tuli ulos tutkimus jossa selvitettiin, että kätkytkuolemat voivat johtua siitä että aivojen serotoniinin tuotanto ei ole normaalilla tasolla. ja serotoniini on se joka kertoo vauvalle tai ylipäätään ihmiselle, että nyt loppuu happi ja käännä päätä jotta saat hengitettyä.
niin ja tämän serotoniinin puutos taas johtunee d-vitamiinin puutteesta. En ymmärrä miksi jotkut ei muista/jaksa antaa niitä tippoja, kun se ei ole iso vaiva, eikä siitä haittaakaan ole.
 
huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja näin olen kuullut:
pahin riski on 3-6kk, ja riski on vuoden ikään asti. Tupakointi raskausaikana tuskin vaikuttaa, mutta vauvan passiivinen tupakointi kyllä, d-vitamiinin puutos, ja mahallaan nukuttaminen.
just kun rokotteet on aloitettu.. :(
 
vieras
Voikohan sillä olla yhteys, jos äiti käyttää raskausaikana ssri-lääkettä?

Itse käytän lääkärin luvalla ja valvonnassa, mutta ei tällaisesta ole ikinä ollut puhetta. :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Alkuperäinen kirjoittaja näin olen kuullut:
pahin riski on 3-6kk, ja riski on vuoden ikään asti. Tupakointi raskausaikana tuskin vaikuttaa, mutta vauvan passiivinen tupakointi kyllä, d-vitamiinin puutos, ja mahallaan nukuttaminen.
just kun rokotteet on aloitettu.. :(
Mä pelkäsin myös hulluna kätkyttiä, ja edelleen käyn tarkastamassa tunnin välein että lapsi hengittää. Meidän naapurin vuoden ikäinen poika kuoli näin. Onneksi se on silti todella harvinaista nykyään.

 
tiuku
Aika moni noista riskitekijöistä myös auttaa lasta nukkumaan sikeämmin. Kuten nyt vaikka yksin lämpimästi puettuna lämpimässä huoneessa vatsallaan nukuttaminen vatsa täynnä hitaasti sulavaa äidinmaidonkorviketta. Lapsi vaan jotenkin unohtaa hengittää kun nukkuu tosi sikeästi eikä tarvitse heräillä nälkään.
 

Yhteistyössä