Korvatulehdukset ja kävely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maruska84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yritin kysellä samaa meidän korvalääkäriltä, mutta se sanoi, ettei vaikuta pelkät tulehdukset. Sitten, jos kehittyy liimakorva, niin kuulemma vaikuttaa. Nyt meidän 1 v 3 kk ikäisellä on liimakorva ja putkitus edessä ja nyt se sama lääkäri käytti tytöstä sellaista sanontaa, että "on vaikuttanut jo kuuloon ja kehitykseen aletavasti". Tosin, nyt tyttö jo harjoittelee juoksemista (kävelemään lähti heti 1-v synttäreiden jälkeen), mutta ei sano vielä yhtään sanaa oma-aloitteisesti, yrittää vaan toistaa perässä, mutta sanoo väärin, koska kuulemma kuulee väärin.

Hei

Meillä kun tyttö oppi nousemaan konttausasentoon 6kk iässä, iski korvatulehdus ja tuo taito jäi tauolle! Vasta kuukauden päästä alettiin taas nousta kontalleen.

Meni hetken aikaa, ja tyttö oppi nousemaan seisomaan 9kk iässä, taas tulehdus ja nouseminen jäi. Taas pidettiin kuukauden paussi!

Lääkärin mielestä korvatulehdukset vaikuttivat asiaan!

Mun mielestä meidän korvakierteisellä pojalla on tasapainovaikeuksia, kun on korvissa tulehdus, kaatuilee ja kompuroi helposti. Voi tietysti johtua siitäkin että on väsyneempi sairaana tms. mutta itse olen ajatellut että korvatulehdus saattaisi vaikuttaa tasapainoelimiinkin jotenkin. Jos jollain asiantuntija tietoa niin seurailen mielenkiinnolla!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2005 klo 21:28 tiina kirjoitti:
Mun mielestä meidän korvakierteisellä pojalla on tasapainovaikeuksia, kun on korvissa tulehdus, kaatuilee ja kompuroi helposti. Voi tietysti johtua siitäkin että on väsyneempi sairaana tms. mutta itse olen ajatellut että korvatulehdus saattaisi vaikuttaa tasapainoelimiinkin jotenkin. Jos jollain asiantuntija tietoa niin seurailen mielenkiinnolla!

Mulla ei oo asiantuntijan lausontoa tuosta.... Mut mä oon itse sitä mieltä et vaikuttais, sitä varten tässä kyselenkin jos jollain olis.

Oon nimittäin huomannut et meidän poika osais kävellä mut just haluaa pitää vähän tukea jostain kun välillä näyttäis että vähän päästä huippais. Onhan nuo tasapaino elimet korvassa.

Mut 11.1 päästään korvapolille ja täytynee sieltä vielä kysyä jos he osaisivat kertoa jos vieläkään ei kävellä...

mulla ei oo kyllä omakohtaista kokemusta/asiantuntijatietoa, mutta ihan mielessäni ajattelisin, että jos lapsella on paljon korvatulehduksia ja on kipeä niiden takia; voi se hyvinkin vaikuttaa uuden oppimiseen. ja siis tarkoitan nimenomaan niin, että vaikka ei välttämättä fysiologisella tasolla vaikuttaisikaan, niin ainakin psykologisesti. uusien juttujen oppiminen vaatii niin valtavasti energiaa ja keskittymistä lapselta, että jos rinnalla kulkee koko ajan joku kipu, voi se hyvinkin siirtää uuden asian (esim. kävelyn) oppimista tunnemmaksi.

mut kerrohan jos korvalääkärit kertoo jotain uutta. mielenkiintoinen asia :flower:

Kyllä se on ihan normaalia, että kehitys viivästyy, jos paljon sairastelee. Meillä poika tosin vasta 10 kk, mennään putkitukseen tammikuussa (korvatulehduksia koko syksy + todettu infektioastma). Lääkäri tarkkaan kyseli jo, että onko kehitys edennyt normaalisti. Eli kyllä vaikuttaa!

korvatulehdukset voi kyllä mun käsittääkseni vaikuttaa tasapainoon että en yhtään ihmettelisi jos näin on. Meillä ne ei oo vaikuttanu kumpaankaan poikaa, vaikka liikakorva-kierteisiä ovatkin.

Meille terveyskeskuslääkäri sanoi että liimakorva huomataan kyllä. Ja että nykyään ei antibiooteilla hoideta tavallisia korvatulehduksia.
Erikoislääkäri sanoi että liimakorva vaikuttaa kehitykseen, kun lapsi ei kuule kunnolla sanavarasto jää suppeammaksi jos liimakorvatilanne jatkuu pitkään. Esim vuoden, puoli vuotta. Pari kuukauttakin voi kyllä vaikutaa niin että vanhemmat itse huomaavat taantumisen.

Kysäsin tänää tätä asiaa lääkäriltä kun vielä ennen korvapolia käytiin korvat tarkastuttaa. Niin lääkäri sanoi että kyllä se voi vaikuttaa kun tasapaino elimet on siellä korvassa. Vaikka lapsi ei ymmärräkkään sitä että häntä huippaa niin silti on tunne ettei uskalla lähteä kävelemään ja uskalla edes opetella.
Ja eikä hän yhtään ihmettele ettei meidän poika kävele kun sillä on ollut niin pahat noi tulehdukset. No toisaalta eihän sillä nyt kiire olekkaan kun jätkä tulee vasta 1v2kk... Mut nyt kun korvat on ollut paremmat niin taas on vähän yritetty eteenpäinkin seisovalttaan =)

Yhteistyössä