"korvaamaton" töissä, miten ootte haltsannu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Te joilla ei ole mitään takaporttia työjutuissa niin ootteko joutunu joskus kiperiin tilanteisiin poissaolon takia? Mulle tuli yllättävä meno ja ko. päivä on niin hirveä etten tiedä miten sen hoitaisin. Työkavereita ei ole, jotka voisivat auttaa :( Luultavasti vaan joudun perumaan sen päivän kaiken osalta..

Joo kyllä pari kertaa on ollut kiperä tilane. Esim., kun lapsellani oli oksennustauti. Luonnollisesti häntä ei voinut viedä hoitoon. Miehellä oli työreissu ja muita hoitajia ei ollut. Työhön esimies ei saanut sijaista. Työn luonne sellainen, että ne työt oli pakko hoitaa. Niinpä lapseni istui autossa sairaana, kun tein pakolliset työt. Vaarallista ehkäpä, mutta oli pakko ottaa riski.

Toinen kerta oli myös vastaavanlainen. Mutta nyt mulla ei ole lainkaan mielikuvaa, kuinka sen ratkaisin.

No mun toinen duuni (osa-aikainen) on sellainen, että tunnit on pakko pitää.
Ne on korvattava, jos oon pois ja jos tulee silleen, etten voi korvata (pää kainalossa) mua tuuraa yks mun oppilas, eli takaportti löytyy.

Ja pääduunissa on välillä, kuten tällä viikolla niin viisaasti, että meitä normaalin vahvuuden 5:stä, on paikalla mä ja toinen ja yks iltapäivällä.

Paitsi to. Jolloin olisin vaan mä...
Ja siitä ei tuu niin mitään.
Tai mä ja tuuraaja, se on mielenkiintoinen yhdistelmä.

Täytyy ehkä laittaa lappu luukulle...
(Kyseessä sairaalan labra ja meillä on pakollisia töitä muitakin, kun luukulla olo, esim näytteitten postitus, ettei ne mene pilalle)

Mul on koko päivä palavereja joissa mun läsnäolo olis pakollista.. Menee taas pitkä aika ennen kuin kaikille ihmisille löydetään sopiva aika :/ Lasten sairastelujen kanssa ollaan onneks saatu tukiverkostolta apuja jos on ollu tarve, mut nyt se ei oikein auta tähän tilanteeseen..

[QUOTE="Aapee";23657384]Mul on koko päivä palavereja joissa mun läsnäolo olis pakollista.. Menee taas pitkä aika ennen kuin kaikille ihmisille löydetään sopiva aika :/ Lasten sairastelujen kanssa ollaan onneks saatu tukiverkostolta apuja jos on ollu tarve, mut nyt se ei oikein auta tähän tilanteeseen..[/QUOTE]

mulla on ollut tuollaisia tilanteita. en ehkä ole aivan niin korvaamaton kuin sinä, koska palaverit on vaan sitten pidetty ilman mua tai siiretty toiseen ajankohtaan. mun osaamisalue on sellainen, että mua voi kyllä joku tuurata, jos briefaan etukäteen. eli korvaamaton en ole eikä kenenkään pitäisikään olla.

No mun toinen duuni (osa-aikainen) on sellainen, että tunnit on pakko pitää.
Ne on korvattava, jos oon pois ja jos tulee silleen, etten voi korvata (pää kainalossa) mua tuuraa yks mun oppilas, eli takaportti löytyy.

Ja pääduunissa on välillä, kuten tällä viikolla niin viisaasti, että meitä normaalin vahvuuden 5:stä, on paikalla mä ja toinen ja yks iltapäivällä.

Paitsi to. Jolloin olisin vaan mä...
Ja siitä ei tuu niin mitään.
Tai mä ja tuuraaja, se on mielenkiintoinen yhdistelmä.

Täytyy ehkä laittaa lappu luukulle...
(Kyseessä sairaalan labra ja meillä on pakollisia töitä muitakin, kun luukulla olo, esim näytteitten postitus, ettei ne mene pilalle)

Teillä on varmaan aika pieni labra ollakseen sairaalalabra, jos teitä on vain viisi? Mä olen myös vastaavassa paikassa eikä meillä tarvitse kenenkään tulla puolikuntoisena töihin. Aina on olemassa ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23657230:
Joo kyllä pari kertaa on ollut kiperä tilane. Esim., kun lapsellani oli oksennustauti. Luonnollisesti häntä ei voinut viedä hoitoon. Miehellä oli työreissu ja muita hoitajia ei ollut. Työhön esimies ei saanut sijaista. Työn luonne sellainen, että ne työt oli pakko hoitaa. Niinpä lapseni istui autossa sairaana, kun tein pakolliset työt. Vaarallista ehkäpä, mutta oli pakko ottaa riski.

Toinen kerta oli myös vastaavanlainen. Mutta nyt mulla ei ole lainkaan mielikuvaa, kuinka sen ratkaisin.

Siis et voi olla tosissasi... Oikeastiko pistit sairaan, oksentavan lapsen, yksin autoon istumaan ja lähdit töihin? Mikä työ voi olla niin tärkeä, että työntekijä on aivan korvaamaton, jopa siinä määrin että sairas lapsi jätetään yksin, jotta työ saadaan tehdyksi? Mitä teillä sanoo työsuojelu/liitto/luottamusmies tms. tuollaiseen?

Hei ei kukaan voi olla korvaamaton töissä! Näin mulle kerrottiin kun tällä palstalle toiseen aiheeseen liittyen kerroin kuinka mieheni ei voi osallistua lastenhoitoon, vaikka työehtosopimukset yms antavat siihen luvan.

Mö jouduin viime viikolla perumaan yhden työjutun. Tämä toinen osapuoli oli tehnyt hirveästi töitä saadakseen sen järjestymään, joten ymmärrän kyllä hyvin että harmitti. Mutta minä en sairaana töihin mene, vaikka mikä olisi. Liian monta kertaa sen tehneenä on kokemus opettanut, että sairasloma vaan pidentyy, jos alkaa sillä leikkimään. Sama koskee lasta. Jos lapsi on sairas, se on sairas ja sillä sipuli. Ei tulisi mieleenkään pistää lasta päiväkotiin kärsimään, kun ei itsekään kykeni olemaan töissä sairaana. Joskus vaan tulee eteen asioita, joihin ei voi vaikuttaa.

Tuollaisissa tilanteissa pitäisi älähtää esimiehelle. Esim. työpaikka voisi kustantaa vaikka lastenhoitajan päiväksi (jos siis on lapsen sairaudesta kyse). 4H ja mll ainakin välittävät lastenhoitajia kotiin. Työnantajan kanssa voi sopia vaikka tekevänsä illalla työt, tms.

Yhteistyössä