Kortisoni ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jijope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itsellä ensimmäiset astmaoireet ilmeni eka raskaudessa, sillon en saanut yleislääkäriltä mitään. Raskauden jälkeen kävin astmalääkärillä, jonka jälkeen käytössä ollut pulmicort ja bricanyl, myös raskausaikana. Tossa pikkuteksti helistimen sivulta...

Allergia ja astma

Allergian hoitoon raskauden aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet ja silmätipat), sillä niistä imeytyy lääkeainetta vain vähäinen määrä verenkiertoon ja sikiön altistus jää vähäiseksi. Astma on raskausaikana syytä pitää tarkassa seurannassa, sillä hoitamaton tai huonossa tasapainossa oleva astma saattaa vähentää sikiön hapensaantia. Tämä puolestaan saattaa hidastaa sikiön kasvua kohdussa, ja altistaa syntyvää lasta erilaisille sairauksille. Hengitettävät astmalääkkeet ovat käyttökelpoisia koko raskauden ajan. Sen sijaan nieltäviä astmalääkkeitä ei suositella astman hoitoon raskauden aikana.

Minä käytin myöskin koko raskauden ajan astmalääkkeitä. Astmani myöskin paheni huomattavasti raskauden aikana. Toisillahan se pahenee, toisilla paranee tai pysyy samana. Jouduin lisäämään lääkitystä melko paljon ja syömään jopa 2 kortisonitabletti kuuria. Henki kulki välillä niin huonosti, että olin jopa sairaslomalla töistä.
Itse olin kauhuissani lääkityksen lisäämisestä ja etenkin tablettikuureista (niissähän lukee, ettei suositella raskauden aikana). Keuhkolääkärini kuten myöskin synnytyssairaalassa lääkärit vakuuttelivat, että vauvalle on pienempi paha se, että hoidan astmaani hyvin kuin se ettei henki kulje.
Onneksi pelkoni olivat aiheettomia ja terve poika syntyi loppukesällä-06 =)

Yhteistyössä