kortisoni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ok vai ei

Vieras
Oletteko muut syöneet/saaneet/ottaneet muutoin kortisonia raskauden aikana? Itse olen huolissani, kun joudun ottamaan päivittäin 10 mg suun kautta. Lisäksi sain viikolla 5 kortisonipiikin/sykäyksen (runsaampi annostus yhtenä päivänä).

Kiva ois kuulla varsinkin jos löytyy ihmisiä, joilla on jo syntynyt lapsi ja kortisonia joutui käyttämään odotusaikana.

Mä oon joutunut käyttämään kortisonia voiteena atooppisen ihottuman vuoksi myös raskausaikana. Siitä terkkari ja ihotautilääkäri sanoivat, että parempi käyttää sitä (siis jaksoittain eikä suurilla ihoalueilla) kuin sitten kestää tulehdukset ja ihottuman aiheuttama stressi.

Sisäisesti saadusta kortisonista en tiedä, eikö sitä määrännyt lääkäri sanonut mitään? Kannattaa keskustella lääkärin kanssa asiasta.

http://www.reuma.fi/reumataudit/laakkeet/kortisoni.html Esim tuolla lukee jotain piikkinä annettavien kortisonien vaikutuksesta. Jostain netistä löysin myös joskus sellaisen lääkärin kirjoittaman artikkelin, jossa käsiteltiin kortisonin käyttöä raskauden aikana (en muista oliko kyse vain voiteista vai kaikista vai miten, mutta omaa kortisoninkäytöstä johtuvaa huonoa omaatuntoa se rauhoitti).

Mutta eiköhän lääkäri osaa antaa asiantuntevaa neuvoa.

Omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta minulla on tauti johon joudun ottamaan aina joskus kortisonia (tiputuksena suoneen). Nyt kun raskaaksi tulin niin kysyin lääkäriltä että miten raskausaikana kortisonin otto jos tarvin, niin sanoi että ei ole ongelma..

No, itse joudun astman takia käyttämään kortisonia hengitettävässä muodossa. Aina kun asiasta tulee puhe, lääkärit ja terkkarit kysyvät, että ei kai tarvitse tabletteina syödä, ja kun sanon, että ei kun suihkeena, niin vastaus on, että siitä ei ole haittaa.

Mutta ei tämäkään tietty tarkoita, että se suun kautta ottaminen olisi kiellettyä, siinä varmaan vaan tarvii selvittää tarkasti lääkärin kanssa kaikki annostukset yms.

Oletan, että olet jo lääkärin kanssa asiasta jutellut, jos kerran olet piikinkin saanut, joten sittenhän asian pitäisi olla ok. Mutta tietty jos et vielä ole lääkärin puheille päässyt, niin mene ihmeessä.

Aika moneen lääkkeeseen pätee varmaan se, että eihän se nyt sinänsä hyvä asia ole, jos sitä joutuu raskausaikana käyttämään, mutta kuitenkin paljon pienempi paha vauvalle ja äidille kuin hoitamaton perussairaus.

Eikös muuten silloinkin anneta kortisonipiikki, jos pelätään ennenaikaista synnytystä, kehittänee vauvan keuhkoja?? Eli siinä mielessä luulisi, että tuosta voi seurata jotain hyvääkin?? (tosin ei kai viikolla 5 voi sinänsä mitään vauvan keuhkoille tehdä, mutta siis myöhemmin...)

Mutta tämä kaikki siis mutu-tuntumalla, lääkärithän näistä oikeasti tietää, en minä :)

Ole ihan huoletta vaan. Kolmatta lasta odotan ja syönyt kortisonia säännöllisesti ja ihan hyvin on mennyt. 10mg/vrk on mielestäni ihan kohtuullinen määrä. Itse syön tällähetkellä 5mg/vrk ha aikaisemmissa raskauksissa jopa 20mg.
Itse olin myös huolissani aikoinaan kortisonin käytöstä, mutta sisätautilääkäri rauhoitteli ja kertoi, että toiset joutuvat käyttämään jopa 40mg/vrk. Joten minusta voit olla ihan rauhallisin mielin.

Joo, olen lääkäriltä tuon annostuksen saanut. Mutta hölmö minä menin ja luin taas lääkesivuilta tietoa lisää ja siellähän sanottiin, et kortisoni läpäisee istukan. Ja et voisi vaikuttaa alentavasti lapsen syntymäpainoon ja et voi syntyä lapsi ennenaikaisesti. Mutta tää on tosiaan sitä, mistä on vähiten haittaa (pieni lääkeannos vs äidin sairaus)

Tais sielllä olla lueteltuna vielä muutakin kaameaa, mut en muista onneksi nyt muuta.

Kiitos vaan vastauksista, varsinkin omakohtaset kokemukset rauhottaa mieltä.

Yhteistyössä