Koronarokote raskaana ollessa

  • Viestiketjun aloittaja Mammeliini79
  • Ensimmäinen viesti
Mammeliini79
Hei!

Onko täällä ketään, kuka olisi ottanut ensimmäisen koronarokotteen raskaana ollessa, esim. viikoista 20 eteenpäin? Onko tullut mitään ongelmia?

Itse pohdin kovasti rokotteen ottamista. Olen nyt raskaana 25. viikolla. Tähän mennessä en ole rokotetta ottanut. Nyt tilanne on mennyt kuitenkin niin paljon huonompaan suuntaan, ja on myös uutisoitu kuinka korona ja raskaus eivät ole hyvä yhdistelmä. Ja etenkin jos ei ole rokotettu. Sen takia olen miettinyt, että olisiko kuitenkin hyvä ottaa rokote.

Toivon vastauksissa oikeita omakohtaisia kokemuksia, eikä kuulopuheita. Niihin en usko.

Terveisin Mammeliini79 24+5
 
vierailija
Olen ottanut molemmat annokset nyt raskauden aikana, eikä niistä ole tullut kuin päiväksi pistoskohta kipeäksi.

Enemmän haittaa vauvalle olisi, jos sairastuisin pahasti ja joutuisin monilla eri lääkkeillä lääkityksi, koronan sairaalahoidossa tarvittava lääkearsenaali on valtava ja niistä lääkkeistä monilla on haittavaikutuksia sikiöön. Ja kun tietää miten raskaana ei voi mahallaan maata, koronahoidon vaatima keuhkoille tilaa antava vatsalleen kääntely olis mahdotonta. En halua ennenaikaista pakkosektiota vauvalle siksi, että en käyttänyt mahdollisuutta lieventää koronaoireita rokotteella. Korona leviää nyt niin voimalla ja yhteiskunnan toimet ei juurikaan suojaa altistumiselta, niin ainoa mitä voin itse tehdä on rokotteen ottaminen.
 
Oon ottanut ekan rokotteen rv15 ja toinen on edessä tänään (rv18). Minulla oli kanssa ensimmäisestä voin käsivarsi kipeä ja toivon että tämä toinen menisi yhtä helposti 🤞
Päätös ottaa rokote ei ollut helppo, sillä pitkäaikaisvaikutukset arveluttaa ja siksi en edes harkinnut ennen rv13. Asun kuitenkin alueella, jossa korona tilanne on suomea paljon huolestuttavampi, joten päädyin siihen, että korona loppu raskaudesta on riskeiltään niin suuri, että rokotteen mahdolliset seuraukset painoi vaakakupissa vähemmän..

Eihän tässä ole tarjolla mitään selkeästi parasta vaihtoehtoa, vaan jokaisen täytyy punnita eri vaihtoehtojen riskit.
 
Käärmeinen
Ensimmäisen rokotteen otin kesäkuussa ja heti seuraavasta kierrosta plussa. Rv 12 syyskuussa toinen rokote.

Käsi ekasta koronapiikistä vähän kipeä, toisesta ei mitään oireita. Influenssapiikin otin juuri viime viikolla, siitäkään ei tullut kuin käsi kipeäksi.

Rv 24 nyt ja ultrien mukaan terve ja reipasliikkeinen tyttö kyydissä. Eli en ole toistaiseksi huolissaan rokotteen vaikutuksista.
 
vierailija
Otin ensimmäisen rokotteen kesäkuun alussa kierron loppuvaiheessa, samasta kierrosta tulin heti raskaaksi. Toisen rokotteen sain heinäkuun lopussa rv 11. Toisesta rokotteesta tuli lievää palelua ja huonovointisuutta, mutta oireet menivät päivässä ohi. Nyt rv 29 ultrien mukaan tulossa terve tyttövauva.
 
vierailija
Otin koronarokotteen pitkän harkinnan jälkeen rv 32. Alun perin aioin ottaa vasta synnytyksen jälkeen, mutta rajoitusten purku ja koronatilanteen selkeä huononeminen osui tosi huonoon saumaan ja tuntui turvallisimmalta muuttaa suunnitelmaa. Käsi vähän kipeytyi, ei muita oireita. Tehoste vielä edessä.
 
Neuvolalääkäri sanoi aikanaan, että rokotteen voi laittaa halutessaan, mutta ei voi suositella koska tutkimustietoa ei ole tarpeeksi. Tällä hetkellä THL suosittele raskaana oleville rokotetta. Minulla ei vielä ole ja pohdin asiaa joka päivä. Alueellamme tilanne on mennyt todella huonoksi. Rokotettujakin ystäviäni perheineen on sairastunut koronaan. En ole käynyt viikkoihin muualla kuin neuvolassa ja apteekissa. Työni pystyn tekemään siis etänä. Silti kontakteja tulee pakostakin, eli niissä tilanteissa voin sairastua. Juuri pohdin, että olisiko viisainta muuttaa suunnitelmaa rokotteen ottamisesta vasta synnytyksen jälkeen ja mennä ottamaan nyt ensimmäinen rokote. Rv 32 menossa jo.
 
vierailija
Tilanteesi @minttuni kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin omani. Olen siis tuo rokotteen rv 32 ottanut vierailija. Minäkin pohdin asiaa päivittäin ja yritin lueskella aiheesta kaiken mahdollisen. Niin vaikea tietää, mikä olisi parasta vauvan kannalta. Itsellä tuli rokotuksen jälkeen jotenkin helpottunut olo ja asia lakkasi piinaamasta. Tosi vaikea päätös kyllä, ymmärrän miettäitäsi tosi hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Itse ehdin saada kaksi rokotetta ennen raskautta, mutta riskiryhmäläisenä otan kolmannen rokotteen raskauden aikana. Tätä siis lääkäri erikseen suositteli, joten näillä mennään. Ehkäpä 20-viikon tienoilla menen ottamaan.
 
vierailija
Suosittelen lukemaan esim. Instagramista @tiedenaiset -tilin julkaisun aiheesta ”Raskaus ja koronarokotus” (julkaistu kuusi päivää sitten). Kannattaa pohjata päätöksenteko tutkittuun tietoon, eikä internetin keskustelupalstojen kirjoittajien ”omiin kokemuksiin”. Ymmärrän, että asia varmasti mietityttää ja aihe on erittäin arka. Itsekin olen raskaana, rokotteet tosin sain ennen raskaaksi tuloa.
 
vierailija88
Hei! Pahentunut koronatilanne saanut myös minut muuttamaan mieltäni rokotteen suhteen. Huomenna yritän mennä ottamaan, jos täällä pääsee johonkin ilman ajanvarausta. Kerrotaanko rokotetta ottaessa, että on raskaana? Vaikuttaako raskaus siihen, mikä rokote laitetaan? Soitan aamulla vielä neuvolaan ja kysyn. Mutta tässä pohtiessa mietin, voisinko täältä kysyä, onko teillä tietoa?
 
Hei! Pahentunut koronatilanne saanut myös minut muuttamaan mieltäni rokotteen suhteen. Huomenna yritän mennä ottamaan, jos täällä pääsee johonkin ilman ajanvarausta. Kerrotaanko rokotetta ottaessa, että on raskaana? Vaikuttaako raskaus siihen, mikä rokote laitetaan? Soitan aamulla vielä neuvolaan ja kysyn. Mutta tässä pohtiessa mietin, voisinko täältä kysyä, onko teillä tietoa?
Kyllä, rokutusrilanteessa kannattaa j pitää kertoa olevansa raskaana, koska tosiaan kaikki rokotteet ei sovi raskaana oleville. En tiedä, mitä Suomessa annetaan, mutta Pfizer on ainut kaikissa EU maissa raskaille suositeltava rokote, modernaan kanssa riippuu maasta sekä johnson&johnsonin..
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Minullakin oli tarkoitus ottaa rokotteet vasta synnytyksen jälkeen, mutta tilanteen huonotessa päädyin hakemaan sen viime viikolla. Rv33 nyt menossa ja ehdin juuri saada toisen rokotteen ennen laskettua aikaa. Käsi tuli todella kipeäksi, ehkä siksi kun olin pari päiväö aiemmin saanut samaan käteen myös influenssarokotteen? Mutta se meni vuorokaudessa ohi.

Samoin kuin vierailija kirjoitti, minuakin oikeastaan nyt tämän asian stressaaminen helpotti. Se on nyt otettu eikä tarvitse enää miettiä.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
vierailija
Kyllä, rokutusrilanteessa kannattaa j pitää kertoa olevansa raskaana, koska tosiaan kaikki rokotteet ei sovi raskaana oleville. En tiedä, mitä Suomessa annetaan, mutta Pfizer on ainut kaikissa EU maissa raskaille suositeltava rokote, modernaan kanssa riippuu maasta sekä johnson&johnsonin..
Kiitos! Katsotaan saako rokotetta toivoa vai automaattisesti jompikumpi. Täällä laitetaan pfizeria tai modernaa.
 
vierailija88
Minä tuolla eilen kyselin, ja nyt rokotteen sain. Pfizerin rokotteen sain. Sanoi, että ei väliä kumpi nuista kahdesta. Kiitos vinkeistä. Tsemppiä kaikille pohdintojen kanssa. Nyt itselläkin ns. helpottunut olo. Toki en täysin ole päässyt yli niistä huolista, miksi en aiemmin uskaltanut laittaa. Mutta nyt päätös tehty ja rokotesarja aloitettu.
 
Mulla oli ensimmäinen rokotuskerta kesäkuun lopulla, minkä jälkeen satuinkin tulemaan kuukauden sisällä raskaaksi. Toisen annoksen otin alkuraskaudesta. Ja influenssarokotteenkin nyt, kun sen sai työterveydestä. Koen itse asian niin (ei "saarnaustarkoitusta", älkää ottako niin, jokainen tekee harkinnan itse!), että jos terveysviranomaiset näitä perustellusti suosittelee, niin rokote kannattaa ottaa. Koronan riskit raskaudelle, lapselle ja itselle on suuremmat kuin rokotteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Andune ja minttuni
Itse sain ekan annoksen kesäkuussa, toisen elokuun lopulla, jolloin en tiennyt olevani vielä raskaana (tein positiivisen raskaustestin viikko rokotuksen jälkeen) ja kolmas annos nyt viime viikolla rv 23. Ensimmäisestä tuli hieman nivelsärkyä, joka meni päivässä ohi, kahdesta muusta ei muuta kuin kipeä käsi päivän pari.

Etenkin nyt kun tilanne pahenee ja oma maha kasvaa, niin oli selvää, että otan kolmannen annoksen heti kun sen vain saan, jotta olisi mahdollisimman hyvä suoja. Myös influenssarokotteen otin syksyllä. Luotan terveysviranomaisten suosituksiin.
 
vierailija
Otin tokan rokotteen muutama viikko ennen kuin tulin raskaaksi. Nyt otin kolmannen rokotteen rv 19+2. Kummastakaan ei tullut muuta kuin pistokohta oli päivän ajan kosketusarka.
 
Mulla joka rokotuskerralla sama yhtälö, käsi vähän kipeä ja väsynyt olo seuraavana päivänä. Tokan jälkeen taisi nousta myös vähän lämpöä, mutta se meni nopeasti ohi. Taitaa olla aika yksilöllistä noiden oireiden kanssa, sekä raskaana että ei olevilla.
 

Yhteistyössä