Korokeistuin - minkä kokoisella/ikäisellä voi käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jemppa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Manta";22328742]No, mietipä tilannetta, että jos/kun se törmäys tulee ja lapsi on kiinnitettynä vain lantiovyöhön, niin mitkä ovatkaan seuraukset? Aikuinenkin pelkässä lantiovyössä on turvattomasti. Mä tekisin niin, että ite menisin pakulla töihin ja mies sais kuskata lapset sillä autolla, missä lapset turvallisemmin kiinnitettynä oikeissa istuimissaan ja jos on pakko vaihtaa autoja, niin sitten mies saa tulla työpaikalleni vaihtamaan auton siihen pakuun. Menkööt ihan huolella vaikeaksi, jos kerran on varaa lapsen turvallisuudesta tinkiä.[/QUOTE]

Ainoa järjellinen vaihtoehto tuolle pakussa kuskaamiselle on se, että minä sekä veisin että hakisin lapset omien työaikojeni mukaisesti. Mikä tarkoittaisi sitä, että kun huomioi työmatkani, niin hoitopäivä olisi lapsilla päivittäin n. 9,5 h. Jos mies hakee pakulla, niin päivän pituudeksi tulee 7,5 h. Kyllä mä olen tässä yrittänyt kaikenlaisia vaihtoehtoja keksiä, mutta ei ole löytynyt. Autoa vaihdetaan varmaan jossain vaiheessa, kunhan on varaa.

[QUOTE="vieras";22328687]Britaxin two way eliten voi kiinnittää lantiovyöhön.[/QUOTE]

Niin voi. Meillä se on keskipaikalla lantiovyössä kiinni. Pitää vaihtaa kohta auto, jossa keskipaikallakin on 3-pistevyö, koska kuopus on kohta 5-v ja istuu tossa Britaxissaan edelleen viisipistevöissä. :D

Mutta mitäpä tuo toisaalta haittaa. Turvallisempaa se noin on. Nyt katsellaan rauhassa farkku, jossa kaikilla paikoilla normivyö.

[QUOTE="vieras";22328710]Sen voi kiinnittää selkä menosuuntaanpäin lantiovyöhön, muttei toisinpäin. Pakettiauton keskipaikalle sitä ei voi laittaa selkä menosuuntaanpäin tai se ottaa kiinni hallintalaitteisiin tai niin ainakin meidän pakettiautossa.[/QUOTE]

Saa sen laittaa naama menosuuntaakin. Se on tukevasti siinä, eikä heilu.

Heh, maailma muuttuu...kun olin nassikka oli meitä sisaruksia neljä. Ei puhettakaan turvaistuimista ynnä muista härpättimistä. Kolme istui takana ilman vöitä välillä painien ja nujakoiden ja yksi seisoi keskellä pitäen etupenkeistä kiinni. Vauvana toki laitettiin kantokoppaan ja turvavyöt kopan ympärille. Ja autona ihan viisipaikkainen mazda. Miten me 70-luvulla syntyneet voidaan olla vielä hengissä:D

Hei,

Otsikossahan tuo kysymys oli, eli minkäikäisellä/kokoisella voi käyttää korokeistuista (siis sellaista jossa ei ole enää selkänojaa)?

Ja mistä löytyy ns. virallinen ohje tai laki yleisesti tästä lasten kuljettamisesta autossa?

Olen yrittänyt googlata, mutta ei ole ainakaan tähän mennessä tullut ns. virallista tietoa vastaan.

Pelkkä turvavyö ei riitä lapselle, vaikka 135 senttiä pituutta juuri ylittyisikin. Tuo 135 on tieliikennelain mimimipituus mutta on parempi pitää koroketta ainakin 140 cm pituuteen saakka.Istuinkorokkeen tarpeen määrittää siis pituus, ei ikä.