Läski on tosiasiassa itsekkäiden ihmisten välinpitämättömyyttä, koska me hoikat maksamme kansanterveydellistä ja -taloudellista kuormaa teidän elintavoistanne. No, jos jätetään provokaatiot vaikka faktaa ovatkin ja mietitään niitä perusteluja... Hmmm... aika kuvottavaa kaksinaismoralismia on lihavien selitykset siitä, miten heistä on loukkavaa, kun heitä tuijotetaan: entäpä jos onkin sellainen sairaus tai lääkitys, joka estää laihtumisen?
Alle promillella sairaalloisesti ylipainoisilla on sellainen sairaudentila, jonka hoito tai oirekuva estävät seuraavan normaaliyhtälön toteutumisen täydellisesti: vähemmän energiaa kuin kulutusta. That´s it.
Mutta mutta... sehä vaatii työtä, eikä jaksaisi. Olen kuullut erään todella lihavan miehen sanovan, että yhteiskunta korvaa nykyään jo lihavuusleikkauksia, mutta painoindeksin tulee olla tietyn rajan yläpuolella, jotta pääse haasatteluun.Kun hänen indeksinsä on vasta "lihava", hän joutuisi tekemään itse työtä laihtuakseen. Sksi hän elää kuin pellossa, jotta saisi indeksin "sairaalloisen lihavaksi", jolloin yhteiskunta maksaisi hänen itseaiheutetut sairauskulunsa. Tässä yksi hyytävimpiä perusteluita joita itse olen kuullut.
Kukaan tuskin ottaa tosissaan mitään painavia luita tai hidasta aineenvaihduntaa. Toki aineenvaihdunnan nopeus on yksilöllistä, mutta kukaan ei paina sataa kiloa siksi, että aineenvaihdunta on hidas. vai ajatteleeko joku, että kun ei käy vessassa niin usein, niin muutoin painaisi 50 kiloa, mutta valitettavasti on jäänyt toiset 50 kiloa paskaa mahaan??