Kootaan tähän ketjuun "PARHAAT" SELITYKSET sille miksi joku on lihava. :)

• Viestiketjun aloittaja pilke silmäkulmassa
  • Ensimmäinen viesti
Kuunhalaaja
[QUOTE="vakkari harmaana";21946097]eräs ystäväni ei muuten selittele painoaan, mutta kerran väitti pokkana " kyllä tuo vaaka on rikki" kun viisari heilahti sataan kiloon.. olen tuntenut tämän ihmisen lapsesta asti, ei siis ole mitään sairauksia taustalla. on vain aina ollut iso.. en tiedä mitä söi lapsena, mutta nyt aikuisena.. jos syö aamupalaksi kaupan amerikkalaisia pannukakkuja ja hakee päivittäin mäkistä ruokaa, niin se ei kyllä auta hoikistumaan ! :([/QUOTE]

saattaa syödä lohduksi. :(

"Niin"
[QUOTE="vieras";21946510]Ja kuuri on aina kuuri. Vuosikausien lääkitys on täysin eri asia.[/QUOTE]

Mun mies on syöny kortiosonia käytännössä jatkuvasti nyt 6 vuoden ajan hevosannoksina. Vielä ei oo lihonu. :)

Kuunhalaaja
oikeastaan kaikki minun tuntemani ylipainoiset on naisia ja he on ylipainoisia oikeasti johtuen jostain lääkityksestä. Elikäs, ei se ole mikään "paras selitys" vaan oikea syy.

Lihavuus ei mielestäni muuten vähennä ihmisen vetovoimaa lainkaan. Yleensäkin katson ihmisiä silmiin enkä mittaile katseella niiden vyötäröä ja takapuolta.

54kg
Tunnen 2 naista joilla kortisonilääkitys, sairauksien luonteen vuoksi jatkuva.he molemmat lihoneet siitä hirveästi.

ehkä tuolla yhellä on jokin "kuuri" joka siis alkaa ja päättyy. Lyhytkestoinen.
no ihan lääkitys on minullakin, reumaan, tiedoksi vain. ja ihan yliopistollisen sairaalan reumatologi minulle sanoi että kortisoni nimenomaan kasvattaa ruokahalua. sitten joillekkin ihmisille voi tulla sivuoireina sitä kaulan ym. turvotusta joka ei todellakaan ole mitään lihomista.

kumpaakohan tässä uskoisi, tuota lääkäriä vai kaksplussan asiantuntijoita???

Kuunhalaaja
[QUOTE="Niin";21946532]Mun mies on syöny kortiosonia käytännössä jatkuvasti nyt 6 vuoden ajan hevosannoksina. Vielä ei oo lihonu. :)[/QUOTE]

Ehkä se ei ole yksin se kortisoni. Mutta jos sairastaa vakavaa sairautta joka rajoittaa elämää, saattaa se painokin lähteä nousemaan. On vaan ainaiset kivut.

"mie"
No mutta voivoi... se onkyllä ihan todistettu et lihavuus voi olla geeneissä ja aineenvaihdunta paljo vaikuttaa massaan.. mutta aineenvaihduntaakin voi harjottaa että sen ei pitäis olla selitys miks ei jaksais laihuttaan.. uuden tutkimuksen mukaan ihmiskehoa ei ole luotu laihduttamiseen vaan ravinnon keräämiseen joten tietty on jokaisen oma asia miten asian haluaa ajatella ;)

Mieti sitä
Ai että ihan vaan "pilke silmäkulmassa"? Pitäiskö aloittaa samanlainen ketju "pilke silmäkulmassa" laihoista ihmisistä, rumista ihmisistä, naisista joilla on kuppikoko b tai pienempi, naisista joilla ei ole muotoja muutenkaan, kouluttamattomista tai vaikka idiooteista?

Kaikki ne selitykset voi olla ihan oikeita syitä, KUKAAN ulkopuolinen ei voi todellakaan mennä sanomaan onko ne syyt oikeita vai ei. Harvassa on ne ihmiset, jotka on lihavia ihan vaan siksi, että tykkäävät syödä liikaa. Ja yleensä ne ihmiset on ihan tyytyväisiä painoonsa.

Mikä helvetti siinä on, että lihavia ihmisiä ylenkatsotaan ja naureskellaan ihan vaan "pilke silmäkulmassa" sen ihmisen ulkomuodolle?! Eikö teillä todellakaan ole mitään muuta elämää?

Lihavat voi aina laihduttaa, mutta idiootit ei valitettavasti viisastu.

"aaa"
Kaveri: "En vaan laihdu. Oikeesti syön tosi terveellisesti, teen joka päivä kunnon kotiruuan ja herkkujakin syön tosi harvoin.. Ja mähän oon aika liikunnallinen ihminen!"
Mä vieressä mietin että etkös sää juuri viimeviikolla käynyt viitenä päivänä viikossa mäkkäristä jotain hakeen ja aina kaupassa joka sortin pullat ja karkit ja limut mukaan. Lähdettiin salille niin tämä kävi ensin mäkkärissä syömässä :) Et on jotain mitä kuluttaa.. Ja aerobicissa fantaa eikä mitään lightia :) Silti maailman ihanin ihminen ja kaveri!

"Tilli"
syödä ruokaa, joka ei lihota... Itse tässä elänyt kohta toista viikkoa 20 eurolla, ja voin kertoa, että on tuo paino tippunut :)

Mutta siis ihan ilman tällaista (pakollista) nälkäkuuriakin, niin ei se terveellinen ruoka sen enempää maksa.

Ja tosiaan, ei tuota lihavuuttaan tarvitse selitellä, lähinnä tällä ketjulla tarkoitetaan varmasti niitä, jotka oma-aloitteisesti alkavat kertomaan, miksi ovat lihavia. Yleensä alkaa näillä lause näin: "no helppoa se sulle on, kun olet luonnostasi noin laiha, toista se on meillä muilla..."

Säälittävää
Tuttava perheeni "selitys" lihavuudelleen on: En voi on lapset.En ehdi on lapset.
Itse kuuntelen korvat höröllä,että mitä? Isä, äiti, ja lapsi ovat erittäin erittäin ylipainoisia!!! Kulkevat aivan joka paikkaan autolla! He eivät ikinä kävele,pyöräile.Lasten ulkoilutus rajoittuu päiväkotiin ja kotipihaan =( Lapsia on siis vielä muutama joista yksi jo koulussa ja on siis hoikahko,koska on niin pitkät koulumatkat...saa liikuntaa se sentäs! Säälittää aika paljon miten laiskoja he oikein osaavat olla..Jos heiltä ottaisi auton pois olisi heidän elämä pilalla.....

Ihme touhua
Miks lihavia saa aina solvata ja ilkkua? Modetkin vaan katselee sormiensä läpi tämmöistä täällä, mut annas olla jos joku sanoo jotain laihaksi niin johan napsuu bannit.

"vieraileva tähti"
Läski on tosiasiassa itsekkäiden ihmisten välinpitämättömyyttä, koska me hoikat maksamme kansanterveydellistä ja -taloudellista kuormaa teidän elintavoistanne. No, jos jätetään provokaatiot vaikka faktaa ovatkin ja mietitään niitä perusteluja... Hmmm... aika kuvottavaa kaksinaismoralismia on lihavien selitykset siitä, miten heistä on loukkavaa, kun heitä tuijotetaan: entäpä jos onkin sellainen sairaus tai lääkitys, joka estää laihtumisen?

Alle promillella sairaalloisesti ylipainoisilla on sellainen sairaudentila, jonka hoito tai oirekuva estävät seuraavan normaaliyhtälön toteutumisen täydellisesti: vähemmän energiaa kuin kulutusta. That´s it.

Mutta mutta... sehä vaatii työtä, eikä jaksaisi. Olen kuullut erään todella lihavan miehen sanovan, että yhteiskunta korvaa nykyään jo lihavuusleikkauksia, mutta painoindeksin tulee olla tietyn rajan yläpuolella, jotta pääse haasatteluun.Kun hänen indeksinsä on vasta "lihava", hän joutuisi tekemään itse työtä laihtuakseen. Sksi hän elää kuin pellossa, jotta saisi indeksin "sairaalloisen lihavaksi", jolloin yhteiskunta maksaisi hänen itseaiheutetut sairauskulunsa. Tässä yksi hyytävimpiä perusteluita joita itse olen kuullut.

Kukaan tuskin ottaa tosissaan mitään painavia luita tai hidasta aineenvaihduntaa. Toki aineenvaihdunnan nopeus on yksilöllistä, mutta kukaan ei paina sataa kiloa siksi, että aineenvaihdunta on hidas. vai ajatteleeko joku, että kun ei käy vessassa niin usein, niin muutoin painaisi 50 kiloa, mutta valitettavasti on jäänyt toiset 50 kiloa paskaa mahaan??

"vieraileva tähti"
Alkuperäinen kirjoittaja Mieti sitä;21947330:
Ai että ihan vaan "pilke silmäkulmassa"? Pitäiskö aloittaa samanlainen ketju "pilke silmäkulmassa" laihoista ihmisistä, rumista ihmisistä, naisista joilla on kuppikoko b tai pienempi, naisista joilla ei ole muotoja muutenkaan, kouluttamattomista tai vaikka idiooteista?

Mikä helvetti siinä on, että lihavia ihmisiä ylenkatsotaan ja naureskellaan ihan vaan "pilke silmäkulmassa" sen ihmisen ulkomuodolle?! Eikö teillä todellakaan ole mitään muuta elämää?

Lihavat voi aina laihduttaa, mutta idiootit ei valitettavasti viisastu.
No en tiedä kenen tässä tulisi viisastua. Läski on rumaa, itseaiheutettua eikä minun ainakaan ole mikään pakko siitä pitää. Paradoksi piilee siinä, että kukaan läski ei halua olla läski, vaikka hampaat irvessä yrittääkin kaikille perustella, miten on "iso tyttö" ja "muodokas". No, hyvin ne rinnat hukkuu sinne makkaroiden väliin, kun masu on samaa kokoa. Ja uimarengas lanteilla. Siksi katson usein tahtomattani pitkään, koska en voi useinkaan uskoa näkemääni. Miten joku voi päästää itsensä sellaiseen kuntoon?

ja mitä tulee rintojen kokoon, laihuuteen ja rumuuteen: Olen miljoona kertaa mieluummin hoikka, kiinteä ja pienirintainen kuin ylipainoinen löysä läjä, jolla ei VOI olla hyvä olla paitsi sohvalla maaten.

Tämä ei ole henkilökohtaista kenellekään, valitettavasti vaan Suomessa on puolet aikuisväestösstä ylipainoisia, ja syytä olsi hyvin nopeasti tehdä asialle jotakin jo ihan lastemme tähden!! Läski ei todellakaan ole yksilön oma asia.

"vieraileva tähti"
Miks lihavia saa aina solvata ja ilkkua? Modetkin vaan katselee sormiensä läpi tämmöistä täällä, mut annas olla jos joku sanoo jotain laihaksi niin johan napsuu bannit.
Tämän asian näkisin siten, että on ihan hyvä kantaa kollektiivista vastuuta ja kehottaa alkoholistia raitistumaan, narkkaria hakeutumaan hoitoon ja näin ollen myös läskiä lahduttamaan. Asiasta pitää voida keskustella, ei pian puolet Suomen väestöstä voi vaatia, että heidän terveydentilaansa ei saa lainkaan kommentoida. Totta hemmetissä saa, itsehän ovat itsensä sairaiksi syöneet! Tai jos eivät vielä ole sairaita, pian ovat: tuki- ja liikuntaelinsairaudet, metabolinen oireyhtymä mukaanlukien kakkostyypin diabetes, työkyvyttömyys. Kuka ne sitten maksaa? Jos minä niitä makselen, pidätän itselläni oikeuden vihata läskiä ja huomauttaa siitä. Anteeksi vain, ja mielestäni perusteluni ovat kantavat.

Toivoisin verotuksella puututtavan ylipainoon. esim. lihavien vakuutusmaksuja nostamalla, tiettyjen hoitojen omavastuun korottamisella jne. Muu ei enää meitä pelasta. Valitan.

hv
Laihojen ihmisten koppavuus on yksi syy sille, miksi moni lihava väsyy diettaamiseen. Kun eivät kukkakepit tajua, että monella meistä "kuvottavista läskeistä" on takanaan esim. ahmimishäiriö, josta ei noin vain päästäkään eroon..! Minua loukkaa yleistäminen ja haukkuminen, koska en valinnut tulla koulukiusatuksi ja tätä kautta syrjityksi, en valinnut vanhempia jotka opettivat lohduttautumaan ruoalla ENKÄ HELVETTI SOIKOON VALINNUT ETTÄ SAIRASTUN AHMIMISHÄIRIÖÖN SILLÄ HETKELLÄ KUN MIELENTERVEYTENI ALKOI RAKOILEMAAN!!

On totta ettei kukaan tahdo olla lihava, täynnä löllöä jne. mutta ihminen ei aina öydä edes syömisensä syytä!! Minua ei otettu tosissaan ennenkuin painoin 120kg ja olin nuoruuteni ohittanut. Silloinkin (mies)lääkärien huomauttelut kohdistuivat lähinnä ulkonäkööni, siis eivät niinkään terveyshaittoihin...olipa mukava kokemus!

"aikuinen"
Minua taas säälittää nämä ihmiset jotka haukkumalla muita,kasvattavat itsetuntoaan. Minun ei onneksi tarvitse haukkua ketään,et tuntisin itseni jotenkin paremmaksi kuin muut. Olkoon ihmiset sen näköisiä/kokoisia kun ovat. Kaikki ovat erilaisia. Kannattaisi hakea oikeasi hakea apua,jos saa jotain kiksejä muiden halveksimesta ja haukkumisesta.Silloin ei ole ihmisellä kaikki ihan ok.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja no tää;13466447:
"mä en vaan laihdu vaikka en söisi mitään!!" paskan marjat. lihavat vaan unohtavat puolet mitä päivän aikana syövät..
mä voin sanoa rehellisesti, että mä USEIMPINA päivinä syön 2-4 leipää joissa päällä vähän rasvaa, yksi leikkele ja yksi siivu juustoa. lisäksi saatan pari kolme kertaa viikossa syödä pari desiä jotain ruokaa tai yhden pihvin joka painaa 50-100g (ennen paistamista/grillausta). ja useimpina päivinä viikossa se ruokavalio todellakin ON tuollainen. se on sitten eri asia juodaanko siihen päälle 2dl-1½l kokista mutta ei sitäkään lähellekään joka päivä ja siltikin paino keikkuu päälle 90 ja pituutta nippanappa 160. mutta mulla todellakin on hidas aineenvaihdunta ja esim. saunassa kun muut hikoilee niin itse palelen. oikeastaan viimeisen vuoden mulla on ollut 90% ajasta kylmä. 8% siitä ei palelevasta ajasta menee sitten unessa.

"Vieras"
Yksi tuttavani sanoi, kun laihduttaminen on niin kallista!!!
Ja tällä hän ei tarkoittanut mitään laihdutusryhmän jäsenmaksuja yms. vaan, että hedelmät ja kaikki sellaiset on niin kalliita!!!

Leikkeleet, mitä itse laittoi leivän päälle (rullasi esim. viisi leikkelettä voileivälle...) oli varmaan tosi halpoja....

"Vieras"
[QUOTE="aikuinen";21947789]Minua taas säälittää nämä ihmiset jotka haukkumalla muita,kasvattavat itsetuntoaan. Minun ei onneksi tarvitse haukkua ketään,et tuntisin itseni jotenkin paremmaksi kuin muut. Olkoon ihmiset sen näköisiä/kokoisia kun ovat. Kaikki ovat erilaisia. Kannattaisi hakea oikeasi hakea apua,jos saa jotain kiksejä muiden halveksimesta ja haukkumisesta.Silloin ei ole ihmisellä kaikki ihan ok.[/QUOTE]

En kyllä lukenut koko ketjua, mutta ainakaan minä en vastannut ilkeyttäni. Olen itsekin ylipainoinen ja tiedän sen. Laiha en halua edes olla, mutta jo terveyden vuoksi haluaisin muutaman (+pari muutamaa) kilon pois.

Ja varmaan useimmat ihmiset ei tässä vastaillut ilkeyttään. Mutta kyllähän se totta on, että on olemassa paljon tekosyitä (näitä, mitä ap nimimerkkinsä mukaan "pilke silmäkulmassa" kyseli), miksi ei haluaisi edes vähän terveellisimpiin mittoihin. Ja noilla mitoilla en tosiaankaan tarkoita laihuutta. Ei tässä kai sentään pelkästään ulkonäöstä puhuta?

"Jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Mieti sitä;21947330:
Kaikki ne selitykset voi olla ihan oikeita syitä, KUKAAN ulkopuolinen ei voi todellakaan mennä sanomaan onko ne syyt oikeita vai ei. Harvassa on ne ihmiset, jotka on lihavia ihan vaan siksi, että tykkäävät syödä liikaa.
Mikäli se syy on vastoin fysiikan lakeja, kyllä ulkopuolinen voi sanoa ettei syy ole oikea. Jos kahden samanpituisen henkilön luuston painossa voi olla eroa maksimissaan noin kaksi kiloa, niin ei, raskas luusto ei selitä 30 kilon ylipainoa.

Ihan oikeastiko kehtaat väittää että on jotenkin harvinaista että ylipainon syy on ylisyöminen? Oikeasti?

"Joo"
[QUOTE="vieras";21949965]mä voin sanoa rehellisesti, että mä USEIMPINA päivinä syön 2-4 leipää joissa päällä vähän rasvaa, yksi leikkele ja yksi siivu juustoa. lisäksi saatan pari kolme kertaa viikossa syödä pari desiä jotain ruokaa tai yhden pihvin joka painaa 50-100g (ennen paistamista/grillausta). ja useimpina päivinä viikossa se ruokavalio todellakin ON tuollainen. se on sitten eri asia juodaanko siihen päälle 2dl-1½l kokista mutta ei sitäkään lähellekään joka päivä ja siltikin paino keikkuu päälle 90 ja pituutta nippanappa 160. mutta mulla todellakin on hidas aineenvaihdunta ja esim. saunassa kun muut hikoilee niin itse palelen. oikeastaan viimeisen vuoden mulla on ollut 90% ajasta kylmä. 8% siitä ei palelevasta ajasta menee sitten unessa.[/QUOTE]

Täytyy sanoa että sulla on kyllä täysin älyvapaa ruokavalio, jos pääosin elät leivällä. Ei ihme jos palelelee. Etkö oikeesti syö mitään kasviksia?

Ja pari desiä sokerikokista tasaa kyllä kalorivajetta jo kivasti...

Yhteistyössä