kolmiviikkoisen yöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupukka2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tupukka2

Vieras
Nyt kokeneemmat auttakaa. Mulla on kolmiviikkoinen tyttö (tarviiko sanoa että esikoinen :), joka nukkuu päivisin neljää tuntia putkeen, syö rintaa ja nukahtaa uudelleen. Valvoessaan on pirtsakka, tutkailee ympärilleen ja välillä pulauttelee liikaa maitoa pois. Kakkaa on joka vaippa täynnä ja neuvolan mukaan on kasvanutkin hyvin. MUTTA: illalla nukkuu viimeisen pätkän 22-02 ja sen jälkeen ei nukutakaan. Syö tissiä, välillä nukahtaa, kähisee ja vääntelee, ähisee pari tuntia ja taas on nälkä. No, äitihän tietysti valvoo koko ajan. Vihdoin yhdeksän aikoihin rauhoittuu ja käy taas kunnolla nukkumaan. Vatsavaivojako? Vai nälkä? Ollaan kokeiltu yöllä antaa Nannia että saatais likka rauhoittumaan ja kaikki vähän nukuttua. Röyhtää kunnolla mut sitten alkaa taas ne kiemurtelut. Miten niitä vatsavaivoja voi olla vaan yöllä? Aloitettiin rela-tipat viikko sitten, vielä ei vaikutusta. D-vitamiinia olen antanut muutamana päivänä kolme tippaa (siitä pikkuhiljaa annosta suurentaen).

Neuvola ei ota tähän mitään kantaa, äitiysneuvolan kiva täti suosittelikin tuota ilta/yöpulloa jos olen ihan puhki mutta lastenneuvolan puolella täti katsoi kieroon. Rintaa ja rintaa kuulemma vaan. Likka osaa imemisotteen hyvin eikä sekoita pulloa ja tissiä toisiinsa. Eri juttu sitten tietenkin jos huomaa että pullosta tulee nopeammin.

Kaipaisin vähän vertaistukea ja rohkaisua että kyllä se yörytmikin sieltä löytyy. Lähinnä harmittaa se, mikä tytöllä on öisin hätänä. Itse jaksaisinkin jos se olisi syöttö ja sitten rauhoittuisi edes vähän. Lisäksi harmittaa vietävästi neuvolan tädin suhtautuminen siihen lisäruokaan. Haluaisin ja haluan imettää ja maitoa tulee, mutta millä kustannuksella se on eri juttu. Vähentääköhän yksi/kaksi pullosyöttökertaa vuorokaudessa rintamaidon tuotantoa nyt niin paljon että kohta voin suunnitella lopettamista? En kyllä näinkään kauan jaksa. Onneksi saan päivällä nukuttua vauvan kanssa päikkäreitä.

Kommentoin lähinnä tuota pullosta antamista.

Meillä oli myös ensialkuun vauvan yöt hyvin levotonta kätinää ja kiemurtelua. Ihan oman jaksamiseni vuoksi myös isä ja välillä myös mummo hoito yösyöttöjä pullosta. Minä siis sain välillä nukkua toisessa huoneessa ihan rauhassa. Imetystä tämä ei häirinnyt mitenkään. Koin järjestelyn toimivaksi ja mielenterveyteni kannalta välttämättömäksi. Näitä kieroonkatsojia aina riittää. Sinun kannattaa kuunnella itseäsi ja ottaa myös omat voimat huomioon.

Voimia vauva-arkeen!

kyseessä on vasta tosiaan kolmiviikkoinen vauva, joka toisin sanoen oli vielä kolme viikkoa sitten sikiö ja eli sikiön elämää. tuollaista se alkuun on ja ihan normaalilta kuulostaa. Alkuun ei vaan ole yötä ja päivää, mutta kyllä se sitten helpottaa ajan kanssa.

Meillä pikku kakkonen on nyt 4viikkoinen ja valvoi öisin paljon tuossa alussa, mitä esikoisemme ei taas koskaan tehnyt.
Kakkonen nukkuu päivisin paljon ja on tyytyväinen kuten sinäkin kuvailit omaa vauvaasi. Meillä auttoi, kun aloin herätellä häntä päivisin syömään n.3h välein ja illalla klo.19-22 välillä syötän n.1,5h välein. Näin päästään yhdellä yöheräämisellä aamuseitsemään.

Jos annat pullosta maitoa niin voithan pumpata omnaa rintamaitoa, eikä tarvitse antaa kaupan korvikkeita, mutta suosittelisin kokeilemaan tuota imetystä lyhyimmin välein päivällä, jos kerran maidon riittävyydestä tuo kitinä ei ole kiinni.

Omasta kokemuksesta voin sanoa vain, että ajan kanssa alkaa sujumaan paremmin. Oma vastasyntyneeni valvoi suurimman osan vuorokaudesta ja pikkuhiljaa alkoi nukkua yöllä sekä päivällä enemmän. Nukkui alkuun vain pieniä pätkiä kerrallaan ja muutaman viikon iässä "jo" kolmen tunnin unet alkuyöstä, söi ja nukkui 2h ja sitten ei enää nukkunutkaan. Pikkuhiljaa vaan alkoi pidentää unipätkiään. Ja sai tissiä , tissimaitoa pullolla ja tutteliakin kokeiltiin.

Melkoisen normaalilta kolmeviikkoiselta kuullostaa:), selkeää unirytmiä ei vielä tuossa iässä ole ja silloin saatetaan nukkua yöllä levottomammin. Suosittelen kuitenkin, että jätät d-vitamiinitippojen antamisen vielä vähäksi aikaa, jos huomaat vauvallasi selkeitä vatsaväänteitä. Mikäli uskot rintamaitosi riittävän ei tarvitse suotta korviketta antaa, apteekista saatavat ennen jokaista imetystä annettavat cuplaton tipat auttavat myös hyvin vatsakipuihin.

Olen kolmeviikkoisten kaksosten äiti :) ja tutulta kuulostaa. Sanoisin, että vatsavaivat ovat kyseessä. Meillä oli samaa ongelmaa myös esikoisen kanssa ja silloin syötin vauvaa noihin kätinöihin---lisää vatsavaivaa ja lisää kätinää. Myös nämä vauvat kitisevät ja kätisevät aamuyöstä juuri tuon maagisen kello kahden jälkeen ja nukkuvat päivällä rauhallisemmin. Olemme kovasti miehen kanssa miettineet, miksi kitinä alkaa nimenomaan yöllä, ehkä päivän ruokavalio (minun) kasaantuu pienten massuun öisin?

No, Relatipoista voi olla apua vatsanväänteisiin, samoin me annamme Disflatylia, joka on samantapainen aine kuin Cuplaton, mutta helpompi annostella. Jokaisen syötön jälkeen röyhtäytämme perusteellisesti ja jumppaamme vauvojen massuja kevyesti ja koitamme saada pierut ulos. Käytin/käytän vauvoja myös vyöhyketerapeutilla, vaikka ovatkin vasta tuossa iässä, koska siitä oli esikoisen kanssa iso apu. (Tosin kallis sellainen, mutta nukkuminen on tärkeää..)

Voimia ja jaksamista, vatsanväänteet helpottovat esikoisen kanssa meillä noin parin kuukauden iässä ja viimeistäänhän ne yleensä loppuvat kolmen kuukauden maagisessa ikävaiheessa.

Ps. Minä en anna vielä d-vitamiinia, enkä kerro sitä neuvolassa. Mutta en tietenkään yllytä ketään samaan.

Juu, ei kannata hätiköidä. Noita valvottuja öitä voi olla tiedossa myöhemmin, syyt ovat ehkä erit. Mutta tosiaan vauvasi on NIIIIIIIIIIIN pieni, että eihän häneltä nyt voi vaatia mitään rytmiä.

Jos vatsavaivoja epäilet, niin tosiaan Rela-tipoista voi olla apua. Jotain näennäistä apua saattaa tulla Disflatylistä tai Cuplatonista. Näistä eka helpompi käyttää. D-vitamiineista voi kokeilla, menisikö joku toinen merkki helpommin. Minä itse tein niin, että annoin tosi pitkään vain kahta - kolmea tippaa ja vasta sitten myöhemmin nostin täyteen määrään. Myöskin voi antaa vaikka päivän mittaan tipan kerrallaan tms. Mitä nyt keksiikin.

Tsemppiä, kyllä se siitä helpottuu ja tasoittuu.

Kiitoksia, helpottipa kuulla että ihan normaaleja ollaan :) en tietysti oleta että mitään rytmiä vielä olisi, lähinnä vaan kummastuttaa että juuri yöaikaan on levoton kun muuten on niin rauhallinen ja kiltti. Ja kun sitä on ensimmäisen kanssa liikkeellä niin ei tunnista vielä mikä vauvalla on hätänä kun kätisee; olenhan itsekin vasta kolmiviikkoinen äiti ja epävarmuus yllättää joskus! Varmaan hormonit vielä lisää tätä hämmennystä. Mutta täytyy kokeilla erilaisia variaatioita ja pudottaa vaikka sitä d-vitamiiniannosta vähän pienemmäksi tms.

Lisää kommentteja saa laittaa, haluisin kuulla vielä enemmän tosta korvikkeen yhdistämisestä rintaruokintaan tarpeen tullen.

Kysyi tuosta lisämaidon antamisesta ja sen vaikutuksesta maidon tuotantoosi. Parin lisäaterian antaminen pullosta ei yleensä vaikuta äidinmaidon kehittymiseen, itse jouduin lopettamaan imettämisen omien terveydellisten seikkojen vuoksi vauvan ollessa alle 3kk, rupesin antamaan päivisin korviketta pullosta ja öisin imetin, kunnes maidontuotanto väheni niin, että lopetin imettämisen yölläkin. Mikäli imetys on sinulle hankalaa voit siis siirtyä antamaan korviketta äidinmaidon lomassa ja lopettaa imetyksen halutessasi pikkuhiljaa kokonaan.

Jos sinulta tulee maitoa hyvin niin voithan pumpata sitä varastoon vauvalle, jota sitten vaikka öisin annat. Yöaikaan imettäminen/pumppaaminen lisää maidontuotantoa eli ei kannata huolestua maidon riittävyydestä.

Meidän neidin (4kk) yöunet oli myös hakusessa alkuaikoina, joten tiedän miltä tuntuu valvoa kitisevän vauvan kanssa monta tuntia. Meidän tyttö ei tykännyt yhtään nukkua omassa sängyssä, oli varmaan liian ison tuntuinen. Niimpä nukutan hänet nykyään kuomulliseen vaunukoppaan, ei kitisekään enää niin kovin vaikka onkin hereillä, kunhan vain näkee minut. Nyt saan neidin nukahtamaan jo kahdentoista aikaan yöllä ja hän nukkuukin aamuun asti. Onko vauvanne sängyssä verho, joka luo turvallisuutta? Sänkyä voi myös pienentää tyynyillä. Yritä yöaikaan myös pitää huone mahdollisimman pimeänä, jotta vauva oppisi että yöllä nukutaan. Tsemppiä!