Yösyömisestä eroon...toimiiko tämä keino?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poipoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poipoi

Vieras
Vauva on 8kk ja olen alkanut vierottamaan häntä yötissittelystä. Yleensä syö rintaa kun nukahtaa klo 20, sitten klo 24, klo 4 ja herätessä klo 7.30. Nyt olen kahtena yönä yrittänyt päästä klo 24 imetyksestä eroon, koska vauva syö kiinteitä hyvin eikä mielestäni tarvitsisi enää yöllä maitoa, kyse taitaa enemmänkin olla tavasta kuin nälästä. Tarkoituksenani on pikkuhiljaa edeten vierottaa vauva syöttökerta kerrallaan kokonaan yösyömisestä.

Olen siis antanut puolen yön maissa vauvalle vettä pullosta, silitellyt, taputellut ja pitänyt lähellä, tissiä olen antanut vasta klo 4. Ekana yönä vauva valvoi neljään asti, toisena yönä heräsi, pyöriskeli ja huuteli klo 24, 1 ja 2 ja neljältä sitten annoin tissiä.

Nyt kysynkin siis onko jollain kokemusta tällaisesta syöttökerta kerrallaan vierottamisesta, toimiiko se? Etenenkö "oikein", pitäisikö tehdä jotain toisin? Olisiko parempi yrittää lopettaa yösyönnit kerralla? Kiusaanko vauvaani, kun maidontuoksuisena olen lähellä, mutta en anna rintaa?

Me ainakin vieroitettiin ihan kerralla. Kahtena (!) yönä huusi 1,5h putkeen ja siihen loppui. Jotenkin tuntuu, että tuolla tyylillä vaan pitkität piinaa. Vauvahan ei millään ymmärrä miksi äiti välillä antaa yötissiä ja välillä ei. Mikään asiantuntija en kyllä ole, voin vaan sanoa, että meillä kertavieroitus oli hyvä keino.

Mun mielestä kuulostaa ihan hyvältä tavalta tuo mitä olet ajatellut. En välttämättä kans lopettais kerrasta yösyöttöjä koska voihan sillä vauvalla olla oikeestikin nälkä jo 4 aikaan. Tietysti oman jaksamisesi mukaan toimit.
Vois olla hyvä jos vauvan isä pystyis antamaan sitä vettä yöllä niin lapsi vois hoksata että nyt ei tarjoilua ole ja jättäis _ehkä_ sen aamuyön syönninkin pois... ken tietää... Mutta eihän kaikilla ole mahdollista isän keikkua yöllä hereillä.

Jos sinusta tuntuu ettei vauvalla oikeesti ole nälkä yöllä ollenkaan niin miksei sitä vois kerrallakin lopettaa koko yösyöntiä. Sinä varmaan parhaiten vauvasi tunnet mutta musta sun menetelmäsi kuulostaa ihan hyvältä:)

Niin ja iskä lohdutti noina huuto öinä mun sylissä repi paitaa ja hankasi päätään tisseihin ja huuto vaan yltyi. Isän sylissä rauhoittui paremmin ja lopulta nukahti lopulta.

Meillä vauva itse vierotti itsensä rinnalta 11kk ikäisenä ja siirtyi pulloon. Samalla kun siirtyminen rinnasta pulloon tapahtui, väheni myös yömaidon tarve (sai ilmeisesti riittävän määrän paremmin pullosta kuin rinnasta). Yöllä halusi pullon maitoa vuoden ikään saakka ja sen jälkeen on jaksanut nukkua yön ilman mitään lisämaitoja tai jopa tuttia. Välillä kun on levotonta, niin pitää tassutella, mutta mitään en ole antanut tai viereen ottanut, kun kerran on oppinut olemaan ilmankin...

Minä vierottaisin myös kerralla. Eihän vauva mitenkään tiedä onko kello 24 vai 04. Maitoa ei tuossa iässä enää öisin tarvitse joten pärjää kyllä aamuun asti ilman. Myös ensimmäinen aamumaito kannattaa antaa vasta aamupesujen jälkeen jottei miellä sitä yösyönteihin vaan tietää että kun on herätty niin saa maitoa!

Tämä tietysti vain minun mielipiteeni =) Tuottaa kyllä tulosta nopeasti!

Kiitos vastauksista! Alun perin oli tarkoituksena että oltaisiin vieroitettu vauva yösyömingeistä kokonaan ja isä olisi hoitanut tassuttelut ja muut, mutta juuri kun isällä oli lomaa vauva olikin kipeä ja unikouluilut piti unohtaa. Nyt sitten isä ei pysty pariin viikkoon valvomaan öitä eli yritän itsekseni ensin päästä keskiyön syömisistä ja sitten myöhemmin vierotetaan kokonaan. Mietin vaan että onko tämä nyt ihan turhaa puuhaa...Toisaalta voin kyllä odottaa pari viikkoa, mutta jos annankin taas rintaa milloin vaan meneekö vauva ihan sekaisin. Vai jatkanko veden tarjoamista keskiyöllä ja rinnan antamista klo 4? Onko kellään onnistunut tällainen touhu?

Yksi keino on vähentää pikkuhiljaa imetyksen kestoa. Jos imetät normaalisti 15 minuuttia, niin vähennät kestoa aina muutama minuutti kerrallaan per syöttökerta. Tämä ohje on saatu neuvolasta ja pitäisi kyllä toimia, jos yöimetyksen lopettaminen kertaheitolla tuntuu liian radikaalilta.

Tuttipullovauvojen äitejä neuvotaan laimentamaan maitoa vedellä pikku hiljaa, jotta maito ei sitten maistukaan enää niin hyvältä ja näin ollen yösyötötkin vähitellen loppuvat.

mä kans mietin tota ettei se vauva kelloa tunne ni oisko helpompi jos söis sillon klo 24 ja jättäis sen klo 4 syönnin ensin pois ja sitten vasta aamulla kun herää ni antais aamumaidon? vauvalle tulis kokonainen yö siinä kun se klo 4 kuitenkin sitten sen katkasee...

Meillä toimi sellainen, että jätin sen aamuyö-syönnin (joskus 4:n maissa) pois, tyrkytin vain tuttia ja uniriepua, kun heräsi kitisemään... Ja hyvin nukahti takaisin. Poika oli silloin kyllä nuorempi kuin 8kk, olisko ollut jotain 6,5 kuukautta.
(Tutinvastustajille: tuttikin jätettiin pois sitten 8kk:n iässä.)

Meillä tyttö on myös 8 kk:tta. Olen pitänyt hänelle kuukauden verran saman tapaista unikoulua kuten sinäkin. Välillä olen repsahtanut, siitä johtuu pitkä kesto. Meillä tyttö söi n. klo 1, 3, 5 ja 7. Nukkumaan meni klo 21.00 ja nousi 8.00. Pari viikkoa tein niin, että annoin tissiä vasta kolmen maissa. Kun se ei toiminut, annoin kaverin ohjeen mukaan klo 1 ja seuraavan kerran oliko viiden maisssa. Nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja antanut tissiä vasta viiden-kuuden maissa. Muut heräämiset tassuttelen, en ota syliin enkä puhu mitään ehkä "suhisen", joka tuntuu kyllä auttavan. Tuttia tyttäremme ei syö.

Viime yö oli nyt paras. Tyttö heräsi ekan kerran vasta puoli kuudelta. Annoin tissiä ja nukkui puoli yhdeksään:) Nyt voisin pikku hiljaa jättää aamusyötönkin pois. Toivottavasti meidän unikoulu alkaa nyt olla voitettu. Suosittelen kyllä suoraan tissin lopettamista kokonaan. Minä vaan olin lepsu ja lisäksi säälin miestäni, jolla on raskas työ.

Kiitos kaikille vastauksista! Viime yönä vauva heräsi klo24, tassuttelin ja nukahti vartissa. Sitten heräsi klo1.45, annoin vettä, tassuttelin, valvoi klo3 asti. Hassua että vauva nukahti vasta kun otin ihan rintojeni lähelle, maidontuoksu toimi siis unilääkkeenä! Annoin rintaa klo4.30 ja sitten taas aamulla.

Viime yö oli siis suht ok. Vieläkin mietin tämän touhun toimivuutta. Oppiiko vauva valvomaan joka yö? Päätin että ensi yö on viimeinen, sen jälkeen annan syödä milloin haluaa. Äidille on helpompaa tuikata tissi vauvan suuhun, jolloin vauva ei herää oikeasti, kun valvoa pyörivän pikku väkkyrän kanssa. Alan olla aika väsynyt kun itsellä nukahtaminen on tullut todella vaikeaksi, yöunet on 3-4h. Unikouluillaan sitten kun mies pystyy auttamaan.

Lisa80: Täytyy kokeilla tuotakin keinoa, vauva vaan ei syö ikinä mitään tiettyä aikaa..

hhkfgh:Tosiaan klo4 syömisestä olisi ollut järkevämpää yrittää eroon. Vauva vaan nukkui pari yötä niin että heräsi vasta klo4, joten ajattlin että keskiyön ruokailu on turha..

UK:Tutti ja riepu on käytössä. Ilman tuttia ei nukahda paitsi yöllä rinnalle. Tutin vieroituksella ei mielestäni ole mitään kiirettä, kunhan vauva vaan nukkuisi..

Kannattaa lopettaa yösyötöt kokonaan kerralla pois.Vauva ei tosiaan kelloa ymmärrä ja siksi saattaa heräillä entistä useammin tissintoivossa,menee rytmit enemmän sekaisin kun välillä saa rintaa ja välillä ei.Selkeä vieroitus olisi parempi.Anna rintaa ennen yöunille menoa ja sitten vasta aamutoimien jälkeen.Muutamassa yössä oppii ettei kannata enää turhaan heräillä kun ei maitoa saa.Veteenkin voi jääädä koukkuun,kyllä pärjää yön jo ilman juomista.Ja vieroituspäätöksessä pysyttävä eikä saa antaa periksi.

Yhteistyössä