Kolmilapsisen perheen elämä on vaikeaa!

• Viestiketjun aloittaja mää
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Kaksi lasta meillä mutta en ole edes ajatellut laittavani heitä samaan paikkaan viikonlopuksi. Erityisesti en silloin jos isovanhempi ei jaksa. Ihan ymmärrettävää minusta ja reilua sanoa suoraan ettei kolmea jaksa ottaa samaan aikaan.
Minä jakaisin lapset eri hoitopaikkoihin.
Anopin luulisi ainakin jaksavan.Hän on vain laiska luonteeltaan..On päiväkodissa töissä,että ehkä se vaikuttaa..Ja heillä on iso maalaistalo,jossa tilaa temmeltää.Sääli lapsiakin,kun haluaisin heille kivoja kokemuksia näinkin..Anoppi kyllä tietää,että he ovat ainoita hyviä hoitajia.Muita ei ole kuin minun äitini,joka on tuurijuoppo,eli ei kovin luotettettava.
Tuskin kukaan on laiska, joka on lastenhoitoalalla töissä. Sinä itse taidat olla.
Hänpä on itse sen ääneenkin sanonut,että on laiska!Ja nyt jää pitkälle vuorotteluvapaalle töistä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Ei ole omaa eikä miehen kanssa yhteistä elämää..Tukiverkoston pitäisi olla hyvä,neuvolassa ainakin luuelvat niin.Koska miehen äiti ja hänen mies asuvat kivenheiton päässä,ovat alle 50v.ja terveitä.Ja oma äitini asuu myös lähellä,n.5km päässä.Mutta ei!Hoitoapua ei tipu.Vaikka sitä tarvittaisiin ja he hyvin sen tietävät..3 alle kouluikäistä lasta,joten jonhan se tyhmempikin päättelee.Kyllä pitkin hampain hoitoon ottavat,jos oikein anelee ja rupeaa hankalaksi,mutta ei siitä syystä,että haluaisivat auttaa vaan,koska on "pakko".

Ei olla miehen kanssa koskaan yhdessäolomme aikana käyty MISSÄÄN kaksin,reissussa siis.Ja nyt veronpalautusten aikaan olisi taloudellisesti mahdollista menenä yhdessä jonnekin viikonloppulomalle.Koskaan lapset eivät edes ole koko viikonloppua mummulassa olleet.Puhuttiin tässä siitä mummulle,mutta hän tokaisi,että "En kyllä ota hoitoon kaikkia"..Että niin.Eipä pyydetä sitten enää mitään!

Kohta on kriisin paikka tässä,kun ollaan niin väsyneitä;(

Toki tuo on hankalaa, samoista syistä itsekin jo nyt välillä mietiskelen kannattaisiko suosiolla haudata haaveet kolmannesta lapsesta. Siis usean vuoden tauko ennen tuota kolmatta tulisi joka tapauksessa, mutta siis yleisesti sitten kun on kolme lasta niin varmasti vaikea saada omaa aikaa kahden miehen kanssa. Meilläkin sukulaiset kaukana, eli hoitorinki koostuu ihan vaan kavereista.

Jos nyt molempien yhtä aikaa hoitoon saaminen on haastavaa, lapsettomalle ei oikein viitsisi kahta tämä ikäistä (2v7kk ja 1v4kk) kävelemätöntä lasta antaa ja perheissä joissa on jo omia lapsia olisi varmaan kädet täynnä tällaisen lisän kanssa. :whistle: Onneksi on pari tuttua perhettä jotka ovat valmiit ottamaan molemmat kerralla. Muuten jos tulee jotain lapsetonta menoa niin täytyy yrittää järjestää niin että isoveli on päiväkodissa ja saa pikkusiskon jonnekin hoitoon.

Eikö lapsilla ole esim. jotain kummipariskuntaa joka vois tulla teille "viikonloppulomalle" :saint: hoitamaan lapsia? Tai teillä jotain kavereita jotka vois tulla teille? Mä luulen, että moni (lapseton) saattais olla kiinnostuneempi tuleen lasten kotiin kun ottamaan niitä omaansa sotkemaan...

Tirppis
Siis kukaan kolmen lapsen äiti ei tosissaan kirjoittaisi näin! Ja lastenhoitotyökö kaikista töistä rankinta, kuten joku kirjoitti. Siis omien lasten hoitaminen rankkaa???!!! Kummallista. T. neljän äiti ja iltatähti suunnitteilla.

vieras
Kyllä ne myöhemmin ottavat hoitoon, kun et turhia painosta. Nyt palkkaat hoitajan siksi aikaa, kun olette poissa.

Meillä lapset (kolme) ovat olleet muutamia kertoja hoidossa, mutta eivät yleensä meidän vanhemmilla. Yleensä sisarukset hoitavat lapsia, kun heillä on omiakin. Ja me tietysti heidän lapsiaan. Jos sisaruksia ei ole, niin kerätkää ystävistä hoitorinki, jossa hoidatte toistenne lapsia.

Äitini hoitaa mielellään yhtä kerrallaan. Jos useampaa hoitaa, niin tulee yleensä sitten meille. On varmasti vaikeaa, jos ei saa minnekään hoitoon. Silloin kannattaa ottaa jo maksullinen hoitaja, koska parisuhteesta on pidettävä huolta. (Ja hoidat varmasti itse omia isovanhempiasi?)

Me saamme lisäksi paljon omaa aikaa, kun toinen jää hoitamaan lapsia ja toinen menee. Yhteinen aika taas otetaan viemällä lapset hoitoon.

Eipä varmaan lohduta, meillä on vain kaksi lasta, eivät ole ikinä olleet eivätkä tule varmaan ikinä olemaankaan anopilla hoidossa, ei yksin ei yhdessä 3tuntia pidempään.
Muita lapsenlapsia kyllä hoitaa tarvittaessa mutta mä saan anella että hoitaa, silonkin jupisee että eikö niitä voi muikaan ottaa.
Esim. gynelle, toisen lapsen sairaalassa käytön ajanksi jost ei tiedä meneekö seillä 2 vai 16tuntia jne.. jotta silleen. ihana anoppi juu.

Miten voisin vastata tälläiseen ketjuun, ilman että vastaus kuulostaa sellaiselta tylyltä- on sitä muillakin vaikeaa ja tukiverkkojen puutetta.
Tai että, sitä saa mitä tilaa :/
Kun se ei ole tarkoitus, vaikka useasti sellaisia saakin täällä lukea, jos uskaltaa valittaa.

Meidän lapset eivät myöskään ole koskaan olleet kaikki hoidossa yhtäaikaa. Kuopus ei oikeastaan kodin ulkopuolella koskaan,koska sellaisia ihmisiä, jotka kaikki kolme ottaisivat ei ole.

Ja sellaista omaa aikaa tai kumppanin kanssa yhteistä aikaa, jona olisimme pääseet vaikka yhdeksi yöksi irti kaikista lapsistamme ei ole ollut.

Se on joskus rankkaa, toisaalta koska meillä sellaisia ihmisiä ei ole- en voi olla kellekään harmissani siitä, ettei hän siltäosin toimi tukiverkkonamme.

Onko teillä lainkaan aikaa parisuhteelle kotona lasten nukkuessa.
Jos ei pääse kotoa pois, voisiko sitä aikaa etsiä kotona ollessa.
Tehdä jotain yhdessä. Tai vain olla tekemättä mitään. Kenties sulkea telkkari ja tietokone. .

(meillä se kahdenkeskinen aika kuluu juuri nyt niin että minä olen koneella ja mies katsoo televisiota

B) )

kolmen äiti
meillä ainut hoitaja eli anoppi asuu 250km päässä.Yhteistä aikaa miehen kanssa saadaan noin 2krt/vuosi.Harmillista,että ette saa apua.Tiedän tunteen kun väsyttää ja yhteistä aikaa ei ole lainkaan.Toisaalta,sekin on kiva että osa lapsista on mummolassa.Hiljentää ainakin meillä taloa kummasti vaikka se ei tietty ole sama asia kuin olla kahdestaan.Palkatkaa ulkopuolinen lastenhoitaja? me ollaan mietitty sitä!
Meillä anoppi kyllä ottaa kolme lasta,silloin harvoin kun käy,se ei ole ongelma...

vieras
Ei ole omaa eikä miehen kanssa yhteistä elämää..Tukiverkoston pitäisi olla hyvä,neuvolassa ainakin luuelvat niin.Koska miehen äiti ja hänen mies asuvat kivenheiton päässä,ovat alle 50v.ja terveitä.Ja oma äitini asuu myös lähellä,n.5km päässä.Mutta ei!Hoitoapua ei tipu.Vaikka sitä tarvittaisiin ja he hyvin sen tietävät..3 alle kouluikäistä lasta,joten jonhan se tyhmempikin päättelee.Kyllä pitkin hampain hoitoon ottavat,jos oikein anelee ja rupeaa hankalaksi,mutta ei siitä syystä,että haluaisivat auttaa vaan,koska on "pakko".

Ei olla miehen kanssa koskaan yhdessäolomme aikana käyty MISSÄÄN kaksin,reissussa siis.Ja nyt veronpalautusten aikaan olisi taloudellisesti mahdollista menenä yhdessä jonnekin viikonloppulomalle.Koskaan lapset eivät edes ole koko viikonloppua mummulassa olleet.Puhuttiin tässä siitä mummulle,mutta hän tokaisi,että "En kyllä ota hoitoon kaikkia"..Että niin.Eipä pyydetä sitten enää mitään!

Poro
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
no jaa.. meillä myös kolme lasta ekaluokkaleinen ja kaks nuorempaa.. ei mekään nyt yleensä mihkään ilman lapsia mennä.. onhan se vaikeaa jos sen niin ottaa..
Ei ehkä ole viisasta arvostella jos ei henkilökohtaisesti tunne. Mm. lasten luonteet ovat erilaisia ja se tuo oman lisänsä elämään. Kyllähän sitä joskus ennen muinoin on selvitty kymmenenkin lapsen kanssa mutta mulla on jo kahdessakin tekemistä ihan tarpeeksi. Ap:lle jaksamisia.

Ap:lle kannattaa ottaa sitä yhteistä aikaa illasta,kun lapset nukkuvat.
Niin ja oletteko kysyneet lastenne kummeilta,muilta sukulaisilta tai ystäviltä hoitoapua?
Ne jotka auttavat meitä ovat valmiita ottamaan kaikki kerralla,ei tarvitse erotella.siittä saan olla kiitollinen.
ap jaksuja kovasti ja toivottavasti saatte järjestyyn asian.

Oletteko kysyneet, josko isovanhemmat voisivat tulla teille, teidän kotiinne, hoitamaan lapsia vaikka edes yhdeksi yöksi jos ei koko viikonlopuksi?
Monesti lasten kanssa on helpompi olla lasten kotona, ja hoitokin voi järjestyä paremmin, kun hoitajan oma koti ei kärsi siitä... Siis lapset voivat temmeltää omissa nurkissa, eikä toisten kotona.
Ja nukkumaanmeno luonnistuu monesti paremmin omassa tutussa sängyssä / huoneessa.

Ja sit vielä, että aikuisten omaa aikaahan voi ottaa myös iltaisin, kun lapset nukkuu. Yhteispäätöksellä tv ja tietokoneet kiinni, ja illan kotityöt suosiolla seuraavalle päivälle.

kolmen äiti
En ole ap,mutta pakko kommentoida...Itselläni vuorotyö ja kolme lasta.
lapset laitetaan nukkumaan viimeistään klo 21 ja itsekin meinaan nukahtaa samaan aikaan,eipä siinä paljon parisuhdetta hoideta.Muutenkin meidän työvuorot menee usein silleen ristiin.Yhteistä aikaa on tosi vähän ja väsyneenä tulee sanottua kaikkea ikävää...työpäivien jälkeen lapset kaipaa huomiota ja itse puolikuolleena yrität huomioda lapset,valitettavasti miehelle ei jaksa enää paljoa huomiota antaa,koska itse oon niin väsynyt ja haluan olla "vain rauhassa".Joo ja siivotakin pitäis jossain välissä.Nuorin ei nuku viikonloppuisin enää päiväunia joten sekin aika on parisuhteelta pois.
No,tulipahan tilitys...mutta oiekasti tää arki on tosi rankkaa.Jos olisin tiennyt millaisekis elämä (arki) muuttuu kolmen kanssa niin olisin miettinyt uudestaan.

Tuosta anopin "laiskuudesta". Uskon että anoppisi on voinut sanoa sinulle että on niin laiska ettei viitsi ottaa lapsiasi hoitoon. Mutta oletko ajatellut, että anoppisi on hoitaa lapsia työkseen, joten viikonloppuna lapsenlapset hoidossa tarkoittaa kahtaviikkoa ilman vapaapäivää. Eli sama työ jatkuu myös-ajalla.
Moniko haluaa "tuoda työasiat kotiin"? En minä ainakaa, vaikka työstäni pidänkin.

Lapsenlapset ovat toki eriasia kuin vieraat hoidettavat (yleensä), mutta kuitenkin kyseessä on sama pukeminen, syöttäminen, leikkiminen...

Alkuperäinen kirjoittaja MinnaS:
OLETTE SITTEN TEHNEET LAPSET SILLÄ AJATUKSELLA, ETTÄ KYLLÄ ISOVANHEMMAT NE HOITAA?
No mutta kyllähän jokainen vapaa-aikaa joskus tarvitsee ja ansaitsee. Vaikka ei isovanhempia tietenkään voi velvoittaa hoitamaan lapsenlapsiaan jos eivät halua/pysty.
MLL:lta löytyy lastenvahteja jos ei ketään tuttua saa hoitamaan lapsia.

hmm

Itsehän te olette lapsenne tehneet!! tuskin olette niitä tehdessä kysynyt isovanhempien mielipidettä! isovanhemmat ovat omat lapsensa jo kasvattaneet ja jos heistä tuntuu etteivät enää pärjää kolmen pienen kanssa yhtäaikaa niin slloin eivät pärjää ja se on hyvä että sen myöntävät!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Kaksi lasta meillä mutta en ole edes ajatellut laittavani heitä samaan paikkaan viikonlopuksi. Erityisesti en silloin jos isovanhempi ei jaksa. Ihan ymmärrettävää minusta ja reilua sanoa suoraan ettei kolmea jaksa ottaa samaan aikaan.
Minä jakaisin lapset eri hoitopaikkoihin.
Anopin luulisi ainakin jaksavan.Hän on vain laiska luonteeltaan..On päiväkodissa töissä,että ehkä se vaikuttaa..Ja heillä on iso maalaistalo,jossa tilaa temmeltää.Sääli lapsiakin,kun haluaisin heille kivoja kokemuksia näinkin..Anoppi kyllä tietää,että he ovat ainoita hyviä hoitajia.Muita ei ole kuin minun äitini,joka on tuurijuoppo,eli ei kovin luotettettava.

Ja taas kaikki väännetään anopin syyksi. Mua niin sieppaa. Kyllä se niin on, että sinä ne lapset olet tehnyt miehesi kanssa ja te niistä huolehditte, ellei joku omasta tahdostaan halua hoitoon ottaa. Isovanhemmilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta ottaa yökylään vastoin omaa tahtoaan. Koita vaan ymmärtää.

Yhteistyössä