Kolmilapsisen perheen elämä on vaikeaa!

• Viestiketjun aloittaja mää
  • Ensimmäinen viesti
Annu
Miten on, jos kävisitte miehenne kanssa vaikka vaan ulkona syömässä ja elokuvissa tms. kahdestaan? Kyllä kai mummut ottavat lapset hoitoon edes muutamaksi tunniksi, jos ei yökylään halua lapsia ottaa?

Kunhan lapset kasvavat, niin isovanhemmat varmaan ottavat mielummin hoitoon viikonlopuksi tai yökylään yleensäkin.

Kannattaa kuitenkin olla tyytyväinen, että yleensä on mummulat lapsilla, kaikilla niitä ei ole...

Tiia

Minäkin olen samaa mieltä kuin monet.. On liikaa pyydetty että anoppi hoitaisi kolme lasta koko viikonlopun. Se on sitä lapsiperheen elämää, että reissussa käydään koko perheen voimin, aika harvat saa lapset hoitoon useammaksi yöksi.. Pyytäkää tosiaan yhdeksi yöksi anoppi kotiinne, ja menkää miehen kanssa vaikka hotelliin nukkumaan ihan kahdestaan ja nauttikaa pitkästä rauhallisesta aamusta :)

Minun on vaikea pyytää äitiäni hoitamaan meidän kahtakaan lasta (alle 4v), kun hän on vanha ja väsyy helposti. Illan katsoo että päästään leffaan silloin tällöin :) Voimia kuitenkin!

4 lasta
meillä siis 4 lasta, yksi koulussa ekalla ja muut nuorempia. tottakai työtä riittää, mut ei tää mitenkään vaikeeta ole. mies on töissä n. klo 7.30-17.00. viikonloput on vapaat. meillä lapset herää noin kasilta ja ovat illalla pedissä myös kasilta. jää aivan riittävästi aikaa toisillemme niin illalla kuin aamullakin. niin ja meidän lapset ei ole olleet koskaan yökylässä. anoppi on täällä meillä hoitanut isompia kun ollaan oltu synnyttämässä pienempiä. ei myöskään olla käyty lasten synnyttyä kertaakaan kahdestaan edes kahvilla lähimarketissa. mut mikähän siinä on että ei tää tunnu lainkaan vaikealta tai raskaalta. meidän onni on tässä ja nyt.

lilo harmaana
Meillä on kans 3 lasta, mutta en mä sitä koe kovinkaan raskaana. Tosin yhteistä aikaa ei loman merkeissä ole ollut, mutta jos lomalle joskus työnpuolesta ehditään haluan kyllä perheenä lähteä.
Vietämme miehen kanssa yhteistä aikaa lasten nukkumaan mentyä. Sekin on ihan hyvä juttu. Mummulaan lapset kutsutaan yleensä yksitellen, minkä ymmärrän, koska mummu itsekkin on työelämässä, niin haluaa viettää lastenlastensa kanssa laatuaikaa vuorotellen, hädänhetkellä ottaa kyllä hetkeksi kaikki yhtä aikaa mutta näitä on pyritty välttämään. Kaikenkaikkiaan omaan tilanteeseeni olen tyytyväinen
Ap voisi harkita maksullisia lastenvahteja/kyläpaikkoja, jos asuu korvessa voihan sitä yrittää viedä lapset hoitajan/hoitajien kotiin. Ja mun mielestä mummut ei ole velvollisia lapsenlapsiaan hoitamaan

meillä on 4 lasta ja tosi hyvin on anoppi suhtautunut kun on pyydetty hoitaan lapsia. Aika usein ollaan miehen kans oltu jos ei ihan kahdestaan niin korkeintaan pienin mukana. myös miehen ja omille sisaruksille on voinut viedä hoitoon.
Eikös niitä ole nykyään sellasia tukiperheitä, jotka vasiten haluaa auttaa. Kannattaisko kysellä semmosesta vaikka neuvolassa.
Itse tiedän miten tärkeää on päästä välillä huilimaan edes yhdeksi illaksi.

v
Meillä on melkein sama tilanne, mutta lapsia on neljä. En kyllä kehtaisi noin isovanhempia syyllistää ja vaatia hoitamaan. Omathan nuo lapseni ovat ja itse olen niitä miehen kanssa halunnut. Ei isovanhemmilla ole velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan!
Arki on rankkaa, kun mihinkään ei pääse ilman lapsia, melkein joka yökin joku kömpii viereen jossain vaiheessa.
Mutta jos taloudellinen tilanne antaa myöten, niin palkkaa joku opiskelija tai sukulaistyttö viikonlopuksi lapsenkaitsenta hommiin!

v
Täytyy vaan asennoitua niin, että elämä on nyt tätä, kyllä se joskus helpottaa. Kriisin saa aikaiseksi vaikka kauppareissusta, jos joka asiaan suhtautuu negatiivisesti.
Positiivisuutta kehiin ja tahtoa rakastaa puolisoa ja tahtoa rakastaa lapsia joka hetki, kyllä se siitä suttaantuu.

vieras
Meillä on kanssa kolme lasta. Jos olen tarvinnut yön yli hoitoa lapsille niin silloin olen kutsunut ensinnäkin hoitajan meille että lapsilla on lelut ja omat sängyt (ovat rauhallisempia ja nukkuvat paremmin). Toiseksi en ole pyytänyt kolmelle pienelle vain yhtä hoitajaa vaan kaksi. Joko äitini tulee siskonsa/ystävättärensä kanssa tai anoppi ja appi yhdessä. Ei ole niin rankkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Mää en laittas omiani hoitoon kerralla. Tiiän ite, kuinka väsyttävä voi viikonloppu noiden kanssa olla ja varsinki semmoselle, joka ei ole moiseen tottunut...

Ei mekään olla koskaan käyty kaksin missään. Ei se mikään huippusuoritus oo, meillä se vaan on menny näin. Ei oo hirveesti ollu tarvetta kaksin lomailuun. Lomaillaan koko sakilla sitte, ku lomaillaan.

Meillä on alusta asti ollu niin, että ne kuuluisat tukiverkot puuttuu, joten ollaan totuttu elämään näin. En osaa kaivata sitä, mitä ei koskaan ole ollu, mihin en ole tottunu... Vapaa-aikaa meillä on joka ilta puoli ysistä eteen päin. Se riittää hyvin, kun on päättäny niin.

Helppoa se ei ole, mutta ihan mahdollista. Jaksamista.

näin myös meillä,helppoa ei aina ole,mutta ihan mahdollista kyllä!

Meillä neljä lasta, vanhin 9v, nuorin 3v. Nyt kesällä oltiin miehen kanssa ensimmäistä kertaa viikonlopun lomalla. Onnistui niin, että kaksi vanhinta lasta oli miun vanhemmilla ja kaks nuorinta anoppilassa... Mukavaa oli käydä piiitkästä aikaa ilman lapsia reissussa,kiitokset siitä mummeille ja ukeille...Mut siis eipä käyty missään silloin kun lapset oli pienempiä...

Eipä aina kannattaisi luottaa siihen tukiverkkoon...kannattaisi varmaan tehdä niitä lapsia sen verran, mitä itse kykenee/jaksaa hoitaa ja huolehtia... Eikä vain sen mukaan, et kuinka monta itse haluaisi ja sitten muitten pitäisi niitä hoidella ja kun eivät hoida, niin sitten valitetaan...

Meillä ei myöskään ole täällä kodin lähellä hoitajia, mummulat ovat 100 km päässä, mutta ovat kyllä ottaneet lapsia hoitoon. Niitä siis toistaiseksi kaksi. Mummulat ovat lähellä toisiaan, joten joskus lapset seilaavat siellä mummuloiden väliä heidän menojensa ja tarpeidensa mukaan. Usein eivät siellä hoidossa ole, mutta joskus on ollut hoito-ongelmia, ja esim rakennusaikana oli mun vuorotyön takia useinkin vaikeaa.

en voi olla kuin tyytyväinen, että mummut ja papat voivat tarvittaessa auttaa. Ja he ottavat kyllä mielellään, sillä eivät kovin usein muutenkaan näe lastenlapsiaan. Nämä meidän ovat molempien ainoat lapsenlapset, joten tilanne vois olla tietenkin toinen, jos niitä olis enemmän. Kohta meille syntyy kolmas. Mun äiti on hoitanut noita vauvanakin pieniä aikoja, mutta anoppi vasta isompia. Tuskin kaikkia samaan paikkaan laitetaan, ainakaan ennen kuin tää kolmaskin on isompi= puhuu, käy vessassa ja syö itse.

Joskus tarvii kyllä hengähdystaukoa, eikä se ole itsekkyyttä! Ap ei ole liikoja vaatimassa, vain pientä hetkeä joskus ilman lapsia. Toivottavasti saatte järjestyyn!

Eri asia on sitten ne, jotka hoidattaa vallan lapsensa isovanhemmilla, niitäkin on paljon. Jokapäiväinen hoitovastuu lapsenlapsesta, vaikkakin rakkaasta sellaisesta, on kyllä mun mielestä liikaa, kun omat lapset on jo kasvatettu.

Tsiisus mitä jeesustelijoita ja pätemisen tarpeessa olevia tässä ketjussa taas hohtaa! Se, että kolmen lapsen saamisen lisäksi toivoisi itselleen ja miehelleen YHTÄ YHTEISTÄ ILTAA kerran vuodessa ihan vain kahden kesken EI TARKOITA SITÄ, ETTÄ HOIDATTAISI LAPSENSA ISOVANHEMMILLA! V*ttu että ottaa päähän nämä yhden ja kahden lapsen äidit. Teidän lapset on varmaan joka viikko jossain hoidettavana, kun on niin "helppo viedä".

Eihän tämä aloitus sitä tarkoittanut, että ap olisi niitä lapsiaan joka välisssä johonkin tuuppaamassa.

AAAAARHG!

Ap, josko löytyisi sellaisia hoitopaikkoja ystäväpiiristä, että olisi samanikäinen lapsi siellä, kuin omasi? Silloin tuo hoitoon tuleva menee helpommin, leikkikaverina, kun on (hoitajan) omalle lapselle seuraa.

....
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Eipä aina kannattaisi luottaa siihen tukiverkkoon...kannattaisi varmaan tehdä niitä lapsia sen verran, mitä itse kykenee/jaksaa hoitaa ja huolehtia... Eikä vain sen mukaan, et kuinka monta itse haluaisi ja sitten muitten pitäisi niitä hoidella ja kun eivät hoida, niin sitten valitetaan...
Kyse ei ollut varmaan lapsensa hoidattamisesta jatkuvasti muualla vaan siitä että kerran pääsee reissuun 5 vuoden sisälläkin miehen kanssa. Periaatteessahan sitten ei voisi lapsia tehdä yhtään jos ei ole valmis tehdessään uhrautumaan ihan kokonaan siihen, että elämä on nyt ohi, ei enää miehen kanssa ikinä kahden minnekään koska keneenkään ei pidä turvautua eikä apua olettaa saavansa edes joskus.

Sama kai se onko niitä lapsia 1 vai 5 kpl jos "tukiverkko" ei edes kerran 10 vuoteen ole halukas auttamaan . Tuskin sellaisten idioottien takia kannattaa lapset jättää tekemättä, mutta valittaa minäkin kehtaisin jos lapsen mummo olisi noin mulkku. Olet mielestäni vähän kohtuuton, ymmärtäisin jos ap olisi valittanut että ei pärjää enää kolmen kanssa arjessa, vaan sitä että pääsisi nyt ensimmäistä kertaa miehensä kanssa vaikka kylpyläreissulle.

Mutta sinähän se tiedät kun "eipä kannattaisi sitä" "ja ei kannattaisi tätä" ei varmaan ole kyse mikä kannattaa, minusta on ihan aiheellistakin valittaa jos lasten mummo ei sen verran voi joustaa yhden kerran elämässään että voisi viikonlopun katsoa kun ei kyse ole jatkuvasta hoidattamisesta. Sen verran minäkin voisin uhrautua että ottaisin ihan kenen tahansa muksut vaikka 7 kappaletta meille jos ihan tosissaan eivät kertaakaan ole kahden päässeet minnekään - kyllä se yksi viikonloppu menee elämässä niinkin , minä ainakin HALUAN auttaa lähimmäisiäni ja ei ole 1 viikonloppu kerran 5 vuoteen liikaa vaadittu.

vai niin. ei se aina ole helppoa perheessä jossa on yksi lapsi. ei meillä ole sen enempää yhteistä aikaa miehen kanssa. ei ole hoitajia, ei mannerheimia, ei isovanhempia, sisarruksilla on omat lapset ja eivät jaksa lisäksi hoitaa toisten lapsia. yksi ystävä ja hänellä lapset pieniä eikä jaksa hoitaa muiden lapsia.
itse saa hoitaa aina. olen hoitanut kun olen ollut 40 asteen kuumeessa, oksennustaudissa, monesti migreenissä. mies ollut töissä.
aina kuvitellaan et kun on vaan yksi lapsi elämä on helppoa ja luksusta... :kieh:
ryhmiksessäkin sanovat että poika on niin energinen kuin hoitaisi kahta lasta.
p.askaa tulee varmasti niskaan kun kehtaan valitta kun on VAAN yksi lapsi.
joillakin on 2-3 lasta ja sanovat olevan niiiiiin kiltit ja helpot lapset ja sulla lapsi teettää kaikki mahdolliset mahdottomat.
elämä on niin helppoa kun on vaan 1 lapsi :snotty:
silti rakas :heart:
kiitos kyllä helpotti.

vai niin. ei se aina ole helppoa perheessä jossa on yksi lapsi. ei meillä ole sen enempää yhteistä aikaa miehen kanssa. ei ole hoitajia, ei mannerheimia, ei isovanhempia, sisarruksilla on omat lapset ja eivät jaksa lisäksi hoitaa toisten lapsia. yksi ystävä ja hänellä lapset pieniä eikä jaksa hoitaa muiden lapsia.
itse saa hoitaa aina. olen hoitanut kun olen ollut 40 asteen kuumeessa, oksennustaudissa, monesti migreenissä. mies ollut töissä.
aina kuvitellaan et kun on vaan yksi lapsi elämä on helppoa ja luksusta... :kieh:
ryhmiksessäkin sanovat että poika on niin energinen kuin hoitaisi kahta lasta.
p.askaa tulee varmasti niskaan kun kehtaan valitta kun on VAAN yksi lapsi.
joillakin on 2-3 lasta ja sanovat olevan niiiiiin kiltit ja helpot lapset ja sulla lapsi teettää kaikki mahdolliset mahdottomat.
elämä on niin helppoa kun on vaan 1 lapsi :snotty:
silti rakas :heart:
kiitos kyllä helpotti.

äiti kolmelle
täällä on samoin kuin aapeella. paitsi että niitä mahdollisia hoitajia EI OLE OLLENKAAN. miehen kanssa puhuttiin että päästäänhän me sitten viidentoista vuoden päästä. ja ainakin minä tulen olemaan se mummo joka niitä lapsenlapsia hoitaa sitten, kn itellä ei sitä mahdollisuutta ole ollut.-----> sen olen oppinut tässä asiassa. jotakin hyötyä siis

Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Tsiisus mitä jeesustelijoita ja pätemisen tarpeessa olevia tässä ketjussa taas hohtaa! Se, että kolmen lapsen saamisen lisäksi toivoisi itselleen ja miehelleen YHTÄ YHTEISTÄ ILTAA kerran vuodessa ihan vain kahden kesken EI TARKOITA SITÄ, ETTÄ HOIDATTAISI LAPSENSA ISOVANHEMMILLA! V*ttu että ottaa päähän nämä yhden ja kahden lapsen äidit. Teidän lapset on varmaan joka viikko jossain hoidettavana, kun on niin "helppo viedä".

Eihän tämä aloitus sitä tarkoittanut, että ap olisi niitä lapsiaan joka välisssä johonkin tuuppaamassa.

AAAAARHG!

Ap, josko löytyisi sellaisia hoitopaikkoja ystäväpiiristä, että olisi samanikäinen lapsi siellä, kuin omasi? Silloin tuo hoitoon tuleva menee helpommin, leikkikaverina, kun on (hoitajan) omalle lapselle seuraa.
Mie olen yhden lapsen äiti ja 1v7kk vanha pojumme on ollut koko elonsa aikana mummin luona hoidossa ja yökylässä jopa 2 kertaa. Eipä ole helppo viedä hoitoon, kun ei mummi aina kerkiä hoitamaan. Enkä mummin hoitoa vaadikaan. Itsepä hoidetaan muksumme ja vietellään sitten sitä yhteistä aikaa miehen kanssa, kun poju nukkuu... Ja toista lasta ei olla edes hommaamassa sillä aikaa ei välttämättä riittäisi, enkä sitten haluaisi olla täällä valittamassa, että kuin ei oo aikaa ja kun ei isovanhemmatkaan hoida.

Voi viude näitä juttua... :headwall:

Ärsyttää. Kiillottakaa te lapsenne itse hoitavat mammat sädekehäänne muualla, älkää tälläisessä ketjussa mihin nuo kommentit ei taatusti kuulu. Ihmiset on erilaisia. Toiset jaksaa paremmin kuin toiset, toiset haluaa aikaa parisuhteelleen ja jotkut ei....

Tarviiko aina olla pätemässä? |O

Kiitos, ja hei. :wave:

aisiis
pakko tännekkin on lusikkansa työntää ja soppaa hämmentää. En siis jaksanut koko ketjua lukea, mutta kommentoimpa silti.
Onko se liikaa vaadittu isovanhemmilta, että ottaisivat joskus, vaikka kerran vuodessa lapset yökylään? Varsinkin jos ovat alle 60 terveitä ihmisiä. Saavat viettää aikaa omien lastenlasten kanssa. Minusta kun tuntuu, että nykyään isovanhemmat ajattelevat lapset riesana kuin ilona. Itse olen vakaasti vannonut, että kun omat lapset ovat saaneet lapsia, niin hoidan ja annan tarvittavan avun, että hekin saavat hengähtää. Laitan vaan kädet ristiin ja toivon, että pysyn sinne asti terveenä, että voin sitten olla apuna. KYLLÄ VANHEMPI SAA VÄSYÄ! Kun aina ruikutetaan, että miksi teit niin monta lasta. Tehän ette koskaan väsy?

kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Voi viude näitä juttua... :headwall:

Ärsyttää. Kiillottakaa te lapsenne itse hoitavat mammat sädekehäänne muualla, älkää tälläisessä ketjussa mihin nuo kommentit ei taatusti kuulu. Ihmiset on erilaisia. Toiset jaksaa paremmin kuin toiset, toiset haluaa aikaa parisuhteelleen ja jotkut ei....

Tarviiko aina olla pätemässä? |O

Kiitos, ja hei. :wave:
Samaa mieltä.ihan sama onko lapsia 1 vai 10,kai sitä joskus saa kaivata (haaveilla?) yhteisestä ajasta miehen kanssa? Ja toisilla ei ole tosiaan mitään mahdollisuutta edes viikonloppulomaan puolison kanssa.Lapsiperheen arkea kun elää monta vuotta niin olisi joskus ihanaa keskittyä pelkästään puolisoon vaikka yhden viikonlopun ajan,mielestäni siinä ei ole mitään väärää.Jos parisuhde voi hyvin niin se heijastuu koko perheeseen.Ihme viisastelijoita täällä!

Yhteistyössä