kolmen pienen kanssa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti

Vieras
mä oon kolmen pienen lapsen kanssa kotona päivät, vanhin on 4v ja nuorin 6kk. tuntuu, etten kerkeä mitään muuta kuin huolehtia ruoan pöytään ym. ihan välttämättömän. koti on monesti tosi sotkuinen kun en vain kerkeä ja pysty siivota...mulle on kova pala oppia elämään tällaisen sotkun keskellä. tai ei meillä nyt ihan läävässä eletä, mutta sotkuista on.
onko muita, joilla sama tilanne?

sama tilanne täällä,paitsi että vanhin 3v.perusrutiineissa kuluu päivä. muuten ei pärjätä! sotkuja raivaan sen minkä ekdin mut olen koittanut opetella joustamaan. viikkosiivouksista kuitenkin pidän aika tarkkaan kiinni,niin ei pääse pahempia sotkuja kertymään. kaks isointa leikkii aika kivasti keskenään ainakin välillä, niin saa noita pakollisia hommia tehtyä. tsemppiä!
sori kirjoitus vauva sylissä..

Alkuperäinen kirjoittaja äitivaan:
sama tilanne täällä,paitsi että vanhin 3v.perusrutiineissa kuluu päivä. muuten ei pärjätä! sotkuja raivaan sen minkä ekdin mut olen koittanut opetella joustamaan. viikkosiivouksista kuitenkin pidän aika tarkkaan kiinni,niin ei pääse pahempia sotkuja kertymään. kaks isointa leikkii aika kivasti keskenään ainakin välillä, niin saa noita pakollisia hommia tehtyä. tsemppiä!
sori kirjoitus vauva sylissä..

niin ja perusrutiineihin meillä kuuluu myös lasten kanssa ulkoilut,leikkimiset,lukemiset yms, mutta tarkoitin sitä että aikalailla samojen rutiinien mukaan mennään eli on ruokailuajat, päiväuniajat ym. Toki välillä niistä joustetaan jos ollaan jossain menossa.

Meillä miehen kanssa sovittiin jo ensimmäisen lapsen synnyttyä, että minun tehtäväni kotona on huolehtiä pääasiallisesti lapsen tarpeista (leikit, ulkoilut, ruoka, uni, puhtaat vaatteet). Siivoukset jne. tehdään sitten yhdessä miehen kanssa illalla/viikonloppuisin. Toki päivän aikana pesen mm. pyykit, astiat (koneeseen ja pois) ja pientä siivousta (lähinnä keittiö ).

Eihän minulle edelleenkään makseta kodinhoidosta vaan siitä että hoidan lapseni kotona, ja mieheni mielestä tämä järjestely on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
No on sulla kurja tulevaisuus kun et saa ehkäisyä käyttää, käytä hyvä ihminen salaa ettei tule pieniä liian pienellä ikäerolla.

en mä halua käyttää. jos haluaisin käyttää niin ei mun sitä salaa tarttis tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No on sulla kurja tulevaisuus kun et saa ehkäisyä käyttää, käytä hyvä ihminen salaa ettei tule pieniä liian pienellä ikäerolla.

en mä halua käyttää. jos haluaisin käyttää niin ei mun sitä salaa tarttis tehdä.

Onko sulla viiden vuoden päästä sitten jo 7 tai 8 lasta?

Millainen läävä se koti sitten on? Herranen aika sentään.

Ette te uskovaiset kyllä ole järin terveitä.

Meilläkin kolme lasta aika pienillä väleillä, vanhin täytti just 5, keskimmmäinen on 2v 7kk ja nuorin 1v 3kk. Sotkua riittää, mutta ei kai se niin vaarallista oo, sen verran siistinä pidän kodin, ku ittestä tuntuu hyvältä eikä me (ettekä varmasti tekään) ikinä keskellä paskaa olla eletty ;) Nuorimmaisen päikkäriaikaan saa hyvin aikaseks ja sit illalla isommat auttaa lelujen siivoomisessa, vielä tähän mennessä ei oo tarvinnu pakottaa, ku pitää itse vähän yli-innostuneen ilmapiirin yllä! Ulkoilemaan ehditään hyvin, reissuja tehdään jaksamisen mukaan ja mistään ei oo tietääkseni meillä kukaan jääny paitsi, vaikka välillä saattaakin olla hieman hektisempää ku sinkkunaisen tai -miehen kodissa :D

Alkuperäinen kirjoittaja apua:

Onko sulla viiden vuoden päästä sitten jo 7 tai 8 lasta?

Millainen läävä se koti sitten on? Herranen aika sentään.

Ette te uskovaiset kyllä ole järin terveitä.

No siinä vaiheessa isoimmat lapset ovat jo ottaneet vastuun nuorempien lasten hoidosta :D

kiitos asiallisista kommenteista.
en mä varsinaisesti valittanut, ajattelin vain kysyä onko muita pienten lasten vanhempia joilla olisi sama tilanne. mutta pyydän anteeksi että avauduin. en muistanut, että täällä on tällainen ilmapiiri että heti syytetään.
jaksan hoitaa lapseni, jaksakaa tekin omanne :)

Ap:lle tiedoksi että teidän koti on varmasti silti siistimmässä kunnossa kuin monien ei uskovaisten. Monia vuosia siivoushommia tehneenä olen nähnyt jos jonkinlaista kotia, ja olen huomannut että juuri vl-äitien kodit ovat usein tosi siistejä! Mistä sitten johtuukin en tiedä. :)Leluja tietenkin saattaa olla ympäriinsä mutta monien yhden tai kahden lapsen äitien kodeissa on suoraan sanoen nurkat täynnä p*skaa.

kiitos asiallisista kommenteista.
en mä varsinaisesti valittanut, ajattelin vain kysyä onko muita pienten lasten vanhempia joilla olisi sama tilanne. mutta pyydän anteeksi että avauduin. en muistanut, että täällä on tällainen ilmapiiri että heti syytetään.
jaksan hoitaa lapseni, jaksakaa tekin omanne :)

Joo tänne ei kannata tulla sanomaan yhtään mistään. :) mut meitä samassa tilanteessa olevia on muitakin, pienten lasten kanssa elämä on aika rankkaa joskus kun ovat niin "helmoissa kiinni" koko ajan. Mut kyl ne siitä kasvaa ja sit helpottaa..

Niin eihän se aina ole jaksamisesta kiinni, että harmittaa jatkuva kaaos, sitä vaan tulee ja tulee sitä tavaraa, sotkua ja pyykkiä.

Itse täytyy opetella asennoitumaan siten, että nyt saa olla ja se ei haittaa, ja jos jotakin haittaa, ottaa ja hoitaa asian kuntoon. Mulle on ollut tosi vaikea opetella, ettei tavarat ole suorassa eikä aina niille kuuluvilla paikoillaan, mutta jan kanssa sekin alkaa luonnistumaan.
'Toinen mikä toimii, on ihan selkeä suunnitelma minkä huoneen siivoo minäkin päivänä, sen lisäksi että esim imuroi koko huushollin. Näin mulle on ainakin jäänyt selkeästi enemmän nk vapaa-aikaa.

Yhteistyössä