Kolme työpaikkaa/minkä ottaisit? Gallup

• Viestiketjun aloittaja Eina,,,
  • Ensimmäinen viesti
Eina,,,
Minulle on tarjolla kolme eri toimistotyöpaikkaa oppisopimuksella. Minkä seuraavista valitsisit? Haluan suorittaa merkonomin tutkinnon oppisopimuksella.

Paikka 1. Kyseessä osa-aikatyö ja palkka siten n. 4 euroa huonompi kuin kahdessa muussa työpaikassa. Saisin suoritettua merkonomin tutkinnon siinä parhaiten koska lukuaikaa eniten, mutta ehkä tutkinnon jälkeen hakisin töitä muualta koska työ sen jälkeen osa-aikatyötä

2. Työpaikka sijaitsee 50 kilometrin päässä mutta muuten mielenkiintoinen ja minua kiinnostava yritys ja työpaikka töiden kannalta.

3. Kolmannessa työpaikassa on huono ilmapiiri todella hankalan ihmisen takia jonka töitä opettelisin ja minun pitäisi oppia henkilön työt parissa-kolmessa kuukaudessa ja tulla hänen tilalleen. Olen ollut yrityksessä ennen kesätöissä. Lisäksi tutkinnon suorittaminen hankalaa perehdytyksen puutteen takia koska yrityksessä ei kukaan ehdi minua varmaan opettaa tutkintoa suorittaessanija lisäksi epävarmaa pystynkö tulemaan henkilön tilalle kun opintojakin jäljellä yli vuosi. Siis riskit ovat kovat ja voin jäädä tyhjän päälle jos en opi töitä, mutta saisin vakituisen paikan jos suoriudun opinnoista ja opin työt joten pääsen kolmen kuukauden päästä vakituiseen työhön henkilön tilalle. Työ vaativaa toimistotyötä jota vois verrata talouspäällikön töihin.Työmatka lyhyt.

Minkä työ valitsisit ja miksi?

"vieraana"
1 tai 2. kolmosta ei missään nimessä. 1 ja 2 menee taloudellisesti varmaan aika tasoihin jos 1 lyhyemmän matkan päässä. 50km suuntaansa ei ole ilmasta kulkea millään kulkuvälineellä.

"tjaa"
Valitsisin varmaan kakkosen. Kolmosta en valitsisi, jos tiedän etukäteen jo ilmapiirin olevan huono. Olen kerran ollut todella hankalan työkaverin kanssa töissä ja se vaikutti tosi paljon muuhunkin elämään, vei elämänilon kokonaan. Toista kertaa en sellaiseen ryhtyisi, jos etukäteen tiedän välttää.

Eina...
Siis ensimmäisessä on 400 euroa huonompi kuukausipalkka ja viimeisessä palkka ei tulisi olemaan parempi kuin toisessa paikassa. Työ ei ole päällikön nimikkeellä vaan siksi palkkaus ns. sihteerin tai toimistotyöntekijän tasoa. Hienoa kun saisin vielä mielipiteitä :)

Alfa Lyrae harmaana
Siis kolmosessa ilmapiiri on huono ainoastaan sen ihmisen takia joka sieltä sitten pian jäisi pois? Valitsisin varmaan sen, tykkäisin haasteesta ja lyhyt työmatka olis ihana juttu. Riippuu tietysti millainen sinä olet, pystytkö oppimaan nopeasti, miten toimit paineen alla jne. Itse olisin tuossa tilanteessa parhaimmillani.

Elina..
Siis kyllähän opintoihin kuuluu tehtäviä ja opintoja eli opinnot eivät tapahdu pelkästään töissä vaan täytyy opiskella ja tehdä tehtävät iltaisin kun töissä ei ehdi tai saa tehdä. Eräs ystäväni ei pystynyt suorittamaan tutkintoa oppisopimuksella koska ei pystynyt opiskelemaan iltaisin kolmen lapsen takia. Opintoihin kuuluu koulussaoppimista, töissä työskentelyä sekä kotitehtäviä ja opintoja.

"Wieras"
Jos pärjäät ja haluat helpolla päästä niin valitse ykkönen. Toisaalta, jos valitset kolmosen (mikä sekin on hyvä vaihtoehto) ei todistuksen numeroilla ole niin väliä koska saat vakipaikan. Kakkosta en suosittele, matka on pitkä, syö liikaa aikaa päivässä.

Siis kyllähän opintoihin kuuluu tehtäviä ja opintoja eli opinnot eivät tapahdu pelkästään töissä vaan täytyy opiskella ja tehdä tehtävät iltaisin kun töissä ei ehdi tai saa tehdä. Eräs ystäväni ei pystynyt suorittamaan tutkintoa oppisopimuksella koska ei pystynyt opiskelemaan iltaisin kolmen lapsen takia. Opintoihin kuuluu koulussaoppimista, töissä työskentelyä sekä kotitehtäviä ja opintoja.
Onko sulla erityisen pitkä tauko edellisistä opinnoista, vai miksi oletat, että merkonomiopinnot olisi jotenkin ihan hirveän aikaavievät? Jotkut opiskelee monimuotona ihan kokopäivätyön ohessa...

Elna..
Ei ole pitkä aika, mutta tavoitteeni on se, että opiskelisin mahdollisimman paljon töiden jälkeen jotta saisin paremmat suoritukset. En ole kouluaikoina ollut luokkani parhaimpia vaan vähän keskitasoa parempi oppilas ja muistini on varmaan keskiverto hyvä eli tarvitsen lukuaikaa aika paljon saadakseni hyvät suoritukset.

Ei ole pitkä aika, mutta tavoitteeni on se, että opiskelisin mahdollisimman paljon töiden jälkeen jotta saisin paremmat suoritukset. En ole kouluaikoina ollut luokkani parhaimpia vaan vähän keskitasoa parempi oppilas ja muistini on varmaan keskiverto hyvä eli tarvitsen lukuaikaa aika paljon saadakseni hyvät suoritukset.
No sen takia ei tarvitse osa-aikasena työskennellä.

Elna..
Joo, tiedän ettei sen takia tarvitsisi välttämättä työskennellä osa-aikaisena, mutta lukuaikaa jäisi enemmän kuin kuitenkin vapaa-aikaakin tarvitsen mm. kuntoiluun. Työ nro 2:ssa työmatkoihin menisi päivässä keskustan läpi ajettaessa lähes 2 tuntia päivässä ja se olisi luku/vapaa-ajasta pois. Työ nro 1:ssä taas vapaa-aikaa jäisi n. 4 tuntia enemmän päivässä viikkotyöajan ollessa 24 tuntia osa-aikaisessa työssä. Viimeisessä työssä taas työskentelisin yksin vaativassa ja kiireisessä työssä jossa opastusta ei olisi saatavilla tarpeeksi opintohin. Siis siinä olisin ehkä paljon väsyneempi töiden jälkeen koska yritän suoriutua itsenäisesti vuotta "liian aikaisin" vrt. opinnot työtehtävistäni jolloin stressaantuisin ja väsyisin enemmän kuin kahdessa muussa työssä. Silloin lukemisenikin kotona ehkä voisi kärsiä väsymyksen takia.

Yhteistyössä