Kolmatta odottavat 2010

JEEEE, tsemppiä unikeiju!!

Tähän napaan ei uutta. Neuvolassa poikettu taas tänään. Kaikki ok. Vauva on ylhäällä ja alhaalla : /
Eli maha on pituussuunassa aika iso. Pää on aika alhaalla mutta samalla ylhäällä painaa kylkiluihin tosi lujaa. Sf-mitta on yläkäyrillä ja se huolestuttaa. Jos menee paljon yli niin tietää kyllä reilu 4 kg:n vauvaa ja se ei oo hyvä juttu mulle ollenkaan.
Seuraavan ajan sain ens viikolla 40+3, sillon meen neuvolalääkärille, katotaan tuota painoarviota uudelleen. Terkka tosin sanoi, että voisin mennä svo:lle tarjolle taas, ennen tuota keskiviikkoa. Katotaan nyt. Yöt on kyllä huonoja, saan ihmeellisiä vatsakramppeja vatsan sivuille, lihaskramppeja ilmeisesti. Mutta tekee niin kipeetä. Lisäksi on lonkat ja selkä edelleen ihan paskana, varsinkin iltasin ja öisin. Ja supistukset on loppuneet, voi sanoa että melkein täysin :vampire:
Eniten kyllä pelottaa tuo, että vauva kasvaa yli 4 kg:n kokoiseksi ja sitten mut laitetaan yrittämään sitä alakautta.

Meillä kans toi poika 2v6kk. Ihana ikä. Lisäks nukkuminen menny ihan plörinöiks.Tulee joka yö viereen ja senkään takia en osaa nukkua. Ei oo ikinä ennen nukkunu vieressä. Nyt pitäisi kai opettaa se siitä pois ja mielellään ennen vauvan syntymää. Mutten jaksa. Pääsen yöllä helpommalla kun annan tulla viereen...Mut kypsää toikin.

Zeena 39+4

Tänään oli neuvola ja kaikki ihan ok. Hemoglobiini 117 kun viimeksi kuukausi sitten oli 116 vaikka olen siis syönyt tuplarautakuuria ja myös ferronolia sekä mustaa makkaraa jo nelisen kuukautta. SF-mitta oli 27. Neuvolatäti koitti käsillään miten päin vauva on ja perätilassapa tietysti, missä muussakaan kun on siellä kokoajan kököttänyt. Tänään siis rv 31 täyttyi. Kahden viikonn päästä uusi neuvola ja jos vieläkin on perätilassa niin pääsen terveyskeskuksen ultraan heti neuvolan jälkeen samalla reissulla niin neuvolalääkäri ultraa ja varmistaa asennon. Jos perätilassa niin sitten lähete taysiin kääntöyritykseen.
Verenpaine oli jotain 70 /100 kun aikaisemmin on ollut 60/100. Tänään lähti myös taysiin tiedot minusta eli se nettilomake synnyttämään tulevista.
Kuulemma kivuttomat supistukset /mahan kovettumiset eivät aiheuta kohdunkaulan kypsymistä...
Kokoarviotq kysyin mutta ei sanonut muuta kuin että syntymäpaino voisi olla jotain 3-3,5kg eli ei sittenkään mikään jättisokerivauva.

Kelan paperit tulivat vihdoin ja viimein eli päätös äitiysrahasta ja vanhempainrahasta...ens viikon tiistaina alkaakin jo äitiysloma.

Eli tänään rv 31.

Ihana et muillaki on "työseviä" vaijaa 3v tenavia. Päivittäin saa kyl laskea kymmeneen ettei ihan menetä itsehillintäänsä totalisesti, ku neiti touhuaa ja säheltää. Ja tietty mitä isompi edellä sitä pienempi perässä :D

UNIKEIJULLE... lähetän ilmojen teille paljon tsemppiä!!

Hip hei!

Niihän siinä sitten kävi että pääsin tositoimiin ja meidän ihana pikkuinen POIKA :heart: syntyi eilen, eli rv 39+5, 29.09 klo 00.41. :heart:
Synnytys oli tosi nopea; klo 22 aikaan supistukset muuttuivat kotona kipeiksi ja niitä
tuli noin 8 min välein. Lapset oltiin viety ysin aikaan mummulaan. Kotona kääin vielä suihkussa ja kattelin rauhassa tv:tä. Supistukset olivat kipeitä, mutteivät vielä sietämättömiä. Päätettiin kuitenkin lähteä sairaalaan klo 23.30, koska supisten väli alkoi oleen 5 min. Sairaalaan kirjauduttiin sisälle klo 23.50. Kävin siinä vessassa enkä näyttänyt varmaan yhtään kipeeltä, koska kätilökin kysyi että mikä sulla on tunne, että onko synnytys käynnissä. Vastasin vaan että taitaa se olla. Kätilö teki sitten sisätutkimuksen jossa totes mun olevan jo 8 cm auki!! :D:O Ja ei kun samantein saliin, vaatteet pois ja sängylle. Kyselin siinä vielä että ehtisikö saada spinaalin, johon kätilö totes että jos heti tilataan niin kyllä. Mulle ehdittiin laittaan kanyyli käteen tippaa varten, ja samalla mulla tuli ponnistamisen tarve. Kätilö tarkasti tilaanteen ja sanoi että sää kuule synnytät nyt, että tää on lähes kokonaan auki, vaan pieni pehmeä reuna jäljellä. Aloin siinä sitten pikkuhiljaa ähkiä, koska vauva oli kuitenkin vielä aika ylhäällä. Supistukset oli siinä vaiheessa aivan kauheita ja ilokaasun voimalla ne jaksoin läpi. Hetken päästä sain alkaa ponnistamaan kunnolla kun vauva oli kokonaan laskeutunut. Samalla hetkeellä kun aloin kunnolla ponnistaan, meni lapsivedet. Poika syntyi kolmella ponnistuksella, klo 00.41 ja tosiaan LUOMUNA. :O :rolleyes: Ehdittiin siis oleen sairaalassa 51 minuuttia, kun vauva oli jo maailmassa. :LOL: Sain pojan heti rinnalle ja pisteitä poika sai 9 - 9. Hetken päästä menin suihkuun ja mies meni kätilön kanssa poikaa mittailemaan. Tulokseksi tuli 3480g ja 48 cm. :)

Tänään kotiuduttiin ja ehdittiin tuossa päivällä käydä näyttämässä poikaa isovanhemmille. :) Huomenna mulla on vielä aika taysiin, koska kotiduttiin niin nopeasti ja ihan omasta tahdosta. Huomenna punnitsevat vielä pojan ja tarkistavat bilirubiiniarvon.

Synnytys oli helppo, vaikka supistukset loppuvaiheessa sekä ponnistaminen olivat aivan kamalaa. Mitään repeämiä tai tikkejä ei tullut ja olisin voinut vaikka heti synnyttää uudestaan. Kaiken ehkä synnytyksen helppoudesta kertoo se, että mun kropan kaikkein kipein paikka on tällä hetkellä käsi, ei alapää. :D Käteen laitettiin tosiaan kanyyli eikä kätilö heti löytänyt suonta ja joutui ronkkimaan neulalla mun kättä. Tuloksena turvonnut ja mustelmainen käden selkä ja se on kosketusarka. Alapäässä ei sen sijaan ole mitään kipuja, kirvelyjä, yms. :)

Nyt poika nukkuu tuolla omassa pinnasängyssään ja me miehen kanssa ihmetellään että onko meillä tosiaan jo 3 lasta. :heart: Mies jäi nyt isyyslomalle, joten saadaan tässä hetki nauttia ihan vaan olemisesta ja lapsista sekä tuoksutella vauvan tuoksua. :heart:

marza ja onni 2 vrk

Marza Onnea!!! Olipas se nopea synnytys..

Unikeijulle Tsemppiä vai joko onnea??

Itellä vähän sama tilanne kun unikeijulla eilen. Yöllä ihmettelin ku vauva oli hirveesti liikkeellä ja punki päätä alaspäin. Sit heräsin 4.30 tunteeseen et kohta jotain valuu housuun ja kerkesin vessaan niin mun mielestä se oli kyllä lapsivettä mitä sieltä tuli.. Muutaman kerran suppaili yöllä aika kipeesti, mutta nyt aamusta ei oo supistanu eikä juurikaan tullu vettä... : /
Neuvola ois 9.30, aattelin käydä siellä ja kattoa mitä se sanoo, mutta varmaan käydään silti sairaalassakin näytillä joka tapauksessa... jännää...

Hyväsetti 41+2

Marza ihanaa!!! Onnea pikkumiehestä koko perheelle!!

Hyväsetti: sinullaki kuulostasa ihanan lupaavalle!! Kyl se siltä kuulostaa et näytille :D mul meni kakkosta odottaessa vedet ni sanottiin et 18h sisään pitää aloittaa antiniotti tippa jos lapsi ei ole syntyny..

Hui kauhea kun tämä on jännä palsta, koko ajan saa jonkun puolesta jännittää! Itku tuli kun luin tuota Marzan synnytyskertomusta, olipa aika ihana synnytys. Onnea sinne! Ja Unikeijulle ja Hyväsetille tsemppiä, jospa sielläkin olisi kohta tuhisevat kääröt sylissä. Oih, miten sitä jaksaa itse vielä odottaa tuota ihanuutta monta kuukautta...

Täällä saavutettu puoliväli,mutta valitettavasti ei nyt oikein ole sellaista keskiraskauden hehkua päällä, hirveitä päänsärkyjä, huimausta ja ruokahaluttomuutta kylläkin löytyy...Maanantaina pitänee taas hakeutua lääkäriin, millään ei jaksa töissä olla. Enää kaksi viikkoa töitä, sitten ois kahden viikon loma Thaimaassa ja sitten teen loppuvuoden töitä kotoa käsin, mitä odotan kuin kuuta nousevaa. Mutta jotenkin tässä olotilassa tuntuu tuo kaksi viikkoakin ylivoimaiselta...

Commander ja murunen 20+1

Oon nyt tosi väsy kun kuukauteen en oo saanut kunnolla nukkua kun esikoinen (4v) ei ole edelleenkään parantunut. Kerrroin silloin siitä neuvolasta jossa annettiin se rokotus ja viime torstaina olin toistamiseen terveyskeskuksessa näyttämässä lapsia (toisella yölliset mahakivut ja toisella märkärupi ja sitten minulla oli kamerassa kuvat niistä näpyistä jotka jo häipyneet). Nyt vasta uskoivat että joo se nokkosrokko johtui siitä rokotuksesta ja oli erittäin harvinainen reaktio ja olisi voinut johtaa kouristuksiin ja pahimmillaan anafylaktiseen shokkiin. Niinpä terkkari soitti vielä peräänikin ja käski tulla täyttämään papereita jotka lähetetään THL:ään kun sinne täytyy kuulemma tehdä reaktiosta ilmoitus. Ja vastaisuudessa esikoisen rokotuksia harkitaan ja tarkkaillaan huolella. Mutta nää vatsakivut ja oksentelu on outoja ja laktoosi-intoleranssi hänellä onkin ja lääkäri meinasi että se on taas syynä mut en oikein usko. joku siellä suolistossa mättää...niinpä vien ens viikolla lapsen yksityiselle lastenlääkärille ja sitten on lasten alleergologillekin aika varattuna torstaiksi. Pakko selvittää tämä asia nyt. Tosiaan päivällä mahakivut pääasiassa poissa mutta yöllä alkaa ja esikoinen siis oikein huutaa kivusta ja viimeyönäkin oksensi jonka jälkeen helpotti. Epäilen keliakiaa tai sitten maitoallergiaa tai sitten sitä rokotusta. Kauhea huoli asiasta ettei ehdi itseään juuri tutkailemaan...pelkään että joudutaan vielä sairaalaan tutkimuksiin kun nyt ei vaan ole oikein hyvä ajankohta asialle. Että miks just nyt? Vaikka eihän se ajankohta koskaan ole sopiva. tuollaisille asioille. Sitä vaan toivoo ettei sellaisia tulisi ja kaikki pysyisi terveenä.

Tänään rv 31+3.

jääräpää: voisko olla refluksia? Kun oireilee öisin, eli lapsi on vaakatasossa. Mulla on toisella lapsella vaikea refluksi ja siihen liittyy vatsakipuja, oksentelua yms. Luulis, että maitoallergia oireilisi myös päivällä?
En tiedä, tuli vaan mieleen. Että heitä lastenlääkärille tuokin vaihtoehto! Meillä lapsi kärsi siitä 2 vuotta ennenkun sain asianmukaiseen hoitoon!

Täällä ollaan yhdessä kasassa, kuinkas muuten :headwall:

Eilen pyöräilinkin ja ajattelin jos se auttais asiaa...No ei auttanu! Että ei oo tullakseen tää tapaus ei.
Mies toivoo ettei syntyis nyt arkipäivinä. Oli buukannu kaikille päiville jotain tosi tärkeetä raksaan liittyvää eikä kuulemma ehdi synnytykseen :kieh: Saan kuulemma mennä yksin jos nyt niin käy. En tosin päässy jyvälle, että olikohan se nyt tosissaan. Siitä kun ei aina ota selvää :kieh: Mutta vähän palo pinna :headwall: Kannata tässä vaiheessa tulla edes leikillään mulle puhuun tollasta.
Muttei se kuulemma ollu yhtään muistanu, etttä meille voi syntyä vauva päivänä minä hyvänsä kun oli tänään noita juttuja sopinu :O Kun pitää muistaa noita raksajuttuja niin tää pääs unohtumaan :stick:
Herkkää touhua täälläpäin :vampire:

Zeena 40+1

Heippa jälleen. Edellisestä kirjoituksesta on taas kulunut tovi aikaa, joten ajattelin naputella nyt muutaman rivin.
Kotona ollaan oltu jo useampi viikko ja kyllä tää tekemättömyys vetää ihmisen ihan veteläksi :) Vaikka hyvähän se on kerätä voimia tulevaan. Tänään meinasin mennä kyllä penkomaan kellarista loppuja vauva kamoja esille, jotta ei sitten tarvii hätäillä, mikäli päättääkin tulla yksiöstään ulos ennen aikojaan. Se on kyllä mulle ihme, jos näin kävisi, koska edellisetkin tenavat ovat ylittäneet lasketunajan 16 ja 18 pvää.
Neuvolassa hieman huolestuttiin, kun sf-mitta pompsahti yhtäkkiä hieman yli käyrien ja sainkin sitten neuvolalääkäriltä lähetteen ultraan missä tarkistettiin tarjonta ja tehtiin painoarvio. Asento Rimpulalla oli juurikin se mitä itse olen koko raskauden epäillyt eli rt-tarjonnassa ollaan. Painoa oli pienellä jo reilut kolme kiloa, joten kivan kokoinen kaveri on tulossa, kun vielä noin kilon verran kasvattelee itseä. Ompahan sitten jotain mitä ponnistaa ulos :D Laskettiin jo leikkiä, että pitääkö tässä loppu vaiheessa työnimikin vaihtaa :)
Lääkäri ei kuitenkaan ollut tuosta vauvan painosta huolissaan, kun esikoinenkin on painanut melkein sen 4kg ja lantion muoto vaikuttaa siltä, että ongelmia ei tule.
Tämäkin lääkäri sanoi, että poika sieltä olis tulossa, mutta painotti sukupuolen selviävän varmuudella vasta synnytyksen jälkeen :) En kuitenkaan taida enään pestä tytön vanhoja vaatteita valmiiksi, kun laatikot jo pursuaa poikien vaatteita. Saa sitten iskä tekemistä, kun ollaan laitoksella, jos Rimpula onkin tyttö ja pestä meille koneellisen punaisia vaatteita :)
Torstaina jälleen neuvolaan ja päivittelen kuulumisia, jos on jotain uutta.

Miu Mau ja Rimpula 36+6

Meille syntyi maanantaiaamuna rv 40+2 pikkuinen tyttö!!
Tässä lyhyesti:
Kipeitä supistuksia oli tullut epämääräisesti jo perjantaina ja lauantain välisestä yöstä asti, välillä ehkä tunnin tai kaksi säännöllisestikin... Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä alkoi puolilta öin supistella 10min välein ja puoli kolmelta lähdettiin sairaalaan. Vielä silloinkin mietin, että kun nää nyt vaan ei taas loppuis. No, sairaalassa olin 5-6cm auki ja ei kun synnytyssaliin. Sain spinaalipuudutuksen vähän ennen neljää ja sen jälkeen puhkaistiin kalvot. Tyttö syntyi klo 5.05 8 minuutin ponnistusvaiheen jälkeen ja tämän oli kyllä kympin synnytys edellisiin verrattuna!!! Ekassa en saanut mitään kivunlievitystä Urpon kätilön takia ja toisessa spinaali vaikutti vain reisiin ja takapuoliin. Nyt tuntui ihan uskomattomalta miten puudutus vei supistuskivut lähes kokonaan. Vieläkin ihan liekeissä:heart:

Tänään päästiin kotiin. Vähän on keltaisuutta ja siitä syystä pitää mennä neuvolaan jo perjantaina. Muuten kaikki ok.

Hilarius ja Hellu 2vrk

Onnea marza ja Hilarius pikkukääröistä!! :heart: :flower: Mukavan kuulloiset synnytykset molemmilla!

Lupaavan hiljaista on ollut palstalla viime päivinä, josko sitä ois toisetkin saaneet jo mussukoita syleihinsä! Kateudesta vihreänä täällä.. :D Huomenna neuvolaan!

Pilkkis 36+2

Neuvolareissu heitetty ja kaik ok. Paino oli tippunu -124g/vko, kun lopetettiin edellisen neuvolan jälkeen herkuttelut melkein kokonaan. Kohtu oli kuitenkin kasvanut ihan normaalisti ja vauva oli tukevasti alhaalla rt:ssa. Neljättä viikkoa jatkuviin uniongelmiin tarjottiin apua neuvolapsykologilta, saapa nähdä pystyykö auttamaan.
Ens viikolla vielä neuvolalääkäri, niin nähdään missä mennään kohdunsuulla.

Pilkkis

kääkkis
Paljon Onnea Hilarius :heart:

Nopeasti menee aika...Itselläkään ei enää kun 3,5 kk :O Tänään on ikävästi vihlonut taas alavatsaa. Varmaan kohdulla taas kasvupyrähdys, tai toivon, että kyse vaan siitä.

Pilkkikselle tsemppiä uniongelmaan :hug:

kääkkis rv 24+3

Täällä esikoisen mahakipuilut jatkuvat öisin edelleen. Lauantaina jotain tuloksia saattaa jo tulla näytteistä. Nyt kokeillaan antihistamiinia siksi että jos se nokkosrokko meni suolistoon kuten se kuulemma voi tehdä niin se voi kuulemma jäädä "päälle" se rokko sinne ja aiheuttaa kovat kivut. Tällöin syyllinen kaikkeen olisi se 4v rokotus Tällä viikolla ollaan kolme kertaa juostu yksityisellä tytön kanssa, toivottavasti vakuutus korvaa kun huomasin ettei hänellä olekaan lapsivakuutusta vaan henkilövakuutus.

Ens viikolla neuvola ja terveyskeskusultra ja mahdollinen lähete taysiin kääntöyritykseen. Täällä ollaan onnellisen tietämättömiä kohdunkaulan tilanteesta jota ei olla katsottu ties koska...

Tänään rv 32+1.

Meille syntyi ihana poika 2.10 rv 41+3 :heart:
Synnytys oli kaikkea muuta kuin ihana.. kirjotan tähän lyhyesti jotain.
Eli lapsivedet meni torstai-perjantaiyönä kotona, perjantaina lähdettiin sairaalaan tarkistuttaan asia ja ne otti mut sisään. Tarkotus oli käynnistellä lauantaiaamuna jos ei supistukset ala. Ne kuitenki alko aamuyöstä. 9 aikaan lauantaina mentiin synnytyssaliin, jossa selvisin aluksi tosi hyvin vain hengittelemällä.. avautumisvaihe kuitenki kesti ja kesti, ja 4 jälkeen mietittiin et otetaan spinaali ja laitetaan oksitoniinitippa vauhdittaan supistuksia. supistukset koveniki hurjasti, spinaali meni jotenki väärään paikkaan eikä tehonnu : /
kohta supistusten välissä ei ollu taukoa yhtään ja rukoilin sektiota.. 8 aikaan lääkäri katto kohdunsuun tilanteen ja oli 8 cm auki, mutta vauva avosuisessa tarjonnassa.. pyysin taas leikkausta, mutta lääkärin piti leikata yks äiti, jonka vauva voi huonosti. käski mun mennä kontalleen jos tarjonta muuttuis. tunnin verram kärsin supistuksista.. oikeasti kärsin, en voi kuvitella pahempaa tuskaa...
lääkäri tuli myöhemmin kattoon tilanteen, kohdunsuu oli auki enää 5 cm. lääkäri totes että nyt lähetään leikkaukseen...
kiireellinen sektio siis, ja vauva oli 52 cm ja 4095 g eikä kuulemma ois mahtunu edes alakautta syntymään.. nyt sitten parannellaan leikkaushaavaa ja pissatulehdusta :|
mutta pääasia että vauva tuhisee nyt tässä sylissä... :heart:

voimia kaikille odotuksen eri vaiheissa...

hyväsetti

Yhteistyössä