*Kolmatta kaipaavien LOKAKUU*

Kiitokset kaikille varovaisista onnitteluista!

En tiedä, millainen testi on, siis herkkyyttä. Siis se on jokin davidin liuskatesti. Ihan selkeää negaa näytti viime kierrossa, nyt haamuplussaa. Haamu kyllä sentään vahvistui haaleaksi viivaksi, mutta enköhän huomisaamuna testaile uudelleen. Jotenkin tuntuu, ettei tässä vaiheessa päivällä vielä näkyisi edes minkäänlaista plussaa (kp26). Ja onhan sitä ties mitä kemiallisia raskauksia, tuulimunaraskauksia ja alkuraskauden keskenmenoja. Onnellinen olen mutta varovaisesti ja varauksella vielä.

Barbamama: voi kun pidän peukkuja teidän puolesta! Kunpa saisitte sen vaavin pian. Jos jotain lohtua, niin pääsette sentään sitten suoraan ivf:ään.

Mä olen lihonut ajasta ennen ekaa raskautta n. 10 kiloa. Kun tämä yritys aloitettiin, aloin myös taas lenkkeillä paljon. Huomaan saavani siitä positiivista energiaa! Meilä kun muksut ovat jo isoja (3 ja 6), pääsee jo helposti lenkille iltaisin verrattuna siihen, kun on ollut 0-2-vuotias talossa. Uskon itse lenkkeilyllä tai muulla urheilulla laihduttamiseen tai ainakin siihen, että kunto ja kroppa kohenee niin paremmin kuin pelkällä ruokavaliolla. No, laihtunut en kyllä taida olla kuin kilon ;) Mutta olo on selkeästi parempi 2kk:n urheilukauden jälkeen :D Käyn keskimäärin joka päivä 40-60min reippaalla lenkillä.

Sunflower11
Barbamama: Joo :) Ja muistaa että jonkin verran hiilareita sit tarvii kans kun liikkuu :) Toivottavasti saat haluamasi määrän pudotettua! Onko ivf:ssä joku painoindeksiraja tms?

Kiitos moonchaser :)

mymosa
Barbamamalle vielä, että jotenkin tuo "pakko" saada painoa pois, tuo lisää intoa tarkkailla mitä syö ja miten syö.

Annalle, mulle ei ole davidin liuskat, ei 10 eikä 25 antanut viivan viivaa silloin kun on ollut oikeesti nega. Mutta näillä testeillä viiva vahvenee todella hitaasti.

Sunflower: Ei siinä tietääkseni mitään rajaa ole. Kuulemma paino vaikuttaa niihin lääkemääriin ja vasteeseen mitä lääkkeillä saadaan. Paremmat mahdollisuudet onnistua siis, jos saisi painon mahdollisimman lähelle normaalipainoa. Painokontrollia ei enää pidetä vaan joka tapauksessa lähdetään hoitoon. Se on nyt vain itsestä kiinni, että saa kiloja pois. Haluaisin tietysti sitä onnistumista ja siksi on nyt kunnolla motivaatiota laihduttamiseen.

Aanna: Olen jojoillut painon kanssa koko aikuisikäni. Välillä olen ollut pitkäänkin normaalipainoinen ja välillä on lipsunut. Sen verran monta kertaa on kokeillut eri laihdutustyylejä, että olen huomannut mikä toimii ja mikä ei. Mulla ei jostain syystä toimi se, että lisään vaan paljon liikuntaa. Kilot ei sillä karise. Kunto tietty paranee, mutta se ei tässä auta. Karppaus on toiminut mulla parhaiten sekä kilojen karistuksessa että olen kohentumisessa. Koitan kyllä lisätä kevyttä liikuntaa mikä ei niinkään kasvata lihasmassaa vaan tuo sitä hyvää oloa :)

Barbamama: Olen hankkinut kierolla tavalla asiantuntemusta laihdutuksesta ja se pitää kutinsa, ettei liikuntaa lisäämällä kilot kovin helposti karise tai liikuntaa joutuu lisäämään ihan tajuttomasti. Kaksi syytä: ensinnäkin liikunnalla poltetaan melko pieniä kalorimääriä, yhdestä ateriasta saa helposti enemmän kaloreita kuin päivän liikunta-annoksesta. Toiseksi, liikkuessa lihasmassa kasvaa ja koska lihakset painavat enemmän kuin rasva, paino ei laske vaikka sentit katoavat ja tapahtuu kiinteytymistä. Toki liikkuvainen elämäntapa yhdistettynä kohtuulliseen kuntoliikuntaan edesauttaa laihdutusta mutta ruokatarkkailua tarvitaan tueksi. Tällainen lyhyt luento. Älkää pahastuko.:rolleyes:

Minulla on kp 8 ja tiputteluvuotoa edelleen. En ymmärrä mikä riivaa kiertoa. Aloitin ohjeen mukaisen tikuttelun ja viikon päästä lähtee hormonilääkitys. Saas nähdä miten käy.

Joo, uskon kyllä että ruualla sitä ihminen lihoo :D Ja jos syö paljon, saa liikkuakin ihan sikana, että laihtuisi. Eikä toisaalta syödä sitten yhtään enempää, vaikka liikunta lisäisi nälkää (mitä mulla ainakin käy). Tosiaan kilojen väheneminen on vielä hitaampaa, kun lihasmassa lisääntyy. Mutta mulla on aika pitkälle tähän asti auttanut tuo liikkumisen lisääminen - kun ei ole tarvinnut varsinaisesti laihduttaa, vaan muutama kilo on sitten lähtenyt kuin itsestään. Ehkä ei ole niin paljon aikaakaan syödä, kun liikkuu. Eniten liikun kyllä hyvän fiiliksen vuoksi :) Oon myös huomannut, että säännöllinen syöminen on hyväksi elimistölle. Siis jos mulla on pitkä tauko syömisessä, ahmin sitten kamalasti nälkääni ja vatsakin menee sekaisin yms.

Olipas tullut kivan paljon tekstiä.

Ymmärrän hyvin Barbamama sun fiiliksiä siitä, miten on raskasta taas kerran asennoitua uudestaan uusiin hoitosuunnitelmiin. Mutta onneksi varmasti jo huomenna ajatus IVF:stä tuntuu jo paljon paremmalta. Onhan se ehkä kuitenkin jossain määrin varmempi väylä sen yhteisen vauvan saamiseen. Tsemppiä.

Ainiin ja onneksi olkoon Aanna. Sua ei tarvinnutkaan sitten jännäillä kovin pitkään. Tarrasukkia.

Itse laihdutin painonvartijoitten pisteitten avulla. Mutta karppauskin on varmaan tosi hyvä vaihtoehto. Muista vain B. että jos liikut enemmän, että jostain saat tarpeeksi energiaa, ettet aivan uuvu.

(.) Ei vielä tänäänkään kp 18 vahvoja viivoja tikkuun. Huoh, tulee pitkä kierto ja odotus. Soitin sit tänään gynellekin, kun satuin olemaan vapaalla soittoaikaan. Sain vielä uudestaan luget tueksi kolmeen kiertoon. Isommalla annoksella ja alakautta laitettuna. Kun on enemmän tai vähemmän ongelmana tuo loppukierron tuhruttelu. Jospa niistä olis nyt sitten se ihan oikea apu.

Tänä aamuna sitten huomasin, että eihän mulla ollutkaan enää jäljellä davidin raskaustestejä, vaikka luulin. Tein ovistestin testaamisen ilosta, ja plussaahan se näytti. Muistan, että ovistestikin näyttää plussaa raskautuneena. Aamupäivällä ostin kaupasta Pregcheckin testin ja päivällä testasin ja plussa tuli! Kai se pitäisi jo uskoa. Viiva ei ollut vielä kontrolliviivan vahvuinen mutta selkeä viiva kuitenkin.
En oo uskoa tätä, sillä kolmatta olin kyllä varautunut yrittämään kauan. Mietin välillä, että onkohan mulla koko pco:ta. Munasarjat ovat pco-maiset ja on aikuisiän akne, eli oireita kyllä on. Mutta jo kolmas raskaus sai alkunsa toisesta kierrosta, sitä kyllä ihmettelen. Toivottavasti ei vaan menisi nyt kesken.

Aanna: mullehan on kanssa aikoinaan annettu tuomioksi pco, mutta ihan vaan munasarjojen perusteella. Ei ole ollut aknea, ei ylipainoa tai ylimääräistä karvoituksta. Mutta silti mullakin viimeiset 3 raskautta on lähtenyt 1. yrityksestä. Ja kun tiistaina kysyin lääkäriltä pitäisikö ottaa taas metformini käyttöön niin kuin esikoisen yrityksessä, niin totesi ettei pco:sta ole enää merkkiäkään munasarjoissa, kuulemma on raskaudet korjanneet.

).( ovulaatiosta ei hajuakaan, en tajua. Jos tiistaina munarakkula oli 17mm niin kyllähän sen pitäisi alkaa testissä näkymään?!? Mutta ei edelleenkään positiivista ovistestiä, taitaa olla ihan susia noi David- ovistestit tai sitten se lh ei vaan jostain syystä nouse, joten eipä taida irrota munasolukaan :( Huomenna vielä testaan ja sitten lopetan ja luovutan...

Mulla urheilu on enemmän henkinen juttu, kun päivät on kahden pienen lapsen kanssa kotona niin on ihana lähteä jumppaan tuulettaa päätä. Ja normaalipainoisena liikunnalla on kyllä mun kohdalla suuri merkitys painoon, silloin kun ruokavalio on ns kunnossa. Heti kun jumppamäärä nousee 3-5 viikossa, lähtee kyllä paino tippuu ja lihakset piirtyy tosi hyvin, mutta kesän kun olin treenaamatta ja päälle vielä tuo raskausaika minkä olin urheilematta sen hematooman takia niin kummasti alkoi vaatteet kiristää, olo löllööntyä ja pipoa myös kiristi. Sitten keskenmenon jälkeen kaikki ystävällisesti toivat "lohdutukseksi" suklaata, ja mähän tyttö söin. Nyt herkuttelu jäänyt pahasti päälle eli vaikka siihen ottaa jumpan niin eipä paljon tuloksia ulkoisesti näy, mutta onneksi toimii henkiseen hyvinvointiin!

morebabies: Sen perusteella mitä olet tänne kirjoittanut, veikkaisin sun ovulaation menneen jo ohi. Sähän sait plussan sunnuntaina (en usko krapulan antavan plussaa - eihän se sitä hormonia lisää), maanantaina limat, ti näkyi 17mm folli. Mulle on sanottu lapsettomuuslääkärillä, että folli kasvaa n. 2mm päivässä ja ovulaatio tapahtuu n. 20 millisenä. Noista kaikista päätellen sanoisin oviksen olleen ti-ke akselilla. En ymmärrä ollenkaan miksi lääkärisi arveli ovulaatiota tälle päivälle. :O Kasvaako sulla follit jotenkin erikoisen hitaasti tms?

barbamama tiistaina kysyin just tuosta kasvuvauhdista, niin totesi että kasvatetussa kierrossa eli esim clomi-avusteisessa kierrossa kasvu vauhti on 1,5-2mm/vrk, mutta normaalikierrossa ei missään nimessä noin nopea vaan noin 1 mm/vrk ja mulla on aikaisemmissakin raskauksissa munarakkula ollut noin 22mm eikä ole irronnut vaan pistetty varuiksi pregnyl. Ei krapula lisää hormonia mutta mulla on voinut olla kehossa vielä hcg:tä ja vahvassa virtsassa se on voinut antaa tuon feikki positiivisen. Jos munasolu on irronnut silloin ti tai ke, niin limakalvo oi vain 7mm joten siihen ei mikään tartu, siksi itsekin toivoin että menisi ovis mahdollisimman pitkälle, mutta ei näin pitkälle. Pelkään että kohtuun jäänyt jotain ja hcg:tä vielä veressä ja siksi ei irtoaminen tapahdu, mutta viikon päästä menen tsekkaa vielä hcg:n. Sitten ollaan taas viisaampia :)

morebabies: Kaipa nuo on sitten niin yksilöllisiä asioita. Itselläni ovis tulee aika aikaisin. Viimeksi heinäkuussa oli clomit käytössä. Sen jälkeen on menty luomuna ja silti kp 11 ultrassa näkyi 19mm folli. Silloinkin lääkäri sanoi, että ovis on ihan käsillä. Veikkaan oviksen olleen kp 12 omien tuntemusten ja limojen perusteella. Tämä oli aika normikierto mulle vaikka pelkäsin edellisen kierron kemiallisen hidastavan kierron alkua. Clomit eivät omalla kohdallani juuri vaikuttaneet.

Toivottavasti saat hyviä uutisia hcg:stä! :hug:

Sunflower11
Barbamama, onnea painonpudotuskesta! :)

Aannalle onnea! :)

Täällä sain jo melkein ovisplussan! Jeee! En ois uskonu et "näin aikaisin" :)

morebabies
: Tuleeko sulle mitään viivaa niihin testeihin? Itellä ei davidin testit näytä tasavahvoja viivoja vaikka ovisplussa onkin.

Kiitokset onnitteluista! En vielä uskalla vaihtaa palstaa.. jos nyt vähän aikaa katsellaan, miten käy.

Morebabies: mulla on ultrattu munasarjat gynekäynnillä ekan ja tokan raskauden välissä, ja olivat edelleen pco-tyyppiset. Pco todettiin, kun kierrot eivät pillereiden jälkeen aikanaan käynnistyneet lainkaan, teroluteilla vasta 7kk odottelun jälkeen. Aknea on ja epäsäännöllisyyttä kuukautisissa. Muutenkin olen kyllä epäsäännöllinen yksilö :D Synnytyksissäkään kummassakaan supistukset eivät missään vaiheessa säännöllistyneet oppikirjamaiseen tapaan.
Ja vielä: mulla eivät Davidit näyttäneet kunnon plussaa. Vain melkein kontrolliviivan vahvuista viirua, ja ovis se vissiin sitten oli, kun raskaustestit näyttävät nyt plussaa.
Mullekin liikunta on fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin lähde. Toivottavasti jaksaisin liikkua nyt syksylläkin kunnolla!

sunflower: tulee viivat koko ajan, mutta testiviiva haalea. Mulla on Davidin liuskoja ja puikkoja ja kummassakin haalea viiva joka päivä, mutta puikkomallisessa tosi haalea.

Suositelkaa nyt jotain toimivia ovistestejä?!?!? Ei törkeän hintaisia, koska kierrosta ei tietoakaan raskauksien, imetysten, kierukan yms takia, joten niitä kuluu. Viimeiset menkat olleet 7/2007 ennen esikoisen raskautta. Imetyksen loputtua tulin suoraan raskaaksi ennen menkkoja, meni kesken, taas raskaaksi, imetys ja sitten kierukka. Kun se otettiin pois, niin viikko siitä tulin taas raskaaksi ja nyt sitten keskenmenon jälkeen ei ole vielä menkkoja ole tullut.

Morebabies: Mulla ollut aina kans vain noita Davideja. Kun niissä alkaa viiva olemaan vahva, tarkistan clearbluen digitestillä. Se on kallis, mutta siinä on 7 testiä, joista nyt meni 2, kun eka ei ollut plussa (niin kuin arvelin, mutta halusin varmistaa), ja seuraavan päivän davidin tsekkasin myös ja oli plussa. Hieman haaleampi sekin davidin testiviiva taisi olla, kuin kontrolliviiva.

Viimeksi muokattu:
Nyt tulee vain vähän omaa napaa. Viime raskaudessa testasin tärppikierrolla ovista juuri Davidin testeillä. Testiviiva jäi vähän haaleammaksi kuin kontrolliviiva, mutta silti tulin raskaaksi siitä kierrosta. Näin olen nyt sitten tässäkin yrityksessä tulkinnut, että viivojen ei tarvitse olla täysin samanvahvuisia. Etenkin, jos testiviivan toinen reuna on tumma. Toinen reuna jää usein vähän vaaleammaksi.

Mutta siis omasta navasta. Tänään oli testiviiva sitten jo haalentunut, eli se eilinen oli sitten lh-huippu. Eli testien perusteella ei kyllä ole varmuutta ovulaatiosta tässä kierrossa. Oireet kyllä kertoo toista. Mulla nimittäin ovisoireitten voimakkuus vaihtelee eri kierroissa ja nyt on kyllä tosi voimakkaat oireet. Tosi hyvät limat ja rinnanpäät aristaa. Eli taidan kyllä aloitaa alkuviikosta ne luget tuosta testituloksesta huolimatta. Joskushan se lh-huippu saattaa kaiketi mennä ohi kahden testauskerran välissä.

Mutta mutta. Tänään tyli kerran pyyhkiessä liman seassa pari veriviirua. Onko kukaan kuullut koskaan ovisvuodosta? Onko sellaista olemassa? Kun en muutakaan selitystä keksi tuolle.

Voi prk****! On tää niin mukavaa, nyt vihloo ja jomottaa SINNE itteensä. Ja tuohon navan alapuolelle kans. Jos siis en ole raskaana, niin ainakin menkat saisi sitten alkaa ajallaan dpo 14, tänäänhän dpo 12. Se olisi minulle jo riemuvoitto, jos saisin kierron normaalina, sitä kun se ei ole ollut kai koskaan ilman hormoniehkäisyä.

Pistelemisiin ja viiltelemisiin, nippailuja unohtamatta!

WP

WP, anteeksi en jaksa selata taakse päin. Olitko testaillut ovista tässä kierrossa tai seuraillut tuntemuksia. Eli onko hajua suurin piirtein mihin kierto asettuisi. Nuo kuvailemasi oireet oli mulla viime raskaudessa selkeä raskauden merkki. Jos sulla pikkasen pidempi tämä kierto, niin testit ei vielä näyttäis plussaa. Anteeksi, jos on turhaa hehkutusta...

Barbamama, onko ilmennyt mitään raskausoireiksi tulkittavaa?

Pettunia: oon testannu ovista, CB:n digi antoi ovisplussan kaksi viikkoa sitten lauantaina. Viimeksi toukokuussa plussasin raskaustestillä, eka haamu tuli Davidilla dpo12. Eilen ja tänään oon saanut vain roskishaamun tai viivanpaikan pregcheckillä, David oli ihan blanco.

Tuo toukokuinenhan mulla todettiin vasta np-ultrassa tuulimunaksi.

Yhteistyössä