Tuolla sanoin jo, että se voi näyttää virheellistä tulosta.. Mutta tässä vielä toisaalta kopiotu..
KOPIOIN TÄMÄN NETISTÄ TOISAALTA:
Moi!
Ovulaatiotestiä EI saa tehdä aamuvirtsasta, eikä se ole merkkikohtainen ohje. Olen töissä firmassa joka myy Aconia ja tästä oli vähän aikaa sitten kova keskustelu, joten soitin itse alan asiantuntijalle Kuopion yliopiston biokemian dosentti Terho Elorannalle. Alla oleva vastaus on suora lainaus sivuiltamme, jonka julkaisuun sain luvan Elorannalta.
t. Ari
Ohje pitää aivan paikkansa. Asia on tarkistettu testien englanninkielisistä ohjeista. Tupla varmistaakseni asian, miksi aamuvirtsa ei ole parasta mahdollista LH- huipun toteamiseen, soitin alan asiantuntijalle yliopiston biokemian dosenttille, joka antoi todella selvän perustelun asialle:
Ihminen nukkuu vuorokaudessa 8-12 tuntia (yleensä), jona aikana virtsa
kerääntyy virtsarakkoon. Jos käyt nukkumaan klo 23.00, ja heräät klo 08.00, oletetaan tässä esimerkissä että ovulaatiosi huippu on ollut nukkuessasi.
Nouset ylös, teet aamutarpeesi jolloin samalla teet ovulaatiotestin klo
08.00. Virtsaa on tällöin kertynyt rakkoosi 9 tuntia. Hormoni joka erittyi
virtsaasi yön aikana on laimentunut rakossasi olevaan virtsaan, jolloin
testaus ei anna luotettavaa tulosta jos teet testin ensimmäisestä
aamuvirtsasta. Raskaustestiä tehtäessä asia on tietenkin toisinpäin, koska hCG hormonipitoisuus kasvaa raskauden edetessä, jolloin aamuvirtsa on parasta mahdollista testin tekemiseen.
Ovulaatiotestin teossa on tärkeää että teet testin aina samaan aikaan
päivästä. Parhaita aikoja tehdä ovulaatiotesti on aamupäivä. Aamutoimet voi hoitaa normaalisti. Jos juot aamuisin elimistön virtsaneritystä kiihdyttävää ainetta esim. kahvia, juo aamukahvit, odota 1-2 tuntia ja tee testi kun käyt virtsalla seuraavan kerran. Tällöin testitulos on luotettava.
linkki
Poikkeuksiahan on, esim nuo edellisessä viestissä sanotut. Mulla ei aamupissa edes näytä ovista, muilla kuin tuolla fertestillä..