Ei hyvää päivää... Lapsi päiväkodissa syömättömyys ongelman takia. Miten ennen pärjättiin, kun hoitoon pääsi vain jos oli vanhemmat töissä. Okei joo, tuo isoin nauttiikin jo varmasti päiväkkodista... Mutta että 1v sinne, jotta äidillä olisi helpompaa. Hoida nyt ihmeessä itsesi sterilisaatioon ettei enää käy vahinkoa. Jos mummo auttaa välillä ja apuakin on tulossa niin mikä ongelma.... Muidenko se lapsi pitää kokonaan hoitaa. Sinä ja miehesi olette jokatapauksessa lapsen aikaan saaneet ja vastuussa hänestä. EI yhteiskunta. Itselläni 1v ja on vielä aika pikkuinen... Mieti mikä mustasukkaisuus voi kehittyä sisarusten välille. Olen tehnyt lasten kanssa töitä ja näitä tapauksia on nähty. Jos et pärjää lastesi kanssa niin ehkäpä joku tukiperhe tms voisi olla oikea apu ennemminkin kuin päiväkoti.
Lapsi on pk:ssa, jotta saa tukea syömiseen ja se on ollut todella hyvä päätös. Sietäisi moni muukin lapsi saada tukea siihen. Mä en suostu tarjoamaan vaan jotain nitraattinakkeja ja leipää epäsäännöllisin ajoin, tai velliä tuttipullosta 4-vuotiaana, niinkuin monet muut lapset "syö". Mielummin tuemme terveellistä syömistä, ruokavaliota ja aikoja, päiväkodin avulla. Ja saahan hän paljon muutakin tukea/kivaa toimintaa siellä.
Eihän tässä ole ollut kyse siitä, että muiden pitäisi lapset kokonaan hoitaa, vaan 3x6t hoidosta isommille lapsille kerhopaikkojen puutteessa! Kaikki kolme kotona on minulle liian rankkaa, monestakin syystä ja en taas halua heitä erottaa eri paikkoihin (3.v kerhoon/puistoon). Joku haluaa pitää kaikki lapset kotihoidossa kouluikään asti, toinen kaikki päiväkodissa 10kk lähtien minusta tämä on kultainen keskitie meille. Pääasiahan on, että vanhemmat jaksavat olla mahdollisimman hyviä vanhempia lapsilleen.
Mun tyttäreni on syksyllä 1v6kk kun pk alkaisi ja 1v8kk kun vauva syntyy eli ei enää 1v kuin sinun lapsesi, siinä on vissi ero. Tiedän mikä mustasukkaisuus voi kehittyä sisarusten välillä, olen sen kerran jo kokenut. Se voi myös olla, että se oli esikoisen ja kuopuksen juttu ja keskimmäisen ja kolmannen välillä ei samanlaista mustasukkaisuutta synny, sillä keskimmäinen ei koskaan ole ollut "ainut lapsi". Molemmat isommat lapset saisivat luonnollisesti olla pois hoidosta vauvan synnyttä ja tutustua vauvaan ja sitten pikkuhiljaa palata 3krt/vkossa hoitoonsa omassa tahdissa. Toivon tietysti, että kaikki menee hyvin ja vauva on terve ja itse myös hyvässä kunnossa.
Minäkin olen työskennyt lasten ja perheiden parissa ja teidän siksi vallan hyvin, että "hyvinvoiva ja jaksava äiti" on paljon parempi, kuin masentunut, ylisuorittava ja uupunut äiti. Tiedän omat voimavarani ja miten paljon mitäkin jaksan. Ei tässä nyt mitään tukiperheitä tarvita.
Kiitos vastauksista, minun puolestani keskustelun voi nyt päättää tähän. Ei tule enää mitään uusia pointteja keneltäkään...