Kolmas pieni 3,5v sisällä...isompien hoitotilanne auki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammax3"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammax3"

Vieras
Eli oikeastaan olen jo päättänyt mitä, teen, koko perheen hyvinvoinnin vuoksi, mutta silti haluan kysellä mitä mieltä olette tästä (saattaa olla ihan turhaa)...

"Isommat" lapset pian 3.v ja juuri 1.v täyttänyt ja nyt rv.15. Olin juuri selvinnyt todella rankasta ekasta vauvavuodesta (1,8.v ikäero) kun "yllätysplussa" pärähti. Esikoinen aloitti 3pv/vko (klo 9-15) hoidossa ollessaan 2v3kk oltuaan 6kk minun ja vauvan kanssa kotona. Tarvitsimme tukea mm. syömättömyyteen (ollut aina huono syömään, mutta vauvan syntyessä lopetti totaalisesti ja oli -22 käyrillä jopa...). Nyt viihtyy hoidossa mainiosti ja kotipäivistä pitää myös. Syöminen sujuu paljon paremmin, mutta en edelleen hoikka. 1.v pikkusisko ollut kotihoidossa tähän asti, vaikkakin olen hoitovapaalla ollut töissä 1-2pv/vko (mummi hoitanut).

Syksyllä kun 3. syntyy on siis 3 lasta 3v4kk ikäerolla ja oma jaksaminen huolestuttaa (yhdellä 3.v uhma, toisella alkava 2.v uhma + vauva). Olen hakenut pikkusiskolle hoitopaikkaa samaan paikkaan kun veljensä on, aloitus elokuussa ennen vauvan syntymää lokakuussa, että ehtii harjoitella rauhassa (jos tammikuussa aloitus on sit 2kk vauva joka rinnalla kuitenkin ahkerasti). En haluisi "erottaa" isompia siaruksia, jotka nyt vasta ovat lähentyneet edes vähäsen, laittamalla 3.v mihinkään kerhoon ja siirtämällä pois hoidosta johon juuri tottunut. Puistossa oleminen ei taas tue syömistä ollenkaan. Mulla ei ole autoa aina käytössä päivisin eli 2 kanssa kulkeminen vaunujen kanssa olisi jo haasteellista (vars. talvella).

Neuvolan th mielestä 3pv/vko isommille voisi olla hyvä niin ehdin sit hoitaa kaupassakäynnit, imetykset, pyykinpesut ja muut asiat ja lapset olisivat kaikki yhdessä kummiskin sen 2pv viikossa+viikonloput.

Ja todellakin tämä 3. tuli hiukkasen yllätyksenä, mutta silti se otetaan kiitollisina vastaan ja koetetaan vaan selviytyä parhaamme mukaan. Ekat 6kk kahden pienen kanssa oli tosi rankkaa, vars. kun pieni esikoinen ei syönyt ja oli mustis. Tää kakkonen on ihan eri maata ja matkii isoveljeään kaikessa eli varmasti viihtyisi ihan hyvin sen 3pv/vko tarhassa, kun yhdessä olisivat siellä.

[QUOTE="Äiti";26111574]Voi voi teitä neidit . Ehkäisy kuntoon niin ei tule yllätyksiä.[/QUOTE]

Niinpä, mut toi ei nyt auta tähän hätään enää...Nyt kai fiksuinta ois miettiä mitä tehdä, jotta äiti jaksaa ja kaikki voisivat hyvin?

Hyvältä nuo suunnitelmat kuulostaa. Mullakin on huonosti syövä esikoinen ja kakkonen tuloillaan. Esikoisen vauva-aika oli hyvin rankkaa (diagnosoimaton, paha allergia sekoitti pakkaa ja unia; allergia selvisi vasta kiinteitä aloiteltaessa), joten sen muisteleminen on saanut mut vähän kauhulla odottamaan tätä kakkosen vauva-aikaa. Tsemppiä matkaan!

Plussaan johtaneita syitä nyt on mielestäni ihan turha täällä puida, kun sille ei enää voi mitään ja lapsi otetaan kiitollisena vastaan. Tässä enemmänkin kysellään keinoja/vinkkejä selvitä arjesta 3 pienen kanssa....

En kyllä veisi 1 v lasta virikehoitoon. Ei hän siitä yhtikäs mitään hyödy.

3 v ja risat taas on jo siinä iässä, että hoidossa käyminen tekee varmaan jo hänelle hyvää :). Hänet veisin päiväkotiin vaikkapa kolmesti viikossa, etenkin kun on siellä jo käynytkin.

Mun mielestä pyykinpesut, vauvanhoito, ruuanlaitto yms pitää sujua ilman, että 1 v lapsi (joka on vielä PIENI itsekin) lykätään virikehoitoon. Perheessä kun on kuitenkin oletettavasti myös isä, ja isoäidistäkin oli näköjään maininta. Eri asia jos äiti olisi totaali-yh.

Ja tuplarattaat kulkee ihan kivasti, auto jokapäiväisessä käytössä ei ole suinkaan välttämätön asia arjen sujumiseksi.

[QUOTE="...";26111685]Auton tarvitseminen riippuu todella paljon siitä missä asuu.. Sivuhuomautuksena vaan.

[/QUOTE]
Sama se missä asuu, ei sitä kotiäiti varmaan joka ikinen päivä tarvitse.

Tuon isomman mäkin veisin välillä hoitoon, mut kahden kanssa pärjää kyllä kotona, ilman autoakin ellei kaupalle ole tuhottoman pitkä aika..Mulla oli tässä talvella pitkä aika niin ettei autoa ollut joten tuplilla kävin kaupalla jne..Ja ihan hyvin se toimii niinkin..

Siis halusit näkemyksiä siitä miten muut toimisivat tuossa?

Itse tykkään että esikoisella on ollut syyt päivähoitoon ja jatkaisin sitä kuten tähänkin asti. Sen kakkosen kohdalla en nähnyt mitään erityisiä syitä ja siksi pitäisin noin pienen kotona. Tuplarattaat kulkevat melkeimpä siinä kuin tavallisetkin Eli kaupassakäynnit yms onnistuu myös kahden kanssa. Jos on jotain miehen töissäollessa menoja mihin ei voi ottaa lapsia mukaan niin mummo voi ehkä auttaa?

Valjasta isä työhevoseksi kotihommiin iltasella. Esim. isä käy aina kaupassa ja tekee ruoan niin että teille riittää siitä seuraavan päivän lounaaksikin. Sovitte siivouspäivät, jolloin yhdessä illalla tai viikonloppuna siivoilette/vahditte lapsia. Tärkein vinkki: älä yritä pitää yllä samaa siisteystasoa kuin joskus ennen, sillä se arki helpottuu kaikkein parhaiten!

Rankkaa mutta nii antoisaa.. Meillä oli 6v eskarilainen ja kolme alle kolme vuotiasta kun neljäs syntyi. Hengissä selvitty ja nythän noita tenavia onkin viisi.

Muut lapset olivat kotihoihossa.

Viimeksi muokattu:
En missään nimessä veisi 1-vuotiasta virikehoitoon. Noin pienelle on tärkeää olla oman äidin/isän kanssa, kun kerran mahdollisuus on.

En nyt näkisi tuota kolmea alle 4 v lasta noin suurena ongelmana kuin mitä ap ajattelee. Itsellä neljän vuoden sisään myös 3 lasta ja kaikki kotihoidossa, eikä ole isovanhempien hoitoapua ollenkaan saatavilla kuten ap:lla ilmeisesti on?

Ei ole Mullakaan autoa ja yksi lapsista on erittäin huono syöjä ja myös menee alle -20 käyrillä, joten haasteita on, mutta ei mitään mahdotonta. Meillä on tuplarattaat suurena apuna kauppareissulle ja eipä sitä kauheasti tarvitse kauemmas lähteäkään, kerhot, puistot yms hoidan kävellen.

En kyllä veisi 1 v lasta virikehoitoon. Ei hän siitä yhtikäs mitään hyödy.

3 v ja risat taas on jo siinä iässä, että hoidossa käyminen tekee varmaan jo hänelle hyvää :). Hänet veisin päiväkotiin vaikkapa kolmesti viikossa, etenkin kun on siellä jo käynytkin.

Mun mielestä pyykinpesut, vauvanhoito, ruuanlaitto yms pitää sujua ilman, että 1 v lapsi (joka on vielä PIENI itsekin) lykätään virikehoitoon. Perheessä kun on kuitenkin oletettavasti myös isä, ja isoäidistäkin oli näköjään maininta. Eri asia jos äiti olisi totaali-yh.

Ja tuplarattaat kulkee ihan kivasti, auto jokapäiväisessä käytössä ei ole suinkaan välttämätön asia arjen sujumiseksi.

[QUOTE="...";26111685]Auton tarvitseminen riippuu todella paljon siitä missä asuu.. Sivuhuomautuksena vaan.

Mun äidillä oli muuten aikoinaan käytössä triplarattaat mun sisaruksilla, hyvin toimi. :)[/QUOTE]

Riippuu juu. Mutta tuskin ap ihan metsän keskellä ilman julkista liikennettä asuu kun kuitenkin pystyisi itse viemään ja hakemaan ne isommat lapset hoidosta ilman autoa. Luulisin että samalla vaivalla voi tuplarattaiden kanssa liikkua muuallekin.

No sie teet totta kai silleen mikä teidän tilanteelle parhaiten sopii. Ja päiväkodistahan lapsen saa aina pois.

Noin niinkuin muutoin, asennoidu niin että pärjäätte. Tottakai pärjäätte. Ja teette kaikkenne sen eteen että pärjäätte, mitä se sitten ikinä vaatiikin. Minulla on kaksi lasta 1v3kk ikäerolla ja aika pitkälti hoitanut lapset yksin - helppoa ei ole ollut, mutta johtunut ennemminkin sellaisista tekijöistä kuin hankala, nykyisin entinen mies sekä lasten korvatulehduskierre. Mutta nyt kun näistä ollaan päästy niin elämä maistaa taas kivalle

Sama se missä asuu, ei sitä kotiäiti varmaan joka ikinen päivä tarvitse.

No, pakko nyt vaan sanoa, että 'sujuva arki' voi tarkoittaa monenlaista asiaa, eri ihmisille eri juttua. Varsinkin jos mies tekee pitkää päivää (niin kuin moni nykyään valitettavasti joutuu tekemään) on yhden lapsen hoitoon vieminen ja hakeminen kahden pienen kanssa aika hankalaa, jos sen joutuu tekemään harvoin kulkevilla busseilla.. Esimerkkinä vaan.

[QUOTE="Vieras";26111687]Ota yhteyttä perhetyöntekijään . Tulee avuksesi kotiin, ohjaa ja neuvoo arjen parempaan sujumiseen.[/QUOTE]

Vauvaperhetyöryhmän apua on jo tarjottu ja he sitten lähempänä syksyä ilmeisesti tulevat käymään. Mummi auttaa kun voi, mutta ei hänkään meillä voi asua joka päivä, elää omaa elämäänsä. Mies on kyllä kuvioissa ja aktiivinen isä, mutta pitkiä työpäiviä joista tulee viettämään 2 pvää/vkossa työmatkoilla.

Keskimmäinen aloittaa kyllä tarhassa, sen on varmaa, ajankohtaa vain mietin. Kun esikoinen siellä käy, on kuntalisä täällä meilläpäin jo "menetetty", kerhoon keskimmäinen on liian nuori. Puisto (9.30-12) on samanhintainen kun tarha ja siellä ehtisi vain pyörähtää kun jo pitäisi roudata kotiin syömään ja ehtisi just ja just nukkua jotkut hätäiset unet kun jo esikoista hakemaan, ja vauvanhoito+syöminen+omasyöminen siinä välissä. Siksi ajattelen, että helpompaa jos "isommilla" se sama rytmi niinä pk päivinä. Koen, että viime vuosi (kun isompi 2.v ja pienemp vauva) oli niin rankka, että mielelläni välttäisin saman uupumuksen ja masennuksen. Neuvolassa olivat samaa mieltä.

Entisessä kunnassamme olisi ollut tarjolla myös 2.v kerhoja eli jos tällaista olis täällä Espoossa tarjolla harkitsisin kerhoa molemmille, mutta kun ei ole. Ai niin, kerhoa ei ole edes meidän kotikielellämme (ruotsiksi), joten siksi myös pk vaihtoehto. Kiitos kuitekin kaikista mielipiteistä, en loukkaannu tai vedä herneitä nenään.

[QUOTE="hmmm";26111734]No, pakko nyt vaan sanoa, että 'sujuva arki' voi tarkoittaa monenlaista asiaa, eri ihmisille eri juttua. Varsinkin jos mies tekee pitkää päivää (niin kuin moni nykyään valitettavasti joutuu tekemään) on yhden lapsen hoitoon vieminen ja hakeminen kahden pienen kanssa aika hankalaa, jos sen joutuu tekemään harvoin kulkevilla busseilla.. Esimerkkinä vaan.[/QUOTE]
Mutta kahden lapsen hoitoon vieminen ja hakeminen yhden pienen kanssa olisi ihan helppoa, niillä samoilla harvoin kulkevilla busseilla? :)

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Niin ja muuten - muistathan että päivähoidon aloitus tuo tullessaan usein myös ikävät lastentaudit!

Minulla oli tällainen ajatus että lapset lopettavat päivähoidossa (olen siis nyt työelämässä) kun vauva syntyy, ja haen isommille kerhopaikan. Mielellään sellaisen jonka yhteydessä on avoin päiväkoti, jotta voin sitten vauvan kanssa odotella siellä kerhon päättymistä. Näin vältyn ikäviltä päiväunikeskeytyksiltä ja eletään samassa sykkeessä koko perhe.

Lisäksi haetaan syksyksi jokaiselle lapselle (paitsi vauvalle) oma harrastus, että edes sen kerran viikossa saa taattua yksilöhuomiota.

[QUOTE="hmmm";26111734]No, pakko nyt vaan sanoa, että 'sujuva arki' voi tarkoittaa monenlaista asiaa, eri ihmisille eri juttua. Varsinkin jos mies tekee pitkää päivää (niin kuin moni nykyään valitettavasti joutuu tekemään) on yhden lapsen hoitoon vieminen ja hakeminen kahden pienen kanssa aika hankalaa, jos sen joutuu tekemään harvoin kulkevilla busseilla.. Esimerkkinä vaan.[/QUOTE]

Jos pysytään ap:n tilanteessa, vaihtoehtoihin ei vissiin kuulunut se toisen auton hankkiminen vaan lasten hoitokuviot.

Onko oikeasti paljon raskaampi kävellä sinne päiväkodille tuplarattaiden ja kävelevän/pyöräilevän/pulkassa istuvan esikoisen kanssa, jättää esikoinen sinne ja palata kotiin kahden pienemmän kanssa kuin se että jättäisi hoitoon kaksi lasta ja palaisi kotiin vauvan kanssa?

Jos siis puhutaan ihan noista hoitoonviemisistä ja sen raskaudesta. Itse kuvittelisin että vaiva on ihan yksi ja sama, istuuko rattaissa kotimatkalla 1 vai 2 lasta.

Yhteistyössä