Kolmas lapsi + ja -

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Kertokaas plussat ja miinukset kyseisestä tilanteesta:)

Itsäni pelottaa ettei oma jaksaminen ja aika tule riittämään.Ihmisen suhtautuminenkin vähän huolestuttaa.

jokainen ihminen, äitinäkin, on yksilö. jotku ei jaksa ees yhen lapsen kanssa ja toiset jaksaa oikein hyvin kymmenen kanssa. itse voit tähän vain vastata ja miettiä miehesi kanssa asiaa.

ei meille kolmatta.mulla riittää just ja just hermot kahden kanssa.
ja niidenkin kanssa on kaikenlaista koko ajan,tekemistä ja jos vauva vielä tähän niin kädet loppuisi kesken ja väsyisin ihan totaalisesti :p

+ Lapset oppivat jakamaan paremmin. Puolittaminen on paljon helpompaa kuin kolmeen jakaminen.
+ Enemmän seuraa sisaruksista
- Supistaa autovalintoja
- Perheliput ovat yleensä 2+2
- Kolme vie enemmän aikaa kuin yksi

Meillä kolme ja se on meille hyvä. Mutta se on enemmän tunneasia kuin järkiasia.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Jos nyt koet arjen raskaaksi ja oman ajan niukaksi niin jätä lapsiluku toistaiseksi kahteen.

Abortti siis ainoa mahdollisuus?

Oletko jo raskaana? Siinä tapauksessa psykologiset syyt korostuvat. Katuisitko aborttia ja miltä sen tekeminen tuntuisi teistä molemmista?

Meillä kolmas on 9kk ja isommat 4 ja 7. Ihan hienosti on mennyt ja kyllä meidän perheeseen ainakin hyvin tämä kolmas mahtui.

Plussia on ehdottomasti enemmän kuin miinuksia. Ehkä ainoa miinus on oma unen vähyys. Kun vauva herättää edelleen kaksi kertaa yössä ja keskimmäisellä on lisäksi joku painajaisuni vaihe menossa, että lähes joka yö itkee jossain vaiheessa.

Suurin plussa on ehdottomasti katsoa isompien sisarusten onnea vauvasta: he suorastaan palvovat pikkuveljeään, leikittävät ja touhuavat. Eikä kukaan saa vauvaa nauramaan niin makeasti kuin omat siskot.

vaikka et kysynytkään, mutta minä ratkaisin tuon tilanteen näin: Mun voimat riittävät just ja just kahden metelöivän reihujan kanssa (vaikka oikeesti ovatkin keskivertoa rauhallisempia) mutta haluaisin silti vielä kolmannen lapsen. Joten teen sen kolmannen vasta myöhemmin. Kun nuo kummatkin on jo koulussa, niin kummallakin lapsella on niin paljon muuta tekemistä kuin riehua kotona ja vaatia äidin huomiota (ovat koulussa ja kavereiden kanssa ja on omat harrastukset ja ovat omatoimisia monen asian suhteen)
Eli meille tulee näiden syiden takia iltatähti, toivottavasti. Ja omat voimat riittää ja mulla on tarpeeksi aikaa keskittyä jokaiseen lapseen kun he ovat pieniä. Näin kaikki saavat syliä taaperovaiheessa ja leikkivaiheessakin niin paljon kuin haluavat.

Eipä se kolmas ole paljon arkea muuttanut. Katsotaan miten neljännen kanssa käy sitten syksystä.
Ongelmaksi tosin muodostui kolmannen kohdalla auto. Piti hankkia tilavampi menopeli ja vielä sellainen minne mahtuu peräkonttiin vaunut sekä lomamatkoille lähdettäessä kaikki perheen muut kamat. Mitään muita hankintoja ei sitten tarvinnutkaan tehdä, kun kaikki löytyi jo toisten lasten jäljiltä valmiina.

Toisaalta silloin on voimat lopussa ja hermot kireellä, kun kaikki lapset sairastavat yhtä aikaa ja olet itse valvonut useamman yön putkeen sairaiden lasten takia. Usein siinä tuppaa vielä käymään niin, että itse saat perään sitten vielä saman taudin... :/

Lapsista on kuitenkin paljon seuraa toisilleen ja nykyisin varsinkin, kun nuorin on jo 2-v niin aikaa jää enemmän itsellenikin päivästä.
Mutta kuka käskee tehdä kolme "putkeen"??? Meillä esim. keskimmäisen ja nuorimmaisen välillä on ikäeroa 6-vuotta. Ja nyt sitten näiden kahden nuorimman ikäeroks tulee pari vuotta. Tämä ratkaisu on ainakin osoittautunut meillä todella hyväksi. Ekaks hoidat kaksi pienempää, sitten kun he ovat jo koulussa, hoidat seuraavia vauvoja... On ollut isommillakin lapsilla hieman pehmeämpi kouluunlähtö, kun äiti on ollut kotosalla. Myöhemmässä vaiheessa, kun nuorimmat aloittavat koulun on heillä koulupäivän jälkeen isommat sisarukset seurana.

Minä en oikeasti usko, että kolmatta lasta voisi katua yhtä paljon kuin aborttia. Kyllä ne voivavarat uskomattomasti riittää, kun on pakko. Onko sinulla isommatkin ihan pieniä vielä?

Oikeasti kyllä tuo kolmas tuossa menee vähän kuin itsestään. Tottakai syliä tarvitsee paljon, mutta isommat on hyväksynyt sen uskomattoman helposti. Ja oikeasti nuo isommat on kasvanut ja kehittynyt ja ryhtynyt paljon omatoimisemmiksi vauvan syntymän jälkeen.

Eli itse ainakin pääsen paljon helpommalla kuin mitä etukäteen kuvittelin.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Jos nyt koet arjen raskaaksi ja oman ajan niukaksi niin jätä lapsiluku toistaiseksi kahteen.

Abortti siis ainoa mahdollisuus?

En tiennyt että olet jo paksuna. Luulin että pohdit vasta plussia ja miinuksia.

Sopeudut vaan siihen että olet ehkä hieman väsyneempi ja omaa aikaa vauvavaiheen ajan vieläkin vähemmän, ei maailma siihen kaadu.

Se riippuu toki siitä millaiset ikäerot ovat ja millainen on muuten teidän elämänne, jaatteko vastuun yhdessä vai jääkö kaikki yksin sinun harteillesi.
Lapsi on aina lahja!
ja toki riippuu siitä miten itse jaksat ja viihdytkö lasten kanssa.
Meillä kolme ja isoilla ikäeroilla, nyt olen tämän kolmannen kanssa kotona päivät yksin kun isommat jo koulumaailmassa joten suht helppoo tämä on kun päivällä kerkee tekee kotityöt ja omia juttuja ja olen käynyt paljon myös lenkillä vauvan kanssa. Ja sitten on illat aikaa isojen kanssa touhuumiseen.

Yhteistyössä