KOKSissa synnyttävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susannaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3.2. Miiu, 31v, esikoinen
1.3 Susannaaaa 29v,eka
21.4 Katariina_27v, esikoinen
8.8 pka05
19.8 Ansku32, kolmas

Moikka vaan!
Minä ihmettelin viikko sitten neuvolassa synnytystapa-arviota, kun kukaan ei ole minulle mitään siitä puhunutkaan ja kuitenkin olen ihan viimeisilläni ja viimeinen neuvolalääkärikin oli muutama viiko sitten. Terveyden hoitaja sanoi, ettei ST-arviota tehdä automaattisesti (ainakaan täällä pohjoiskymenlaaksossa), vain jos aiti on hyvin pienikokoinen tai vauvan epäillään olevan iso. Itsellä masu on kokoajan ollut keskikäyrän alapuolella, eli vauva kai normaalikokoinen. Vauvan painosta terkkari sanoi. että yllättyy suuresti jos vauva on syntyessään yli 3.5 kg.

Nyt alkaa jännittää toden teolla, laskettuun aikaan olis enää viikko. Saas nähdä syntyykö Pikkuinen ennen vai jälkeen lasketun ajan. Olisin jo ihan valmis synnyttämään, alkaa olla jo aika tukalat oltavat, öisin en saa oikein nukuttua ja selkää ja jalkoja pakottelee iltaisin. Ja olisi jo kiva nähdä minkä näköinen vauveli masussa oikein on.

Mukavaa viikonloppua

Miiu rv 38+6

Moikat kaikille

Mä synnytin esikoiseni Koksissa viime tammikuussa ja paikka tosiaan tuli äärettömän tutuksi. Jouduin rv31 sisälle ennen aikaisten supistusten takia, sitten verisen vuodon takia useampaan otteeseen. Lopuksi meni sitten yli ja käynnistykseen. Ensi synnyttäjänä itse synnytys ja synnytyksessä mukana olleet kätilöt olivat ihania. Mutta ensimmäinen yö ja ei ollutkaan niin ihana (synnytyksen jälkee). Ei tullut neuvoja ja apuja, vaan itse piti repiä tietoa. Muutama hoitaja oli tosi "omituisia", mutta joukkoon mahtui "enkeleitäkin", jotka jaksoivat neuvoa, opastaa ja kuunnella. Eli kaikki riippuu siitä millainen henkilö osuu kohdalla. Samoin osastolla 8 osa henkilökunnasta tosi mukavaa ja muutama kummajainen!!!! Synnärin huoneet kamalan ahtaita ja pieniä, en ollut koskaan vieraillut niin ahtaissa tiloissa. Taas ultraamiset ja yölliset juoksut alakerrassa sujui aina mukavasti ja kyllä mulle Andre, vai mikä hänen nimi olikaan kertoi, että poika tulossa.Tosin tiesin sen rakenneultrasta asti, kun kätilöltä kysyttiin. Kai kaikki riippuu ihmiskemiasta ja sen hetkisestä omasta mielialasta jne....Ihan hyvii kokemuksia ja sinne taas syksyllä mennään....Niin ja mä täytän 29. v, kun tuossa tota ikää kyseltiin. Ja kaksosta odotan, raskaus ihan alussa rv6, vasta takana....Jännää....Vaikka muut varmasti kuulleessaan kauhistelevat kuinka kaikkien ongelmien kautta jaksan taas kantaa lapsen sisälläni...Oli nimittäin alussa, suolisolmu, sappivaivoja, ambulanssikyyti tuli tutuksi ja sängyssä pötköteltiin 4kk asti ja jouduin pois työstä jäämään.Ei siis mitään herkkua, mutta voittajana selvittiin ja palkintona ihana poika! Että näin.

Niin jäi tuosta äskeisestä, että mä olen tosi pieni ja olin loppuun asti varma, ettei mikään vauva musta ulos mahdu, mutta käsikopelolla 3 lääkäriä totesi, että kyllä mahtuu. Olen pitkä 160cm ja 42kg, että ei kamalan koolla pilattu ja en omista edes leveätä lantiota, mutta oikeassa olivat (mulle tuli raskaudesta 10,5kg lisäkiloa). Ainoa mihin kannattaa pyytää tutkimus on häntäluu, jos se on joskus murtunut pahasti. Tehdään "käsikopelolla" ja testataan liikkuuko. Mulle tehtiin, koska murtunut 2 kertaa ja kaverini ei kertonut tai osanut kertoa ja synnytyksessä häntäluu posahti todella pahasti ja voitte vaan kuvitella, että kyllä palautuminen kestää, kun muuteski paikat hellinä.

Nippe78

Kiitos vaan tiedoistanne,

Mä lähdenkin kohta sitten KOKS:iin kontrollikäynnille. Mä jotenkin menen aina lääkärin vastaanotolla ihan lukkoon enkä osaa kysyä niitä asioita, jotka mielessä on pyörineet. Silloin kun raskaus oli ihan alussa ja kävin naistenpolilla endometrioosin takia, niin arvelivat, että mulla olevista endometrioomista vois olla vaikutusta synnytystapaan, mutta nyt raskauden edetessä siitä ei ole ollut sen enempää puhetta enkä ole edes osannut kysyä. Jospa sitten tänään.

No varmasti satuttiin samaan aikaan siinä tapauksessa. Meni nimittäin lähes KOLME tuntia omaa aikaa odotellessa. Sapettaa tollanen, miksi ne edes antaa niitä aikoja niin tiuhaan sitten, kun ne ei koskaan päde. Toki päivystykseen mennään jonon ohi, sen ymmärrän, mutta silti on jossain korjaamisen varaa!

Eli mulla menossa 21+3 (about). Eka oli LA 11.6 mutta kun pari viikkoa sitten kävin KOKS:ssa oli LA 9.6. Itsekin olen erikois seurannassa epilepsian takia (lievä).

Kun kävin np-ultrassa niin siellä oli joku eestiläinen(?) lääkäri. Ei saatu kuvia eikä paljon muutakaan tietoa. Eipä siinä mitään osattu oikein kysyäkkään. Ja rakenne ultrassa oli ihan suomalainen kätilö, jolla kyllä taisi olla hieman huono päivä. Kommetti kun kysyttiin sukupuolta oli: me ei täällä sellaisia tutkita kun on tärkeämpääkin tekemistä... Sen jälkeen oli lääkärin tarkastus jossa lekurina oli tosi nuorelta vaikuttava tyttö. Siinä kun makailin jalat levällään niin sisään lampsi joku ulkomaalainen mies, ilmeisesti tuo abdullah josta aiemmin puhuitte. Itse jäin vähän ihmettelemään... Eikö KOKS:ssa ole suomalaisia (en ole mikään rasisti) lääkäreitä... Tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta kun on joku jonka tietää puhuvan suomea ettei käy niin että ei ymmärretä toisiamme.

Ensiavussa on ollut nimittäin asian kanssa ongelmia: ensiapuun kun nilkka oli ollut turvonnut ja musta 2 päivää (sanottu lääkärille joka oli myös joku hussein) ja lääkäri kirjoitti "nilkka turvonnut 2 viikkoa". Jos ei tätä olisi sattumalta papereista huomattu, olisi varmaan veitsi heilahtanut. Että luotto näihin ulkomaalaisiin lääkäreihin on ainakin itsellä mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari@:
Eikö KOKS:ssa ole suomalaisia (en ole mikään rasisti) lääkäreitä...

Mulla oli viime käynnillä Reijo Laine. Vähän vanhempi mies henkikö, mutta taatusti suomalainen. Ja on tosi osaava ja asiallinen. Toivon pääseväni hänen vastaanotolleen jatkossakin, mutta luulen, että hän on pääasiassa naistenpolilla (koska siellä olen ollut hänen vastaanotollaan aikasemminkin). Toisaalta myös tämä eestiläinen nainen (Maia Maastik?) on myös naistenpolin lääkäreitä, joten ehkäpä ovat sitten vuoroin molemmissa.

Myös tämä Benjamin on tosi osaavan oloinen, hän teki mulle kohdun tähystyksen anestesiassa viime vuonna ja tosi hyvin meni se operaatio kaikin puolin. Jotenkin sitä vaan tuntuu niin "epämiellyttävältä" olla ulkomaalaisen ja vielä miehen tutkittavana, kun on itse tällainen häpeilevä suomalainen (vaikkakin endon takia on joutunut jalkoväliään levittelemään viimeisen vuoden aikana polilla enemmän kuin varmaan kotona koskaan...)

Reijo Laine oli ennen synnytyslääkäri, mutta onneksi siirtyi muualle! Esikoista odottaessani hän hiveli aina polveani tai reittäni puhuessaan tehtyään sisätutkimuksen, yök!!!!! No on siellä myös se ylilääkäri Mäntymaa, ihan suomalainen ja erittäin tehokas täti, oli kuopuksen synnytyksessä lääkärinäni, ei oo muuta kuin hyvää sanottavaa hänestä.

Benjaminia en ole itse tavannut mutta kaikki muut kehuvat, tiedä sitten mikä hän on miehiään!

Oletteko kukaan käynyt siinä 4d ultrassa josta niin paljon puhutaan? Onko Appelbergillä sellaista laitetta? On vaan saatu niin huonoja kuvia (ja vaan 2) siitä rakenne ultrasta että olis kiva saada jotain kuvia albumiin... Olen työpaikan sairaskassassa, josko ne korvais osan siitä maksusta.

Oletteko kukaan käynyt siinä 4d ultrassa josta niin paljon puhutaan? Onko Appelbergillä sellaista laitetta? On vaan saatu niin huonoja kuvia (ja vaan 2) siitä rakenne ultrasta että olis kiva saada jotain kuvia albumiin... Olen työpaikan sairaskassassa, josko ne korvais osan siitä maksusta.

Olen samaa mieltä Anskun kanssa, että Mäntymaa on todella hyvä ja huolellinen tyyppi. Hoiti ja tutki mua useaan otteeseen. Ja samaa mieltä myös hivelevästä mieslääkäristä, vaikka asiansa osaava olikin, mutta hiukka menin vaikeaksi. Hänen kommentti olikin mulle, kun lapsi ei meni yliaikaiseksi. Että paras pulla se siellä uunissa pisimpään kohoaa!! No, joo juttu ok, mutta se käsi polvella ja meikä jalat levällään...Hohh!

Heissan

En nyt sitten synnytäkään KOKSissa vaan NKL:lla kun sikiön sydäntä pitää tarkkailla. Mutta hyvää jatkoa teille jotka synnytätte :)

Saako nostella vanhaa ketjua. Kaikki tässä kirjoittaneet ovat jo synnyttäneet, mutta löytyisikö muita KOKSiin menijöitä? Tai olisiko joku noista 'aiemmista' linjoilla, ja voisi kertoa miten synnytys sujui?

t. C 81 rv 22+4

Yhteistyössä